Författare Ämne: Byta motor  (läst 113062 gånger)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
Byta motor
« skrivet: april 09, 2014, 14:00:57 »
Hej! Köpte en 360GLE -84 med B19E i fredags och på vägen hem så tvärdog den. Den knackade som fan på startmotorn, men fick inte igång den.

Pratade med en kompis som sa att kamremmen bara gått av, så köpte en kamremsats och satt dit. Men då snurrade bara vevaxeln och greppade inte remmen, den kuggade bara över längst ner. Eftersom att kammen var stum.. Vet någon vad felet är?

Antar att det är oljepumpen?

Så nu tänkte jag byta motor, från B19E --> ? Vet inte. Skulle vilja ha lite mer krut, men vill att det ska gå lätt att byta också. B21 eller B23? Är B23E bra? B21E? På min B19E har jag LE-Jetronic, bra/dåligt? K-jet bättre?

Ju fler svar desto bättre! Skriv vad ni tycker!
« Senast ändrad: april 23, 2014, 11:28:57 av Johan0691 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #1 skrivet: april 09, 2014, 20:42:57 »
Pratade med en kompis som sa att kamremmen bara gått av, så köpte en kamremsats och satt dit. Men då snurrade bara vevaxeln och greppade inte remmen, den kuggade bara över längst ner. Eftersom att kammen var stum.. Vet någon vad felet är?

Antar att det är oljepumpen?

Så nu tänkte jag byta motor, från B19E --> ? Vet inte. Skulle vilja ha lite mer krut, men vill att det ska gå lätt att byta också. B21 eller B23? Är B23E bra? B21E? På min B19E har jag LE-Jetronic, bra/dåligt? K-jet bättre?

Ju fler svar desto bättre! Skriv vad ni tycker!

När du har kamremmen borta kan du känna på kamdrevet om den går att rubba. Går nog inte vrida runt hela vägen för hand men du kan sätta på en 17mm hylsnyckel på kamdrevets bult och dra runt. Fast med en nyckel där eller 32mm på vevens remhjulsbult ska det gå att dra runt hela motorn för hand. Då ser du på remmen om det är något som gör motstånd.

Har kammen skurit räcker det med en ny topp och en packningssats så är du och bilen snart igång igen.
Oljepumpen drivs av det tredje kamremshjulet som sitter snett till höger om både vev och kamdrev. Den axeln kallas aggregataxel och driver oljepump och fördelare på våra motorer samt mekanisk bränslepump på förgasarmotorer.

Innanför den stora remskivan på veven så sitter ett litet tandat drev för kamremmen. Det kan hända i ovanliga fall att den lilla klacken som driver runt drevet går av. Då står både drevet och kamremmen still trots att motorn (veven) snurrar.

Lycka till med felsökningen och bolla/fråga/ge feedback här i tråden så att vi kan hjälpa dig på vägen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #2 skrivet: april 09, 2014, 20:52:15 »
Glömde behandla motorbytesbiten.
Om du vill ha mer effekt och vrid så ska du byta till en 2,3-liters motor om du ändå byter. Fast bilprovningen kan bli sura om de ser att du bytt upp dig. Men det är inte säkert att de ser samt om du trollar bort märkningen så kan de inte.

Ditt insprut är både bra och pålitligt. K-jet är ett sämre alternativ totalt sett. Och ser det så original ut som möjligt under huven trots att du bytt motor så är det bra vid besiktning.

Alla "rödblock" B21-B23-B200-B230 är nästan identiska och passar med samma motorfästen och man kan blanda toppar, kamaxlar, oljepumpar, oljetråg och annat som lego på dem.
Men för att de ska passa i din bil behöver du oljetråget från din eller en annan 360. Samt oljepump och lite annat men det finns redan listat om du kikar i vår avdelning som heter "Konvertering".

Bästa motorn för dig att byta till är nog B23E eller B230FB eller FX om du vill ha 2,3 liter och lite mer effekt än i en vanlig F-motor. (F=insprutning)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #3 skrivet: april 09, 2014, 21:51:20 »
Tack för RIKTIGT BRA svar!! :)

Nu har jag bara en liten fråga till, har en lärare som har tre stycken 360's av olika år och modell. Han sa att det var något mellan motorn och växellådan "med splines" som verkade gå sönder väldigt lätt, och som brukade börja glappa. Han hade fått bytt denna sak 2 gånger, vad är det han pratar om? Och det lät på honom som att man absolut inte kunde "burna" med en 360 p.g.a det här, stämmer något av det här?

Och som ett litet tillbakasvar på dina motoralternativ, mekaniskt verkar vara lite sämre, och jag har ju elektroniskt som original på min B19E, bör jag inte byta till något med elektroniskt insprut? Eller är det bara knöligare? Jag kommer inte att trimma min motor, vill bara ha en driftsäker men kul bil. Tycker det känns som att en B23 original bör duga i 360 då jag redan tyckte att B19E gick riktigt bra!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta motor
« Svar #4 skrivet: april 10, 2014, 21:25:20 »
Tack för RIKTIGT BRA svar!! :)

Nu har jag bara en liten fråga till, har en lärare som har tre stycken 360's av olika år och modell. Han sa att det var något mellan motorn och växellådan "med splines" som verkade gå sönder väldigt lätt, och som brukade börja glappa. Han hade fått bytt denna sak 2 gånger, vad är det han pratar om? Och det lät på honom som att man absolut inte kunde "burna" med en 360 p.g.a det här, stämmer något av det här?

Och som ett litet tillbakasvar på dina motoralternativ, mekaniskt verkar vara lite sämre, och jag har ju elektroniskt som original på min B19E, bör jag inte byta till något med elektroniskt insprut? Eller är det bara knöligare? Jag kommer inte att trimma min motor, vill bara ha en driftsäker men kul bil. Tycker det känns som att en B23 original bör duga i 360 då jag redan tyckte att B19E gick riktigt bra!

Varsågod för svar  :)

Alltså, du kan behålla ditt insprutningssystem med insug och allt där i kring och bara byta själva motorn med block och topp!
Kom på att du förmodligen har pulsair på din motor? Då bör du leta efter en motor med pulsair-hål i toppen under avgasportarna.
Se bild:




Samt att om det suttit bakmonterad fördelare på motorn (topplocket) så finns det förmodligen ingen kuggdrift för fördelare i blocket på mellanaxeln. Men det är ganska enkelt att byta om du har en lös aggregataxel med kuggdrivningen på.
Se skillnaden på bilden här (kuggen längst ut till höger på översta axeln:


B23/B230 original lär duga då du får mycket mer vrid och lite mer hästkrafter. Sen om du hittar en B23E så finns där ännu fler hästkrafter 129-140hk beroende på om där sitter K/H-kamaxel. Fast detta är med K-jet och det speciella svanhalsinsuget som den motorn samt B230E hade.
Sen hade B230 med 531-topp och VX-kamaxel 136hk med typ samma insprutningssystem som på vår B200F i 360-modellen.

Angående din oro: Det går att börna med sin 360 många gånger! Jag har kört HÅRT varje dag på gatan i 10 år nu utan att köra sönder den detaljen. Det enda jag tagit kål på (vid en liten burnout) är de små dreven i diffhuset.
Men det händer att den splines-kopplingen går sönder också ja.

Här ser du bild på slutet på transaxeln som stumt förbinder motor-kopplingshus med växellåda-bakaxel.
På denna splinesände på transaxeln skarvas växellådans ingående axel på med hjälp av en splineshylsa/skarv.


Bild på växellådans ingående axel:


Här ser du bild på transaxel och växellåda ihop:


Och slutligen splines-hylsan som dras åt med varsin klämma i vardera ände av hylsan. Insexbult, åtkomlig genom hål i transaxelröret som det original sitter gummipluppar i. Närmast växellådan.
« Senast ändrad: april 10, 2014, 21:52:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #5 skrivet: april 11, 2014, 17:17:18 »
Nu har jag en B23E mekanisk insprut, med bakmonterad fördelare. Flytta fördelaren är nog minsta problemet jag har. Jag har ju elektroniskt insprut original, kan jag stoppa dit det på min nya B23E? Killen jag fick motorn av sa att det var bara å montera bort mitt insprut och sätta dit det på B23E och plugga de mekaniska spridarna?
« Senast ändrad: april 11, 2014, 22:34:10 av Johan0691 »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #6 skrivet: april 11, 2014, 23:25:20 »
Japp bara trycka dit ditt insug, insprutningstempgivare och plugga k-jet spridarna. Du behöver även flytta över svänghjulet och fördelaren så att tändningen fungerar (om det är renix på din B19E).
Eventuellt att du blir tvungen att öka bränsletrycket lite grann för att motorn inte ska gå för snålt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #7 skrivet: april 13, 2014, 17:25:19 »
Nu har jag börjat plocka in och ur motorer! Fick en reservdelsbil av en gubbe på byn så tog ur en B200E (elektroniskt insprut) ur den som reserv om bytet till B230E (mekaniskt insprut) går dåligt.

Om jag nu har pulsair på min B19E vad gör jag med dom slangarna/rör (har inte kollat vad det är) då det inte är pulsair på B230E med mekaniskt insprut?

Och när jag byter ska jag behålla min oljepump, vattenpump och svänghjul? (Tror det var pga oljepumpen min B19E skar på kammen?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #8 skrivet: april 13, 2014, 17:33:18 »
Pulsair slangarna är bara att slita bort om nya motorn inte har det.

Är din b19-oljepump dålig fäcker det med att bara flytta över silen.
Du behöver även oljetråget och evemtuellt svänghjulet ifall du behåller renixtändningen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #9 skrivet: april 16, 2014, 15:48:07 »
Har börjat flytta grejor från min B19E till B230E nu, det första jag flyttade var fördelaren, gick bra. Men sen när jag skulle flytta vattenpumpen så fick jag problem. Inget fäste stämmer, och den kommer i fel höjd om jag sätter den på dom fästen jag kan.

Måste jag verkligen byta vattenpump? Den på B230E är nog bara ca 1.5-2cm längre?

Och hur gör ni när ni byter vattenpump isåfall? Originalfästen och originalpumpar B19E --> B230E går inte.

Har fler problem, kammen ligger ju på toppen, under ventilkåpan, och i varje ände är det hål ut, för bakmonterad fördelare och för kamremshjulet. Eftersom jag flyttade fördelaren så har jag ett hål på baksidan, hur täcker jag det?

När jag flyttar tråg och oljesticka, vad gör jag med gamla oljestick-hålet, och kommer stickan mäta oljan korrekt på den nya motorn?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #10 skrivet: april 16, 2014, 17:46:55 »
Du måste ha en b200/230 vattenpump för det ska passa på motorn.

Plugg baktill på toppen finns at beställa fråm folkraceshopen, har även för mig den finns på volvo.

B230-stickan tar du antingen och klipper av en bit från den eller så tar du en 12mm frostplugg och trycker der där röret går in i blocket.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #11 skrivet: april 17, 2014, 12:32:27 »
Varit på en shoppingsväng nu och köpt packningar till vattenpump, tråg och ventilkåpa. Käpte även en täckbricka till kamaxeln, dom hade på volvo för 31kr!!(tips för dom som behöver)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #12 skrivet: april 17, 2014, 19:20:16 »
Till kammen är det ju bara att behålla ordinarie platta för fördelarlock.. Den tätningen kändes bra så jag kapade bara av själva axeln så nära som möjligt. Så för den oförsiktige kan man göra illa sig men bara man vet om det så är det ju lugnt =)

Röret från den bakre oljestickan funderar jag på att använda som extra vevhusventilation eftersom jag turbokonverterat =)

Jag kör med 230 vattenpump och kunde lösa det genom att plocka ihop delarna från båda motorerna. Det som skiljer är väl c/c-måttet mellan infästningen för fläktarna så jag filade upp u-formade hål för att kunna skruva fast fläktbrickan från b200an i b230-pumpen. Luddigt men börjar man pilla förstår man =)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #13 skrivet: april 17, 2014, 19:34:13 »
Jag har nu flyttat över det mesta från min B19E och min B200E till den nya B230E. Det ända jag har kvar är svänghjulet, tryckplatta, oljepump, och oljetråg+oljesticka.

Hur får jag loss oljepumpen och vad är det jag ska flytta? Vart sitter silen?  ???

Gamla oljestickan kapar jag av med rondell längst ner mot blocket bara? Och pluggar med valfri pryl?

Har börjat skruva dit svänghjulet också, men vet inte vad det är för givare ni pratar om? Ser ingen  ::)

(Extrafråga, hur lägger jag in bilder här på svaret i forum?)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #14 skrivet: april 18, 2014, 05:23:33 »
Oljepumpen sitter med om det är en eller två skruvar i blocket. Man får lirka lite för röret på oljepumpen vill till att hålla fast själva pumpen (om jag inte minns fel).
Silen är "locket" på pumpen, det är som ett metallnät på delen som når längst ner i tråget, denna kallas för sil och hela komponentens namn är oljepickup.

Om du ska plugga hålet med gamla stickan så behåll röret och kapa av några centimeter på själva stickan så den inte tar emot i tråget. Gjorde själv så innan jag tog bort röret och pluggade med en frostplugg.

Svänghjulsgivaren sitter antingen på motorn eller sprängkåpan just ovanför svänghjulet. (gäller då om du har renix-tändning, då har du även triggerhål/gropar runtom på sidan av svänghjulet)

För att bifoga bilder i inlägget laddar du antingen upp bilderna på någon bildhostingsite eller skickar ett PM till FREJ så du får behörighet att ladda upp bilderna direkt i inlägget.
« Senast ändrad: april 18, 2014, 05:25:26 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #15 skrivet: april 18, 2014, 10:47:22 »
Okej ska ut nu å skruva lite, fixa pumpen och tråget, ska kolla hur det ser ut runt svänghjulet.

Ska jag klippa av själva stickan och lämna kvar det långa röret som stickan sitter i? Då kommer jag ju ha 2 st oljesticksrör+stickor?

Och min gamla oljepump från B19E vill jag nog inte använda, den verkar inte funka eftersom kammen gick totalt torr och skar?

Men provade att trycka dit tråget från B19E på B230E det gick inte så bra, silen verkar vara felplacerad, fel form/vinkel mot för B19E
« Senast ändrad: april 18, 2014, 11:48:34 av Johan0691 »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #16 skrivet: april 18, 2014, 14:14:46 »
Låter bra det :)

Jo klipp bara av själva stickan, du kommer då ha 2st oljesticksrör och stickor så det kommer se lite flummigt ut men då är det ju tätt i alla fall.

Kan vara pumpen, vanligast är dock igensatt sil. Går att ta bort nätet och rengöra, brukar synas tydligt om silen är igensatt när man kollar på den.

B230-pickupen kan du inte använda eftersom den är placerad för oljetråg med bulan i bakkant och 300-tråget har bulan i mitten.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #17 skrivet: april 18, 2014, 14:32:27 »
Kom ihåg att montera svänghjulet i rätt position.  :)

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #18 skrivet: april 18, 2014, 14:36:25 »
Nu har jag precis kommit in på en ätpaus, har flyttat tråg och sil, gick riktigt bra. Ny packning mellan tråg å motor också. Båda rören har jag kvar, gör som du säger :)

Har skruvat dit svänghjulet också och tyckte det blev fint, men läste nu ditt inlägg, kan man montera svänghjulet fel? Är det inte bara tryckplattan som ska sitta rätt på svänghjulet?

Vad är det som blir fel med svänghjulet? Och hur sätter jag det rätt då? :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #19 skrivet: april 18, 2014, 15:44:54 »
Får du svänghjulet fel får du tändningen på helt fel ställe och då går inte motorn.

Här har du info om hur svänghjulet ska sitta:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8185.msg103400#msg103400

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4963.msg65637#msg65637
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #20 skrivet: april 18, 2014, 15:52:01 »
Det där är ju på lite olika motorer, vet inte vilken jag ska följa.

Läste på annan sida att det fanns ett ställe på svänghjulet utan kugg. Det skulle peka mot startmotorhålet?

Jag hittar heller ingen givare på sprängkåpan som vi pratade om förut, så vet inte om jag har renixtändning?

Jag hade B19E förut. B230E nu och behåller min fördelare, insug, svänghjul, tryckplatta, Ja i stort sett allt.

Kan ni hjälpa mig med svänghjulet? Hur ska det egentligen sitta?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #21 skrivet: april 18, 2014, 16:04:58 »
Renix-svänghjulet ska sitta på exakt samma sätt på B200 som på B19.

Men först och främst, hur ser B19E-svänghjulet ut?
Ser det ut så här eller är de helt slätt eller kanske tunnare än så?
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3720.msg45989#msg45989
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #22 skrivet: april 18, 2014, 16:29:47 »
Jo det ser nog ut ungefär sådär.

Nyss pratat med pappa, och han säger att svänghjulet kan inte ha nån betydelse för tändningen? ???

Vi har ju nollat kammen, mellanaxeln, fördelare och remskivan på vevaxeln. Vad är det med svänghjulet som skulle sabba tändningen då?

Jag VET INTE om jag har renixtändning?!? Har ingen givare på gamla motorn, eller på sprängkåpan!  >:(

Och ingen kugg på svänghjulet är borta, så de kan ju inte ha nån betydelse hur man sätter det? Förstår inte vad skillnaden skulle göra. Huvudsaken är väl man sätter tryckplatta/koppling rätt på svänghjulet men de går ju bara göra på ett sätt?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #23 skrivet: april 18, 2014, 16:57:58 »
Har du hallgivare eller brytare i fördelaren då?

Har du en fyrkantig grej istället för en vanlig rund bosch-tändspole?

Det är ju om du har renix eller inte jag försöker ta reda på med mina frågor.
För har du hallgivare eller brytarspets så är det skitenkelt eftersom man då inte kan sätta svänghjulet fel, har du däremot renix så är det viktigt att få svänghjulet rätt för annars kommer inte motorn att gå.

Det man brukar kallar för kugg är triggerhålen, renix har 44-2-2 trigger dvs 40 hål/gropar på sidan av svänghjulet framför startmotorkransen och på något ställe är det större mellanrum mellan hålen.

För att klargöra så är det ej kuggkransen på svänghjulet det talas om eftersom den endast är för att startmotorn ska kunna dra runt motorn.

Lägg gärna upp en bild på B19-svänghjulet så kan vi konstatera om det är renix eller ej på under 1sec.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #24 skrivet: april 18, 2014, 17:20:39 »
Jag har ingen brytare (Har jag hallgivare?) Men jag har en rund tändspole!, tog ur en B200E ur en annan 360 som jag har här hemma också, i den bilen satt det en såndär fyrkantig du menar.

På svänghjulet är det inge gropar. Och har kollat på google hur renix svänghjul ser ut. Jag har inget sånt :)

Vad har jag då för tändning?

Men alltså kan jag inte sätta svänghjulet fel! Skönt :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #25 skrivet: april 18, 2014, 17:24:50 »
Då bör du ha en hallgivare i fördelaren ja.
Bör se ut något liknande detta (hittade ingen bild på volvo-blockmonterad fördelare men ser ungefär samma ut på alla fördelare med hallgivare):


Eftersom du inte har några triggergropar i svänghjulet så spelar det ingen roll hur du placerar det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #26 skrivet: april 18, 2014, 19:00:26 »
Precis exakt så ser det ut :) Tack så mycket för hjälpen än så länge, nu är motorn i stort sett komplett.

Svänghjul och koppling behövs inte dras med nåt speciellt moment right? Jag drog båda lagom hårt tills vevaxeln gav med sig och snurrade.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #27 skrivet: april 18, 2014, 19:12:57 »
Svänghjulsbultarna ska dras med 70Nm och tryckplattan ska dras med 45Nm.
Viktigast är dock svänghjulet, inte kul om det lossar :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #28 skrivet: april 21, 2014, 12:28:07 »
Hej igen, nu har jag fått i motorn B230E, men lyckas inte få den att starta  ???

Jag har ju pluggat K-jet, och har istället mitt originalsprut elektroniskt. Tog fördelaren från B19E också, kan man göra så?  (Har inte renixtändning)

Tändföljden är 1-3-4-2, med 1 närmast kylarn och 2 närmast torpedväggen?

Den tuggar bara på startmotorn, och om jag gasar lite så puffar den igång men så fort jag släpper startmotorn stendör den.  :'(

Någon som känner igen felet? Jag har ingen aning vad jag ska göra. Hjälp tack :)


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #29 skrivet: april 21, 2014, 12:36:45 »
Det är förmodligen tändföljden om är felet för 1an är närmast kylaren och 4an närmast torpeden.

Bara flytta runt  :)
tändföljden i fördelarlocket är
13
24
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #30 skrivet: april 21, 2014, 13:07:34 »
Är inte tändföljden 1-3-4-2 då? Är det 1-3-2-4?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #31 skrivet: april 21, 2014, 13:23:32 »
Tändföljden är 1342. Rotorn snurrar medsols (åt höger).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #32 skrivet: april 21, 2014, 13:58:12 »
Tändföljden är rätt, flyttade ju över kammen från min andra motor B200E, kan jag ha kuggat kamdrev fel? Minns inte om det gick att kugga fel?

Eller har vi nollat den fel? Kanske borde göra om nollningen?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #33 skrivet: april 21, 2014, 14:16:48 »
Du kan ha fått kammen någon kugg fel, lätthänt.

Nolla motorn och kolla. Motorn nollas med 1an i ödp med 1an i tändläge (när rotorn pekar mot ettansanslutning, ska även finnas ett streck där fördelarlocket sitter somrotorn ska peka mot).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #34 skrivet: april 21, 2014, 14:39:29 »
Allt är rätt, har nollat och alla markeringar stämmer!!

Stiften blir iaf lite blöta, så inpsrutet verkar fungera, men den dör så fort jag inte kör startmotor. Känns som att det är tändningen som är felandes men allt är ju rätt inställt.. Har inte kopplat på kylare och slangar, å vatten. Vill ha igång den först. Antar att det inte har nån betydelse i vilket fall?

När jag vrider på nyckeln så hör man nånting elektriskt ladda? En sekunds ton innan man startar (extrafråga) :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #35 skrivet: april 21, 2014, 15:00:55 »
Hur många grader förtändning har du? Med tanke på att förtändningen justeras genom att vrida på fördelaren.

Vad som låter när du vrider igång tändningem vet jag tyvärr inte.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #36 skrivet: april 21, 2014, 18:29:31 »
Om du har hallgivare i fördelaren, så kanske du har fördelaren i fel läge. Går väl att vrida dessa för att ändra tändpunkten?

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #37 skrivet: april 21, 2014, 20:53:22 »
Problemet är löst!

Ringde Mats R här på forumet och han hade haft samma problem, fick flytta över en liten "givare?" som sitter under insuget på tredje cyl. Den gick igång direkt när jag hade kopplat i den!

Simpelt och litet men ett problem jag aldrig kunnat lösa utan Mats hjälp!

Nu går motorn och jag ska färdigställa allting imorgon. Sen åker jag förhoppningsvis B230 framöver :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta motor
« Svar #38 skrivet: april 21, 2014, 21:02:14 »
Så det är olika vattentempgivare till sprutet, intressant.

Låter trevligt  :)

Edit:
Juste var ju en e-motor du stoppa i. Då är det inte så konstigt att du blev tvungen attt byta givaren.
« Senast ändrad: april 21, 2014, 21:04:51 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: Byta motor
« Svar #39 skrivet: april 22, 2014, 23:16:06 »
Nu har jag som sagt fått till bilen, motorn är på plats och den går fint och bra, lite tungstyrd? Men det får väl duga!

Läst runt lite mer på forumet här nu och såg att någon (simlar kanske) tagit bort höfläkten och märkt skillnad både i ljud och effekt?¨

Vart köper jag en elfläkt? och hur monteras en sån?

(HAR NU BYTT NAMN PÅ "ÄMNET" från Byta motor till "Byta till elfläkt, från höfläkt?")
« Senast ändrad: april 23, 2014, 11:28:47 av Johan0691 »