Författare Ämne: Hur mycket laddtryck tål original B200F  (läst 16887 gånger)

hellor42

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Hur mycket laddtryck tål original B200F
« skrivet: januari 06, 2014, 23:11:20 »
tjena!

ska inom de närmaste veckorna turbo konventera min volvo 360 (b200f motorn) o undrar hur mycket den motorn tål för ladd original? :) har hört att 0.4 ska gå men att det är på gränsen till att de håller då? :/
« Senast ändrad: januari 16, 2016, 23:59:43 av FREJ »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: laddtryck
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2014, 00:07:15 »
0,4bar på gränsen ???

B200F är lika stadig som klena B230, dvs vid ca 250-300hk ligger stakarna illa till.

1bar borde funka med t.ex TD04H-13C från 940, men då får man se till att det inte spikar det minsta.
0,6-0,7 är "safe" skulle jag säga (740 TIC hade klena B230, 182hk original och laddade 0,6 eller 0,7 om jag inte minns fel), med intercooler då alltså.

Ska du köra utan intercooler så skulle jag inte ladda över 0,5bar med bensin som drivmedel.

Och du måste så klart se till att bränslet räcker till, men det bör du ha kommit fram till då du planerat turbo-konvertering.

Lycka till med överladdningen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: laddtryck
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2014, 00:14:20 »
Ska du köra utan intercooler så skulle jag inte ladda över 0,5bar med bensin som drivmedel.

Men om man har koll på att det finns bränsle samt o-finns spikningar så kan man säkert kräma ur mer?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: laddtryck
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2014, 00:17:04 »
Ska du köra utan intercooler så skulle jag inte ladda över 0,5bar med bensin som drivmedel.

Men om man har koll på att det finns bränsle samt o-finns spikningar så kan man säkert kräma ur mer?
Jo det kan man säkert, men så bra koll brukar man inte ha vid vad jag förmodar är budget-konvertering.
Går att ladda på ända tills det spikar, men när det spikar då finns det stor risk för mindre trevliga motorras :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hellor42

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: laddtryck
« Svar #4 skrivet: januari 07, 2014, 01:48:31 »
okej tack så mycket för hjälpen :)
håller nog mig till 0.3-0.4 i ladd :)
jag kör även med original spridare med med uppställt soppatryck (ska funka enligt en som e turbo kunnig)
vad ligger soppatrycket på original? :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: laddtryck
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2014, 02:02:59 »
Original B200F har ett soppatryck på 2,5bar. Sitter samma spridare som på B230F, enda skillnaden är det lägre soppatrycket då B230F har 3bar.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hellor42

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: laddtryck
« Svar #6 skrivet: januari 07, 2014, 19:40:59 »
om jag nu ska ladda 0.4 bar med turbon kanske jag borde få tag på ett par nya spridare, går detta utan att behöva byta luftmasse mätaren? eller det är bara att kräma på med soppa från original spridarna?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: laddtryck
« Svar #7 skrivet: januari 07, 2014, 20:20:51 »
Borde räcka med en progressiv BTR som höjjer bränsletrycket mer än laddtrycket. Men jag är inte säker på det då jag inte turbokonverterat originalsprut.

Ett tips är att kolla lite projekt med turbokonverteringar här på forumet och se vad de kört med för grejjer.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: laddtryck
« Svar #8 skrivet: januari 08, 2014, 01:54:14 »
Sjukt sugen på styra upp turbo på min b200f också :D
Drömmen vore nåt liknande ^^, d v s typ kring 0.4-0.5 bar, driftsäkert med så lite modifikationer som möjligt.

hellor42

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: laddtryck
« Svar #9 skrivet: januari 08, 2014, 09:37:57 »
vaden e skillnaden på proggresiv o linjär BTR? är de skitsamma vilket man har eller det har stor betydelse? :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: laddtryck
« Svar #10 skrivet: januari 08, 2014, 14:09:25 »
Progressiv betyder att bränsletrycket ökar med mer än laddtrycket och linjär betyder att bränsletrycket ökar lika mycket som laddtrycket.

T.ex BTRen har ett grundbränsletryck på 3bar.
Den progressiva är t.ex 1:1,5 och alla linjära är 1:1.

Vid 1bar laddtryck ger den progressiva ett bränsletryck på 3+(1*1,5)= 4,5bar
Vid 1bar laddtryck ger den linjära ett bränsletryck på 3+(1*1) = 4bar

Med den progressiva får du då mer soppa vid laddtryck än med en linjär vilket är bra vid budgetkonverteringar eftersom spridarna då räcker till lite mer effekt (högre bränsletryck medför att spridarna hinner skicka in mer soppa under öppningstiden, däremot blir spridarbilden inte lika bra då det vid höga tryck blir en stråle istället för en fin dimma).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

hellor42

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: laddtryck
« Svar #11 skrivet: januari 08, 2014, 20:02:40 »
men då spelar det ju ingen större roll om man kör linjär eller progressiv (har redan en linjär liggandes) :)
tack så jättemycket för alla bra svar btw! :)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: laddtryck
« Svar #12 skrivet: maj 01, 2014, 14:16:57 »
När man säger original så är det ganska öppet för tolkning

Original för mig är att man kladdar dit ett grenrör, en turbo, btr och tryckrör

I det fallet bör man inte gå över 0,4 bar, då kommer man få problem

Vad original botten håller för däremot, det är någonstans runt 1,2 bar som man kan lita på från vad jag har kunnat läsa mig till! Men innan man är där så har man byggt om ganska mycket...

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: laddtryck
« Svar #13 skrivet: maj 01, 2014, 14:30:18 »
En liten lathund på vad jag upplevt/sett/läst om:

0,4 bar - "Säker" gräns för original-kompression. Högsta som är vettigt att gå utan intercooler. Lite av en gräns för original-insprut. SAAB/Volvo original-turbos jobbar oftast som bäst mellan 0,4 och 0,6 bar

0,8 bar - Helt ok med original-turbo´s och original turbo-motor. Smärtgräns för ej-turbo-original-motor med sänkt komp. Lite av en smärtgräns för 340/360n´s drivlina. Smärtgräns för original-insprutning (FT/FK) utan modifikationer

1,2 bar - Gränsen för vad original-botten orkar med på ett säkert sätt (FT/FK-botten). Behöver "eftermarknadsturbos" (eller mer high end som S60R eller största SAAB-aggen). Rekommenderar eftermarknadsgrenrör.

1,5 - 1,7 bar - Härifrån stegrar kostnaden ganska rejält.

När jag väljer bygga mina grejor så väljer jag att hålla mig på säkra sidan och göra det bästa av det man har. På 0,8 bar kan man få ut ganska bra med effekt om man portar och väljer kammar och ser till att prylarna är fräscha. Är det något man kör sönder så är det botten och toppen så  vill man göra det billigt för sig att mixtra så mixtrar man med allt annat och försöker hålla sig i ramen för vad man vet att botten klarar av! Räknar man då fel nånstans så finns det nya på skroten för en liten slant. Byta 4 st 2000kr stakar och en ny topp för 10 000kr när man gissat fel är int särskilt fränt för de flesta av oss som kör 340 ;)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: laddtryck
« Svar #14 skrivet: maj 01, 2014, 17:02:10 »
Vad jag läst verkar orginalbotten på våra rödblock kunna klara upp mot 2bar men då får man tänka på när man laddar osv. Har sett dom på sävar turbo som plockat ut runt 500hk ur orginalbotten. Det dom verkar göra är att varva mer och inte plocka så mycket effekt under 3500-4000varv

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: laddtryck
« Svar #15 skrivet: maj 01, 2014, 22:33:30 »
Det går säkert köra 2 bar under en kortare stund :) Min kusin körde två repor på strippen med en helt original 240 och +200hk med NOS, tredje repan blev det direktverkande luftkylning på kolvarna dock ;)

Jag tror säkert det går ta ut 500 hk med original-botten dock, men det lär vara ganska kort livslängd på den... ~330hk ger motorn på 1,2 bar med H-kammen, går man på nåt ännu vassare och större ventiler så behöver man int mycket laddtryck för att komma upp i 500 hk :)

*Edit, Sen bör man vara medveten om att 2 bar med en vass kam kan vara mindre effektivt laddtryck i kammaren än 1,5 bar om man har en kam som släpper genom mycket ut i grenröret (mycket overlap), det kan alltså gå bra på 2 bar med en kam och skita sig totalt med en annan
« Senast ändrad: maj 02, 2014, 07:44:31 av OlleR »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: laddtryck
« Svar #16 skrivet: maj 02, 2014, 14:13:48 »
Du har rätt i det OlleR

Man bör veta vad man gör när man laddar så mycket med orginalprylar och vara beredd på en del andra följdproblem såsom enorm vevhusventilation osv. Men jag tror absolut att bottendelen håller för 500hk och inte så mycket mer än 600Nm men då gäller det också att veta att man inte kan plocka ur dessa siffror på alltför låga varv med alltför högt tryck i cylindrarna. Det dom verkar diskutera är stakarnas hållbarhet..

Här kan ni läsa om ni är nyfikna. En läsvärd tråd tycker jag:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=71628

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: laddtryck
« Svar #17 skrivet: maj 04, 2014, 10:30:57 »
600nm är 1,8-1,9 bar laddtryck på en 2,3 liter :)

När man ökar effekten med varvtal så stegras påfrestningen på de rörliga delarna i kvadrat, dvs från 4000 varv till 8000 varv är det 400% högre belastning

Med laddtryck så ökar belastningen ca 28% med 1 bar och nästan bara i den riktningen som kolv och stake är stark, men det finns andra problem (tex värme) som stegras med laddtrycket istället

Därför, om man vill ta ut max ur en motor som våra som är "feldimensionerade" från fabrik så är den gyllene vägen en kombination av de två! Det som är "säker" trimning är att utforma flödet till och från motorn så optimalt som möjligt. På en standardmotor är det ganska grovt och inexakt, särskilt gammspisar som våra, de har inte råd att göra dem "rätt" från fabrik eftersom det tar för mycket tid och kräver mer avancerade processer. Portarna är inte riktigt bra i utformningen men de är katastrof i utförandet från fabrik, så där har man lite att ta igen, samma på grenrör och insug iaf på förgasarmotorerna.

Första jobbiga strypningen (där det börjar kosta pengar) är storleken på ventilerna som räcker till ca 5600 varv, så jag har satt det som "konstanten" för min trimning av motorn. Väljer man att behålla originalventilerna så är portarna helt OK på 530-toppen förutsatt att man snyggar till dem :) Då funkar också originalkammarna, A för en körbar motor med mycke ladd, V för en körbar motor med lite ladd och tidig spool, K och H för "screamers". Med de kammarna kommer man inte varva ihjäl motorn, så det som återstår är laddtrycket :) Drivlinan är känslig för höga vridmomentsiffror och mindre känsligt för hästkrafter så därför valde jag att gå vass kam - lågt laddtryck :)