Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 1073492 gånger)

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« Svar #1320 skrivet: januari 23, 2014, 16:40:48 »
Bilen hälsar tack!

Har en gorillapod, hade jag tänkt på det hade jag kunnat använda det för att ta bilden. Men är inte så värst intresserad i fotografering så det brukar bli som det blir, sålänge det är skärpa på bilden och det jag vill fota syns så får det oftast duga :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1321 skrivet: februari 05, 2014, 22:43:35 »
Ja bilen funkar fortfarande lika bra som vanligt. Nästan lite tråkigt att den är så driftsäker :P
Och dörren funkar fortfarande helt perfekt oavsett hur kallt eller fuktikgt det är ute :)

Hursomhelst, det jag tänkte skriva var att mina planer har ändrats lite.
Jag har bestämt mig för att inte regga med E85 än på ett tag utan har tänkt vänta tills jag byggt om bilen tillräckligt så jag kan regga in som ombyggt fordon istället. Dels för att få en drivlina som håller för all framtida trimning och bromsar som klarar av att få stopp på bilen men dels för att slippa regga bilen flera gånger utan ta alla modifikationer direkt på en gång.

Vet däremot inte hur jag ska göra med drivlinan, om jag ska bygga med lådan bak eller montera en stadig låda fram och en stadig stel bakaxel med 3- eller 4-link upphängning.
Bygga om till låda fram och stel bakaxel känns som både billigaste och enklaste sättet att få en drivlina som håller för allt jag kan tänkas plåga den med. Vill ju inte bli tvungen att uppgradera drivlinan i framtiden utan regga in med en drivlina som håller "livet ut" så att säga då det finns stor risk att man plockar ut lite mer lagom effekt i framtiden 8)
Mitt inofficiella effektmål är 600hk eller 2kg/hk så behöver ju en drivlina som håller ihop för åtminstone den effekten.

Brejkan

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
« Svar #1322 skrivet: februari 06, 2014, 18:45:15 »
Låter onekligen lovande   8). Tycker du ska köra stenhårt på de. Hoppas alla bitar faller på plats för dig så det händer inom en snar framtid  ;D ???.

/Brejkan
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1323 skrivet: februari 06, 2014, 19:36:16 »
Ja man får hoppas allt går som jag tänkt mig :)

Snar framtid är väl relativt, blir förmodligen inga stora ombyggnationer förrän ekonomin tillåter mig att ha en annan bil som bruksbil så man inte behöver stressa med att få bilen körklar. Så drivlinebygge blir det nog inte förrän jag gått ut skolan och fått jobb, vilket förhoppningsvis blir om just över 2år.

Men turbo och MS ska då sitta i innan hösten så jag har lite mer lagom effekt för en bruksbil :P

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #1324 skrivet: februari 07, 2014, 14:23:36 »
Klurar själv lite i tankarna på en stadigare drivlina med 240-bakaxel och m45/m47-låda fram.. Men om man endast gör ett sånt bygge. Räcker det då att boka en reg-besiktning på bilprovningen?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1325 skrivet: februari 07, 2014, 14:43:10 »
Tror man är tvungen att regga in som ombyggt ifall man bygger om så pass mycket.
Har inte så stor koll på vad som kan göras utan att regga som ombyggt då jag kollat mest på reggning som ombyggt. Vid reggning som ombyggt kan man regga in med turbokonverterad motor med E85 som drivmedel och upp till 15kW/100kg ifall SFRO-besiktningsmannen anser att bilen klarar av det, och då är bilen nästan helt laglig när man väl byggt "klart" ;D

Varför M45/47? Skaffa en M50/51 (Getrag 262, 4- respektive 5-växlad) från en Volvo 260 eller en omsvetsad Getrag/ZF från någon BMW istället så slipper du oroa dig att lådan rasar i första taget ;)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Bytt spolarmunstyckena
« Svar #1326 skrivet: februari 10, 2014, 16:06:48 »
Ja idag bytte jag spolarmunstyckena (äntligen). Hade gjort det tidigare men posten slarvade bort ett brev från super_motard innehållandes två spolarmunsycken så fick åka på skroten och köpa mig två stycken i alla fall.
50kr för 2st plastbitar tog skroten, det är ju fan löjligt :( Men blev så jävla less och kände att nu är jag fan tvungen att byta upp mig så jag slipper att mynstyckena vrider på sig och spolar ner i fläktpaketet istället för på rutan.

Plockade för övrigt munstyckena från en röd -82as 343 GLS med mörkröd inredning, stod en mörkgrön -82as 343 GLS med mörkgrön inredning bredvid den.

De nya munstyckena är bara dittryckta i skåror på fläktpaketet medan mina original satt i en plåt som var popnitad. Som tur var fanns dessa skåror redan färdigt i fläktpaketet på min bil så det verkar ju som att dessa bättre munstycken var planerade redan då eller om det bara var GLSerna som hade dessa bättre munstycken ???

När jag var på skroten frågade jag även vad det skulle kosta för två Volvo 360 drivaxlar, 500kr/st var priset jag fick :o Det kan dem ju glömma, då letar jag hellre vidare. 250kr/st vore rimligt men inte några 500kr/st.
« Senast ändrad: februari 10, 2014, 16:09:22 av simlar »

Brejkan

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #1327 skrivet: februari 10, 2014, 16:34:08 »
Skönt att du fick till spolarmunstyckena  :). Själv så sprutar mina rakt in i snowcapen  ::). Det verkar som skrotarna tar nypriset på reservdelar delat i två  ;D. Jag brukar aldrig godta priser som är så hutlösa, utan brukar säga till dom att dom måste göra nå på priset.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1328 skrivet: februari 10, 2014, 16:40:40 »
Jo, var inga problem när det bara var att trycka dit :)

Ungefär så verkar dem räkna ja :P Brukar alltid försöka pruta med dem men här på skroten är det fan ingen idé fastän det är självplock :/ Bättre är det på en av skrotarna i Kalix, en äldre herre som har en egen bildemontering, ganska mycket delar och bilar och alltid bra priser :)

Brejkan

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #1329 skrivet: februari 10, 2014, 17:17:33 »
Jo, var inga problem när det bara var att trycka dit :)

Ungefär så verkar dem räkna ja :P Brukar alltid försöka pruta med dem men här på skroten är det fan ingen idé fastän det är självplock :/ Bättre är det på en av skrotarna i Kalix, en äldre herre som har en egen bildemontering, ganska mycket delar och bilar och alltid bra priser :)

Sånna med egen bildemontering är alltid bra  :). Brukar oftast förstå egentliga värdet på grejerna  :D

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1330 skrivet: februari 10, 2014, 17:20:21 »
Jo dem har oftast mer koll på det egentliga värdet, och ofta är det inga problem att pruta lite heller ifall det ändå är ockerpris på grejjerna :)

xxyyzz

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
« Svar #1331 skrivet: februari 10, 2014, 18:50:15 »
Sådär ser munstyckena ut på min också, fast där är en skruv också (-83). Har för övrigt också problem med det, vänster munstycke vill inte vara med riktigt och höger funkar riktigt kasst. Verkar som att fryser igen när det blir kallt och försöker man då spola så slutar det fungera  ??? Ska kolla på det någon dag, ta loss munstyckena och kolla om det sprutar ur slangen, skölja munstyckena eller vad man får göra. Kan ju inte vara så känsligt tycker man. Riktigt less blir man när rutan blir helt lerig iaf >:(

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1332 skrivet: februari 10, 2014, 19:03:47 »
Sådär ser munstyckena ut på min också, fast där är en skruv också (-83). Har för övrigt också problem med det, vänster munstycke vill inte vara med riktigt och höger funkar riktigt kasst. Verkar som att fryser igen när det blir kallt och försöker man då spola så slutar det fungera  ??? Ska kolla på det någon dag, ta loss munstyckena och kolla om det sprutar ur slangen, skölja munstyckena eller vad man får göra. Kan ju inte vara så känsligt tycker man. Riktigt less blir man när rutan blir helt lerig iaf >:(
Plastmunstyckena alltså? Verkar sitta på de flesta nyare, är dock osäker på när de kom (verkar ju vara i samband med nya fronten iaf).
Så dina sitter med skruvar också och inte bara dittryckta? Sitter det så original? Kan ju vara så att det gjordes om så dem sitter med skruv också från och med -83års modell, var ju från en -82a jag plockade dessa.

Konstigt att dem fryser igen för dig, hur har du blandat spolarvätskan?

xxyyzz

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #1333 skrivet: februari 10, 2014, 19:10:19 »
Plastmunstyckena alltså? Verkar sitta på de flesta nyare, är dock osäker på när de kom (verkar ju vara i samband med nya fronten iaf).
Så dina sitter med skruvar också och inte bara dittryckta? Sitter det så original? Kan ju vara så att det gjordes om så dem sitter med skruv också från och med -83års modell, var ju från en -82a jag plockade dessa.

Konstigt att dem fryser igen för dig, hur har du blandat spolarvätskan?
Färdigblandad spolarvätska. Vet inte om det fryser igen men när det blir kallt fungerar det riktigt kasst och kommer inte igång när det blir varmt heller. Har bytt vänster munstycke 2 ggr nu, det fungerar tills det blir kallt och man försöker spola och då är det kört verkar det som...

Kan vara så att skruven är ditsatt i efterhand, har inte i huvudet hur det ser ut nu men skruven sitter under slangen genom plasten iaf. Kan kolla :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1334 skrivet: februari 10, 2014, 19:16:13 »
Hmm, ja färdigblandad brukar vara blandad så den inte fryser förrän vid -18°C så det borde ju inte vara något problem med denna milda vinter.
Kan ju vara skit i slangar, spolarbehållare, pump som sätter igen munstycket, det är ju inte allt för stora hål.

Ja bara göra det, alla såna här småskillnader mellan årsmodellerna är ju intressant :)

xxyyzz

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #1335 skrivet: februari 10, 2014, 19:18:51 »
Japp, enklast är väl att kolla om det kommer ur slangen när munstyckena är bortplockade. Och då antingen sanera munstycket med t-röd eller nåt eller gå igenom slang+pump. Ska försöka kolla på det imorgon, kan kolla hur munstyckena ser ut då också :D

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1336 skrivet: februari 10, 2014, 19:22:37 »
Räcker ju med att endast lossa slangen, den är ju bara påtryckt på munstycket.
Låter bra det :)

xxyyzz

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #1337 skrivet: februari 11, 2014, 11:21:03 »
Har fixat ett par bilder på munstycket på min bil nu :D

Bild 1
Bild 2

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1338 skrivet: februari 11, 2014, 13:27:57 »
Ja det där såg ju original ut :)
Kanske var problem med att munstyckena skakade loss på -82orna så det gjordes om på -83orna. Bra att veta ifall dem inte skulle sitta fast ordentligt för mig, är ju inte svårt att dra fast dem med en skruv också.

xxyyzz

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #1339 skrivet: februari 11, 2014, 15:41:41 »
Ska sluta spamma OT-inlägg i din tråd nu ;D men måste bara följa upp med att jag har fixat spolningen nu :D

Tog loss munstycket - sprutade med bra tryck ur slangen. Sköljde rent munstycket och blåste rent med tryckluft. Fungerar perfekt. Att det var dåligt tryck i båda hade också med att göra att det var lite dåligt med spolarvätska  :-[ hehe...

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1340 skrivet: februari 11, 2014, 15:57:22 »
Ja det lät ju bra att du fick till det :)

Hehe, ja då är det inte konstigt att det är dåligt tryck :P

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1341 skrivet: februari 25, 2014, 14:17:03 »
Bestämde mig för någon vecka sedan att jag orkar inte börja bygga ett oljereturrör så beställde en färdig från Ebay för 13,44£ istället :)

Fick hem det idag och det ser riktigt bra ut.
Oljereturröret är 13mm invändigt och 16mm utvändigt.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #1342 skrivet: februari 25, 2014, 15:41:57 »
Har du monterat det där på turbon? Trodde du skulle ha det på blocket när jag såg röret först.

Skönt att beställa färdiga lösningar ibland. Tid är ju pengar också och kan man bara skruva fast saker utan att behöva bygga kan ju var nog så bra.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1343 skrivet: februari 25, 2014, 15:47:03 »
Jo ska sitta på turbon.
På motorn blir det förmodligen bara att gänga dit en Metrsik till AN-koppling på tråget eller någon annan simpel lösning. Helst gänga i blocket så man får returen ovanför oljenivån, men svårt att komma åt och borra och gänga rakt i blocket med motorn monterad :-\

Jo skönt att slippa bygga, slipper man rackla med det och försöka få det tätt. Nu är det bara trycka på en slang och köra :)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #1344 skrivet: februari 25, 2014, 18:56:21 »
Det går att borra med motorn monterad. Så gjorde jag på min men gäller att både borrmaskinen är rätt längd och att borren inte är alltför lång =)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1345 skrivet: februari 25, 2014, 19:02:05 »
Har inte du B200/230? Där är det inga problem att borra för oljeretur.
Men jag har ju B23 så finns ingen utgjuten klack för oljeretur utan måste borra rakt in i blocket som Bergvik här på forumet gjort. Blir mycket trängre då när man måste rymmas med borr och borrmaskin mellan motorblock och rambalk.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #1346 skrivet: februari 25, 2014, 19:29:09 »
Alltid är det något man glömmer :p

Men egentligen bör det ju inte vara något bekymmer om man har oljereturen under nivån. Så länge turbon är fräsch och returen är grov så ska det inte spela någon roll.
I värsta fall får du bygga en liten catch tank med ingång ovanför nivån för att sen leda ner från tanken ner till tråget =) Lite trångt att rymmas men borde gå. Tanken behöver ju inte vara mer än på någon dl.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1347 skrivet: februari 25, 2014, 19:36:14 »
Man kan inte komma ihåg allt ;)

Jag tror inte det skulle vara några bekymmer att ha oljereturen i tråget så länge man sätter den så högt upp det går, väldigt många turboinstallationer som har den lösningen och där verka det för det mesta funka utan problem.
Men helst vill man ha oljereturen ovan oljenivån, men det går ju att ta i ett senare skede då det ska byggas ordentlig motor :P

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #1348 skrivet: februari 25, 2014, 21:10:46 »
Har B200 blocken utgjut för oljeretur?

Ta ur motorn och borra du, det är ju gjort på en dag om allt löper smidigt.
Eller så gör du en grov retur ner i tråget.   :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1349 skrivet: februari 25, 2014, 21:13:26 »
Inte säker men har för mig det.
Ser definitivt ut som det iaf ;)
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68507/521759_nse122.jpg

Jo, om man bara hade haft en motorlyft :(
Men får väl se om det kanske går att lösa i sommar.
« Senast ändrad: februari 25, 2014, 21:15:19 av simlar »

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Elfläkt hemma
« Svar #1350 skrivet: februari 27, 2014, 10:07:02 »
Ja idag vaknade av att jag fick ett sms från posten där det stod att jag hade ett paket att hämta :)

Det var ett efterlängtat paket, väntat över 1 vecka på paketet.

Vad innehöll det då?
Jo en Volvo 940 elektrisk kylfläkt inkl kåpa.
Fläkten har jag testat och den funkar fint, flåsar på riktigt bra jämfört med 10" kina-spal-fläkten jag haft :) Bara kvar att få dit den på bilen, hoppas kåpan ryms så det går att använda den också för lite extra original-look ;D
Eller ja, jag måste fixa en adapter för termokontakten men det går ju att fixa senare. Det enda som fattas är en rörstump som är 30-32mm i diameter så kan jag tillverka en adapter på bara några minuter.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Det kom snö :O
« Svar #1351 skrivet: mars 21, 2014, 02:33:39 »
Ja ikväll började det helt plötsligt snöa, såg på film och när filmen var slut så var det helt 1dm pudersnö på backen :o

Vad gjorde jag då? Jo jag drog med en polare och for ut och sladda :) Hade inte kameran med mig så blev ingen film på det, tog en bild nu innan jag gick in till bostaden min iaf.
Kan säga så här, det är ytterst sällan arslet på bilen är så där igensnöat, brukar så gott som aldrig komma snö upp till nummerplåten ens så det är trevligt före :D

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #1352 skrivet: mars 21, 2014, 13:37:34 »
Här i Umeå la det bara snö på backen igår men räckte för att det skulle bli härligt sladdföre =) Dock lite för halkigt för att få någon bra fart på det hela och svårkört med sinter ut från korsningar i stan :P

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1353 skrivet: mars 21, 2014, 13:45:22 »
Hehe, ja jag fick då ganska bra fart. Låg mellan 70-90 och sladdade på alla större vägar utan problem :) Men tungt gick det, fick för det mesta ligga i trean och varva på för att den skulle orka.

Att komma iväg från stillastående var inte lätt för mig heller då jag också har sinterlamell, tur man inte behövde stanna så ofta :P

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #1354 skrivet: mars 21, 2014, 21:24:58 »
Nej när farten väl är uppe så är det ju inga problem att trycka ner på femmans växel i runt 100 (runt 2500-2700rpm minst) och trycka ut baken. Skulle man bara fått den att låsa diffen hela tiden skulle den vara väldigt lättlekt.

Men nu är asfalten framme överallt här så nu bär det istället av när man trycker på pedalen =)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1355 skrivet: mars 21, 2014, 21:39:12 »
Ja inga problem med en liten snurra under huven :P

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Läst ut mappen ur MS-boxen
« Svar #1356 skrivet: mars 22, 2014, 22:42:26 »
Ja jag fick ikväll för mig att nu jävlar ska jag starta boxen och läsa ut eventuell mapp därifrån.

Kopplade in kabelhärvan på ett litet 5Ah mc-batteri så där lagomt snyggt på kökbordet :P Men funkade gjorde det allt :)

Höll tummarna att allt skulle funka och läste ut mappen, allt gick helt smärtfritt förutom att usb-com-adaptern inte fungerade men har som tur är com-port på min laptop.
Får väl se ifall mappen kommer alls användas, kommer förmodligen få ändra relativt mycket då mappen är för 60-2 trigger och lågohmspridare.

Bild 1:
Den snygga inkopplingen

Bild2:
Spark Table

Bild 3:
VE Table

Fil 1:
Mappen som var i boxen
« Senast ändrad: mars 22, 2014, 22:44:59 av simlar »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #1357 skrivet: mars 23, 2014, 09:25:08 »
MS! Roligt för dig!!  ;D

Vid en första anblick såg mapparna konstiga ut i mina ögon men sen såg jag kpa-värdena och kom på att du har mapp för turbo men det har inte jag. Mina mappar går ju bara upp till drygt 100kpa.

Men på bränslemappen så har jag mycket mera bränsle vid 100kpa samt 3500rpm där vridmomentstoppen ligger. Men det ser ju ut att funka fint ut som startmapp så du har nåt vettigt att utgå ifrån!

Glöm inte att ändra spridarvärdena så de passar dina hög-ohms som du nämnde.

Och vilken typ av trigger ska du trigga på?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #1358 skrivet: mars 23, 2014, 14:12:08 »
Jo, blir lite underligare mapp när det är mappat för överladd, speciellt så mycket överladd.

Ok, något att tänka på där :)

Japp, spridarvärdena kommer ändras så det funkar med högohmarna mina.

Kommer trigga med en 2-tandstrigger på vevaxelremskivan, lättast att göra så för mig.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #1359 skrivet: mars 23, 2014, 19:05:17 »
2-tandstrigger på veven. Okej, blir ju bra! Och inga problem med Megasquirts stöd för det antar jag, bara att välja rätt i listan över triggers och trimma in triggervinkeln med tändinställningslampan som jag gör med hallgivare i fördelaren.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.