Författare Ämne: problem med värme Volvo 340-87  (läst 9792 gånger)

dagge

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
problem med värme Volvo 340-87
« skrivet: januari 31, 2014, 16:20:10 »
Hej!
Har en 340 DL -87 där jag har ett problem. Det kommer nämligen bara värme på den vänstra sidan och kallt på den andra :/ Det kommer ingen stekhet värme heller ska tilläggas...
Bytte termostaten i höstas utan någon skillnad... :(

Så vad kan det va för fel?? Är det värmepaketet som är kasst?

Väldigt tacksam för svar :-)

/ dagge

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: problem med värme Volvo 340-87
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2014, 16:38:58 »
Låter mer som att det är värmespjället eller luftspjällen.

Har du två eller fyra reglage på din panel?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

dagge

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2014, 01:18:46 »
Låter mer som att det är värmespjället eller luftspjällen.

Har du två eller fyra reglage på din panel?

Jag har två.
Men vart sitter dem här spjällen då?

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: februari 01, 2014, 02:33:11 »
Värmespjället sitter i motorrummet eller inne i bilen bakom kåpan bredvid gaspedalen. Mest troligt i motorrummet då du har så pass ny bil.

Luftspjällen vet jag inte riktigt men bör sitta i fläktpaketet.

Sen kom jag på att det kanske är så pass att värmepaketet blivit täckt av löv och annat skit med årens gång så det blir dåligt luftflöde genom värmepaketet.
Blåser det på lika bra med reglaget ställt på full värme som med reglaget ställt på full kyla?
Kommer det luft genom mitten-utblåsen? Dessa är endast för friskluft så dem ska vara stängda nu när det är kallt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 01, 2014, 12:15:21 »
Luftspjället som styr vars luften ska hamna har reglaget på förarsidans fotplats. Ta bort plasten/mattan som hänger ovanför pedalerna och ta bort luftkanalen som går upp till vindrutan för att enkelt komma åt spjället.

Värmespjället som ni pratar om. Är det värmekranen ni menar? Vanligt att dom kärvar fast om bilen inte varit så välanvänd. Bryt försiktigt i den med risk för läckage. Nu på vintern går det att byta ut till ett rör men med risk för väldigt varm bil om nu motortempen verkligen blir varm..

Är hela högra sidan kall eller är det bara vid vindrutan eller vid dörren det kommer kallt? Kanske någon luftkanal som är borta som gör att all värme hamnar på högersidans golv.
Luftspjället styr inte vänster eller höger utan reglerar bara i vilka 3 kanaler luften ska gå ut till.

dagge

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 01, 2014, 13:11:10 »
Det blåser precis lika mycket i alla utblås och bara kallt på hela högersidan. Det känns som om man kan ändra värmen från kallt till halvvarmt, om ni förstår vad jag menar :-P fläktreglaget funkar bara upp till tvåan, på trean är den död. Kanske något relä lr nåt som är sönder?

Var sitter då den här värmekranen?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 01, 2014, 14:09:44 »
Om det blåser lika mycket i alla utblås är det ju något skumt. Kanske luft i värmepaketet som gör att inte hela "elementet" blir varmt eller något skumt.

Går inte reglaget för värmen röra över hela området så har säkert kranen fastnat. Det har den på min och där har även någon varit och våldat på reglaget så att pianotråden som styr kranen är böjd..
Öppnar du huven och följer slangarna som går in till kupéen så kommer du se kranen.

Angående fläktreglaget så tror jag det är en säkring som fixar fullfart. Inte säker dock men brukar vara så på bilar. Dom lägre farterna brukar styras av motstånd.

Hittade en bild på kranen i min tråd:

Kolla strax ovanför sprängkåpan. Där är två slangar som kommer från torpedväggen. Den högra som är nära bromsservot har värmekranen på sig
« Senast ändrad: februari 01, 2014, 14:12:20 av Danne »

dagge

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 01, 2014, 14:44:09 »
ok då vet jag var den sitter :-) tackar
Reglaget går att föra ända till max värme, men det blir aldrig riktig stekhet luft som kommer ut som det gjort i mina andra 300-bilar.
Kanske det är värmepaketet som är dåligt ändå? Verkar vara svårt å byta det lr? 
Finns det nya värmepaket och värmekranar eller är det skroten som gäller?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 01, 2014, 17:30:00 »
Kanske en ursköljning med nåt tvättmedel vore att pröva?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2014, 18:34:47 »
Gissningsvis skroten som gäller  :-\

Fläkten styrs av ett motstånd förutom på treans hastighet. Ett relä är inblandat med. Och säkring men den borde stoppa alla tre hastigheterna ifall den går..

Men ändå skumt att det blir varmare på ena sidan..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dagge

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 01, 2014, 18:57:29 »
Japp, skumt var ordet.
Så vad tror ni behöver göras? Är det svårt att byta värmepaket? Eller räcker det att göra en "spolning"?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 01, 2014, 19:09:00 »
Men har du verkligen luftat systemet då? Kan ju vara så att du har luft som finns i systemet. Går motortempen upp som den ska på mätaren?
Funkar allt det som det ska så skulle jag ta lös dom här två slangarna som är på bilden ovanför och pröva att spola genom värmepaketet. Då ser du ju hur vattnet ser ut när det kommer ut och hur bra flödet är.

I min tanke så har jag svårt att se varför du faktiskt har sämre värme på höger sida än vänster om nu inte något luftkanal är borttagen så att värmen bara kommer ut på golvet på den sidan.
Där värmepaketet ligger så borde luften genom sprida sig ut till båda sidorna direkt tycker jag.

Och du säger att reglaget går att föra till båda ytterlägena. Bara för att vara säker kan du ju öppna huven och känna på kranen om den går lätt att föra till båda ytterlägena där också så det inte är så att vajern hoppat av någonstans.

Brejkan

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 146
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 01, 2014, 21:00:45 »
Tänkte på samma sak som danne där ang luft i systemet. Men som sagt, konstigt att det blir varmt på ena sidan. Jag hade på min bil problem med att det inte blåste varmt på höger sidan mot fönstret. Men då var det plaströret som transporterar värmern som hoppat ur läge. Kolla det för säkerhets skull  :)
Tidigare Volvo erfarenheter:
244-245-744-745-740tic-855.
Kör: Volvo 850 -95
Projektet: Volvo 340 -85