Författare Ämne: Turbokonvertering B230E med org.insprut  (läst 56893 gånger)

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3666
    • Visa profil
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #40 skrivet: maj 24, 2014, 13:23:22 »
Har en till liten fråga, om jag vill köra med t.ex innovate bb lambda, kan jag då sätta den där det just nu sitter en på downpipen som är från en 940?

Alltså, på min downpipe har jag en lambdasond just nu. Kan jag sätta dit en bredbandslambda istället för?

På min 1984 360GLE så har jag väl inge lambda antar jag? Men hur funkar sprutet då?
Jo nog funkar det.

Har du en lambdasond i nuläget? Har du det så behöver du montera även den i avgassystemet för att sprutet ska kunna finjustera bränslemängden.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: maj 24, 2014, 14:06:46 »
Okej bra!

Nej det är det jag inte vet, har inte sett någon iaf.

Tillbaka till oljekylning, det rekommenderar du? Vart sätter man oljekylaren?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: maj 24, 2014, 14:10:00 »
Oljekylare rekommenderar jag ja. Man monterar den i fronten, sen behöver du även slangar och en termostatstyrd sandwich med oljekylaruttag.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #43 skrivet: maj 24, 2014, 23:51:34 »
Har en till liten fråga, om jag vill köra med t.ex innovate bb lambda, kan jag då sätta den där det just nu sitter en på downpipen som är från en 940?

Alltså, på min downpipe har jag en lambdasond just nu. Kan jag sätta dit en bredbandslambda istället för?

På min 1984 360GLE så har jag väl inge lambda antar jag? Men hur funkar sprutet då?

Ja du kan sätta bredbandslambdan i samma hål som den gamla satt/sitter i. Om den gamla ändå inte kan användas med ditt sprut.

Ett sprut utan lambdasond går bara på förprogrammerade värden i sprutet. En med lambdasond kan korrigera om sonden mäter för fett/för snålt. Men det sker bara på låg belastning. Vid full belastning går ett sprut med lambdasond ändå inte efter sonden.
Egentligen är sonden till för att få sprutet/bränsleblandningen att pendla från fett>snålt>fett>snålt>fett>snålt> för att detta gynnar katalysatorn/reningen av avgaserna.
Hur detta fungerar på en bil/ett sprut med bredbandslambda original vet jag ej.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: maj 25, 2014, 12:00:21 »
Jag vet inte om det är en bredbandslambda, men det sitter nånting som är en givare av något slag på downpipen :)

Okej!

Turbon då, ska jag bara plugga vattenkanalerna? Och köra bara med olja + oljekylare?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: maj 25, 2014, 13:51:21 »
Det är förmodligen inte någon bredbandslambda som sitter på downpipen. Säkert bara en vanlig smalbandslambda som sitter original på de flesta insprutar-Volvos.
Men har du ingen lambdasond original på din bil så använder ditt sprut sig inte av lambdasond för korrigering av bränslet och då är det bara montera en bredbandslambda där det just nu sitter en smalbandare på downpipen.

Du behöver inte ens plugga vattenkanalerna. Vill du inte koppla in vattenkylningen är det bara att inte koppla in något där :)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: maj 26, 2014, 15:48:14 »
Ja det kan du säkert göra. Vet dock inte vars den är placerad men det är inte rekommenderat att ha den neråt. Helst ska den peka uppåt men så länge man håller sig mellan kl 9 - kl 3 så är det vettigt.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: maj 27, 2014, 14:15:30 »
Måste ju göra ett litet inlägg från Kreta också, solade/badade hela måndagen på poolen på hotellet, idag blir det havet och samma sak.

Onsdag blir det nån liten busstripp till finaste stranden på Kreta.

Längtar på tok för mycket hem å sätta i turbon..

Brände benen? :O skapligt.. Aldrig bränt benen förut, konstigt.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: juni 04, 2014, 21:45:41 »
Gått lite trögt för mig nu sedan jag kom hem från Kreta. Inte fått speciellt mycket gjort, behöver fortfarande vatten till turbon.

Hur brukar ni göra? Vet inte vad jag ska söka på för att hitta kylarslangs T-kors..

Från 940, passar den kylarslangen med T-kors? Sitter turbon på samma ställe?

Och hur drar man vattenreturen? In i exp-kärlet, men hur?

Har iaf plockat ihop toppen, den är färdig och fräsh. Har även köpt ny slang och nipplar till oljeretur så jag får 13mm i anslutningarna. Ska bara borras och gängas, har troligen tillgång till både borr och gängtapp.

EDIT: Hur stället jag minsta möjliga ladd på wastegaten sen? Först av allt måste jag/pappa svetsa dit ett fäste, och då kanske audi-wastegaten hamnar i "Orätt" position jämfört med original så att den kanske öppnar mindre eller mer.

Alltså, den kanske går att justera mellan 0.1-0.6bar original men eftersom den kommer hamna fel på min turbo så kanske den hamnar konstigt så den är liksom inställd på fullt redan på det lägsta, förstår ni hur jag tänker?
« Senast ändrad: juni 04, 2014, 22:10:02 av Johan0691 »

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: juni 05, 2014, 13:07:50 »
Har inte biltema ett alurör för att ansluta tempgivare. Där borde det gå att skruva fast en nippel och få ut vatten till turbon.

På returen får du väl kapa slangen som går från expansionskärlet och sätta ett T. Lämpligt är väl att leta ett T från kanske tryckluft eller varför inte lämplig vvs-avdelning?

Angående WG och dess tryckdosa som volvo kallar den i sin rephandbok så ska man kunna trycksätta den på dess anslutning med cirka det tryck du tänker använda och därefter justera in den.
Så eftersom du inte har en fast punkt att montera så skulle jag trycksätta den till det tryck du tänker använda. Och justera skruven sen det finns justermån åt det håll du vill sen. Antagligen mer laddtryck :P Skruva inåt/förkorta stången för att höja laddtryck och tvärtom för att sänka. Volvos handbok anger att varje varv ändrar 2 kPa. Kommer jag ihåg rätt är det ca 0,2 bar.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: juni 05, 2014, 17:08:06 »
Jag har min vattenretur från turbon ledd till en av expansionskärlets småa anslutningar. Tror jag fick borra den andra då den inte är färdigt borrad.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: juni 06, 2014, 10:43:29 »
Ja på sidan av exp.kärlet som är mot höger framskärm har jag för mig det sitter 2 små anslutningar, den ena används och den andra är inte öppen, man kan väl leda det dit och borra upp den isåfall?

Som tur är har jag kompisar :D

Jag å en kompis var till Sundsvall igår och tänkte köpa kylarslang av en annan kompis, så han gav mig dom, frågade om det var något mer jag behövde, å då kom ja på att en original ställbar wastegate skulle jag behöva för att slippa modda så mycket med min audiwastegate.

Då hade han en garret turbo från 740 också (som var helslut i impellern på insugssidan för det hade kommit in en mutter där) med wastegaten och lite banjokopplingar på.

Så jag fick en till turbo med wastegate och kylarslangarna för 150kr :D

Sen var jag till Biltema och köpte deras smala långa intercooler, tror den kommer passa rätt bra. Den är ca 140x550(700anslutningar)x65 men anslutningarna byggde rätt mycket, det var synd, vart lite tajt :/

Köpte även lite 2,5" rör och en reducering 3"-2,5" (Tänkte för att få dit luftfiltret på LMM, men vid eftertanke nu var det nog onödigt xD)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: juni 06, 2014, 13:10:58 »
Jo där vore det ju väldigt smidigt att leda in vattenreturen :)

Härligt med polare som har saker du behöver liggandes och ger bort för småpengar :D

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: juni 06, 2014, 15:01:52 »
Härligt att du läser och kommenterar tycker jag också!!

Här kommer lite bilder på hur det ser ut i källarn för tillfället.

Vilken färg tycker ni jag ska ha volvo bokstäverna på ventilkåpan? Funderar på en gråmetallic/silvrig färg jag har i källarn.

Kanske ska stänka på lite färg på blocket också, det ser lite tråkigt ut just nu.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: juni 06, 2014, 16:35:33 »
Har en till fråga nu också när det börjar närma sig ihopbygge.

Vad ska jag ha för BTR?

Ena kompisen säger linjär, den andra progressiv. Jag har ingen aning.

Båda är riktigt bra mekarkillar.

Den ena sa Malpassi linjär för 925kr modellanpassad från KL-racing.

Och fler frågor, kommer spridarna funka att köra på? Funkar dom längre ju mer bränsletryck jag har? Isåfall kanske progressiv är bättre för mig?

Och hur kan jag trycktesta wastegaten? För att se vilket ladd jag får. Jag har en laddtrycksmätare.

Vi har ju pratat förut om att originalsprutet inte räcker långt. Men vad är det som ger upp? Spridare? Bränsletryck? Isåfall är det väl bara köpa större spridare och höja trycket i BTR?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: juni 07, 2014, 13:31:33 »
jag skulle säga att det är spridarna som ger upp först. Jag var ju på 7kg bränsletryck på tomgång för att få min att gå bra mot lambdamätaren med e85 och 0,5bar laddtryck.
Bytte spridare till några från saab på ca 330-350cc och då kunde jag gå ner på ca 3kg bränsletryck. Investerar du i en bredbandslambdasond kan du ju hålla koll på vad som händer lite mer.

Och som sagt så har jag ju en vanlig btr som jag byggt om själv vilket fungerar bra för mig. Skulle dock vara skoj att testa hur lambda-värdet blir med en progressiv. Antagligen kommer den gå alldeles för fett när man trycker full gas som vi diskuterade förut. Men kan ju gå att justera på något vis.
« Senast ändrad: juni 07, 2014, 13:33:36 av Danne »

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: juni 07, 2014, 15:43:06 »
Men då borde väl mina originalspridare duga?

Om jag klämmer ihop BTRen mycket, eller köper en linjär, går dom ställa?

Annars kanske jag borde ha en justerbar så jag kan ha kanske 5-6kg tryck. Eftersom jag kör på Blyfri 95 så borde väl mina räcka längre än dina?

Alltså är inte 0.5bar en omöjlighet med originalsystem?

Har ett skapligt problem nu också, wastegate portens fäste sitter typ under motorfästet, ser inte ut som att de blir så bra.. Kolla här

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: juni 09, 2014, 12:30:48 »
Det borde räcka med orginalspridare på 0,5 bar och bf95. Tror inte att du behöver upp i 5kg bränsletryck för det heller. Pröva runt 4kg. 3kg rekommenderas ju på b230 pga större volym. Kan ju vara ett tips att tanka 98 också för att minska spikningsrisken. Därför är ju e85 riktigt bra vid turbotrim.

Jag kör ju som sagt var med orginalsystem med endast utbytta spridare och ställbar btr (hemmamoddad som även det sagts tidigare) och så bara en bredbands-lambdasond för att hålla koll på grejerna.

Mtoorfästet kan ställa till med en hel del problem.. Kanske får ta fram vinkelkapen och ta bort lite material?

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #58 skrivet: juni 09, 2014, 21:22:47 »
Okej!

Vad gör jag för att etanolkonvertera då? Och är det värt det? Man måste ju ha större spridare då. å mer tryck.

Så kanske nöjer mig med att köra 98? Är ju lite dyrare, men det får det nog fan vara isåfall!

Vad tycker du/ni då? Ska jag köra på en linjär BTR eller ska jag klämma ihop min tills den går bra?

Även, ska jag köpa nån turbotryckplatta nu när jag ändå har motorn lös. Kommer ju grina om det bara slirar..

Och japp, får nog kapa lite och förstärka kanske, göra ett nytt i eget stuk.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: juni 10, 2014, 12:56:05 »
Jag tycker det är värt det. Men beror ju mycket på om du hittar några spridare som är vettiga. Så det får du själv avgöra. Hur du vill ställa upp bränsletrycket får du också själv avgöra. Finns ju flera alternativ. Antingen bara trycka ihop den på känn eller så bygga om den som jag berättade om eller köpa en ställbar. Har du skaffat dig en bb-lambda?

Frågan är om en turbotryckplatta är så mycket bättre än en vanlig. En kille jag pratade med som hade provtryckt ett par plattor sa att vissa turboplattor inte var så mycket värre än en vanlig. Vill du vara säker på att det inte slirar får du köpa en sinter tror jag.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: juni 10, 2014, 16:35:03 »
Okej, vilka spridare går det att köra med i våra originalsystem?

Nån sa nåt om att LMM inte funkar om man har fel spridare? Hur går det ihop?

Går inte alla med bosch standardkontakt? Om det är rätt ohm?

Nix har inte köpt BB lambda än, vet inte om jag ska göra det, dyrt som fan! Och ska man ens hålla på med lambda och kolla, så är väl en ställbar BTR det enda att ha? Eftersom annars kan man inte göra något åt blandningen ändå.

Sinter, är inte det bara lamellen/lamellerna? Och hur vet jag vilken som passar, 228mm, splines på lameller? Har inte själva tryckplattan betydelse?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: juni 10, 2014, 16:54:15 »
Spridarna ställer inte till med något. Men du bör ju välja spridare med någorlunda rätt cc-tal. Jag kör ju med mina på ca 330-350 och dom funkar på hyfsat bra bränsletryck. Det den personen menade är att du kan även ställa bränslet genom att justera på fjädern i lmm..
Så alla kommer funka med rätt kontakt och rätt ohm.

Ställbar är den ju även om du pressar ihop den. Dock inte så lätt att ångra en tryckhöjning..

Sinterlamell är en keramisk lamell som bettar grymt. Får ett slitage på tryckplatta och svänghjul.. Kör antingen med 228 eller 215mm. Beror lite på hur mycket ditt svänghjul har blivit nött. Är där en kant vid 215mm bör du köra på 215 eller bearbeta svänghjulet så det blir plant. Om du söker i forumet kommer du finna information om vilken sinter som passar....

Själva tryckplattan har betydelse men det jag menar är att det är svårt att kanske hitta en som verkligen trycker hårdare. Prova söka på provtryckning tryckplatta så kommer du kunna läsa på mer i ämnet..

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: juni 10, 2014, 20:10:22 »
Har sökt bra länge nu efter vilken sinterlamell folk använder, någon som bytt till sinter?

Vilka passar? 215mm och 228mm? Hur många splines och delning har min axel? 360 GLE -84 M47R.

Hugger det och smäller våldsamt? Dåligt för resten av drivlinan med sinter?

Har aldrig åkt en bil med sinterlamell..

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #63 skrivet: juni 10, 2014, 20:40:42 »
Duger det här
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/avgasbandage-25mm-svart-800-grader.html

Att linda in grenröret och downpipe med?

Vill nog skydda oljereturen och nå mer slangar också, ju mer man värmeskyddar borde väl vara bättre?

Lite kallare olja och vatten kan ju inte skada? Frågan är hur noga man måste linda? Och kanske finns nån bättre tape att linda slangar med? Värmereflekterande?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: juni 10, 2014, 23:32:58 »
Angående sinterlamell så använder jag mig av VW Typ4 6-puckad ofjädrad sinter från dalhems tillsammans med en tryckplatta som motsvarar B21ET-orgplatta (för plana svänghjulet alltså).
Har dock inte kört med turbo på den kopplingen än men sägs hålla för närmare 300hk så bör ju räcka till.

Att köra med sinterlamell är inte så farligt, är mest bara när man slirar på kopplingen flertalet gånger så den blir varm och klistrig som det vill till att hugga och skaka när man ska iväg från stillastående om man inte varvar tillräckligt.
Dock sägs 6-puckad vara mer förlåtande än 4-puckad vid brukskörning så tänk på det ifall du skulle välja en 4-puckad istället. (4-puckad ska klara lite mer vrid/effekt än vad 6-puckad gör om jag förstått det rätt).

Du hade pottsvänghjulet eller? isf är det bara köra som Danne säger och gå efter hur slitytan på svänghjulet ser ut ifall du ska köra 228mm eller 215mm. Har du plana svänghjulet är det endast 215mm lamell som passar om du inte stiftar och och använder större tryckplatta än original.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #65 skrivet: juni 15, 2014, 13:55:10 »
Har beställt sinterlamell, blev en ofjädrad 6-puck 228mm!

Skickades här om dan, så kommer väl på måndag eller tisdag. Köpte även en elfläkt 16", på biltema för 289kr.

Det enda jag oroar mig över är bränslet nu..

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/malpassi-btr-0-5-bar-volvo_saab.html

Kompis sa att han tyckte jag skulle ha en linjär BTR modellanpassad från klracing så antar att det är den där han menar.

Men vad blir skillnaden, om jag tar en progressiv? Är det bara onödigt med progressiv? Var en annan kompis som tyckte progressiv, men jag förstår inte skillnaden och varför jag skulle ha antingen eller. Vad beror valet på?

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: juni 24, 2014, 19:17:57 »
Vad händer om jag skaffar spridare på 600cc, har läst massa om dutycycle. Är det vad spridaren klarar av?

Isåfall, bör man inte köra på originalspridare ifall det behövs mer än 80% av kapaciteten på dom?

Så om det är 217cc original, och jag turbokonverterar och skaffar linjär BTR, kan ca 300cc spridare vara dugligt och hur mycket klarar bränslepumpen av?

Isåfall så funkar väl original bränsle/spridarsystem till 2.5bar om man vill de? Bara man skaffar en bättre pump, större spridare och mer tryck?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: juni 25, 2014, 14:02:58 »
Min bränslepump klarade ju av att ge ca 7bar bränsletryck men kanske inte i längden så hållbart. Skaffa du spridare som är på ca 300-350cc så ska dom klara av e85 för din storlek på motorn och ett normalt laddtryck. Det är ju vad jag kör på och som bevisligen funkar. Med 600cc är det risk att du måste köra för lågt bränsletryck och då blir spridarbilden sämre.

Pumpen är bra som den är. Istället för att investera i skitsaker borde du köpa en bb-lambda så du har koll sen på hur du ska justera din btr. Annars blir det bara krångligt.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: juni 25, 2014, 18:16:59 »
Okej, då skiter jag i att byta spridare, kan kanske byta till nå 940 turbo spridare, turkosa? Som en kompis kunde få tag på framöver.

Men jag beställer en BB-lambda då!

Kostar alla runt 1500 som innovate och AEM eller finns det någon billig?

Tycker personligen att AEM ser bättre ut, då jag inte vill ha massa led-lampor och sånt "fjortis-bling"

BB-lambdan sätter jag bara nånstans i avgassystem? I mitt fall på downpipen där det redan sitter en smallbandslambda från 740? Och drar kablarna in till mätaren som jag har i bilen på valfritt ställe?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: juni 25, 2014, 20:52:47 »
Tänk på att om du sätter 940-turbospridare behöver du även koppla in spridarmotstånd då dem är lågohm vilket kommer bränna din styrbox om du monterar utan motstånd.

Alla BB-lambda som duger kostar runt 1500kr, och det är billigt :)

BB-lambdan monterat du på downpipen någonstans, tänk dock på att inte montera den någonstans på röret där den blir allt för vinklad, helst ska lambdan stå rakt upp.
Du kan montera sonden på downipen där det sitter smalbandslambda original, samma gänga och sitter förmodligen även på ett bra ställe.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: juni 25, 2014, 21:04:25 »
Åh okej, finns det någon karta över vilka som är högohm och lågohm?

Är väl bäst/lättast att använda sig utav högohm isåfall. På downpipen har jag för mig att den sitter vertikalt på, alltså från sidan och in, men är inte säker. Ska kolla det imorgon :)

Min koppling är väldigt trög också, provtröck lite förut. Vad brukar kärva? Byta wire bara? Det är hål på damasken vid gaffeln.

Men så var det förut med, så inget som har kommit nu med motorbyte och sinterlamell :P

Då beställer jag fan-e-mig en BB-lambda nu! Vilken används flitigast? Kanske är bäst att ha samma som alla andra ifall något strular..

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #71 skrivet: juni 25, 2014, 21:14:30 »
Det verkar som om dom flesta använder från innovate. Det gör du rätt i. Min har strulat lite på slutet men har inte felsökt så mycket. Den har hängt sig och kruppat men kan bero på någon kabel som har dålig kontakt. Som simlar säger så rekommenderas det att givaren monteras helst kl12 så att säga men framförallt mellan kl 9 och kl 3. Monterar man den neråt så finns det risk att det samlas sot och oförbrända avgaser.

Lämpliga spridare som du behöver är ju runt 300-350 och det finns en lista på bosch-spridare här på forumet. Dom jag har är röda från nån saab 9000. Men du kan ju börja med orginal bara för att prova.

Apropå bb-lambda har jag tänkt att slänga över den på min Amazon nu i sommar eftersom 360n står stilla och ska bestycka mina webrar rätt efter lambdasonden. Så ett köp får man ju se som en grej man kan flytta vidare på andra projekt

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: juni 25, 2014, 21:19:42 »
Spridarlista:
http://dct.lu/docs/injectorflow.pdf

En bra BB-lambda kan man nästan se som ett engångsköp :) Håller i många år och är lätt att flytta mellan bilar.
Danne kan problemen du ha bero på att den måste kalibreras? Det är ju rekommenderat att skruva ur sonden och kalibrera var 3e månad eller något sådant.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #73 skrivet: juni 26, 2014, 14:10:01 »
Kan vara så. Var mindre än 3 månader sen jag gjorde det men gjorde det kort efter att den började jäklas eftersom jag skulle besikta bilen och köra utan turbo. Sen dess har det inte blivit så många mil och har inte jäklat heller.. Så kan ha varit så..

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: juni 28, 2014, 17:07:08 »
Har nu fixat rätt mycket, har lite funderingar.

Fick 4 st spridare av en kompis som han sa hade suttit på en saab 9000 turbo. Dom är svart med blå rand, vad jag har hittat på internet så är dom på 392cc, men är inte riktigt säker, någon som vet? Blir det bra till min bil isåfall, kanske kan ladda lite mer, och om inte annat köra på etanol? Bifogar bild.

Och nu när jag ska ha tryckrör till insuget så försvinner ju original gummiböj med slangen till vevhusventilationen, ska jag ha öppen vevhusvent istället då? Och behövs det inge vakum då?

Och sista lilla frågan, hur kopplas dumpventilen in?
« Senast ändrad: juni 28, 2014, 17:08:44 av Johan0691 »

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #75 skrivet: juni 28, 2014, 18:23:54 »
Vad är bosch-nummret på spridarna? Eller det kanske inte är bosch-spridare vilket förklarar varför det inte är bosch-nummer på bilden på spridaren.

Den stora vevhusventslangen drar du till sugsidan av turbon och du kopplar antingen bort vakuumslangen eller sätter en backventil på den för laddtryck i vevhuset vill du absolut inte ha.

Eller så leder du ner den tjocka slangen och vakuumslangen ner i en petflaska, du får då ta ur och tömma flaskan ibland, du ser då även direkt ifall motorn börjar trycka olja.

Har du en lös dumpventil eller sitter den inbyggd på kompressorhuset? Hur som helst så ska den lilla anslutningen på dumpen kopplas till en vakuumanslutning.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: juni 30, 2014, 10:55:07 »
Kompis sa nu att jag kunde köra med "öppen" vevhusvent och bara ha slangen rakt ner mot backen.

Och ta bort vakumslangen.

Isåfall kan jag ju koppla dumpen på det vakumet :)

Har inbyggd dump.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: juni 30, 2014, 21:00:34 »
Spridarna som jag har är Saab 9000 turbo spridare.

Svarta med blå rand. Verkar vara på 382cc/min @ 3.0 bar

Då borde väl det fan räcka till att köra på etanol med kanske 0.5 bar ladd?

Och senare om jag inte nöjer mig så, så kan jag väl klämma ihop btr:en lite mer till kanske 3.5bar så flödar dom kanske så att det räcker till 0.7 bar?

Rätta mig om jag har fel, och spridarna har samma samma anslutning i fuelrailen och i insuget, och samma boschoriginal-kontakt och de är högohmiga, så dom bör ju funka?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: juli 01, 2014, 16:23:57 »
Kommer funka fint. Som jag sagt flera gånger tidigare till dig så kör jag med endast 330-350cc spridare med e85 och 0,7 i ladd och b230... Justera btr efter din lambdamätare så kommer allt funka hur bra som helst =)

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: juli 01, 2014, 17:32:28 »
Perfekt Danne, och tack för skönt svar!

Måste skynda mig beställa lambdamätare nu. Men vill provstarta och köra bilen innan det kanske :/

Vad har du i bränsletryck nu ungefär? Vet du de? Isåfall kan jag ställa lite mindre tryck eftersom mina spridare kanske flödar lite mer då, tills jag fått hem bb-lambdan :)

EDIT: Såg i oskii's tråd att du inte visste bränsletryck.