Författare Ämne: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Update 17/9 Motorrenovering!  (läst 33330 gånger)

m4kk1

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
Tjenare!

Äntligen har jag fått chansen att införskaffa mig en av dessa fantastiska bilar, en 360 GL från -88
Har alltid haft en dröm om att äga en 360 med turbo, som ser ut som vilken 360 somhelst, men har en motor med turbo och massa mos i sig!

Så en dag när jag gav fan it och inte orkade med 740n i garaget så plockade jag upp telefonen och hittade denna skönhet där, va bara o ringa polarn och åka upp o hämta direkt!

Receptet är nu:
B200F bottendel med nya lager och packningar
530 topp med V-Kam
740ns grenrör
940ns 13c turbo, impellern är liga glapp som o vifta med picken i ett 11manna mål
Ställbar Dump
Ljusblå Spridare från 940n

Laddar ca 1.2 bar nu, det är allt vad turbon orkar , hehe :D

12600 mil på mätaren!

Kommer hamna i inom kort:

Grenrör från Kl
T04E Turbo agg
Extern WG
Alu IC
Kanske Gröna t5 spridare
Och en Soppa pump till!

något jag glömt som ni tycker jag borde ha ?

Lite halvdana bilder, kommer mer imorgon!

Väldigt fin i lacken, endast några små rostangrepp i tröskel och skärmkant!

och en bild över skönheten!

Nu behöver jag eran hjälp!

Den går riktigt rent och fint från 2500 varv upp till 1 cm från full gas för då börjar den bluddra..? Vad kan detta bero på ?

Känns som om den går på 3 burkar upp till 2500 varv cirka blir bättre när motorn är varm men fortfarande inte klockrent!

Och att varför den inte går på fullgas?

Inga problem när väl turbon sätter in ja man sätter pedalen i golvet..

Planerna för denna bil är att hålla den riktigt gubbig och sedan köra ifrån större delarna av bilarna i stan iaf!

Vad bör man göra åt väghållningen, för den är ju verkligen allt annat än bra?:o

Imorgon blir det iaf att byta topp packningen efter en kväll med förmycket bus och något högt ladd ;)

/Marcus

« Senast ändrad: september 17, 2012, 00:13:28 av m4kk1 »

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 GL TURBO -88 "Gubbräcern"
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2012, 13:23:12 »
Du kan ju göra som Mulle Meck här på forumet och boxa framvagnsbalken och bärarmarna och svetsa ihop bärarmarna med reaktionsstagen så det blir som a-armar. (http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7582.0)

Sen hårdare stötdämpare och fjädrar fram, vill du ha det riktigt stumt så kan du sätta Ford Sierra bakfjädrar och för ännu stummare finns det Ford Sierra extraförstärkta bakfjädrar. (Jag kommer sätta Volvo 245 husvagnsfjädrar i min bil då det borde bli lite mer lagom för en bruksbil).

Sen om du vill ha den stummare bak så är det hårdare stötdämpare och dubbla bladfädrar som gäller, fast det kanske räcker med endast stummare dämpare.

Och jag kan även rekommendera att byta alla bussningar när du ändå håller på då även det gör mycket, om du vill kan du stoppa i hårdare bussningar då det borde hjälpa ordentligt. (http://www.classicswede.com/300.html , går att beställa polyuretan-bussningar, hårdare kränginshämmare och lite roligare stötdämpare m.m)

Härligt med sleeper :D Finns inget bättre än en gubb-bil som kör ifrån de flesta sportbilarna :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2012, 16:00:24 »
Tack för ett givande svar!

Blir nog att svetsa reaktionsstagen och det som mullemeck!

Funkar det och fylla dämparna med hydrual olja eller nått eller blir det på tok för stumt för gatbruk?:o

Fjädrarna kapas nog bara ner något varv så den kommer lite närmre asfalten;)

Men har fortfarande problem med gången på motorn :( går kasst till 2000varv sen sticker den som ett skott och när man lägger pedalen i golvet så bara hugget det i hela bilen?

Kan det räcka med att justera tändningen?

Återkommer senare ikväll med lite bilder!

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2012, 17:47:04 »
Tack för ett givande svar!

Blir nog att svetsa reaktionsstagen och det som mullemeck!

Funkar det och fylla dämparna med hydrual olja eller nått eller blir det på tok för stumt för gatbruk?:o

Fjädrarna kapas nog bara ner något varv så den kommer lite närmre asfalten;)

Men har fortfarande problem med gången på motorn :( går kasst till 2000varv sen sticker den som ett skott och när man lägger pedalen i golvet så bara hugget det i hela bilen?

Kan det räcka med att justera tändningen?

Återkommer senare ikväll med lite bilder!
Bara svetsa på, enligt han blev det stor skillnad och det kan jag tro på då det lär styva upp framvagnen som fna.

Finns en guide någonstans på forumet (hittar den inte just nu) som visar hur man byter olja i stötdämparna, många kör med 10w40 olja.

Riktigt raggarmek att kapa fjädrarna, du måste ju styva upp den men behålla originalhöjden för att verkligen behålla gubbstuket ;)

hmm, låter väldigt konstigt ??? Hoppas någon på forumet kan hjälpa dig för tyvärr kan inte jag det.

Går det ens att justera tändningen på din bil? Har för mig att insprutarna har fast tändning.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2012, 17:51:43 »
Har du någon lambda sensor i bilen? Den kan ge dig en fingervisning om hur blandningen är. Annars kan du ju alltid kolla hur stiften ser ut.

Kul projekt.  :)

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 23, 2012, 23:33:31 »
Tjenare !

Har tillsammans med ett par vänner ikväll rivit ner toppen och konstaterade att det va toppackningen som va gången.. hehe

innersta cylindern va full med vatten ;) såg då även det som troligen är problemet med gången på motorn..

en av elektroderna på stiften va av :o märkte även att insuget va väldigt fattigt draget, så antagligen har den dragit tjyvluft osv..

sen kan ni ju gissa själva vilken av cylindrarna som hade tagit in vatten  ;D

efter lite tvätt och borttagning av gammal packning osv

Sen kan ni ju även få några andra bilder på bilen, dock upp pallad i garaget, imorgon blir det o svetsa om avgassystemet så det blir 2.5" hela vägen från downpipe så kanske den andas bättre än igenom nästan hela org systemet  ::)

undra om det kan passa med en bmw m3 e36 vinge på skuffen ?  ::)

helt standard innuti, endast en laddtrycksmätare monterat. Enda skavanken är ett pyttehål i förarsätet:o

Ska beställa stålpackning till toppen imorgon samt nya bromsbelägg ,tändstift och en bromsslang då höger fram troligtvis läcker..

mer updates kommer imorgon!

Sov gott nu gubbar för det ska jag göra!

« Senast ändrad: juli 23, 2012, 23:35:58 av m4kk1 »

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2012, 00:29:43 »
Tjenare igen!

Har fått ihop motorn nu igen iallafall! ny topppackning är monterad samt nya stift!

Skulle starta upp och då inser jag att jag kopplade fel slang till fel vaccum uttag..

Soppa returen från btr sköt jag rakt in i insuget så troligen ligger det ett par deciliter bensin inne i motorn.. hmprf..
tillräckligt iaf för att de ska spruta ur turbon när man försöker starta?..  ;D

tömde senare lopp på all bensin men startar inte iaf.. kan va så att jag satt remmen nått snäpp fel eller något sånt, får bli ett projekt för morgondagen!

Har även pulat ihop ett nytt avgassystem till bilen, 2.5" hela vägen med en simons sportljuddämpare.. får väll se vad man får för ljudvolym av detta.. hoppas även på bättre flöde :D ::)

titta vad man hittar i garaget  ;)

Till en början..

nästan hela systemet svetsat och klart för upphängning!

För att ha svetsat typ 5 ggr i hela mitt liv så känner jag mig rätt nöjd med svetsarna!

återkommer imorgon med om bilfan startat eller inte .. heh

om den gör det så byter jag nog även bromsbeläggen fram då och drar ut på en provrunda ;)

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL TURBO -88 "Gubbräcern" UPPDATERAD 25/7
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2012, 11:11:17 »
Sådär, varit ett par dagar här nu utan updates.. ber om ursäkt för det. polaren jag delar garage med behövde rulla in sin S6 för genomgång nu innan semestern men nu är det tomt igen !  ;D

Hade ett stort problem med att den gick på tok för fett innan, försökte ställa på luftmängdmätaren men blev endast lite skillnad på lägre delen av registret, så provade att tanka 50% V-power och 50% E85, o jävlar vilken skillnad det blev !

den spikade även innan på 1.2bar ladd, ingenting nu när jag kör blandning på etanol/bensin  ;)

Tror ni den pallar med att köra 100% E85 eller behöver jag BTR då ?

Även tändningen är icke justerbar på en B200F va ? finns ju ett hål som man kan justera fördelaren på som sitter med en bult i blocket så man kan vrida tändningen, provade att backa den lite men utan större framgång tyvärr..

Har även handlat en ny turbo, blev en typ ny 13c igen, helt glappfri och fräsch somfan! blir o hänga på den i veckan som kommer! Någon som har en FT Wastegate och sälja ?

Är det bågon härifrån som ska till bilträffen i linköping ikväll ? isåfall kan ni leta efter bilen ute på driftparkeringen ;)

« Senast ändrad: juli 28, 2012, 11:45:27 av m4kk1 »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GL TURBO -88 "Gubbräcern" E85 var lösningen!
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2012, 00:40:50 »
Kul att du fick fart på bilen med sprit i tanken. Kör själv 100% E85 men då med Megasquirtsprut och en etanolmapp.
Går den bra nu så ska du nog inte testa med 100% i tanken. Möjligtvis testa 60% och känna dig för.

Tändningen är icke justerbar på fördelaren pga. att tändläget inte har något med fördelarens "vridning" att göra. Det enda du åstakommer är att du flyttar positionen för var rotorn befinner i förhållande till stiftet för respektive cylinder i fördelarlocket. Så låt fördelaren stå som den gör original.

Tändläget bestäms istället av en givare bakom motorn, som genom ovansidan på kopplingskåpan läser av hålen i svänghjulet. Flyttar du givaren/fästet medurs/moturs där så flyttar du även tändläget. Men tror inte det går utan att slipa ur hålet i sprängkåpan, beroende på hur mycket du vill flytta.
Men bilen borde gå  bra med original tändläge.

Har du skjutit toppackningen 2 ggr nu?  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2012, 06:28:39 »
Kul att du fick fart på bilen med sprit i tanken. Kör själv 100% E85 men då med Megasquirtsprut och en etanolmapp.
Går den bra nu så ska du nog inte testa med 100% i tanken. Möjligtvis testa 60% och känna dig för.

Tändningen är icke justerbar på fördelaren pga. att tändläget inte har något med fördelarens "vridning" att göra. Det enda du åstakommer är att du flyttar positionen för var rotorn befinner i förhållande till stiftet för respektive cylinder i fördelarlocket. Så låt fördelaren stå som den gör original.

Tändläget bestäms istället av en givare bakom motorn, som genom ovansidan på kopplingskåpan läser av hålen i svänghjulet. Flyttar du givaren/fästet medurs/moturs där så flyttar du även tändläget. Men tror inte det går utan att slipa ur hålet i sprängkåpan, beroende på hur mycket du vill flytta.
Men bilen borde gå  bra med original tändläge.

Har du skjutit toppackningen 2 ggr nu?  ???

okej, bra o veta frej!

ja tyvärr.. ska riva idag igen och kompsänka lite och även ställa ner laddet något.. bilen gårju bra uta helvete endån!

ska även passa på o montera intercooler nu osv, se blir bilen redo för att åka till MoM med i norrköping i helgen som kommer!

kan ni bromsa upp era med ungefär samma recept på tvåan ? min känns rätt trött där och bakaxeln vill bara hoppa av bilen :S

bilder kommer ikväll!
« Senast ändrad: juli 31, 2012, 06:32:07 av m4kk1 »

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 01, 2012, 00:11:09 »
bjuder på lite bilder från linköpingsträffen idag istället för garagebilder då det endån inte händer nått kul alls..  :(

Topplockspackningen är iaf bytt lika så turbon med nya slangar till olja och retur! Startar och låter alldeles underbart förutom att downpipen är sprucken i infästningen :( blir o svetsa dit en ny där oxå.. får mer o mer o göra hela tiden .. haha :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 01, 2012, 00:58:56 »
Efter lite trim kan det bli en del följdproblem att lösa ja  ;D

Snygga bilder på snygg bil!

Härligt att motorn ryter igen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 01, 2012, 07:36:35 »
Haha, ja verkligen Frej! :D tror du man kan motarbeta de sprängda packningarna av att montera dit en intercooler?

Blir att ta lite ledigt från garaget idag och vara fullt laddad för torsdagen! Då blir det oljefyllning av dämpare och någon liten sänkning samt montering av ic och ombyggnad av tryckrör!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #13 skrivet: augusti 01, 2012, 11:29:11 »
En intercooler kan absolut hjälpa mot sprängda packningar, allt som sänker temperaturen i cylindrarna och minskar risken för spikningar är bra! Om du vill fortsätta ladda så mycket som du gör kan det kanske vara en idé med en större turbo också, jag misstänker att en 13c eller vad du nu hade för något kan vara lite liten när du mosar på...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: augusti 01, 2012, 15:39:53 »
En intercooler kan absolut hjälpa mot sprängda packningar, allt som sänker temperaturen i cylindrarna och minskar risken för spikningar är bra! Om du vill fortsätta ladda så mycket som du gör kan det kanske vara en idé med en större turbo också, jag misstänker att en 13c eller vad du nu hade för något kan vara lite liten när du mosar på...

Okej, hämtar en sen påväg hem från jobbet!

Ska gå ner i laddning nu till strax under kilot, nu har jag ju en fungerande WG och turbo så:)

Blir även en sidepipe av avgassystemet för förstår inte hur jag ska kunna knixa till röret över drivaxlar och bakaxeln ..:o

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: augusti 01, 2012, 22:16:44 »

Okej, hämtar en sen påväg hem från jobbet!

Ska gå ner i laddning nu till strax under kilot, nu har jag ju en fungerande WG och turbo så:)

Blir även en sidepipe av avgassystemet för förstår inte hur jag ska kunna knixa till röret över drivaxlar och bakaxeln ..:o

Blir nog bra med lägre ladd såklart men låter ju fint det kurre säger om att IC hjälper till också!
Har du koll på bränsleblandningen och tändläget vid belastning? Inte tändningen kanske men lambdan? Så du inte kör för snålt menar jag. En enkel knacksensor med larm kanske vore nåt? Svårt att höra när man gasar och så.

Så här ser mitt avgas ut just nu där det passerar bakaxel med mera.
Men då har jag slickat golvets undersida. Dämparen är en originaldämpare som normalt sitter mitt under bilen efter katten.

Fler bilder på detta i projekttråden sida 48 + 49: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg74413#msg74413

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: augusti 01, 2012, 23:37:47 »
Sedärja frej! lyckades fan inte klura ut hur jag skulle få över röret så köpte mig en 90 graders böj och drog ut röret ur sidan på bilen;) blir rätt okej, syns knappt så gubbstuket behålls ju ;D

letat efter en lambda sensor , men budgeten spricker rätt hårt om jag köper en..

knack sensor vore ju något.. vad kostar dessa ?

Lite bilder då!

Intercooler inhandlad idag! 500:- använd fem mil typ

Provmontera.. blir jävligt tajt så får ta fram kapsågen och göra lite plats för tryckrören.. :D

Kapade ur lite så fick det allt plats, men det är JÄÄÄVLIGT precis  ;D

Resten av rören ser ut som kriget, pusslade med det som fanns i garaget att tillgå.. ska bytas efter MoM i helgen till mer anpassade rör , böjar osv.

Finns det något ställe som säljer billigt med stort urval ?

ska bara få dit kylaren imorgon eller något så äre dags för provkörning!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: augusti 02, 2012, 00:52:57 »
letat efter en lambda sensor , men budgeten spricker rätt hårt om jag köper en..

knack sensor vore ju något.. vad kostar dessa ?

En lambdasensor kan du ju typ få på skroten antar jag och på biltema kostar de ett par tre hundra eller så?
Tänker då på smalbandslambda alltså, bredbandare är ju bättre men kostar mycket mer. Köpte min för 600 på skroten från en Audi A6 och sen ska man ha drivelektronik till det.

Smalbandaren är bara att trycka dit i början på avgassystemet/grenröret och koppla på sladdar till kupén så man kan mäta med multimeter för att se värdet.

Knack sensor finns dyra fina grejer typ greddy och annat kartongskit och sen går det ju göra det billigt med en bit bromsrör och ett par hörselskydd eller en hundmatskål att koppla in bromsröret i för att få ljud  ;D

Bra jobbat med tryckrören från IC:n, ser verkligen ut att sitta "limmat"!  :o

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: augusti 02, 2012, 07:13:55 »
Okej, vad sitter de på för bilar då?

Ska jag sätta en till lambda på röret då sen bara koppla sladdar till +/-?

En lambda från en A6 kan jag få tag i enkelt :))

Jo ic:n sitter jääävligt tajt kan jag lova! Måste bara bygga nått som håller fast den sen.. Hehe tryckslangarna/rören får vi väll se hur länge de håller.. Världens klåpar bygge enligt mig  ::)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: augusti 04, 2012, 00:30:13 »
Oj skrev visst lite otydligt, Audi A6 sonden jag har är en bredbandslambda och den behöver drivelektronik det behöver inte smalbandaren.

Smalbandare kan man ta från vilken bil som helst samt från Biltema.

Men har du en i bilen redan så är det bara att koppla på sig och mäta.

Original 360 lambda har vit, svart & grön sladd. Har för mig att man mäter på den gröna med multimeterns + samt - sladden till jord.
Svart och vit är då förvärmningen dvs. +12v när bilen körs.

Kan vara kul att "klåpa ihop nåt" ibland. Men risken är att man aldrig gör om det och gör det "riktigt" sedan  ;D

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: augusti 04, 2012, 03:46:12 »
Okej, tack för tipset FREJ!  ;)

blir väll o dra in kablar till kupén och och kunna montera en multimeter där ;)

Vilka gränsvärden borde den ligga på ?

Förresten så borde jag ju kunna kalla min bil för miljöbil nu då jag kör 100% ETANOL :D

Går som ett skott med nya turbon samt monterat pysventil och intercooler !

Han fick även lite ny olja då det såg ut som de låg bearnaise i den gamla ;)

bilder samt film kommer möjligtvis på söndag, blir stortvätt på bilen imorgon förmiddag, det blir ju så jävla skitigt när man meckar och har bilen i garaget.. sen blir det att åka upp till MoM i norrköping! Får se om man kan ge nån lite pisk på Streetracet ;)?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: augusti 04, 2012, 11:05:11 »

Förresten så borde jag ju kunna kalla min bil för miljöbil nu då jag kör 100% ETANOL :D

bilder samt film kommer möjligtvis på söndag, blir stortvätt på bilen imorgon förmiddag, det blir ju så jävla skitigt när man meckar och har bilen i garaget.. sen blir det att åka upp till MoM i norrköping! Får se om man kan ge nån lite pisk på Streetracet ;)?

Grattis! Turbo + Etanol = Full fart

Fick du göra något med bränslet för att den skulle gå med 100% E85?
Bra med ny olja när det börjar belasta motorn med lite laddtryck ;)

Lambdan kopplar man enklast in sig på med en sladdstump ut till lambdans kontakt på kabelhärvan mellan motor och huset till kupe´fläktsluften. Sätter man på en dubbel flatstifts kontaktsko kan man koppla ihop smidigt så både multimetern och styrboxen kan se lambdasignalen samtidigt.

Gränsvärdet på en smalbandslambda är ca 0,5V, sen om det går snålt visar den ner mot 0V och då ska man inte belasta motorn!  Så under ansträngning (laddtryck i ditt fall) så ska inte signalen gå under 0.5V !!

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: augusti 04, 2012, 13:02:39 »

Grattis! Turbo + Etanol = Full fart

Fick du göra något med bränslet för att den skulle gå med 100% E85?
Bra med ny olja när det börjar belasta motorn med lite laddtryck ;)

Lambdan kopplar man enklast in sig på med en sladdstump ut till lambdans kontakt på kabelhärvan mellan motor och huset till kupe´fläktsluften. Sätter man på en dubbel flatstifts kontaktsko kan man koppla ihop smidigt så både multimetern och styrboxen kan se lambdasignalen samtidigt.

Gränsvärdet på en smalbandslambda är ca 0,5V, sen om det går snålt visar den ner mot 0V och då ska man inte belasta motorn!  Så under ansträngning (laddtryck i ditt fall) så ska inte signalen gå under 0.5V !!

Okej grymt frej! Får bli och göra det någon gång nu i veckan!

Nix ingenting :o bra drog upp till macken och tankade e85.. inga konstigheter alls bilen går klockrent och skjuter iväg somfan på 0.3bar :o släpper 1:an och nästan tvååan på torr asfalt ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: augusti 04, 2012, 23:21:44 »
Nix ingenting :o bra drog upp till macken och tankade e85.. inga konstigheter alls bilen går klockrent och skjuter iväg somfan på 0.3bar :o släpper 1:an och nästan tvååan på torr asfalt ;D

Som en dröm  :P
Älska hjulspinn  ;D

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: augusti 05, 2012, 03:02:46 »

Som en dröm  :P
Älska hjulspinn  ;D

Om det är ! :D

Spred nog många glada miner idag på norrköpingsträffen! ;) lyckades utrota mina i princip helt utnötbara däck! hjulspinn hela rakan bort, 4 varv krävdes för o få reggumeringen att släppa så nu har jag nog lite arbete framför mig och fixa bakskärmarna från repor och däckrester när de följde med runt :/ men men.. det ska ju användas förfan! :D

Streetracet gick la inte lika bra.. kopplingen vill inte va med av nån anledning? ??? släpper den på 2000 varv, lägger i tvååan och kopplingen bara slira? samma sak trean.. men kör man rullande start och gasar järnet så är det inga somhelst problem?! vad är felet? :s

Bjuder på en liten filmsnutt oxå :D

https://www.facebook.com/photo.php?v=4321157947227&notif_t=video_tag
« Senast ändrad: augusti 05, 2012, 12:48:11 av m4kk1 »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: augusti 06, 2012, 01:04:04 »
Streetracet gick la inte lika bra.. kopplingen vill inte va med av nån anledning? ??? släpper den på 2000 varv, lägger i tvååan och kopplingen bara slira? samma sak trean.. men kör man rullande start och gasar järnet så är det inga somhelst problem?! vad är felet? :s

Skumt! Har du provat att acca fullt på hög växel (5an är högst och ger mest motstånd) slirar det inte då?
Kopplingen (tryckplattan) är lite klen när man börjar ladda på som du gör. Du skulle ha en tryckplatta från Saab/Volvo turbo det är billigaste uppgraderingen.

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: augusti 06, 2012, 09:32:12 »

Skumt! Har du provat att acca fullt på hög växel (5an är högst och ger mest motstånd) slirar det inte då?
Kopplingen (tryckplattan) är lite klen när man börjar ladda på som du gör. Du skulle ha en tryckplatta från Saab/Volvo turbo det är billigaste uppgraderingen.

Ska prova det idag, men det är inga problem om man lät den svalna lite så kunde man fräsa på fullt igen?:s

Det ska sitta 740 turboplatta tydligen enligt förra ägaren.. men det vet man ju aldrig..;)

Bjuder på lite mer däckrök ;) kommer en bit in och sen mot slutet kommer lite mer när den börja koka och lite glödande turbo:))) tyvärr hoppa reglaget till gasen loss så fick rulla in på parkeringen sen:/ men men bara o gänga dit och köra igen
http://www.youtube.com/watch?v=5OUO6KYoqlk&sns=em

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: augusti 06, 2012, 10:50:56 »

Ska prova det idag, men det är inga problem om man lät den svalna lite så kunde man fräsa på fullt igen?:s

Det ska sitta 740 turboplatta tydligen enligt förra ägaren.. men det vet man ju aldrig..;)

Kan det vara lamellen som nyper på axeln kanske? Min enda rimliga förklaring, om inte det är friktionen som försvinner när det blir varmt men det har jag aldrig hört talas om.. ?

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: augusti 06, 2012, 12:50:07 »
[/quote]

[/quote]

Kan det vara lamellen som nyper på axeln kanske? Min enda rimliga förklaring, om inte det är friktionen som försvinner när det blir varmt men det har jag aldrig hört talas om.. ?
[/quote]

Hur menar du Frej? Skulle kanske plocka ner och se hur koppling och tryckplatta mår? För det var svårt att få i växlarna oxå när den blev så? För lät man den vila i 5-6 sekunder så gick det dra på fullt igen från rullande och kopplingen slirade inte.. Kanske ska prova med att spänna Wirén lite, så det blir mer spänn?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #29 skrivet: augusti 06, 2012, 13:01:27 »
Hur menar du Frej? Skulle kanske plocka ner och se hur koppling och tryckplatta mår? För det var svårt att få i växlarna oxå när den blev så? För lät man den vila i 5-6 sekunder så gick det dra på fullt igen från rullande och kopplingen slirade inte.. Kanske ska prova med att spänna Wirén lite, så det blir mer spänn?
Hur mycket glapp har du i kopplingswiren? Lägg dig under bilen och känn på kopplingsarmen hur mycket det glappar innan wiren tar i, jag har justerat min kopplingswire så armen glappar ca 1-2cm. Har du inget glapp alls så ligger det hela tiden och frikopplar lite och kan orsaka att det slirar på lamellen.
Men låter konstigt att den slutar slira om man låter den vila några sekunder ???

Det kan ju vara att det slirar på splinesen, dvs att när lamellen blir varm så utvidgas centrumet och när du då trycker på gasen så greppar inte lamellen på splinesen till axeln. Men att växlarna är svåra att få i så låter det som att det inte frikopplar dvs för mycket spel på kopplingswiren.
Du kan ju ta och krypa in under bilen, ta loss inspektionsluckan från sprängkåpan och kolla om du ser något som ser konstigt ut där. Tänkte så du slipper ta ner hela alltihop.

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: augusti 06, 2012, 13:38:51 »
Hur mycket glapp har du i kopplingswiren? Lägg dig under bilen och känn på kopplingsarmen hur mycket det glappar innan wiren tar i, jag har justerat min kopplingswire så armen glappar ca 1-2cm. Har du inget glapp alls så ligger det hela tiden och frikopplar lite och kan orsaka att det slirar på lamellen.
Men låter konstigt att den slutar slira om man låter den vila några sekunder ???

Det kan ju vara att det slirar på splinesen, dvs att när lamellen blir varm så utvidgas centrumet och när du då trycker på gasen så greppar inte lamellen på splinesen till axeln. Men att växlarna är svåra att få i så låter det som att det inte frikopplar dvs för mycket spel på kopplingswiren.
Du kan ju ta och krypa in under bilen, ta loss inspektionsluckan från sprängkåpan och kolla om du ser något som ser konstigt ut där. Tänkte så du slipper ta ner hela alltihop.

Okej, ska kolla det! För den går ju som ett skott om man rullar iväg och trycker plattan i mattan lixom.. Man får trycka rätt hårt för och få i växlarna så det kan ju va att den inte frikopplar helt somsagt.. Ska ner till garaget nu efter jobbet och kolla det! Tack för tipsen killar!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: augusti 07, 2012, 00:14:21 »
Hej, det jag menade var att lamellens splines har fastnat/går trögt på splinsen i början av transaxeln. Då kan det bli så att lamellen ligger mot svänghjulet och "smeker" trots att man kopplar ur. Och då blir det ju svårt att få i växlarna också ja.

För att åtgärda detta måste ju tyvärr motorn lyftas ur eller ned med transaxeln så du kommer åt att känna på lamellen och ta bort den, smeta på liite diamantslippasta eller vad det nu hette och jucka lamellen in och ut på splinesen så att det slipas upp och går lätt tillslut. Fick göra så när jag satte ihop min nya motor med ny lamell.

För att kolla spelet på kopplingswiren räcker det med att känna så att bromspedalen går att dra UPPÅT ca 1cm, alltså det ska finnas ett glapp uppåt på pedalen. Gör det inte det är wiren för spänd och då blir det som Simlar säger, att den ligger och kopplar ur lite hela tiden. Men då borde ju som sagt växlarna inte gå trögt i så jag tror mer på min teori men kolla allt så du får ordning på det!

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / Bränsleproblem?
« Svar #32 skrivet: augusti 07, 2012, 11:22:10 »
Hej, det jag menade var att lamellens splines har fastnat/går trögt på splinsen i början av transaxeln. Då kan det bli så att lamellen ligger mot svänghjulet och "smeker" trots att man kopplar ur. Och då blir det ju svårt att få i växlarna också ja.

För att åtgärda detta måste ju tyvärr motorn lyftas ur eller ned med transaxeln så du kommer åt att känna på lamellen och ta bort den, smeta på liite diamantslippasta eller vad det nu hette och jucka lamellen in och ut på splinesen så att det slipas upp och går lätt tillslut. Fick göra så när jag satte ihop min nya motor med ny lamell.

För att kolla spelet på kopplingswiren räcker det med att känna så att bromspedalen går att dra UPPÅT ca 1cm, alltså det ska finnas ett glapp uppåt på pedalen. Gör det inte det är wiren för spänd och då blir det som Simlar säger, att den ligger och kopplar ur lite hela tiden. Men då borde ju som sagt växlarna inte gå trögt i så jag tror mer på min teori men kolla allt så du får ordning på det!

Okej, får setill och köra ut polaren ur garaget nudå så jag kan komma in;)

Har även märkt att den ryker somfan när den börjar bli varm?(!) röken är varken blå eller vit och många tror att det är oförbränd etanol som kommer ut, men den luktar kraftigt med avgaser och lite olja.. Men det försvinner ingen olja och den tar inget vatten?:o  och går Hur rent som helst, första tanken va ju om det är lambdan som är trasig, men då borde den väll gå kasst?

Den slår även lågor om man släpper gasen över 5000 varv typ när den är varm, så det känns ju som om den vill ha mindre soppa?:s

Kanske behöver byta upp mig i storlek på LMM?

Har även fått ett par takräcken kastade efter mig av min polare så nu sitter dem på taket så nu ska jag bara låna morsans takbox;D

Även köpt ett par fälgar från e30 på 13" för 200 spänn, breddar saftigt utåt så fick jag med 155/75 däck som ska krängas på så det blir lite stretch , kan se ballt ut, kommer bilder senare ikväll;D

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GL Etanol Turbo "Gubbräcern" / problem med avgasrök!
« Svar #33 skrivet: augusti 08, 2012, 00:46:05 »
Lite bilder med nya fälgarna, baksulorna fick va kvar i förstor dimension inför bilträffen i stan nu i helgen, ska bytas till likadana som sitter fram 155/70R13 blir nog riktigt schysst! :D ska även lacka centrumet på dem i guld och kanten ska poleras upp ;) sen får det bli lite sänkning bara så hjlen passar bättre in i hjulhuset :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: augusti 08, 2012, 01:29:37 »
Har även märkt att den ryker somfan när den börjar bli varm?(!) röken är varken blå eller vit och många tror att det är oförbränd etanol som kommer ut, men den luktar kraftigt med avgaser och lite olja.. Men det försvinner ingen olja och den tar inget vatten?:o  och går Hur rent som helst, första tanken va ju om det är lambdan som är trasig, men då borde den väll gå kasst?
Trist, kan det inte vara turbon som läcker ut olja i avgaset när den blir varm? (Kan inget om turbo)
Behövs väl inga mängder olja för att göra massa rök så inte säkert du märker det på stickan så där bara..
Om lambdan är trasig borde den gå skumt när du fis-kör. Vid hård körning används inte lambdan till att styra bränslet då går styrboxen på de förprogrammerade värdena som ligger i boxen.

Citera
Den slår även lågor om man släpper gasen över 5000 varv typ när den är varm, så det känns ju som om den vill ha mindre soppa?:s
Lågor är manligt! Men som du säger borde det ju ha med bränslet att göra.. hur mycket ljuddämpare och skit har du på?

Citera
Även köpt ett par fälgar från e30 på 13" för 200 spänn, breddar saftigt utåt så fick jag med 155/75 däck som ska krängas på så det blir lite stretch , kan se ballt ut, kommer bilder senare ikväll;D
Citera
Lite bilder med nya fälgarna, baksulorna fick va kvar i förstor dimension inför bilträffen i stan nu i helgen, ska bytas till likadana som sitter fram 155/70R13 blir nog riktigt schysst! :D ska även lacka centrumet på dem i guld och kanten ska poleras upp ;) sen får det bli lite sänkning bara så hjlen passar bättre in i hjulhuset :D
Blir grejer det! Men jag tyckte dina svullna bakdäck var häftiga med  8)

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: augusti 08, 2012, 09:14:15 »
Känns inte som om det borde vara turbon.. Den är helt glappfri och fungerar utmärkt :s

Man måste mjölka den lite när man ska iväg för annars går den ryckigt somfan tills man kommer till 2000varv sen går den utmärkt!
Får se om jag hittar nån lambda och jämföra med:)

Den ser ju lite drag stukad ut nu ;D

Har 2,5" hela vägen med en Simons sportljuddämpare på mitten som avslutas med en sidepipe ut framför vänster bakhjul;) låter maffigt!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: augusti 08, 2012, 13:22:40 »
Man måste mjölka den lite när man ska iväg för annars går den ryckigt somfan tills man kommer till 2000varv sen går den utmärkt!
Får se om jag hittar nån lambda och jämföra med:)

Den ser ju lite drag stukad ut nu ;D

Har 2,5" hela vägen med en Simons sportljuddämpare på mitten som avslutas med en sidepipe ut framför vänster bakhjul;) låter maffigt!

Om du måste mjölka den har du nog för lite soppa just då ja. Kan ju vara lambdan men har du mätt på den alls? Och sett om den ger någon signal menar jag.

Drag stuk YES  :P

Om du har så kort avgassystem, sidpipa och knappt nån dämpning så märks det ju väldigt tydligt när det eldar. Var samma sak för mig när jag körde av systemet på mitten.

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: augusti 09, 2012, 09:38:19 »
Fått tillgång till garaget nu !:D

Har även hittat ett par modifierade dämpare från BMW som det är bortkapade skålar på och kortad kolv på, går det få dit dem måntro? Har coilfjädrar till dem med som det bara är att svetsa fast botten kronan på och kronan på toppen måste svarvas upp så de går på kolven, tror ni det finns någon möjlighet att få dem att passa? Eller ska jag bara ta fjädern och höja upp nedre skålen på original dämparen? För fjädrarna är ju jävligt stumma och fina!:D

Blev även stannade av polisen igår och fick lite synpunkter på sidepipen, hehe:D trodde nästan jag skulle åka på en flygande men som tur va fick de larm precis när han ställde sig framför och man kan ju knappast missa intercoolern som sitter mitt i grillen haha

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: augusti 09, 2012, 20:54:18 »
Fått tillgång till garaget nu !:D

Har även hittat ett par modifierade dämpare från BMW som det är bortkapade skålar på och kortad kolv på, går det få dit dem måntro? Har coilfjädrar till dem med som det bara är att svetsa fast botten kronan på och kronan på toppen måste svarvas upp så de går på kolven, tror ni det finns någon möjlighet att få dem att passa? Eller ska jag bara ta fjädern och höja upp nedre skålen på original dämparen? För fjädrarna är ju jävligt stumma och fina!:D

Blev även stannade av polisen igår och fick lite synpunkter på sidepipen, hehe:D trodde nästan jag skulle åka på en flygande men som tur va fick de larm precis när han ställde sig framför och man kan ju knappast missa intercoolern som sitter mitt i grillen haha

Skönt med garage.

Ser inte riktigt framför mig hur du menar med stötdämparna, men om fjädrarna passar i skålarna är det ju smidigt gjort att sätta skålen (eller helst en ny) högre upp om det behövs för rätt ridehight.

Ooops, tur med polisen! Jag får stora darren bara dom kommer i närheten. Blev stoppad en natt när jag åkte hem från jobbet lite sent men då fick jag bara blåsa och hade inte så mycket att dölja i bilen heller, MS endast och det syns typ ingenstans om man inte letar efter LMM som inte finns samt utbytt TPS  :P

m4kk1

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: augusti 10, 2012, 01:40:40 »

Skönt med garage.

Ser inte riktigt framför mig hur du menar med stötdämparna, men om fjädrarna passar i skålarna är det ju smidigt gjort att sätta skålen (eller helst en ny) högre upp om det behövs för rätt ridehight.

Ooops, tur med polisen! Jag får stora darren bara dom kommer i närheten. Blev stoppad en natt när jag åkte hem från jobbet lite sent men då fick jag bara blåsa och hade inte så mycket att dölja i bilen heller, MS endast och det syns typ ingenstans om man inte letar efter LMM som inte finns samt utbytt TPS  :P

Riktigt skönt!

Själva dämparen är lös bara själva benet så är det en hylsa som botten av fjädern vilar på istället för fjäderskålen original, den kan jag ju justera rätt och svetsa fast och sen dra åt fjädern med ett "lock" i toppen av dämparen. Men uteslöt det idag när jag lossade fjädern och kollade. Finns ingen möjlighet i världen att få de o fungera.. utan att behöva klia sig gråhårig på hur.. och fjädern hade förliten inner diameter för att gå över på originaldämparen.

Så tog fram vinkelslipen och provade att ta av ett varv på org fjädern, och jävlar vilken skillnad de blev i väghållningen, kurvor som man höll på och glida av vägen på i 40 innan tar man nu med lätthet i 70-75! ser även mycket bättre ut till fälgarna och dimensionen på däcken, lite DRAG stuk åt dig FREJ :D

Även kylaren är riktigt dålig och läcker så får fylla på vatten ett par gånger på en dag :p syns på bilden.. heh

Fälgarna gjorde sig rätt bra på bilen, och sist men inte minst.. grodan som hänger i intercoolern är min maskot!