Författare Ämne: Volvo 360 Weber  (läst 19511 gånger)

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
Volvo 360 Weber
« skrivet: februari 11, 2012, 23:00:13 »
Måss!

Nu har man äntligen bestämt sig för vad man ska göra med bilen, efter man velat fram o tebax mellan turbo, sprut eller vad den gamla 200k snurran orkar med.

Men nu blir det B23 Weber!

Har min nyrenoverade B23 liggandes på pall här hemma då tanken var att ha den i min 242 -75 (projekt Gatlegal Grp H bil) Men den ligger förnärvarande på is då jag rostlagar amazonen inför våren och jag orkar inte ta itu me en rostholk till direkt efter :P
Så jag känner att ja kan bygga en lite mer seriös motor tills den är besklar.

Men 360n står bara här hemma brevid garaget. Behöver lite Service i form av bromsar, lite ombyggnad invändigt osv. Rullat på Gotland (bor här) så ingen rost att laga på (fy fan va sköönt!)

Lite bild




Setup:



Kamdrevet ej monterat på bild
Pump


B23 std block, vev och M-stakar med std kolvar
Weber 45or med åsa-nisse sug
Hemmaportad och 2.5mm planad topp 11,5:1 kompf och D-kam med justerbart drev
Carter Bränslepump (ca 270l/h) Med rätt tryck!
grenrör får jag se, finns en här på ön som bygger bra folkracerör så jag får be om första biten o lösa resten sj :P

Karossen i övrig blir "Farmor-stuk". D.v.s en blåmetallic, välpolerad 364 med kanske några andra hjul samt enklare lättning.

Folkrace Halvbur från b-stolpe och bakåt lackad i samma färg som bilen (beställer hem en komplett ifall man får för sig att bygga fram)

Vitt på all plåt invändigt utom skiljevägg mellan kupe och bagage samt eventuella dörrsidor (aluminium)

Tonade rutor till framdörrarna sitter redan där (man får ju inte visa vad som finns inuti  8) )
Ev Kina-sportstolar eller riktiga, ej bestämt mig ännu :P och en go ratt!

Sen ett mittmonterat dubbelt slutrör efter jag fick se bilderna på den silvriga 363 CS här på forumet, ljudet kommer ju ändå röjja vad de sitter för maskin i o då kan man ju också ha en sån frän detalj som ett ballt utblås :P

Ändamålet? Tja, jag har lite grejer och en bil över. Så en frän liten busis/is bil kan man väl säga :P Jag får se vad jag hinner med här i början men målet är att typa in buren, alt om dem får igång de här med "landracing" här på ön så kan jag helt klart tänka mig att åka med en trehundra, dock med lite kraftigare upphängning och bakaxel :P

Som sagt, får se vad jag hinner med då Amazonen står inne (rutläckage och fin inredning- inge bra kombination!) men jag får uppdatera så fort jag gjort något och laptopen e ledig ( jaa, sambon facebookar :P )
Ni får fråga om det är något, PS Jag önskar lite bilder på webersnurra vs bromsservo och huvudcylinder då det ser tight ut redan med 200k:P

// Rogga


volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2012, 18:59:52 »
Måss!

Glömt att uppdatera

Lite på ingång:

http://sportstolen.se/2st-sportstolar-type-sprint-black-and-grey-p-1890.html

http://sportstolen.se/4-punkts-balte-black-racer-1-par-p-1733.html

Får se hur kvalite'n kan va på dessa men visar sig, och grått e ju optimalt i en bil igentligen? Skiten syns inte lika lätt som helsvart eller tex rött :P

// Rogga

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #2 skrivet: februari 25, 2012, 16:34:31 »
Måss!

Glömt att uppdatera

Lite på ingång:

http://sportstolen.se/2st-sportstolar-type-sprint-black-and-grey-p-1890.html

http://sportstolen.se/4-punkts-balte-black-racer-1-par-p-1733.html

Får se hur kvalite'n kan va på dessa men visar sig, och grått e ju optimalt i en bil igentligen? Skiten syns inte lika lätt som helsvart eller tex rött :P

// Rogga

Blev dessa istället då dem grå var slut, men för samma pris  8) http://sportstolen.se/2st-sportstolar-type-cobra-bla-p-1898.html

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #3 skrivet: februari 26, 2012, 09:36:04 »
Gårdagens småpyssel:



Ska under dagen skära till och passa in, avsedd att sitta i 360ns stereoplats. Har ocå funderingar på alu vid hanskfack men har inte bestämt nåt ännu.

// Rogga

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #4 skrivet: februari 26, 2012, 11:19:24 »
Morgonens finjustering och tillsnyggning:








Ska leta rätt på en gummipackning att dra runt panelen så den smälter in fint mot instrumentbrädan, slippa kanten och millimetergluggen. snudd på 100%ig passform. urjackat så ingen skruvmontering behövs, skruv väger ju  >:(

// Rogga

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2012, 17:17:20 »
Och nu medans kalsongerna ändå e nere så började jag måtta till en bit till huvudströmbrytaren:




Snart kan man ju åka som en kung :P

Ska ännu holka ur i bakkant vid askoppen så man får upp kablarna där samt börja riva ur golvmattor och konsoller. Stolarna får vara kvar tills regbes är utförd. Återkommer med nån bild på det när de e klart, men nu är de Afte! (kväll)

Har glömt skriva att allt görs i 3mm borstad alu.

//Rogga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #6 skrivet: februari 26, 2012, 17:21:22 »
Det ser fint ut det där, ser riktigt proffsigt ut :)
Vad har du strömbrytarna under mätarna till?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #7 skrivet: februari 26, 2012, 17:48:53 »
Det ser fint ut det där, ser riktigt proffsigt ut :)
Vad har du strömbrytarna under mätarna till?

Grattis, första kommentaren här ;P Folk här verkar inte vara så pigga på sugmaskiner :P

Hehe joda, jag e ganska nöjd med resultatet, men finns mer alu som ska skäras till och monteras.

Jadu, det blev tre brytare för att de var tre mätare men tanken var en brytare för extra bränslepump, en för extraljus (vintertid med ljusbox på en annan huv) och en till nåt annat typ :P Bättre o ha en för mycke än en för lite ungefär :)

Det blir en alupanel för hanskfacket också men oklart om det blir någon utrustning i den. :)

// Rogga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #8 skrivet: februari 26, 2012, 17:56:17 »

Grattis, första kommentaren här ;P Folk här verkar inte vara så pigga på sugmaskiner :P

Hehe joda, jag e ganska nöjd med resultatet, men finns mer alu som ska skäras till och monteras.

Jadu, det blev tre brytare för att de var tre mätare men tanken var en brytare för extra bränslepump, en för extraljus (vintertid med ljusbox på en annan huv) och en till nåt annat typ :P Bättre o ha en för mycke än en för lite ungefär :)

Det blir en alupanel för hanskfacket också men oklart om det blir någon utrustning i den. :)

// Rogga

Nä tyvärr verkar det inte som att sugis-360 är så värst intressant här :( Undrar vrf det blivit så egentligen?

Ok, ja det är ju klart. Bättre att ha monterat tillräckligt med strömbrytare från början så man slipper göra om arbetet senare.

Det kommer nog bli fint med alupanel istället för handskfacket.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #9 skrivet: februari 26, 2012, 19:15:43 »

Grattis, första kommentaren här ;P Folk här verkar inte vara så pigga på sugmaskiner :P

Hehe joda, jag e ganska nöjd med resultatet, men finns mer alu som ska skäras till och monteras.

Jadu, det blev tre brytare för att de var tre mätare men tanken var en brytare för extra bränslepump, en för extraljus (vintertid med ljusbox på en annan huv) och en till nåt annat typ :P Bättre o ha en för mycke än en för lite ungefär :)

Det blir en alupanel för hanskfacket också men oklart om det blir någon utrustning i den. :)

// Rogga

Nä tyvärr verkar det inte som att sugis-360 är så värst intressant här :( Undrar vrf det blivit så egentligen?

Ok, ja det är ju klart. Bättre att ha monterat tillräckligt med strömbrytare från början så man slipper göra om arbetet senare.

Det kommer nog bli fint med alupanel istället för handskfacket.

Jadu, turbo är de som gäller i dessa tider antar jag, men jag har aldrig varit direkt intresserad av de, jag är mer för sug motorer och ljudet kring de :P Samt utmaningen att lura ut effekt :)

Ja precis, tar ju en liten stund att få fram en färdig panelbit, stora jobbet ligger dock i mätning.

Hoppas på att de blir bra iaf, har dock sett att det är lite mera spalt runt om och att hanskfacksbrädan e ganska tjock men ska nog lyckas lura till de på nå sett :P

// Rogga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #10 skrivet: februari 26, 2012, 19:24:10 »
Jadu, turbo är de som gäller i dessa tider antar jag, men jag har aldrig varit direkt intresserad av de, jag är mer för sug motorer och ljudet kring de :P Samt utmaningen att lura ut effekt :)

Ja precis, tar ju en liten stund att få fram en färdig panelbit, stora jobbet ligger dock i mätning.

Hoppas på att de blir bra iaf, har dock sett att det är lite mera spalt runt om och att hanskfacksbrädan e ganska tjock men ska nog lyckas lura till de på nå sett :P

// Rogga

Ja det är väl så. Håller med om att sugtrim är intressantare då det är lite mer av en utmaning att ta ut effekt, men med turbo kan man ju få ut mer effekt till lägre kostnad. Men som sagt så är sugtrim intressantare för det blir mer sleeper när man inte hör en turbo under huven (älskar sleeper-stuk :D).

Det kan jag förstå då det är några mått man måste ta ut, men hellre lägga lite extra tid på att mäta än att kapa för stor/liten bit och bli tvungen att slipa till den.

Ok, får hoppas du får till det snyggt :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #11 skrivet: februari 26, 2012, 19:44:25 »
Ja precis, Turbo är betydligt billigare och man kan inte direkt sådär sätta något effekttak, allt beror ju på setup och lite laddtryck :P

Sugmotorer tex B23 med säg en 398 eller 530 topp så kan man ganska enkelt ta sig upp i 170-180hk med förgasare o lite portning och kam, ännu enklare med sprut, men därefter så e de ju några tusingar per häst rent matrielt.

Jo, har man kapat bort för mycket så e de bara o skrota o plocka fram en ny bit, beroende på hur petig man är ;)

//Rogga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #12 skrivet: februari 26, 2012, 19:51:13 »
Jo. "Problemet" med turbo-trim är att det verkar spåra ur ganska snabbt när man kollar runt på turbo-projekt :P

Det låter intressant, vad måste man göra för att få ut runt 130-140hk på en sug b23 med förgasare? (mitt effektmål för b23an jag tänkt montera i 340in)

Jo, är man inte petig så går det ju att silvertejpa men då blir ju resultatet som det blir ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #13 skrivet: februari 26, 2012, 20:08:15 »
Jo precis, men så e de me sugtrim oxå, mycke vill ha mer  8)

Angående trim så tycker jag att du bör leta upp en k eller d-kam, satt ofta i 2-7 seriens b23e motorer.
jag älskar den kammen ihop med en cirka 1,5-2mm planad originaltopp och så en liten putsning på insug och avgaskanalerna som grädde på moset, då har du en på låga och mellanhöga 3-3500varv stark motor med väl kännbar effektökning samt att bränsleåtgången MINSKAR vid normalkörning :D Billigt, enkelt och mer bränsleekonomiskt.
Och om din sista ljuddämpare är som på övriga 300 jag skruvat på, att avgasrören går in och ut på samma sida sen längsmed sidan om dämparen mot bakpartiet, så bör du fimpa den och ersätta med ett rör alternativt en annan ljuddämpare med in och ut på varsin sida om du vill föra mindre väsen :)

Då jag och polaren en gång i tiden skruvade 300 ganska mycke så märkte vi med en gång att den dämparen ger högt mottryck redan på en original B23 som vi åkte med i början. Bästa hade ju vart ett annat grenrör och 2,5" system hela vägen men inget måste, duger gott med original bara inget är "i vägen" så att säga :D
Hoppas du fått lite tips nu då :)

//Rogga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #14 skrivet: februari 26, 2012, 20:11:56 »
Ja, det är nog oftast det :)

Jo tackar för tipsen :D Får ta och kolla upp vad det är för kam i b23an, det skulle vara snäppet vassare än A-kam i den iaf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #15 skrivet: februari 26, 2012, 20:27:25 »
Ja, det är nog oftast det :)

Jo tackar för tipsen :D Får ta och kolla upp vad det är för kam i b23an, det skulle vara snäppet vassare än A-kam i den iaf.

Okej, bara lyfta ventilkåpan och kolla i bakkant på kammen, kan mycket vara en k eller d-kam, ganska vanligt ingrepp :P Eller ännu värre, en H-kam 8) En hårig sak huggen direkt ur 80talets berg ungefär :P  Hehe Lycka till :D

//Rogga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #16 skrivet: februari 26, 2012, 20:31:13 »
Ok låter enkelt för jag ska ändå ta loss och polera upp ventilkåpan (är den snygga olackade kåpan på toppen).
Låter trevligt ;)
Tack!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #17 skrivet: februari 27, 2012, 01:13:05 »
Måste bara skriva att jag älskar sugistrim och gillar redan din tråd så sluta inte skriva och ta fler fina bilder på pärlan för sjutton gubbar  8)

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #18 skrivet: februari 27, 2012, 01:28:39 »
Jag är dålig på att ge konstruktiv kritik... så jag börjar inte i dag heller... så...

Porr är vad du har i din tråd! :D Sugtrim med förgasare.. Nom!  :P ;D Vill se mera.. :)
Och bilen går bra? ;)

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #19 skrivet: februari 27, 2012, 21:00:31 »
jo, sugtrim e min melodi  ;D

Mera bilder kommer, lugn o fin. Jag arbetar ganska mycket övertid så de blir inte så mycke tid över till 360n om dagarna sen står som sagt Amazonen inne, så lite mer mekaniskt pyssel tar jag då det är bra väder så jag kan köra ut aman under dagen  :D Men på helgerna händer de ju lite :)

Ska se över bromsarna då det e tomt i behållaren, när jag fick den så sa polaren att han trodde det var en bromsslang som var av men vad jag kan se så e alla fina, troligtvis att det läckt in i bromsservon (men inget yttre läckage) eller då bromsarna e PRECIS slut runtom och ingen fyllt på  :P

Men som sagt, alupanel för hanskfacket blir de så jag ska börja mäta på de i veckan. Sen får vi se om de kommer stolar o bälten oxå 8)
Siktar oxå in mig på att rycka lite inredning te,x golvmattor, konsoller mm. Ska även rycka ur bensinvärmaren då den fungerar, så den hamnar i 245an :D

Sen ALLT som ska i och ur kommer jag VÄGA, jag måste kompensera buren :P Kan meddela alla här att en 240 har 50kg underredsmassa och asfaltsplattor, undra hur mycke man får ur en 300?  ;D

//Rogga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #20 skrivet: februari 27, 2012, 21:40:19 »
Härligt!
Om du väger nåt vi inte redan vägt så kan vi bokföra det i denna listan:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2862.msg33278#msg33278
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #21 skrivet: februari 28, 2012, 18:14:08 »
Jajjemän, såg den tråden när jag slösurfade lite en kväll.

Jag har lite funderingar på att ta av en av bakdörrarna och väga o se hur mycke man kan lätta dem utan att de ser hemskt ut eller äventyrar stabiliteten.

Har även fått lite prylar idag, ett helvete o spetta ur de ur postlådan XD




//Rogga

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #22 skrivet: februari 29, 2012, 19:04:18 »
Måss!

Eftersom de var så grannt väder här på ön idag och att jag hade möjlighet att vara hemma strax innan 16 så blev de lite 360 pill som annars fått vänta till helgen.

Baksäte med tillhörande var redan ur sen innan. Så jag började me o köra fram den klokt på uppfarden så de gick o hålla på.
Sen plockade jag ur stolarna, mittkonsollerna för vxl och rumpvärmare i plast sen ur med golvmattan och så mycke asfaltsplattor jag orkade med. Dök dock upp lite rost på främre stolsfästet på förarsidan samt ett hål under kopplingspedalen. Hålet som en femma och fästet som en halv tjuga, HELT OKEJ för att vara 25 år gammal bil :P Ytrost var de en del men ett snabbt vänd med slipduk så är det borta.

Lite bilder då :P  :

Bettan precis framkörd




Så började kvällen


Och efter en stund




O sen tebax med förarstolen, för de är kväll :P





Ursäkta lite suddiga bilder, måste ha kommit damm på linsen. Syns bara på blixtbilder.

//Rogga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #23 skrivet: februari 29, 2012, 22:12:43 »
Är det smuts på linsen eller är det mögel på framstolarna :-X

Såg ju riktigt fräscht ut för en 25år gammal bil :)

Jag måste bara fråga:
Vars är snön ??? Man kan ju inte tro att bilderna är från i år när det inte är snö, men det kan bero på att man bor i norrland ::) Har nog runt 1m snö på gården just nu 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #24 skrivet: mars 01, 2012, 15:23:28 »
Snöfritt i stockholm...  :-X (of topic)

Snajsiga bilder! :D fick du ut några vikter på prylarna du plocka bort?
Och bilen går bra? ;)

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #25 skrivet: mars 02, 2012, 20:48:10 »
Simlar:

Både och :D Sätena blev lite fuktiga innan det blev fryskallt här hemma men har lite då o då kastat in en slang med varmluft och torka ur, har en liten dieselvärmare i tjänstebilen som vi har att får varmt i tälten när vi skarvar kablar ;)

Snön håller på o försvinna, har haft sol och flera+ här några dagar nu, snudd på t-skirtväder faktiskt :P

Lightfox:

Har inte vägt det ännu men kan inte se att jag tagis bort något ännu som inte finns på listan redan men det återkommer jag med isf:P

Har som sagt funderingar på o hålmorra dörrarna lite försiktigt, samt väga innan och efter. Men vill behålla stabiliteten och besdugligheten :P

//Rogga

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #26 skrivet: mars 10, 2012, 13:19:04 »
Liten update!

Rostlagningen är påbörjad:



O detta var ju en glad överraskning när man har full fart på vinkelslipen halvvägs in i rambenet... Modigt volvo, MODIGT! :P




Fortsättning följer efter ett besök hos det lokala Systembolaget :D

//Rogga

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #27 skrivet: mars 10, 2012, 15:56:07 »
En bild på rostlagningen, nu nästan klart. Har de vid stolsfästet kvar men har lånat ut min dremel så kan inte slipa rent just nu :P

Ser ut som jag missat det över rambenet men har lämnat det medvetet då soppaledningarna går där så jag ska nita fast en liten bit
rostfritt där istället ;)



Ingen som har nåt tips på något lösnigsmedel som man kan få bort de där jäkla klistret från isolermattorna mot torpeden?

//Rogga

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #28 skrivet: mars 10, 2012, 17:01:23 »
Fint med rostlagning :) Tyvärr vet jag inte något bra lösningsmedel för att ta bort limrester med. Har du testat thinner?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #29 skrivet: mars 28, 2012, 21:33:52 »
Jag har rostlagat rambenet både på över och undersida, kylde slangarna så länge jag kom åt med blöt handduk och tryckluft på svetspunkterna direkt efter svets för att hålla ned värmen till ett minimum. Ett litet aber det där med dragningen av slangarna ;)

Går det inte ta bort limrester smidigast med värmepistol? Känns som om lösningsmedel kanske löser upp till en än värre smet!?

Keep it up, the good work ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #30 skrivet: april 08, 2012, 22:25:40 »
Morsning!

Har inte uppdaterat på en stund men jag har funderat i massor :P

Har börjat bygga lite på nya stolsfästena samt att jag ska förstärka original stolsfästena då det e förbannat tunn plåt där :P
Sen har jag raggat tag i tråg och en extra komplett drivlina (diff och ev drivaxlar, vxl och kardanrör och vxl länkage hela vägen fram.
Och så har jag hittat en bra och billig bromslåsning som e avsedd till att på begäran stänga av bakbromsarna :)


Sen har jag en annan lite sjuk tanke: Tänk, original farmorplåtisar med centrumkåpa som sitter på bilen nu, breddade till sisådär 7 tum, lite innåt och mer utåt, svart centrum med silvrig fälgbana och SLICKS! Har nämnligen sett att det finns ganska mycket bra beggade 13" däck på blocket. Tänkte då använda dem vid lite mer inspirerad körning samt för att reta folk  8) Va tror ni? :P

Mors! // Rogga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #31 skrivet: april 16, 2012, 23:16:07 »
Sen har jag en annan lite sjuk tanke: Tänk, original farmorplåtisar med centrumkåpa som sitter på bilen nu, breddade till sisådär 7 tum, lite innåt och mer utåt, svart centrum med silvrig fälgbana och SLICKS!

Tycker om dina tankar, särskilt den på hjulen  :P

Såhär ser min övningsfälg ut efter breddning endast utåt till nya bredden 7 tum:

(Tryck på liten bild för stor bild)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvo_142_71

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #32 skrivet: april 22, 2012, 17:33:31 »
Sen har jag en annan lite sjuk tanke: Tänk, original farmorplåtisar med centrumkåpa som sitter på bilen nu, breddade till sisådär 7 tum, lite innåt och mer utåt, svart centrum med silvrig fälgbana och SLICKS!

Tycker om dina tankar, särskilt den på hjulen  :P

Såhär ser min övningsfälg ut efter breddning endast utåt till nya bredden 7 tum:

(Tryck på liten bild för stor bild)

Porr! Jag hade dock velat ha lite mer dkant utåt :P o så lite mindre kant fram ;) (racestuk) B)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #33 skrivet: april 28, 2012, 02:06:07 »

Porr! Jag hade dock velat ha lite mer dkant utåt :P o så lite mindre kant fram ;) (racestuk) B)

Allt är ju möjligt när du bygger dina egna fälgar ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Weber
« Svar #34 skrivet: januari 07, 2013, 19:24:14 »
Har det avstannat?