Författare Ämne: Renovering startad:D  (läst 89970 gånger)

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Renovering startad:D
« Svar #160 skrivet: mars 28, 2013, 21:59:17 »
Om du har en dremel med kapskiva så kan du kapa i ringen nästan hela vägen och sedan ta en huggmejsel och slå isär den, då släpper spänningarna och lagerringen borde komma ut utan att skada lagerläget.
Fast jag har endast sett det göras när ringen sitter fast på spindeln och inte i navet så jag är inte säker på om det funkar.

Jo insexbultarna sitter ordentligt. Det jag gjorde när jag skulle ha loss dem var att skruva fast navet i fälgen, hålla fast hjulet med benen och ta 1/2" spärrskaft med insexbits för att få loss bultarna.

Lycka till med hjullager och skivbytet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #161 skrivet: mars 28, 2013, 22:29:02 »
Jag har ett rejältkruvstäd men ingen nyckel som jag får tillräcklig kraftmed, åker in imorgon å köper en kraft insexnyckel, Jag hade detta problem förut med hojen d slutatde med att jag åkte å svarva ut ringen men jag hoppas jag inte behöver de. Å jag kan inte kapa ringen heller har inge verktyg för det
H-G

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #162 skrivet: mars 29, 2013, 09:39:11 »
Om du har tillgång till mig-svets kan du försöka svetsa en sträng lite försiktigt, då borde lagret släppa då det svalnar. Akta så du inte svetsar fast det bara.  :)

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #163 skrivet: mars 30, 2013, 16:06:56 »
Vilken skillnad d blev nästan inga vibrationer alls o en jämn o rak bromsverkan ,skönt, man ska tydligen knacka ut d yttre lagret med ett dorn å de gjorde jag å d gick hur bra som helst, hittade ett kapitel i heinz boken o d :D Nu ska jag fixa lite med avgasröret lägga på nytt isolerings band :D
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #164 skrivet: mars 30, 2013, 16:46:10 »
Härligt! :D

Bilen din är ju snart i nyskick :)

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #165 skrivet: mars 30, 2013, 17:35:28 »
Hahaha e liten bit påväg iaf, så synd när man inte har råd att sätta fart med bilen ordentligt
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #166 skrivet: mars 30, 2013, 17:51:03 »
Jag har samma problem själv :-\
Men det blir ju klart till slut, bara att det tar längre tid då man ibland måste vänta några veckor på att lönen ska komma in på kontot (studiebidrag i mitt fall).

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #167 skrivet: mars 31, 2013, 15:06:35 »
Vad heter den fasta staget fram?? Inte stabstaget, krängningshängaren, yttrestyrled lr spindelleden, utan den som har ett par bussningar, o är fast bultad vid spindelliden är ca 40- 50 cm lång??
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #168 skrivet: mars 31, 2013, 15:40:51 »
Du menar reaktionsstaget eller för att vara riktigt ordentlig det främre reaktionsstaget (sitter ju ett reaktionsstag på bakaxeln också).
Har för mig främre reaktionsstaget har något annat namn också, men jag kommer inte ihåg vad det skulle vara :-\

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #169 skrivet: april 22, 2013, 18:30:55 »
Var på besiktning idag fick nedslag på 2 saker ett däck slitet, blev nog efter min tvärnit när ett rådjur sprang ut på vägen :D Sen är det bromsröret till bak som var rostigt, han tyckte jag skulle byta den biten även mellan dom bakre däcken, Ska jag byta hela biten från fram till bak lr ska man skarva på nått vis ?? Känns bättre att dra hela biten när man ändå håller på men men vad tycker ni att jag ska göra.?? Kan lägga upp bilder till helgen står en annan bil just nu i garaget..
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #170 skrivet: april 22, 2013, 18:37:23 »
Tråkigt med ombes, men bättre att få reda på att bromsröret är rostigt vid besiktningen än att upptäcka det genom att bakbromsarna slutar fungera under färd :-X

Personligen skulle jag dragit nytt rör hela vägen så man vet att det är fräscht. Annars om du vill spara några enstaka kronor så kan man kapa av röret och fixa en bromsnippel och en kona för att sedan skruva på ett nytt rör.
Och när du ändå byter rören så kan du byta bromsslangen som sitter mellan bromsröret i karossen och bromsröret på bakaxeln.

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #171 skrivet: april 22, 2013, 18:49:16 »
E d nån slags o-ring som sitter på fördelaren fram har inte namn på den d finns 2 st vid motorn den precis under behållaren för bromsvätskan, å så finns det än ytterliggare precis under den e d nån slags packning till den som röret sitter på antar att det är det??
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #172 skrivet: april 22, 2013, 19:40:00 »
E d nån slags o-ring som sitter på fördelaren fram har inte namn på den d finns 2 st vid motorn den precis under behållaren för bromsvätskan, å så finns det än ytterliggare precis under den e d nån slags packning till den som röret sitter på antar att det är det??
Bromskraftsfördelaren eller?

Den som är just under behållaren för bromsvätskan om jag förstår dig rätt så måste ju det vara huvudcylindern som bromsvätskebehållaren sitter på. I huvudcylindern har du tätningar, men det är till kolven som rör sig där inuti och till bromsvätskebehållaren.

Det bör inte vara någon o-ring på bromsröret eftersom det är konan på bromsrörets arbetsuppgift.

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #173 skrivet: augusti 31, 2013, 20:13:42 »
Nu verkar det äntligen ordna upp sig med jobb så jag kan sätta fart på min 360. Som jag har längtat, har inte varit in här på länge, ville bara checka in för att säga jag finns kvar o min 360  ;D O snart kommer nog lite uppdateringar från min sida oxå :D
H-G

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #174 skrivet: september 07, 2013, 21:15:01 »
Nu verkar det äntligen ordna upp sig med jobb så jag kan sätta fart på min 360. Som jag har längtat, har inte varit in här på länge, ville bara checka in för att säga jag finns kvar o min 360  ;D O snart kommer nog lite uppdateringar från min sida oxå :D

Härligt att höra!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #175 skrivet: november 09, 2013, 00:00:49 »
Jajjemen då blev man fast anst idag så snart kan man nog börja, å ev får jag hit min donator bil oxå i helgen. Så man har lite plåt jobb att göra ifrån donator bilen så tänkte jag skifta över sen när  d e  klart, på d viset kan jag köra den fortfarande :D
H-G

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #176 skrivet: november 09, 2013, 00:03:02 »
Grattis till den fasta anställningen :D
Låter som en bra plan.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #177 skrivet: november 12, 2013, 18:38:53 »
Grattis!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #178 skrivet: mars 28, 2014, 23:41:57 »
Nu kanske man kan börja igen med lite uppdatering, har förlorat mina 2 allra käraste vänner mellan okt och januari och har man mått som man brukar må i dessa i skeden, Men jag hoppas jag kan starta med min mod på 360 snart :o
H-G

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #179 skrivet: april 01, 2014, 20:05:07 »
Tänkte höra om det finns ett relä för tutan i 360:in. Förstår inte varför den inte fungerar, behöver fixa den innan besiktningen. Fick bra att veta förra året kommer nog inte igenom i år:/
H-G

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #180 skrivet: april 01, 2014, 20:11:51 »
Hjälpte just madola med att leta fram ett elschema till dessa skönheter. Länken finns i chatten. Sitter och skummar genom och har än så länge bara hittat att det är säkring 11 som säkrar av tutan iaf =)
Spana själv så ser du säkert snabbt om du hittar något relä i elschemat

Edit: Bläddrade i elschemat för bilmodell 1985 och där finns inget relä och det tror jag knappast gör senare heller. Säkring 11 som sagt. Boken säger att det ska gå en orange från säkringen till tutan och en rosa som går från tutan genom boxen in i bilen och till ratten.

Börja med att mäta vid tutan och se om du har 12v vid tutan så funkar ju den orangefärgade kabeln. Har du ström där får du kolla om du har ström innanför ratten. När du trycker på knappen på ratten så jordar du anslutningen och startar på så vis tutan.
« Senast ändrad: april 01, 2014, 20:24:49 av Danne »

LeonNoel

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Let there be light
    • Visa profil
« Svar #181 skrivet: april 08, 2014, 20:47:23 »
såg ditt svar nu å hade gjort allt det men jag hitta felet det ser ut som ett par kol kontakter den ena är ner slitet finns det att köpa tro???? Annars får jag hitta på nått finuligt, tutan funkar lite iaf nu men inte full styrka..
H-G

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #182 skrivet: april 08, 2014, 21:13:45 »
Antingen får du åka på en skrot och kanske skruva lös kolen annars kanske det går att löda dit nya kol. Kan inte tänka mig att någon butik har men funkar säkert med några standardkol från något lämplig manick =)