Prov lackade med sprayburk ifrån Feltema, märkte helt plötsligt att under arbetet e a o... Så d blir nog o slipa ner o börja om. Såg d inte med ögat lr kände dom små nivå skillnaderna, men d syns när man har lackat. Nå tips för att va ännu mer säker på allt e slipat bra. Lr ska man slipa ner tex hela huven o köra med riktig tryck spruta i lackbox o allt?? Som sagt prov sprayade bara lite på skoj har ju inte gjort nått på bilen på länge
Jag e orolig
för den ojämna gången, kan d ha nått med luftskruven i luftburken?
tycker den går bra men inte tillräckligt bra för att man ska bli nöjd.. En kort förklaring: Vid gas på drag mellanväxlingar e precis som att motorn tappar effekt(Styrkan) Precis som om att luft o bränset inte matchar, jag har insprut??
Jag fick göra detta på en mercabuss på mitt sommarjobb och då gjorde jag såhär:
1. Tvätta området du ska lacka.
2. Slipa området du ska lacka om med 300-400kornigt slippapper.
3. Torka bort slipdammet med något som dunstar bort snabbt (jag använde brakecleaner för dem hade inget vettigare att rengöra med.)
4. Känns med hela handen hur ytan känns, om du vill kan du lägga på ett lager färg så du ser ojämnheterna bättre.
5. Om ytan inte är helt slät så dra på lite spackel, är det inga djupa gropar så dra på sprutspackel annars är det finspackel som gäller (lägg riktigt tunt och låt det torka ordentligt)
6. Slipa spacklet med 300-400kornigt slippapper (ytan var så gott som slät efter finspacklet så jag tog bara och slipade till ytan så den är lika skrovlig som resten av området som ska lackas.
7. Torka bort slipdamm med något som dunstar snabbt.
8. Lägg på ett lager färg, maskera endast där det absolut inte får komma färg t.ex lyktglas, vindruta, sidolister och sånt. Lägg på färgen tunnare och tunnare desto längre åt kanterna av området du ska lacka.
9. Se ifall ytan är slät, om inte gå tillbaka till steg5.
10. Lägg på två lager färg till (jag brukar iaf köra med 3lager färg, men du bestämmer ju själv hur många lager du vill lägga)
11. Låt färgen torka ordentligt.
12. Våtslipa med 1000-1200 våtslippapper tills ytan är helt slät.
13. Rubba ytan för att få upp glansen, rekommenderar polermaskin för det måste rubbas ganska mycket.
14. Lägg på vax för den sista finishen.
15. Beundra ditt slutresultat, är du inte nöjd gå tillbaka till steg1

Det var så jag gjorde på jobbet och alla som jobbade där blev nöjd med resultatet för det syntes inte var det var omlackat

Har du kollat alla vakuumslangar? Det är oftast en vakuumslang som börjat läka eller lossnat någonstans när en motor med insprutning har ojämn tomgång. Annars vet jag inte, har aldrig behövt hålla på med insprutning.