Författare Ämne: B14 motorn går inte runt  (läst 8720 gånger)

MRlind

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
B14 motorn går inte runt
« skrivet: augusti 07, 2013, 23:46:11 »
här om kvällen när jga höll på med bilen så startade jag upp den men den dog pga av förlite bensin i tanken samt låg tomgång. men när jag sulle starta den efter jag hällt i lite bensin så ville den inte vara med längre. det bara klickade när jag ved på motorn.
sedan så testa jag om det gick att dra runt motorn för hand men det gjorde det inte utan den var stum. har fått tipps på att det kan vara startmotorn som kan vara problemet men även om startmotorn har gått åt helvete sa ska men vell kunna dra runt motorn för hand? eller är det en fel uppfattning av mig?
tackar för svar och tipps!

mvh mrlind

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3698
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: B14 motorn går inte runt
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2013, 17:22:01 »
Beror på, har startmotorn fastnat i utskjutet läge och sedan skurit ihop så, men oftast brukar går det att dra runt motorn för hand även om startmotorn krånglar.

Men testa slå lite på startmotorn ifall den har fastnat, går den runt sen så var det ju startmotorn som krånglade.

Annars så är det förmodligen något inne i motorn som  låst sig :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2013, 17:36:06 »
Det bästa är väl att ta ut och inspektera startmotorn men vet inte hur jäkligt en sån operation är på dessa små motorer. Får gå ut och lyfta på huven, jag har nyss skaffat B14 men minns inte hur illa startmotorn sitter.
Stay tuned ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MRlind

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2013, 19:08:44 »
Den sitter på vänster sida sett framifrån under grenröret. Men ganska lätt åtkomlig underifrån :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16987
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2013, 19:56:26 »
Ja jag var ute och tittade nu. Tre st uppskattningsvis M8 13-skalle bultar på min B14 1981.
Hyfsat lätt att komma åt med ett spärrhantag såg det ut som.

Prova att lossa den då och se om det går att rubba motorn. Det går ju att ha en hjälpreda med sig som tittar ner på svänghjulet i hålet i sprängkåpan vid torpedväggen samtidigt som du försöker rubba motorn med bulten på remhjulet på vevaxeln på motorns framsida.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MRlind

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2013, 20:13:12 »
Tror det är lika tanke på att vi har samma motor fast min är av 84 årsmodell. :)