Författare Ämne: lågvarvs driftern (projekt avbrutet)  (läst 11000 gånger)

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
lågvarvs driftern (projekt avbrutet)
« skrivet: juni 01, 2013, 16:18:55 »
Tjena tjena The Garbo här!

Tänkte dela med mig av min pärla och planerna för hennes framtid.

Har tidigare varigt en vw golf kille men började känna ett begär efter en bakhjuls driven lekbil. har alltid tyckt att 2, 7 och 9 serien varigt för stora och klumpiga för att vara kul lekbilar. En 1 serie hade varigt ok med dom är antingen snordyra eller sönder rostade.
Så när jag satt och surfade efter nått kul kom jag över wiki sidan om 300 serien och allt ifrån storleken till växellådans placering och motormöjligheterna gjorde att jag snabbt blev 100 procent säker på att en 300 ska det bli!!!

Efter att rätt länge ha letat lite oseriöst efter en 300 serie att sätta tänderna i och ha som busbil på vintern kom jag av en slump över en arbetskollegas 360 han hade stående.
Bilen var av honom rensat på allt utom instrumentpanel och framsätena. bilen är vad jag kan förstå en 3dörrars 360 GLT med originalvingen, momentröret mellan motor och växellåda och b200 med insprutning under huven och sist men inte minst TAKLUCKA... ett utmärkt startobjekt!

Så receptet blir som följande!

En laglig omregning till b230 (kanske till och med 16v, momentröret borde ge mig den möjligheten tycker jag!) eller?

Extraktorrör och 2,5 tums system

Planing av block och topp samt portning och "lågvarvs-vrid kammar" (skulle jag komma över en 2,5L vev skulle jag inte banga på den heller)

Ett eftermarknads sprut och tändning tror jag blir nödvändigt!

En 240 lsd diff med högre utväxling för med vrid i låga varv och farter, ser ut att vara ganska lätt att få i en 1:4,88 lsd, (om dom går att få tag på)

Byta originalstolarna till ett par recarosäten från en golf vr6 (det blir tajt men ska gå!)

16 eller 17 tums lite extra breda plåtisar men nått vettigt gummi för lek!


Bilen har ett kärleksbett från en lyktstolpe på vänster bakskärm som jag nästan fått ut helt lite jobb återstår! bilder kommer!

Tanken är att göra henne till en sugis sleeper drifter med 160+ under huven och ett sjuhelvetes vrid!

Bilder kommer när jag fått svar på mitt PM till FREJ tills dess ligger det två bilder på min garaget sida
http://www.garaget.org/Garbo
« Senast ändrad: augusti 29, 2013, 19:23:46 av Garbo »

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: lågvarvs driftern
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2013, 13:59:12 »
detta var intressant ska följas!   :D
gillar lågvrids planen  ;)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
lågvarvs driftern
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2013, 22:30:38 »
nu har medlems statusen uppdaterats så här kommer dom lovade bilderna på skadan och hur långt jag kommit med lagandet av den!

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
lågvarvs driftern
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2013, 22:33:00 »
en del fin-pill kvar men nästan all grovformning klar... lycktstolpar är hårda!!!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: lågvarvs driftern
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2013, 22:35:31 »
Det var ju inte allt för vackert men duger helt klart för en lekbil :)

Blir kul att se hur du ska göra med att få i 240-diffen.

Det blir även intressant att se hur drivlinan håller för dig för vad jag förstått så blir den inte allt för glad när man matar den med mycket vrid på låga varv. Men blir nog inte överdrivet mycket vrid ur en 160hk sugmotor.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: lågvarvs driftern
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2013, 16:47:52 »
Den värkar ha fått en smäll men
den var fin kul projekt  :)
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: lågvarvs driftern
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2013, 00:13:09 »
Kul projekt detta med sugis och vrid :)

Hoppas du får till krockskadan för annars var ju bilen fräsig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ansorge

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: lågvarvs driftern
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2013, 16:03:25 »
Jag kan säga att stolpen var hård :P men de är kul att se att bilen kommer leva vidare ;)

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Lågvarvs Driftern
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2013, 21:02:11 »
Jaha då har motorn kommit... en b230 plockad ur en 940 från sent 90tal!
Motorn är genomgången och honad allt som fattas är en komplett packningssats och kolvringar så är den startklar!
Det roliga är att den är lackad ev en kille som gjorde sin praktik på lackfirma i på fordonslinjen så den är blank och fin och 100 procent rostfri plus en guldig ventilkåpa  ;D

Nu startar motorbygget... portning, planing och kambyte som start... är lite taggad på en 16 ventils-topp mest bara för att dom är jävligt coola men det finns det väl inte en chans i världen att man kan få igenom en reggbesiktning tyvär...

För tillfället funderar jag på en fs122 kam från folkraceshopen med nödvändiga tillbehör...
Är det nån som vet om nån bättre vridstark lågvarvkam så är jag tacksam för all info jag kan få!

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: lågvarvs driftern
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2013, 19:06:54 »
Kan ju säga att du valt helt rätt volvo om du vill åka brett på hal väg eller grus, min med 70hk b14 släppte fint i vintras och du håller fina långa ställ när du vant dig.. Du kommer åka bra mycket snyggare sidleds än övriga volvoåkare (raggare) sen är det ju bara en bonus att kunna åka med stil ;)
Bara passa dig för stolparna :)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: lågvarvs driftern
« Svar #10 skrivet: juni 22, 2013, 23:51:37 »
Great project :)

I love the description for the battle scare but I think I would have left it as was rather then attempting to beat it back to shape.
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: lågvarvs driftern
« Svar #11 skrivet: juni 23, 2013, 18:59:32 »
Great project :)

I love the description for the battle scare but I think I would have left it as was rather then attempting to beat it back to shape.

problemet var att hjulhuset tog i däcket när det fjädrade, så jag va tvungen att slå ut det för att inte skära sönder däcket!

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Lågvarvs driftern
« Svar #12 skrivet: juni 23, 2013, 19:09:28 »
en kompis kom på en galen ide som jag var tvungen att ta upp här på forumet... han trodde att b200 och b230 hade samma borrning bara annan strokning. om detta är sant blev funderingen följande: kan man låta b200 blocket sitta kvar i bilen och bara stoppa i b230 vev, stakar och kolvar (och kanske toppeller bara kam)...!?! är detta rimligt?

sen är nästa fråga: är kabeltammen den samma så att jag kan koppla i datataboxen från en b230 ist för b200 boxen för att få fullt utnyttjande av b230 delarna!?!?

vore ju kul med ett b200 block och topp med en b230 vev i... en riktig sleeper även när man tittar på motorn!!! eller är jag ute och cyklar!?!?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: lågvarvs driftern
« Svar #13 skrivet: juni 23, 2013, 19:21:30 »
Nope det är tvärtom, samma slag men olika borr.

Men det går att gjuta en nolla av 3an på B230-blocket, FREJ här på forumet har gjort det.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2294.msg49171#msg49171

Hur menar du med kabelstammarna? Det är bara att köra på B230-motorn med 360-originalsprut, enda skillnaden vad jag vet är att B230 har 3bar BTR medan B200 har 2,5bar BTR. Sen har 300-serien Renix-tändning så du behöver sätta B200-svänghjulet på B230in för att få det att funka.
Det ska inte vara några stora problem, någon annan här på forumet kan nog svara bättre då jag inte hållt på något med originalsprut.
« Senast ändrad: juni 23, 2013, 19:23:16 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: lågvarvs driftern
« Svar #14 skrivet: juni 23, 2013, 19:41:09 »
Nope det är tvärtom, samma slag men olika borr.

Men det går att gjuta en nolla av 3an på B230-blocket, FREJ här på forumet har gjort det.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2294.msg49171#msg49171

Hur menar du med kabelstammarna? Det är bara att köra på B230-motorn med 360-originalsprut, enda skillnaden vad jag vet är att B230 har 3bar BTR medan B200 har 2,5bar BTR. Sen har 300-serien Renix-tändning så du behöver sätta B200-svänghjulet på B230in för att få det att funka.
Det ska inte vara några stora problem, någon annan här på forumet kan nog svara bättre då jag inte hållt på något med originalsprut.
jag undrade om man behövde byta till b230s databox när man sänkte i en större motor och om alla kablar från alla givare isf går till rätt ställe även på b230s databox...
men om inte b230s databox behövs för att få ut max av motorn så är det ju irelevant!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: lågvarvs driftern
« Svar #15 skrivet: juni 23, 2013, 19:44:23 »
Nope det är tvärtom, samma slag men olika borr.

Men det går att gjuta en nolla av 3an på B230-blocket, FREJ här på forumet har gjort det.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2294.msg49171#msg49171

Hur menar du med kabelstammarna? Det är bara att köra på B230-motorn med 360-originalsprut, enda skillnaden vad jag vet är att B230 har 3bar BTR medan B200 har 2,5bar BTR. Sen har 300-serien Renix-tändning så du behöver sätta B200-svänghjulet på B230in för att få det att funka.
Det ska inte vara några stora problem, någon annan här på forumet kan nog svara bättre då jag inte hållt på något med originalsprut.
jag undrade om man behövde byta till b230s databox när man sänkte i en större motor och om alla kablar från alla givare isf går till rätt ställe även på b230s databox...
men om inte b230s databox behövs för att få ut max av motorn så är det ju irelevant!

Jaha så det var så du tänkte.

Nä det ska då inte behövas B230-boxar, flera på forumet som kör originalsprut. Det är bara att komma ihåg att byta BTR eller öka trycket i original. Jag har även för mig att några har kört B234 med 360-originalsprut, men jag är inte helt hundra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: lågvarvs driftern
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2013, 14:20:59 »
Jag tror oxå det körts med B234 och originalsprut med höjt bränsletryck etc.

Men kabelhärvan i en 300 är inte lik de större volvobilarnas. Därför är det lättast att köra 360:ns sprut om man redan har sånt i bilen innan motorbyte. Annars får man bygga om kabelhärvan med och då blir det custom kabeldragning och ihopkoppling.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: lågvarvs driftern
« Svar #17 skrivet: juni 27, 2013, 21:44:21 »
inte vad jag hade hoppats på att få höra men bra att få svar!!! tackar för alla svaren!

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
lågvarvs driftern
« Svar #18 skrivet: juni 30, 2013, 23:51:06 »
lite nya funderingar kring mitt projekt...

satt och snackade med en polare som är en riktig turbo nörd och han började få mig att fundera på en riktigt liten turbo att stoppa på b200n typ en gammal diesel turbo eller liknande med i princip obefintlig turbo lagg och noll i spoltid dock får man ju då leva med att den slutar ladda efter typ 4000 varv vilket skulle va ok för mig.
så nu undrar jag:
1. vad klarar 360s orginalbox av att hantera i turboväg för den går ju inte att chippa vad jag kan förså...
2. vad måste göras åt 200 block/topp för att den ska tycka om turbo? b230 turbo block har ju lägre komp är det nått liknande b200 behöver
3. skulle det funka att slänga på ett par högvarvs kammar som tar över andningen när turbon inte orkar flåsa längre (dom sista 2-3 tusen varven)
4. är det ens en vettig ide? kommer en så liten turbo ge mig nått vettigt mos!?!?

har läst igenom dom flesta b200 turbo trådarna här på forumet men ingen verkar pilla med särskillt små agregat
är det nån som har några kloka ord att dela med sig av?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: lågvarvs driftern
« Svar #19 skrivet: juli 01, 2013, 07:51:49 »
1. Ingen aning, jag är inte insatt i originalsprut så någon annan får svara. Ett tips är att kolla i början av Zyklons projekttråd där det fortfarande var snikturbobygge.

2. Ja antingen så gör du ingenting och tankar E85 eller så tar du loss toppen och slipar ut lite i förbränningsrummen eller montera en extra blockpackning.

3. Ingen aning där faktiskt, men jag är tveksam till att det skulle funka eftersom det blir ett sånt stort mottryck i avgashuset på en liten turbo = cylindern hinner inte tömmas helt innan ventilen stänger vilket medför att du inte får in tillräckligt med ny bränsleluftblandning för att motorn ska orka varva.

4. Turbo väljer du efter vilken effekt du är ute efter inte motorvolymen. T.ex en 940-turbo (TD04H-13C) pallar just över 200hk innan mottrycket blir för stort och denna sägs ge fullt laddtryck redan från ca 2000rpm så länge det inte finns något läckage.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Garbo

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Lågvarvs driftern
« Svar #20 skrivet: augusti 29, 2013, 19:21:20 »
Dåliga nyheter tyvärr... besiktningen har sagt nej på bilen... påverkad bärande struktur vid krockskadan dom sa att det inte ens va nån ide att försöka besiktiga den! Så den kommer tyvärr få passera till sälla jaktmarker... sånt är livet... nya tag med nya bilar, får se vad som kommer i framtiden!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: lågvarvs driftern (projekt avbrutet)
« Svar #21 skrivet: augusti 29, 2013, 19:34:51 »
Det lät verkligen inte kul :(

Får hoppas det blir en till 300-serie, men en som är okrockad då :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Lågvarvs driftern
« Svar #22 skrivet: augusti 29, 2013, 19:48:24 »
Dåliga nyheter tyvärr... besiktningen har sagt nej på bilen... påverkad bärande struktur vid krockskadan dom sa att det inte ens va nån ide att försöka besiktiga den! Så den kommer tyvärr få passera till sälla jaktmarker... sånt är livet... nya tag med nya bilar, får se vad som kommer i framtiden!

Åh fy fasen, du som lagt ned jobb på den och lagt upp planer för den! Hoppas du hittar nåt annat kul att lägga din kreativitet på!
Lycka till!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.