600nm är 1,8-1,9 bar laddtryck på en 2,3 liter
När man ökar effekten med varvtal så stegras påfrestningen på de rörliga delarna i kvadrat, dvs från 4000 varv till 8000 varv är det 400% högre belastning
Med laddtryck så ökar belastningen ca 28% med 1 bar och nästan bara i den riktningen som kolv och stake är stark, men det finns andra problem (tex värme) som stegras med laddtrycket istället
Därför, om man vill ta ut max ur en motor som våra som är "feldimensionerade" från fabrik så är den gyllene vägen en kombination av de två! Det som är "säker" trimning är att utforma flödet till och från motorn så optimalt som möjligt. På en standardmotor är det ganska grovt och inexakt, särskilt gammspisar som våra, de har inte råd att göra dem "rätt" från fabrik eftersom det tar för mycket tid och kräver mer avancerade processer. Portarna är inte riktigt bra i utformningen men de är katastrof i utförandet från fabrik, så där har man lite att ta igen, samma på grenrör och insug iaf på förgasarmotorerna.
Första jobbiga strypningen (där det börjar kosta pengar) är storleken på ventilerna som räcker till ca 5600 varv, så jag har satt det som "konstanten" för min trimning av motorn. Väljer man att behålla originalventilerna så är portarna helt OK på 530-toppen förutsatt att man snyggar till dem
Då funkar också originalkammarna, A för en körbar motor med mycke ladd, V för en körbar motor med lite ladd och tidig spool, K och H för "screamers". Med de kammarna kommer man inte varva ihjäl motorn, så det som återstår är laddtrycket
Drivlinan är känslig för höga vridmomentsiffror och mindre känsligt för hästkrafter så därför valde jag att gå vass kam - lågt laddtryck