Författare Ämne: Justera Stromberg för sportluftfilter?  (läst 4946 gånger)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
Justera Stromberg för sportluftfilter?
« skrivet: januari 30, 2012, 11:06:49 »
1981 345 DLS B19 Stromberg 175 CD

Nu när jag fått tomgång på raketen igen så provade jag installera sportluftfiltret igen och den gav märkbart mindre effekt med det. Vad jag gjorde då var att dunka ner munstycket som nålen går in i ca 1 mm och då blev mellanregistret mycket bättre, till och med starkare än med orginal luftfilter.

Motorn är dock svag på 4000 varv och uppåt och då är frågan, ska jag pressa ner munstycket mer eller är det något annat jag bör skruva på?

Tomgången drog iväg också, och om jag förstått det rätt finns det flera skruvar för det så vilken bör jag ge mig på?

Jag skruvar ogärna på skruvarna förns jag vet exakt vad de gör, därav frågorna :)

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Justera Stromberg för sportluftfilter?
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2012, 14:28:29 »
Tomgångsskruven sitter vid tomgångsmotorn på insuget ca 2cm framför förgasaren. Skruva ut för att höjja tomgången och skruva in för att sänka tomgången.

Att den blir svag vid 4000varv och uppåt kan vara för lite soppa. Om membranet gått sönder så är bilen slö och orkar inte varva mer än 3000 för att den inte får tillräckligt med soppa så det kan vara att den får för lite soppa. Jag är inte säker på det så kan inte garantera att det är att den får för lite soppa.

Förresten hur gör man när man knackar ner munstycket? Tar man loss trotteln och slår med ett dorn elr liknande på munstycket? Skulle ju vara perfekt att bara slå ner munstycket lite istället för att slipa nålen när jag ska e85-konvertera.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2012, 18:46:39 »
Jag gjorde budgetmodellen och slog ner det med ett dorn, det blir märken på det men det är inte direkt så jag bryr mig eftersom jag har två förgasare till ifall det blir problem :)

Får skruva lite ikväll och se om man kan fixa det där, membranet såg helt ut

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2012, 19:06:13 »
Ok då var det precis som jag trodde då :)

Lycka till med skruvandet ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75