Författare Ämne: B19A med b200F insprut  (läst 10916 gånger)

Thomas K

• Medlem
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
B19A med b200F insprut
« skrivet: maj 05, 2014, 21:47:29 »
Hallå allesammans

Jag fick för mig att plocka av allt som hade med insprutet att göra från min gamla 360 och nu funderar jag på att konvertera min B19A till insprut istället för förgasare.

1. Först funderar jag på om jag kan placera lambdasonden i (EGR eller pulsair?) hålet som redan finns i grenröret.
2. Varför är det två stycken vattentemp sensorer under insuget? Och kan jag placera dom på nått annat lämpligt ställe eftersom hålen inte finns i toppen.
3. Det är kanske enklare att byta hela toppen på en gång, men skiljer sig topparna? B200F har ju lägre komp, eller är det bara kolvarna som skiljer sig?
4. Är det något mer jag ska tänka på eller är det bara att lägga ner?

/Thomas

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: B19A med b200F insprut
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2014, 22:17:32 »
1. Där EGR-röret går in i grenröret (vid 4ans utblås) bör det gå att montera lambdasonden, vet dock inte om den kan ta skada av att vara så nära utblåset.
Sen brukar det inte heller vara det lättaste att skruva ut EGR-anslutningen ut grenröret, det är rätt gänga iaf (M18x1,5).

2. Den ena vattentempgivaren är till sprutet och den andra till mätarhuset. Det kan även finnas en tredje som är en såkallad termokontakt som styr eventuell kallstartsventil.
Vet inte riktigt hur bra det funkar att montera någon annanstans än i toppen. Men har du tur kan du gänga upp hålen som original används för att värma A-insuget till M12x1,5 och montera tempgivarna där, då behöver du inte heller plugga hålen.

3. Helt klart enklare att byta topp. Ingen skillnad alls egentligen, en 530 och en 398 har likadana kanaler och förbränningsrum. Varför B200F har lägre komp är för att den har gropar i kolvtopparna medan B19A har plana kolvtoppar.

4. Bara köra på :) Har du kvar 360in med B200F-motorn så är det enklast att ta bränsletank, bränsleledningar och bränslepump inkl hållare från den då du annars måste fixa en returledning och bränslepumpsfäste.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Thomas K

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2014, 22:45:43 »
1. Det hålet är i princip på samma ställe som lambdasonden så det borde alltså fungera bra så länge som gängan passar.

2. Kan man inte koppla flera sladdar på samma sensor bara då?

3. Så även om jag byter topp borde jag behålla kompet, innebär det att jag får mer hk än original B230F då?

4. Jag har kvar bilen men varför byta tank? Känns onödigt omständligt, måste ju finnas något bra ställe att leda tillbaka returen i gamla tanken.
Den elektriska pumpen tänkte jag koppla i serie efter den mekaniska pumpen i motorrummet så jag slipper dra om en massa bränsleslangar.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2014, 22:53:33 »
1. Bör göra det ja :)

2. Tror inte det, Volvo borde ju ha gjort så original isf tycker jag för att hålla nere tillverkningskostnaderna.

3. Japp. Mer effekt än B230F vet jag inte, men samma eftersom din B19A blir då i princip en B19E och dem har 115hk original.

4. För du har ingen retur i bränsletanken när det sitter B19A original. Däremot går det ju att göra så som jag tänkt på min bil att leda returen genom vad som är bränslematning nu och ta bränsle till pumpen genom urtappningspluggen i botten av tanken.
Tror inte du kan koppla den elektriska pumpen i serie med den mekaniska pumpen, men jag vet inte någon som provat.

Thomas K

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2014, 23:01:58 »
4. Jag är med på att jag inte har någon bränslereturledning, men det finns alltså inget bra ställe att leda tillbaka bränslet på. Borde det inte gå bra att utnyttja tankpåfyllningen på nått smart sett, det är ju små luftningsrör på det.

Om du leder bränslereturen genom original bränsleledning kommer du att få ett mottryck, det kan väl inte vara så bra? Annars kan jag ju bara leda tillbaka bränslet till en T-koppling innan pumpen.

Bara för att ingen har gjort det tidigare betyder inte att det inte fungerar ;)

5. Är det ett stor flöde genom returen?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2014, 23:09:57 »
4. Ja vid någon av avluftningsslangarna kopplade en polare in returen på 244a och det funkade i alla fall.

Varför skulle det blir ett mottryck? Kopplar ju bort den mekaniska pumpen och ifall det behövs kapar jag av uppsugningsröret i tanken.

Man vet inte förrän man provat ;)

5. Lite flöde är det iaf, allt bränsle som inte går in i motorn åker ju tillbaka i returen.
Har för mig originalbränslepump från B200F ligger på 120L/h @3bar, dvs 2L/min. Så när spridarna är stängda åker 2L/min tillbaka i returen och vid max öppna spridare åkerca0,28*4/min (har för mig spridarna ligger på ca 280cc/min men kommer inte ihåg riktigt) in i motorn och 0,88L/min i returen.

Thomas K

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 05, 2014, 23:21:26 »
Mottrycket är bara "vattenpelaren i tanken" och motståndet i slangen. Men eftersom det är 3 bar borde det inte göra någon skillnad.

Det kanske till och med räcker med enbart den elektriska pumpen i motorrummet men jag är inte säker på att den klarar sughöjden, det borde ju finnas en anledning till att den sitter under tanken.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2014, 23:27:57 »
Jo men lär inte vara några problem. Är ju som du säger 3bar och sen som sagt så kapar jag av röret om det behövs.

Känns som du bör bli tvungen att ha en förpump om du monterar pumpen i motorrummet. Däremot nu när jag tänker efter har jag för mig jag sett någon som hade den mekaniska pumpen så den pumpade soppa till en catchtank i motorrummet och sedan sög den elektriska pumpen från catchtanken och returen från BTRen gick tillbaka till catchtanken och till sist en retur från catchtanken tillbaka till bränsletanken ifall catchtanken blir full.

Thomas K

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 05, 2014, 23:35:24 »
Tanken var att använda den mekaniska pumpen som förpump.
Det borde ju vara undertryck i bränsleledningen då, och man kan kanske koppla på returen precis innan den mekaniska pumpen.
Dock är jag lite osäker på vad som händer om inte motorn suger i sig "retursoppan" tillräckligt snabbt.

Jag vill helst bara slippa dra en ny returledning.

Vad händer om returen pluggas? Jag vet att det är dåligt men jag vet inte riktigt vad som händer, går spridarna sönder?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #9 skrivet: maj 05, 2014, 23:37:46 »
Ja jag vet inte riktigt hur det skulle funka, blir nog problematiskt när man kör lugnt.

Pluggad retur = så högt bränsletryck som pumpen orkar = nersurad motor och även bränd bränslepump ifall man kör en längre stund, finns även risk för sprängda bränsleslangar och/eller sprängda bränslerör då det är plaströr.

Thomas K

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 05, 2014, 23:44:47 »
Taget från rejsa.nu

"Han satte insprutarpumpen i motorrummet och satte ett T-kors på matarledningen från tanken. Sen ledde han returen från BTR till T-korset. Bilen gick bra, var aldrig svårstartad så vitt jag kan minnas. Pumpen orkade suga soppa från tanken utan problem."

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #11 skrivet: maj 05, 2014, 23:47:45 »
Det var som fan :O Bara du testar köra så då och hoppas det funkar lika bra som för den snubben :)

Thomas K

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 05, 2014, 23:49:37 »
Jag får se, jag ska kolla hur bökigt det är att koppla en vanlig bränsleretur först.

Tack för alla dom snabba svaren!

Thomas K

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 23, 2014, 08:52:11 »
Nu har jag bytt alltihopa och det fungerade faktiskt!
Det jag gjorde va:

Bytte topp från 398 till 530
Bytte till grenrör med lambda
Bytte insuget
Installerade elpumpen i motorrummet
Satte en T-koppling innan förgasarpumpen som ledde till returen
Drog lite el

Däremot så såg man verkligen att det är olika kolvar i motorerna, och jag tyckte det såg ut som att 530 toppen lyfte ventilerna lite högre.
Men på den lilla provturen jag körde så kände man såklart ingen skillnad.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #14 skrivet: maj 23, 2014, 16:55:04 »
Trevligt att det funkade med T-kopplingen :)

Jo B19A har ju helt plana kolvar medan B200 har en grop i kolvarna. Så det blir ju lite högre kompressionsförhållande på B19-motorn, men inte mycket.
B19 har även mycket stadigare botten än B200 eftersom B200an är den klena B230in med mindre borr medan B19 är en B21 med mindre borr.

Vad för kam satt det i 530-toppen? Eller flyttade du över A-kammen från 398an?

Thomas K

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 24, 2014, 08:25:01 »
B200F har plana kolvar och B19E har kolvar med förhöjning i mitten.

B19, B21 och B23 är väl en familj med grövre ramlager
B200 och B230 har "lågfriktionslager".

Spelar egentligen ingen större roll för min del, oavsett hur "klena" dom är ska dom nog klara 110hk.

Jag bytte toppen för att få med alla sensorerna och det sades att det inte skulle skilja nämnvärt mellan topparna.
Kammen som satt i fick följa med, av alla tabeller och listor jag har läst så verkar det som att det ska sitta A-kam i båda.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #16 skrivet: maj 24, 2014, 13:28:20 »
Så pass. Ja alltid lär man sig något nytt :)

Jo B19/21/23 har grövre ramlager och stadigare stakar än B200/230 som har klenare ramlager och klenare stakar.

Jo 110hk pallar dem alltid, inte förrän vid 200-250hk som lågfriktionsmotorerna brukar ligga i riskzonen för ras och åtminstone B23 brukar klara närmare 500hk oöppnad.

Ok, ja då är det ju inte så stor idé att flytta över kammen om det är samma i båda.