Jag håller med Smilarn. en kabel, sedan grena därifrån!
Kör på parareell kopplat! dör en diod så dör Bara en och inte alla!
Men om det inte är super finbil och du vill att det ska gå fort så.. Dra en Plus kabel från batteriet, Säkra upp så lågt du kan (5A eller lägre) ! (dioder drar nästan inget alls...) sedan drar du bara kabel dit du ska ha dina dioder, och för att få ström till varje diod så kan du "bryta dig in" på kabeln med denna:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Grenkontakter-5-st-44114/ (väntar på utskällning från de elektriker som jag vet finns på forumet....

)
men jag föreslår att du löder istället för att använda Grenkontakter. Blir billigare samt håller bättre! Men
GLÖM INTE KRYMPSLANG! och undvik eltejp! Vulk tejp är är mycket trevligare att jobba med samt håller bättre, nån krona dyrare men klart värt det!! Och klarar tidens tand bättre.
angående motstånd så är det en fördel att veta vad för diod du har för att det inte ska bli fel.
men jag hittade en sida som kan förklara det Mycket enkelt, Det är Ohm,s lag det handlar om!
Att beräkna motstånd och inkoppling
Nu till pudelns kärna, inkopplingen:
Med hjälp av formeln U = R*I (Ohms lag).
U = Spänning (volt)
R = Resistans (ohm)
I = Ström (ampere)
Exempeldata för några vanliga dioder:
Röd 2V spänningsfall, 20mA arbetsström
Grön 2,5V spänningsfall, 20mA arbetsström
Blå 3 V spänningsfall, 20mA arbetsström
Om vi till exempel vill koppla in en röd lysdiod till ett 12 voltsbatteri gör vi enligt följande:
12V (batterispänning) minus 2V (spänningsfall över dioden), dividerat med 0,02 (20mA=0,02A) = 500 (resistorn skall vara 500 Ohm). Närmsta resistor är 560 Ohm.
Källa:
http://lysdioder.nu/index.php/att-koppla-lysdioder/Hoppas detta hjälpe dig lite på traven!
