Författare Ämne: Volvo 360 som inte driver, troligtvis druvknut som e paj.  (läst 11276 gånger)

soederblom

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Volvo 360 som inte driver, troligtvis druvknut som e paj.
« skrivet: mars 24, 2013, 17:19:43 »
Hej var ute på isen idag och körde med min 360 85a med b200 förgasare. Helt plötsligt slutade den att driva, tänkte först på diffen. Men stannade bilen, la i växel och la mig bakom bilen och kollade, då snurrar den vänstra drivknuten för fulla muggar men hjulet drivs inte, och efterssom den inte är svettsdiffad så snurrar ju inte högra hjulet efterssom det vänstra "snurrar lätt"? Tror att det är själva "knuten" på drivaxeln som är paj, för att köra en original 360 på isen tror jag inte sliter av några splines. Sitter drivaxeln iskjuten i diffen och iskjuten i "hjulnavet" ? Eller är den bultad på nåt sätt?

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 360 som inte driver, troligtvis druvknut som e paj.
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2013, 18:57:15 »
Drivaxeln sitter bultad i medbringarna med 6st insex på varje drivknut.

Drivaxlarna går att montera åt valfritt håll och en vänster-drivaxeln går att montera på höger sida och vice versa.

För att få loss insexbultarna måste du först pilla ut all skit ur skallarna på dem så insex-bitsen går ner i skallen ordentligt för annars blir det inte roligt när man rundar skallen.
Och sen även ordentligt med värme för att få dem att släppa från medbringarna, sen när man värmt ordentligt så är det bara att börja dra så kommer bulten loss.
« Senast ändrad: mars 24, 2013, 19:01:10 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

soederblom

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2013, 19:22:24 »
Alltså 6st insex i diffklumpen och 6st i "hjulet" eller är det splines där? Är det mest troligt att knuttdamasken vart dåligt följt efter att knutten pajat? Är drivaxlarna samma på alla 360s? Om jag hittar en beg till annan årsm att det passar?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: mars 24, 2013, 19:36:42 »
Alltså 6st insex i diffklumpen och 6st i "hjulet" eller är det splines där? Är det mest troligt att knuttdamasken vart dåligt följt efter att knutten pajat? Är drivaxlarna samma på alla 360s? Om jag hittar en beg till annan årsm att det passar?

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7183.msg97202#msg97202
Så här ser det ut. 6st insex på drivaxeln som sitter mot medbringaren på diffen och 6st insex som sitter på medbringaren mot hjulet.

Skulle inte bli förvånad om det är pga trasig drivknutsdamask ifall damasken varit trasig en längre tid.
Jag har personligen kört med trasiga damasker i 1månad (ca 50-60mil) utan märkbart slitage på drivknutarna innan jag bytte damasker.

På alla Volvo 300-serie mellan åtminstone 81-tillverkningsstopp är det samma drivaxlar och knutar. Om det är samma på tidigare modeller är jag osäker då jag inte fått pillat på sen sådan klenod (elr ja när jag var 6-7år så hade min morfar en 343 från slutet av 70-talet men det är inte mycket man minns av den bilen mer än att den var orange och hade remdrift).

Edit:
Här är en guide på hur man byter drivknutsdamasker som jag skrivit:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7731.0
« Senast ändrad: mars 24, 2013, 19:38:37 av simlar »

soederblom

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 24, 2013, 20:01:19 »
Tack som tusen för bilderna! Nu ser man verkligen hur det sitter. Men om vi säger såhär, själva drivaxeln snurrar men hjulet snurrar inte, alltså är det inte nåt fel fram till diffklumpen. Men kan det va nåt annat fel i "hjulet" eller kan det bara va att en knut i drivaxeln är paj? Tex att nån medbringare är paj?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: mars 24, 2013, 20:08:12 »
Tack som tusen för bilderna! Nu ser man verkligen hur det sitter. Men om vi säger såhär, själva drivaxeln snurrar men hjulet snurrar inte, alltså är det inte nåt fel fram till diffklumpen. Men kan det va nåt annat fel i "hjulet" eller kan det bara va att en knut i drivaxeln är paj? Tex att nån medbringare är paj?
Eftersom drivaxeln snurrar så är det inte så många olika saker som kan vara trasiga:
Drivknuten vid däcket
Splinesen på drivaxeln till yttre drivknuten
Spinesen i yttre drivknuten
Medbringaren vid däcket som på något sätt släppt från hjulnavet (eller hjulnavet som släppt från medbringaren, beror på hur man vill se det).

Det känns inte rimligt att det skulle vara något annat som är trasigt eftersom däcket sitter fast. (jag antar att det sitter fast iaf eftersom du inte skrivit något annat).

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 25, 2013, 07:41:33 »
När vi ändå är inne på drivaxlar så kan jag inflika att bilarna med insprutning borde ha grövre drivaxlar, och de äldre bilarna (brytpunkt runt -85) har inte insex utan 10mm bult som håller drivknuten.

soederblom

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 25, 2013, 11:23:39 »
Om jag nuvhittar en som är grövre, passar den ändå?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #8 skrivet: mars 25, 2013, 13:15:24 »
När vi ändå är inne på drivaxlar så kan jag inflika att bilarna med insprutning borde ha grövre drivaxlar, och de äldre bilarna (brytpunkt runt -85) har inte insex utan 10mm bult som håller drivknuten.
Det var ny information för mig, tack för att du inflikar det :)

Men vad menar du med att de äldre bilarna inte har insex?
Min -81a har M8 insex och jag tror inte det är bytt till nyare drivaxlar på den med tanke på att den är ägd och då förmodligen körd endast av en kvinna och en äldre herre.
Min drivaxel är 20mm på det smalaste stället (där damasken ska sitta) om jag inte minns fel, jag kör iaf med biltemas minsta universaldamask som är som minst 19mm i lilländen.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 25, 2013, 16:50:51 »
Han skrev nog bara lite fel, det är de nyare som inte har insex, de har M8 med 10mm skalle.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #10 skrivet: mars 25, 2013, 16:53:28 »
Han skrev nog bara lite fel, det är de nyare som inte har insex, de har M8 med 10mm skalle.
Jaha ja men dåså.
Då lägger jag in den informationen i damask-bytar-guiden :)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 25, 2013, 17:02:22 »
Ja om du hittar en grov drivaxel med knutar så passar den, har alltså inge betydelse vilken motor det sitter i en 300 så passar drivaxel med tillhörande knutar. Vad jag minns så fanns de klenare knutarna inte att köpa som reservde från volvo, utan de sålde komplett grövre drivaxel istället. Biltema hade kompletta drivaxlar också, men det var ju på den gamla goda tiden när Biltema fortfarande hade bildelar.
Så antagligen därför  man ibland kan hitta grova drivaxlarna under en äldre 300.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #12 skrivet: mars 25, 2013, 17:04:19 »
Ja om du hittar en grov drivaxel med knutar så passar den, har alltså inge betydelse vilken motor det sitter i en 300 så passar drivaxel med tillhörande knutar. Vad jag minns så fanns de klenare knutarna inte att köpa som reservde från volvo, utan de sålde komplett grövre drivaxel istället. Biltema hade kompletta drivaxlar också, men det var ju på den gamla goda tiden när Biltema fortfarande hade bildelar.
Så antagligen därför  man ibland kan hitta grova drivaxlarna under en äldre 300.
Hur grova är de grova drivaxlarna?
Och när byttes det till grova drivaxlar?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 25, 2013, 21:43:31 »

24splines diameter ca26,5mm.
Bilar med B200E/F har de grova.

Lite info http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2554.msg41692#msg41692

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #14 skrivet: mars 25, 2013, 21:53:35 »

24splines diameter ca26,5mm.
Bilar med B200E/F har de grova.

Lite info http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2554.msg41692#msg41692
Jaha så det fanns en tråd om det, måste jag ha missat :-[

Men vad fint, då vet jag vilka drivaxlar jag ska leta reda på ifall mina får för sig att gå sönder när effekten ökas till lite vettigare nivåer :)

soederblom

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 30, 2013, 23:26:41 »
Tror ni man kan köra temporärt om jag svetsdiffar den och plockar av den trasiga drivknuten? Alltså lugn körning 100 meter fram o tillbaka mellan parkering å garage? 100m lugnt på grusväg.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #16 skrivet: mars 31, 2013, 00:47:51 »
Låter ju väldigt onödigt att svetsdiffa för 100m. Personlgen hade jag bara ringt efter en polare att komma och bogsera eller bara putta bilen de få metrarna.

Men för att svara på frågan:
Ja om du svetsdiffar är det bara att ta bort drivaxeln med dålig knut och köra, kommer endast driva på ett däck men går i alla fall framåt för egen maskin.

soederblom

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: mars 31, 2013, 04:13:51 »
I vilket fall som helst så hade jag tänkt svetsdiffa den inom en snar framtid. Men tanken var ju ifall den är svetsdiffad och tar bort den trasiga axeln att den fortfarande går att ta sig fram med:-)