Författare Ämne: snabb fråga om budget sugtrim  (läst 16034 gånger)

isak

  • Gäst
snabb fråga om budget sugtrim
« skrivet: november 04, 2013, 03:05:12 »
Hej jag har bara en liten fråga! Har nyligen tagit körkort och hade turen att få köpa en volvo 360gl billigt av en äldre herre, nu när jag besiktat den och kört med den i ett par veckor så känns de som man skulle vilja få ut liite mer ur den iaf, har väl tänkt på turbokonvertering till nästa sommar men just nu vill jag bara prova nått simpelt sugtrim som inte kostar mycket men som ger lite effekt iaf! Har kollat runt lite på forum här och de jag hittat som jag har tänkt göra är att byta ut kylfläkten mot separat elkylfläkt, öppet luftfilter, rensad katt, läste nånstans att de hjälper att ta bort sista ljuddämparen(stämmer det??), vet inte om de hjälper så mycket att pressa ihop btr:en(??) när man inte har turbo men gör de det så provar jag gärna, läste nått om att de går att justera LMM också så den får mer luft de är väl en möjlighet men fick dock ingen klarhet riktigt om hur man gör! Skulle gärna vilja veta om dehär gör märkbar skillnad och hur många hk ger det? Är tacksam för alla svar och ge gärna förslag på nått annat billigt sugtrim! Hade inte tänkt sträcka mig så långt som att byta kam eller grenrör eller något annat som gör ont i plånboken, ställbar btr undrar jag också om de hjälper för tänkte ju hursomhelst skaffa de när de blir turbobygge! Orginalpumpen gav upp för mig häromdan så bytte till biltemas sk "prestandapump" som ska kunna ge upp till 6 bar så de gör väl inte saken sämre! Har även hört att om man pluggar/stryper returen till tanken så ska den få mer soppa? Stämmer det? Som sagt är tacksam för alla svar korta som långa så de är bara att skriva!

isak

  • Gäst
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #1 skrivet: november 04, 2013, 03:23:41 »
Glömde fråga...! Hur känslig är drivlinan på dessa brutala volvomodeller? Tål dom dumpningar på 2an på blöt asfalt eller borde man kanske hålla sig till grus och vinterföre för att leka? Agadiff har man väl funderat på om de nu hjälper mot hållbarheten(??) men de blir ju lite småjobbigt i längden... Skriv på!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #2 skrivet: november 04, 2013, 11:19:08 »
Det absolut viktigaste är att ha fräscha service delar så om den inte är ordentligt servad börja med det för att återfå de flesta häskrafter som sprungit bort under årens gång.
Ordentlig service innebär:
Nya tändstift
Nya tändkablar
Ny rotor
Nytt fördelarlock
Nytt luftfilter
Nytt bränslefilter
Nytt oljefilter
Ny motorolja
Ny växellådsolja
Ny differentialolja
Ny kylarvätska (kylarvätska ska bytas senast var 5e år, inte många som vet om det)
Rengjort spjäll
Justera gasvajern så den gasar fullt när pedalen är fullt nedtryckt (vajrarna brukar sträckas under årens gång)
Se till så inga bromsar ligger på
Justera kopplingsvajern (det är inte självjusterande koppling så den måste spännas allteftersom lamellen slits)

Sen budgettrimmet:
Byta ut sista ljuddämparen mot en fullflödes gör att den orkar bättre på högre varv. Det är ordentligt med motstånd i original-slutdämparen.
Ta bort den mekansiska kylfläkten frigör ca 5-7hk.
Rensad katalysator (om du har en, du har inte skrivit årsmodell på bilen).
Öppet luftfilter kan eventuellt ge någon enstaka hästkraft, sen tar det mindre plats och väger lite mindre än den stora klump som är original-luftburk på insprutarna.
Byta till en vassare original-kam (jag klassar det som budgettrim då original-kammar kostar runt 200-500kr/st beroende på kamprofil)

Pressa ihop BTR hjälper inte, gör bara så att bilen går för fett. Däremot om spridarna inte räcker till så hjälper det att höjja trycket lite.
Justera LMM hjälper inte heller vad jag vet.

Strypa bränslereturen gör samma sak som att pressa ihop BTRen, bränsletrycket höjs vilket då ger mer soppa. Men om motorn inte behöver den extra soppan så blir den bara slöare och dricker mer.


Dumpa koppling mår ingen drivlina bra av. Speciellt inte våran drivlina som är klenare än dem andra RWD Volvo-drivlinorna.
Men stampa koppling på blöt asfalt för att få ut bilen på ställ och mjuka rivstarter tål dem också (håller varv och håller kopplingen precis på dragläge för att sedan dumpa kopplingen samtidigt som man trycker fullt, blir mycket mindre ryck i drivlinan och det är kraftiga ryck i drivlinan som rycker sönder grejjerna).

Svetsdiffa kan du göra när/om du rasar diffen, dessa bilar brukar inte enhjula allt för ofta med original öppen diff. Nackdelarna överväger fördelarna anser jag.
Grus och vinterföre är alltid bäst om man vill leka, speciellt med lite effekt då man måste vålda så jävligt annars.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

isak

  • Gäst
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #3 skrivet: november 04, 2013, 12:43:23 »
Tack för svaret! :D De är en 88a så de är kat på den har hört att katten inte måste fungera på 88or men den måste sitta där men de är jag dock inte säker på! Men om man både skulle pressa ihop BTR:en och ev justera LMM så den får mer luft(om den nu får mer luft då), borde inte de ökade luftflödet kompensera för det ökade bränsletrycket? De borde väl hjälpa effektmässigt isf? Och angående kamen så är de mest för jag inte vill göra nått "större ingrepp" just nu då Garaget är upptaget och jag orkar inte va ute i dehär vädret och börja "riva" toppen! Jag väntar med annan kam till de eventuella turbobygget! Och dehär med drivlinan, jag tycker de är svårt att få den att diffa som de är nu, iof så spelar de ju inte så stor roll nu när snön är påväg men ändå! Men om vi håller oss till det som är säkert att de funkar! Gör de stor skillnad med öppet luftfilter, annan ljuddämpare, rensad katt, elfläkt ist för orginal? Teori om hur många hk de ger t.ex? Och för övrigt så är alla tändnings delar nya! Oljebyten i motor, växellåda och diff kan jag ju göra faktiskt! Har för mig att de går att modifiera med bromsservon för att få ut mer effekt, stämmer det? Har hört uttrycket "allt som tar vakum tar effekt!"

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #4 skrivet: november 04, 2013, 13:21:22 »
Ja är det en 88a med kat så behöver den inte fungera, men den måste sitta där. Så det är bara att rensa den :)

Jag tror inte den får något mer luft av att justera LMM, i så fall tycker jag den är konstigt designad om den stryper luftflödet mer än nödvändigt (har för mig det är en så kallas "klaff-lmm", dvs en klaff som lufts upp an luftflödet).
Spänner man loss fjädern så att klaffen öppnar lättare så luras ju datorn att den får mer luft och då skickas det in mer soppa (om jag inte tänker fel, jag är inte så insatt i original-insprutning).

Byta kam är inte så stort ingrepp, men är ju inte så kul att vara utomhus och skruva nu på hösten med regn, blåst, kyla och snöfall då och då.

Ja på asfalt brukar det vilja enhjula (tekniskt sett så är det när det enhjular som det diffar då diff betyder skillnad, och när man snackar differentialer så diffar det när ena hjulet snurrar fortare än det andra).
Men på blöt asfalt brukar jag inte ha några svårigheter att få den att driva på båda. Kollat så inte någon broms ligger på lite lätt? För när min ena bakbroms låg på lite smått så enhjulade det så gott som hela tiden.

Öppet luftfilter vet jag ej, har för mig FREJ här på forumet mätte upp någon enstaka hästkraftsökning enligt sitt så kallade "FREJ-test", han har även mätt effektökning med rensad katt. http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg35931#msg35931

Byta till elfläkt och byta ut sista ljuddämparen däremot vet jag gör märkbar skillnad då jag gjort det på min bil. Enligt Volvo så ger det 3hk att byta från fast till visko-fläkt, och då bör det även ge ungefär lika stor skillnad till att byta från visko till elfläkt. Så har du viskofläkt kan du räkna med ca 3-4hk extra, har du fast höfläkt så kan du räkna med ca 6-7hk skillnad.

Byta ut sista ljuddämparen gör att motorn orkar varva mer, t.ex på min bil så var det som att motorn körde in i en vägg vid 4500rpm med originalljuddämparen. Motorn orkade bara inte varva mer pga att avgaserna inte hann ut ur avgassystemet tillräckligt snabbt, sen när jag tog loss sista ljuddämparen så orkade den dra till 6500rpm utan problem.
Det gör stor skillnad då motorn maxeffekt ligger vid ca 5500rpm, så med originalljuddämparen kunde jag inte ens komma upp till det varvtalet där motorn gav maxeffekt så jag fick inte ens ut de 95hk som Volvo specat B19A till, vid 4500rpm fick jag nog ut max 80-85hk ur motorn.

Har aldrig hört om någon som modifierat bromsservot för att få ut mer effekt, jag har då inte heller hört att man skulle tappa effekt av det.
Jag har själv kört utan bromsservo (hade för kort slang efter byte till B23A) en dag under sommaren 2012 och jag märkte ingen effektökning eller sänkning av det.

Trevligt med välservad bil :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #5 skrivet: november 04, 2013, 13:23:43 »
Allt gratistrim som du nämner gör inga stora skillnader. Dom märks om du tex gör frej-test som frej här på forumet myntade. Att släppa fjädern i lmm är även det en variant på att ge motorn mer soppa om den får för lite. Men med en orginalmotor är det inte lönt.
Ta bort luftfiltret, rensa katten och rensa den på så många kilon som möjligt så har du några billiga hästkrafter :-) Att byta ut kylarfläkten mot en elektrisk gör nog väldigt lite men prova och utvärdera för oss andra :-)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #6 skrivet: november 04, 2013, 13:26:53 »
Angående bromsservot så tar det ju inte direkt något vakuum när du gasar utan det används när du bromsar..

isak

  • Gäst
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #7 skrivet: november 04, 2013, 13:54:33 »
Tack för alla snabba och bra svar! Det uppskattas! ;D Då slipper jag lägga nån energi på sånt som inte ger någon ökad effekt! Trodde inte tidigare heller att de skulle göra nån större skillnad, men märks det så är de ju värt de! Som jag har förstått så är väl turbo ett relativt billigt sätt att få ut mycket effekt, då jag redan sitter på i stort sett allt jag behöver för turbokonvertering så blir ju kostnaden minimal!:) men de blir nog inget jätteseriöst bygge, dvs jag vill använda dom orginaldelar som går! Behöver inte ladda så mycket bara de ger lite lagom effekt! Som tur är så finns de ju många trådar här på sidan om turbokonvertering både seriösa och mindre seriösa! Får väl se om jag tom gör en tråd isf kan ju framkomma hinder och då är de ju bra att de finns mycket kunnigt folk här på sidan!:)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #8 skrivet: november 04, 2013, 14:11:02 »
Turbo är helt klart billigaste alternativet för att ta ut mera effekt.

Bara att göra en tråd när projektet drar igång, alltid kul att se vad andra hittar på  :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

isak

  • Gäst
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #9 skrivet: november 04, 2013, 14:22:33 »
En sista fråga bara haha, förlåt om jag är jobbig! Men jag tänkte på framtida turboprojektet, hade väl planerat att sätta oljereturen på tråget! Måste man ut med motorn för att få lös tråget eller går det att få lös underifrån? Har inte så bra koll på hur den ser ut där nämligen...har hjälpt en kompis att sätta turbo på en 240 och då fick vi lös tråget underifrån men vi va tvungen att lossa på motorfästena och lyfta upp motorn litegrann för oljepumpen va ivägen! Men som jag förstått så ser tråget annorlunda ut på 360n!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #10 skrivet: november 04, 2013, 14:30:03 »
Jag har för mig man ska komma åt utan att lossa något, jag har själv inte gjort det så jag kan inte garantera något.

Tänk på att tråget är i aluminium så antingen behöver du någon som kan svetsa alu eller borra och gänga i en oljeretur (jag kommer förmodligen borra och gänga i en AN-10 anslutning så högt som möjligt som oljeretur i mitt tråg).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

isak

  • Gäst
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #11 skrivet: november 04, 2013, 14:48:57 »
Jomen borra och gänga har jag möjlighet till själv! De va väl de jag hade tänkt! Eller att bara borra ett hål så jag får dit en slanganslutning och har en mutter på insidan!:)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #12 skrivet: november 04, 2013, 15:43:04 »
Ja så länge det blir tätt så :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #13 skrivet: november 04, 2013, 17:47:58 »
Om du ska rensa katten, tänk på att när den är rensad finns risken att det uppstår "luftvirvral" i det tomrum som bildas vilket resulterar i oönskat mottryck i avgassystemet, bästa är att skära upp den och lägga ett rör rakt igenom och bränna ihop igen:
       ________
___|                |_____
___                 ______          (inte så bra)
      |________|
------------------------------------------------
       ________
___|________|_____
__________________       (optimalt)
      |________|

isak

  • Gäst
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #14 skrivet: november 04, 2013, 22:52:26 »
Ja justeja...jamen de borde väl gå att ordna! Bra att du skrev det! De ska genomföras!:)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #15 skrivet: november 05, 2013, 21:01:38 »
Hej isak

Mina trimtips:
1. Rensa katten
2. Öppet luftfilter
3. Bort med höfläkten
4. Plana toppen
5. Byt kam
6. Lättat svänghjul
7. Extraktorgrenrör
8. Portad topp

På min har jag tagit bort luftmängdsmätaren och monterat annat insprut (som inte behöver luftmängdsmätare). Detta för att kunna köra E85 som var billigt att tanka på den tiden (2004). Bytt spridare och pressat regulatorn, först till 2.9 bar, nu 3.5 bar.

Höja bränsletryck och skruva LMM (för mer bränsle, mer luft kan du inte få genom att skruva någonstans, bara genom öppnare andningsvägar) är lönlöst så länge bilen inte får i sig för lite soppa (kolla spänningen från lambdasonden under fullgasaccelleration, får inte sjunka under 0,5 volt då = snål blandning)

Lättning är ju gratis och bra trimning men personligen har jag inte utfört någon då jag tycker om inredning i bilen samt asfaltsmattor och sånt som dämpar vägljud.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #16 skrivet: januari 01, 2014, 10:17:55 »
Ska du göra större ingrepp så byt även till en B230 motor för med volym, flytta med tråget och oljepumpen från 360ns B200 motor.

Ang. turbobygget så brukar det vara smidigare att tex skaffa en b230 turbo motor så slipper man kompsänka och sådant. Ev även komplett L.H 2.4 härva med boxar så det blir väldigt mycket enklare att chipa än att hålla på med 360 original box och lmm, annars eftermarknadssprut tex megasquirt.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

blooddycat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #17 skrivet: juni 16, 2014, 17:00:47 »
Tjäna! Jag hoppade här och kollade lite snabbt men vad tror ni en full service skulle gå på? Skulle behöva det nog haha...
Skyll inte på att bilen är för långsam , det är du som är för seg på gasen ;)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: snabb fråga om budget sugtrim
« Svar #18 skrivet: juni 19, 2014, 15:58:38 »
Vad innebär full service för dig? Beror ju på vad du ska ha för fabrikat på delarna. En full service med delar från biltema kan inte kosta så mycket mer än runt en tusenlapp. Räknat med oljor, filter, tändstift och övriga tänddelar.