Författare Ämne: Vinterisolering för batteriet?  (läst 14376 gånger)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Vinterisolering för batteriet?
« skrivet: december 01, 2012, 17:33:15 »
Nu när det börjar bli lite minusgrader ute så har jag börjat märka att batteriet tycker det blir lite jobbigt att dra runt startmotorn när bilen är riktigt kall på morgonkvisten. I ett gammalt inslag från Trafikmagasinet så såg jag en fiffig grej, en slags vinterisolering för batteriet bestående av ett överdag i någon sorts isolerande tyg. En sån skulle jag vilja ha! Frågan är bara vart man hittar en dylik. Har letat runt på alla möjliga webbutiker (skruvat, mekonomen, biltema, jula, clas olsson osv) utan att hitta något. Är det någon här som har sett en liknande pryl nån gång, och vet var man kan få tag på en?

Fixade en bild så syns det kanske tydligare vad jag menar...

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Vinterisolering för batteriet?
« Svar #1 skrivet: december 01, 2012, 18:00:57 »
vet att V.A.G bilarna har ett tunnare fiberaktigt skydd runt batteriet, kanske går att få tag i billigt på någon skrot.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #2 skrivet: december 01, 2012, 19:19:50 »
Har aldrig sett att någon värmeisolerat batteriet tidigare.

Men låter ju helt klart intressant om det håller batteriet lagom varmt vintertid för det märks att batteriet blir mycket tröttare nu när det är -12°C. Blir orolig varje gång jag startar bilen ifall strömmen kommer räcka till :-X

Men funderar på att ta in batteriet och skaffa en smartladdare med underhållsfunktion, det jobbiga med det är att man måste ta loss batteriet varje gång man parkerar bilen för dagen och sedan morgonen därpå måste man koppla in batteriet.
Batteriet skulle säkert må riktigt bra av det men inte mina händer då det inte är så trevligt att stå ute i -20°C och skruva, fastän det bara tar kanske 30sek att montera batteriet så hinner händerna bli ordentligt kalla.

På bilden ser det ut att vara någon slags

(Förresten, visst är det motorrummet på en Kadett E på bilden? Känner nämligen igen det, fast på min Kadett var motrrummet vitt :P)
« Senast ändrad: december 01, 2012, 19:22:35 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 02, 2012, 11:22:04 »
Ja, det är en Kadett på bilden. En svart sedan från typ -88 tror jag det var  :)

Jag orkar inte hålla på att släpa in batteriet hela tiden, speciellt inte när man ska pendla till jobbet varje dag. Men det kanske blir aktuellt om det blir en sån där jobbig -20 grader-vinter.

Ska kika runt lite och se om jag kan hitta ett sånt där batteriskydd på något skrot också, man vet ju aldrig. Men det på bilden såg ju onekligen smart ut, rejält och tjockt isolerat.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 02, 2012, 11:28:33 »
En snabb koll på bildelsbasen gav noll resultat när det gäller VAG-delar. Gott om batterihållare, lådor osv fanns det, men ingen isolering.

Funderar på om man kanske kan tillverka nåt eget likvärdigt. Gamla liggerunderlag och liknande isolerar ju ganska bra. Eller kanske frigolit. Vad tror ni andra?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: december 02, 2012, 11:39:37 »
En snabb koll på bildelsbasen gav noll resultat när det gäller VAG-delar. Gott om batterihållare, lådor osv fanns det, men ingen isolering.

Funderar på om man kanske kan tillverka nåt eget likvärdigt. Gamla liggerunderlag och liknande isolerar ju ganska bra. Eller kanske frigolit. Vad tror ni andra?
Sålänge det inte kan börja brinna och inte leder ström borde det funka (eller ja, sålänge insidan som ligger mot batteriet inte leder ström).

Jag hittade denna sida som första träff på google när jag sökte efter batteriisolering. Den personen har isolerat batteriet/erna med 10cm glasfiberull runt varje enskilt batteri och batterierna har fortfarande rumstemperatur efter att bilen har stått ute en vecka i Januari. (Som jag förstår det har personen kört med bilen under denna vecka och då värms batterierna upp, men sålänge det håller temperaturen under natten duger det ju).

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 02, 2012, 11:50:42 »
Det var ju en riktigt smart idé! Synd bara att mineralull kostar över 500 kr/rullen hos bygghandlaren. Ska se om jag kan hitta billigare på annat ställe.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: december 02, 2012, 12:43:07 »
Borde gå med fårull, problemet är bara att få det att sitta kvar eftersom det inte är på rulle.
Men om man bygger en låda runt batteriet och packar med fårull borde det gå. (Fårull är naturligt brandsäkert, har packat flera mopedljuddämpare med det och det har hållt fint för den värmen)

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=97801
En sån där rulle borde räcka gott och väl. 95mm tjock så räcker ju med ett varv runt hela batteriet och en "platta" under och över batteriet.
Måtten på ett 55Ah batteri är ca 254x175x200mm
Topp och botten totalarea blir : 889cm2
Båda långsidornas totalarea blir: 1016cm2
Båda kortsidornas totalarea blir: 700cm2
Totala arean för batteriet: 2605cm2
2605cm2=0,2605m2 (om jag räknat rätt).

Det jävliga är att man måste köpa en hel rulle för 421kr som innehåller 6,60m2 så man kan ju isolera
6,60/0,2605 = 25,33st 55Ah batterier med en rulle.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 02, 2012, 12:59:20 »
Ungefär så, ja...  :)

Ska se om jag inte kan få tag på en mindre bit, typ en kvadratmeter eller så. Borde räcka fint.

loke

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 02, 2012, 13:13:05 »
kolla med något bygge i närheten, dem kanske har lite spill dem vill bli av med  ;)

Eazy

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 21, 2012, 20:55:52 »
Visst kan man pilla dit något sådant, eller satsa på ett AGM batteri med mera cold crank ampere (CCA) vilket alla bilar borde ha!

FarmoRz

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 22, 2012, 23:25:03 »
Vart att kanske tänka på är att vissa batterier måste ha ventilation då det skapas knallgas.
Dock brukar det ju finnas en slang på dessa som man kanske kan förlänga och leda utanför isoleringen.
Vet inte hur vanligt det är numer. Dom senare batterierna jag har köpt att ju varit underhållsfria.

Kör på biltema silver batterier och jag märker nästan ingen skillnad på om det är +20 eller -20. Bilfan startar nästan lika lätt sålänge choken är på rätt ställe dvs.
Frisk satsat, ett bakhjul i diket.
Volvo 343 DL 1983.

Eazy

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 23, 2012, 02:22:11 »
Polaren har ett Optima yellowtop i vinterbilen, han glömde interiörbelysningen på över en natt,
gick ut på morronen och startade bilen precis likadant som alla andra dagar, ingen skillnad.  ;)

Och då är redtop ännu mera hållbart i såna situationer.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #13 skrivet: december 23, 2012, 18:54:55 »
Polaren har ett Optima yellowtop i vinterbilen, han glömde interiörbelysningen på över en natt,
gick ut på morronen och startade bilen precis likadant som alla andra dagar, ingen skillnad.  ;)

Det ska väl alla bilar klara känns det som utan att räkna på amperetimmarna.

Men ingen bilintresserad skulle väl tacka nej till ett Optimabatteri.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.