Tack för RIKTIGT BRA svar!!
Nu har jag bara en liten fråga till, har en lärare som har tre stycken 360's av olika år och modell. Han sa att det var något mellan motorn och växellådan "med splines" som verkade gå sönder väldigt lätt, och som brukade börja glappa. Han hade fått bytt denna sak 2 gånger, vad är det han pratar om? Och det lät på honom som att man absolut inte kunde "burna" med en 360 p.g.a det här, stämmer något av det här?
Och som ett litet tillbakasvar på dina motoralternativ, mekaniskt verkar vara lite sämre, och jag har ju elektroniskt som original på min B19E, bör jag inte byta till något med elektroniskt insprut? Eller är det bara knöligare? Jag kommer inte att trimma min motor, vill bara ha en driftsäker men kul bil. Tycker det känns som att en B23 original bör duga i 360 då jag redan tyckte att B19E gick riktigt bra!
Varsågod för svar
Alltså, du kan behålla ditt insprutningssystem med insug och allt där i kring och bara byta själva motorn med block och topp!
Kom på att du förmodligen har pulsair på din motor? Då bör du leta efter en motor med pulsair-hål i toppen under avgasportarna.
Se bild:
Samt att om det suttit bakmonterad fördelare på motorn (topplocket) så finns det förmodligen ingen kuggdrift för fördelare i blocket på mellanaxeln. Men det är ganska enkelt att byta om du har en lös aggregataxel med kuggdrivningen på.
Se skillnaden på bilden här (kuggen längst ut till höger på översta axeln:
B23/B230 original lär duga då du får mycket mer vrid och lite mer hästkrafter. Sen om du hittar en B23E så finns där ännu fler hästkrafter 129-140hk beroende på om där sitter K/H-kamaxel. Fast detta är med K-jet och det speciella svanhalsinsuget som den motorn samt B230E hade.
Sen hade B230 med 531-topp och VX-kamaxel 136hk med typ samma insprutningssystem som på vår B200F i 360-modellen.
Angående din oro: Det går att börna med sin 360 många gånger! Jag har kört HÅRT varje dag på gatan i 10 år nu utan att köra sönder den detaljen. Det enda jag tagit kål på (vid en liten burnout) är de små dreven i diffhuset.
Men det händer att den splines-kopplingen går sönder också ja.
Här ser du bild på slutet på transaxeln som stumt förbinder motor-kopplingshus med växellåda-bakaxel.
På denna splinesände på transaxeln skarvas växellådans ingående axel på med hjälp av en splineshylsa/skarv.
Bild på växellådans ingående axel:
Här ser du bild på transaxel och växellåda ihop:
Och slutligen splines-hylsan som dras åt med varsin klämma i vardera ände av hylsan. Insexbult, åtkomlig genom hål i transaxelröret som det original sitter gummipluppar i. Närmast växellådan.