Tackar!
Tänkte jag skulle prova på något nytt

Funderat på att köpa en gopro eller något liknande när lönen kommer för att kunna filma lite allt möjligt med och kunna filma längre än 10min innan jag måste starta om inspelningen igen.
Lite billigare blir det allt.
Bensinen kostar just nu här uppe 14,93kr/L och etanolen kostar 9,29kr/L.
Säg då att snittförbrukningen på bensin är 1L/mil, dvs 14,93kr i bränslekostnad per mil.
Snittförbrukningen på etanol blir då 1,3-1,4L/mil, dvs 9,29*1,3 eller 9,29*1,4 kr per mil (12,077 respektive 13,006kr/mil i bränsle).
Det blir då 1,924 till 2,853 kr billigare per mil i bränslekostnad.
Så på 1000mil blir det 1924-2853kr billigare att köra etanol. Däremot blir det då svårstartat när det är under +10°C och man måste köra oljan upp till minst 72°C och hålla den där ett tag för att etanolen som samlats i oljan vid kallstart ska ånga bort (etanol ångar inte bort förrän vid 72°C).
Har man insprutningsmotor behöver man även använda sig av SI-alcohol för att smörja den elektriska bränslepumpen, finns annars risk att pumpen skär pga dålig smörjning då etanolen är "torrare" än bensinen.
Sen kör jag även 240in lite snålare än optimal bränsleblandning för att hålla nere förbrukningen då jag inte är ute efter att ta ut maxeffekt i den. Går att köra på etanol med endast ca 20-25% ökad bränslemängd i de flesta motorer utan problem, man tappar dock lite effekt men är man ute efter att spara pengar så är det rätt väg att gå.
Funderar dock på att stoppa i en Audi 2,5TDI 5a (samma motor som i 850 diesel men med mekanisk pump) i 244an, dels för att kunna köra ännu billigare och dels för att kunna tjäna pengar vid eventuell försäljning.
Blir jag nöjd med dieselkonvertering av 244an så får nog den bli bruksbil i några år och 345an får då bli sommar/lekbil. Men det blir ett senare projekt, ska först göra färdigt 345an för denna sommar innan det blir något dieselbygge av 240in.