Författare Ämne: Turbokonvertering B230E med org.insprut  (läst 59301 gånger)

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 11, 2014, 22:17:28 »
Har börjat fundera mer allvarligt på att bygga turbo på min B230E med originalsprutet från B19E(Elektriskt insprut) nu. Håller för tillfället på att byta från 530 topp till 531.

Så jag är ute efter lite info/hjälp på hur jag ska börja bygga. T.ex grenrör, spridare, BTR, insprut, bränslepump, oljereturer, kylning?

Och även om jag borde porta/plana 531. dubbla ventilfjädrar, vad gör det för skillnad?

531 toppen jag har är det VX-kam i. Har helt galet ventilspel just nu, från 0.35-0.80. Ska köpa shimsbrickor imorrn i Sundsvall. Jag bör sikta på ~40 right? Tänkte slipa in ventilerna också, det påverkar inget med spelet så att jag har mätt det fel?

Har en liten repa i ett "Underfall"? Där kammen ligger, mittemot överfall  ;) Det är egentligen pga det här jag byter topp. 531an jag har är lite fräschare än min nuvarande 530. Och har ingen plats för insprutsgivaren på min 530 för tillfället, så känns lika bra att byta. (Om någon skulle tycka att 530 är en bättre topp)
« Senast ändrad: maj 11, 2014, 22:19:50 av Johan0691 »

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3668
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2014, 12:43:20 »
Enklaste/billigaste sättet:
Grenrör, turbo och downpipe från Volvo 940 FTT/LTT.
Borra hål i klacken där turbo-motorerna har oljeretur och gänga i en slangnippel.
T- eller Y-kors där oljetryckskontakten sitter för oljematning till turbon.
Ingen intercooler.
Svetsa ihop tryckrör av avgasrörsdelar.
Progressiv BTR

Seriösaste sättet:
Extraktorgrenrör med extern wastegate och eventuellt pulssplitt om turbon du väljer har det.
Lagom stor turbo för eftersökt effekt.
Så stor intercooler som går att få plats med.
Eftermarknadssprut.
Lagom stora spridare.
Bränslepump som räcker till (ifall du ska ta ut ordentligt med pulver).

Plana vill du inte göra om du ska köra turbo, då är det endast riktplaning du vill göra ifall toppen inte är helt plan.
Om man portar bra så flödar kanalerna bättre, bättre flöde = mer bränsleluftblandning tar sig in under tiden ventilen är öppnen = mer effekt. Däremot skulle jag inte rekommendera att porta en 531a om du inte verkligen vet vad du gör, dem är redan väldigt bra från fabrik.
Dubbla ventilfjädrar gör att du kan varva mer innan du får ventilsläpp. Mer varv = mer effekt.

Ventilspelet ska vara 0,35-0,40.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2014, 15:39:57 »
Jag är ute efter något som håller att åka med, men ändå kunna lägga lite ringar på 2an?  ::)

Kanske ladda 0.4-0.5?

Prylar som intercooler är väl inte så svårt att fixa? Så en sån blir de nog.

Vad är det för skillnad på ett turbogrenrör och ett "Extraktorgrenrör med extern wastegate och eventuellt pulssplitt om turbon du väljer har det."

Vad är pulssplitt?

Hur långt räcker originalventiler, originalspridare, originalinsug/fuelrail, originalbränslepump?

Jag har bara planerat ca 170 HK, eller så långt originalsprut räcker, kanske tillskottssprut? Beroende på hur knöligt de är. MS verkar vara total överkurs för mig.

Men de är väl de att växellådan ska hålla också.. Och min är lite strulig redan nu. Men om jag fixar motorn nu först så tar jag tag i växellådan sen. Eftersom jag redan har tagit av grenrör och grejor nu, och har toppen lös.

Ska jag matchporta nånting, såg att du hade gjort det simlar. Har dremel och slipstift, bara för att ta bort lite gjutskägg, ojämnheter och få en jämn skarv?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2014, 15:48:25 »
Intercooler är bara att smacka dit, blir lite mer driftsäkert då det minskar risken för spikningar. Blir lite mer jobb än att bygga utan intercooler men det är ju värt mödan.

Turbogrenrör:
http://eken.quercus.nu/boatlife/240T/Grenror.jpg

Extraktorgrenrör med pulssplitt och extern wastegate:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/13533/582385_596d53.jpg

Pulsplitt är att man delar upp avgaspulserna, ger bättre spool ifall turbon har pulsplitt.

Originalventiler, insug, fuelrail och bränslepump räcker en ganska bra bit.
Original-spridare däremot räcker inte långt.

ca 170hk är inga problem att plocka ut med originalsprut.
Se bara till att bränslet räcker, införskaffa gärna en bredbandslambda. Kostar runt 1500kr och är väl värt pengarna då du minskar risken för motorras avsevärt eftersom du ser direkt på bb-lambdamätaren om motorn går för snålt.

Om det är ojämna övergångar så kör på, är varken svårt eller allt för tidskrävande :)

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2014, 16:08:37 »
Okej låter bra och lätt allting nu :D

En bredbandslamda, rekommendation någon? Gärna tips på något ni/någon provat!

Eftersom jag inte för tillfället tänkt ladda så jättemycket så, tips på en lämplig turbo?

Vad är det rimligaste att ha? T.ex T3/T4, vad står detta för?

Och HX30,HX35,HX40? Finns mindre? Bara till mercedes?

Extraktgrenrör med pulssplitt ser snyggt ut, men kanske dyrare och svårare?

Vill gärna att det mesta ska få plats, t.ex slippa slipa på motorfästen och plocka bort värmepaket.

Kan man ta bort luftburken, lägga sportluftfiltret ditåt? Vart kommer turbon sitta, tvärs över grenröret bakåt? Eller långt ner så man inte ser den?

Har fått jobb nu, så pengar finns. Lära mig saker gör jag varje dag så inget är omöjligt, men har inte alltför mycket tid då jag jobbar till 16:00 och sen gymmar på kvällen för det mesta. (Men skippar såklart gymmet då och då för större montage i bilen ;) )

EDIT: När kommer jag behöva byta hela avgassystemet? Bör jag börja med det samtidigt? 2.5"? Biltema? 1 Ljuddämpare bara? (Den första)
« Senast ändrad: maj 12, 2014, 16:11:29 av Johan0691 »

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2014, 16:19:08 »
Bredbandslambda kan jag inte riktigt rekommendera någon. Har själv en Innovate LC-1 men har ännu inte använt den.

För den effekten du är ute efter räcker en originalturbo gott och väl.
Leta reda på ett 940-turbogrenrör och turbo så blir det bra.

T3/T4 står för att det är en hybrid, om jag inte minns fel är det kompressorhus från en T4 och avgashus från en T3. Gammal turboteknik så den spoolar inte allt för bra jämfört med modernare turbos.

Extraktor med pulsplitt är snyggt ja, men helt onödigt för ditt effektuttag. Snackar vi 400hk+ så är det att föredra men inte nödvändigt när det gäller max 200hk ;)

Slipa lite på motorfästet kan du bli tvungen att göra för att få plats med en 13C på ett 940-grenrör, men det är inte mycket som behöver slipas.
Värmepaketet kommer du aldrig behöva ta bort såvida du inte bestämmer dig att flytta bak motorn så långt att värmepaketet inte ryms längre.

Luftburken är inga problem att ta bort och lägga ett sportluftfilter där istället.
Var turbon kommer sitta kan du se i projekttrådar på forumet (om du väljer originalgrenrör och turbo), t.ex Danne har ett bygge som jag tror är väldigt likt det du tänker åstadkomma :)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8292.0

Grattis till jobb!
Gymmet är ju bara att skippa varje gång du ska skruva, ett garagepass är ju ungefär likvärdigt som ett gympass ändå ;)

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2014, 19:19:48 »
Såg i dannes tråd. Såg bra ut, men ligger inte hans filter lite nära grenröret? Jag hade som plan att dra ett litet papp/aluminiumrör från grillen för att leda in kalluft, borde väl bli lite bättre?

Och nu när jag tänker turbokonvert. Då behöver jag ingen ny fuelrail från 940 va? Efters jag ändå ska ha prog.BTR?

Och så kan jag väl ta några turkosa spridare från annan 940?
Kompis har sånna.

Vilka turbos passar på 940turbogrenrör? Har ett turbogrernrör att köpa nu men turbon var trasig..

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2014, 19:30:56 »
Ja ju kallare luft desto bättre :)

När du lär du inte behöva.

Hmm, vet ej vad LMMen tycker om andra spridare. Men har för mig Danne hade större spridare och bara justerat fjädern i LMMen.

Alla TD04 med labryrinttätning passar. Annars går det att plana bort labyrinttätningen på grenröret och då passar alla turbos med T3-anslutning.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2014, 19:43:17 »
Är en sån här lagom? Är det original?

Och isåfall, ser den fräsch ut? Inte hållt på nånting med turbo öht så har ingen aning. (Än så länge ;) )

http://www.ebay.com/itm/VOLVO-TD04HL-13T-TURBO-CHARGER-USED-in-good-mechanical-condition-/111342650988?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item19ec8a066c&vxp=mtr

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2014, 19:49:21 »
Det där är original till en 850 tror jag. Samma storlek som 13C iaf men med bättre avgashus.

Såg ju bra ut, men det säger inte så mycket. Man måste känna på axeln, den får inte glappa in-ut och max 0,5-1mm åt sidorna.

Sen är ju den där turbon du länkat i USA så du åker nästan garanterat på tull, du bör kunna hitta en fräsch TD04 för under 1000kr i Sverige. Sålde själv iväg en nyrenoverad 13C inkl 940-downpipe för 1500kr före Jul.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2014, 20:24:26 »
Jaha, okej hmm. Vet inte vart jag ska hitta en turbo..

Och, efter grenröret upp till turbon, hur går det efter turbon? Downpipe till originalsystemet?

EDIT: Vad skrev du om spridare? Duger all min originalutrusting till ca 0.5 ladd? Med progressiv BTR, turbogrenrör, olje och vattenkylning + oljeretur ner i blocket?

Och hur gör jag annars om inte spridarna räcker till? :/

EXTRA EDIT: Såg nu att KLracing har elfläktar. Nu när jag turbokonverterar, vart får en elfläkt plats? Framför eller bakom kylaren? Tryckande eller sugande alltså?
« Senast ändrad: maj 12, 2014, 20:36:10 av Johan0691 »

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #11 skrivet: maj 12, 2014, 20:35:36 »
Närmsta bilskrot, volvo-delar köp och sälj på facebook, säljes-delen i bilforum. Bara några exempel.

Downpipe ner till originalsystemet ja, finns ingen som passar bolt on utan du får svetsa ihop en egen downpipe/svetsa om en downpipe.

Eventuellt, beror på vilken turbo du skaffar. 0,5bar med pytteliten turbo är inte samma som 0,5bar med jättestor turbo.

Om spridarna inte räcker till så får du antingen sätta i större spridare och justera LMM så bilen inte går tokfett på låga varv (jag vet ej hur folk brukar lösa det, jag är inte insatt i originalsprut då jag anser det inte är värt att hålla på med det när man får ett beggat MS klart att koppla in och mappa för under 3k)
Ett alternativ är tillskottssprut, en spridare på tryckröret som styrs av en tryckvakt så spridaren är konstant öppen över ett visst laddtryck. Väldigt simpelt och duger till ett budgetbygge.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 12, 2014, 20:53:55 »
När du säger det så, ett MS, vad är det. Är det bara själva databoxen?

Hur sätter jag det till min bil då? Och vad kör jag med för spridare då?

Skulle nästan kunna överväga att köpa ett MS om det underlättat allt som har med turbo att göra? Det verkar ju ändå vara det bästa, så varför inte försöka använda sig utav det? :P

Då behöver man ingen LMM heller?

Men blir kanske desto mer att byta tillbaka när besiktningen väl kommer...

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #13 skrivet: maj 12, 2014, 21:14:22 »
MS = MegaSquirt
Det är själva databoxen ja, ECU, EFI och vad mer det nu kallas.
https://www.google.se/search?q=megasquirt&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=ghtxU8r8L4GA8QfIk4CABg
Bara att läsa på ;)

Spridare kör du med valfria som passar ditt insug och som klarar av att leverera tillräckligt med soppa.
Hur stora spridare du behöver kan du räkna ut här: http://www.bjprace.com/webshop/index.php?route=information/information&information_id=7

Det är lite pill med eftermarknadssprut eftersom man måste lära sig mappa om du inte har någon i din närhet som kan mappa åt dig.
Men det är mycket lämpligare vid turbokonvertering och det finns i princip ingen begränsning på hur mycket effekt du kan ta ut med det, dvs ett eftermarknadssprut blir en stor engångskostnad men sedan när du väl har det kommer det funka till all framtida effektökning och om du tappar intresset och bestämmer dig för att sälja sprutet får man oftast tillbaka de flesta pengar man lagt på det fastän det kanske har några år på nacken.
Har du några som håller på med eftermarknadssprut i din närhet så fråga vad dem använder sig av och rekommenderar, även om dem rekommenderar ett dyrare sprut så är det värt att köpa det istället eftersom du då har någon i din närhet som kan hjälpa dig med det.

Nej, de flesta eftermarknadssprut använder sig av insugstryck och insugstemp istället för en LMM.

Sålänge installationen är diskret är det inga problem att besikta med det eftersom du har elektronisk insprutning original, FREJ här på forumet har kört MS i flera år i sin bil utan bekymmer på besiktning.
Gäller då såklart att du har en bra mapp så du får godkända avgasvärden.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 15, 2014, 20:48:09 »
Skrivit till en hel del folk på blocket nu.

Kan köpa en "TD04-13c" Är det 940turbos original?

+Grenrör,wastegate och downpipe för totalt 1700kr

Är det rimligt? Han vill ha 1900 men jag har sagt 1700 och får jag det inte för det köper jag det inte. (ska skickas, 1700kr är inkl. frakt)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #15 skrivet: maj 15, 2014, 21:07:46 »
Japp TD04-13C är 940 Turbo original.

1700kr inkl frakt låter helt klart som vettigt pris. Bara att slå till :)

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 15, 2014, 21:36:44 »
Är det ens värt att ta med downpipe om den ändå inte passar?

Kan man svetsa egen, eller är det lättare att modda om den, svetsa å skära tills den blir bra?

Och hur mycket slang/rör behöver man? Blir det tokdyrt?

Lär kunna köpa bara turbon och grenröret lite billigare om det är bättre?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #17 skrivet: maj 15, 2014, 21:39:28 »
Eftersom du behöver själva konan och flänsen så är det förmodligen värt det.
Eller så köper du från KLracing en stump och bygger eget (förmodligen billigare att svetsa om 940-downpipen).
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/downpiperor-volvo-940-turbo.html

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: maj 16, 2014, 14:54:42 »
Nu sa en kompis 7km bort att han hade turbo, inkl allt förutom tryckrör, wastegate för 1300kr.
Men jag kunde få med en audi 1.8t ställbar wastegate. För att montera själv. Han kunde svetsa dit den åt mig om jag ville det.

Men jag vet inte hur det funkar? Vill jag ha en audi wastegate som är ställbar?

Isåfall har jag komplett kit förutom rören nu för 1300kr :)

Svar fort tack, ska köpa idag

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #19 skrivet: maj 16, 2014, 14:59:17 »
Det lät ju ännu bättre det :)

Ställbar wastegate är ju trevligt för att kunna ställa laddet.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: maj 17, 2014, 13:49:42 »
Ska fara iväg å köpa turbon om kanske 10 min, men kom på att jag måste ju ha oljeretur också sedan, kan jag leda den ner i B230E:ns original oljesticksrör? Eftersom jag har 2 oljestickor just nu?

Och borde jag plocka ur hela motorn för att få dit turbo? Eller går det lätt att få dit med motorn nere i bilen?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #21 skrivet: maj 17, 2014, 15:13:27 »
Ska fara iväg å köpa turbon om kanske 10 min, men kom på att jag måste ju ha oljeretur också sedan, kan jag leda den ner i B230E:ns original oljesticksrör? Eftersom jag har 2 oljestickor just nu?

Och borde jag plocka ur hela motorn för att få dit turbo? Eller går det lätt att få dit med motorn nere i bilen?

Oljereturen borde väl gå in på motorns avgassida?

Turbon borde gå att få dit med motorn på plats.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #22 skrivet: maj 17, 2014, 16:09:08 »
Blir inte bra att leda ner returen i gamla oljestickröret eftersom turbon sitter på andra sidan motorn och längre ner än det hålet.

Gör som alla andra med B200/230 och borra ett hål och dra i en slangnippel i oljereturutgjutningen på blocket.
T.ex

https://www.google.se/search?q=oljeretur+b230&client=firefox-a&hs=EHM&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=VWx3U_HJKIXZ4QTK5IGgCw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1920&bih=1103#channel=sb&q=oljeretur+b230&rls=org.mozilla:sv-SE:official&tbm=isch&imgdii=_

Turbon bör gå att montera med motorn på plats (precis som FREJ redan påpekat), i värsta fall kan du bli tvungen att först montera grenrör och sen montera turbo.
Det är ändå ganska bra med plats på sidan om motorn, däremot finns det ju risk att wastegaten slår i motorfästet så du får slipa/kapa lite i motorfästet.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: maj 18, 2014, 20:26:19 »
Jag såg någon med en 360 som hade turbon uppåt. När jag håller 940 grenröret mot min 531 topp så går det bara att ha turbon neråt, annars tar grenröret i toppen och det lutar konstigt så det inte går att gänga dit muttrarna riktigt.

Alltså det blir snett och konstigt. Jag som velat haft turbon uppåt :/

Sen har jag en till fundering, jag kommer ju måste modda fästet till min audi wastegate, och när jag har satt dit turbon, osv. fått till det och ska starta motorn (Säkert flera veckor tills dess, men har funderat på det här) hur vet jag då hur mycket ladd jag kommer få?

Det är ju inte direkt så att det står på wastegaten när den ska öppna. Kommer jag behöva en turbotrycksmätare? Isåfall hade en kompis en sån, och vart sätter man den då?

Och en till fundering, när vi skulle dit med oljetråget från B19 till B230 så tog vi packningsklister för att få det riktigt tätt så vi skulle slippa oljeläckage, och nu när jag måste gänga oljeretur, ska jag ta lös tråget då? Isåfall lär nog packningen gå sönder, men får väl ta den smällen då.

Tack än en gång för all hjälp.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #24 skrivet: maj 18, 2014, 20:35:33 »
Då hade nog den personen byggt en 90° Adapter eller byggt ett eget grenrör.

Vilket ladd du kommer få är inte det lättaste att veta. Du kan använda en kompressor och en laddtrycksmätare och se vid vilket tryck wastegatestaget börjar röra på sig, då vet du vilket öppningstryck den har sen får du säkert justera lite när du fått provkört med turbon.

Går att gänga med tråget monterat om du byter olja efteråt, inte säkert att du får ut allt spån dock så känns som att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och plocka ner tråget innan du borrar och gängar.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: maj 18, 2014, 21:07:00 »
Justja, en sak till!

Om jag fixar en fuelrail med btr på 3.0 bar, duger det till turbon då?

Eller MÅSTE jag ha en progressiv BTR även om jag bara tänker köra med kanske 0.4 bar ladd?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #26 skrivet: maj 18, 2014, 21:10:04 »
Kan räcka, jag vet faktiskt inte.
Någon annan kanske har bättre koll på det.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: maj 18, 2014, 21:14:50 »
Tyvärr så verkar det bara vara du och jag som använder forumet 2014  :'(

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #28 skrivet: maj 18, 2014, 21:25:42 »
Nä är inte så värst mycket aktivitet på forumet just nu. Brukar gå i vågor, inte alla som har tid och/eller ork att kolla forumet varje dag.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: maj 19, 2014, 14:07:54 »
Jag byggde en ställbar btr enligt en guide på nätet. Har "mappat" mot min bredbandslambda som känns som en billig lösning i längden iom att om man ger upp detta projekt går den flytta till andra bilar.

Så jag skulle säga nej till en progressiv btr. Men dock blir det lite special med lambda-värdet med 360ns orginalsprut. Det som händer är att du kan ställa upp trycket så att den låt säga går på lambda 0,9 över hela registret men vad som då händer på WOT (full gas) är att den fetar på ännu mer och går mot lambda 0,6-0,7. Detta pga ett väldigt enkelt insprut som har sina fasta variabler över registret och endast när man trycker plattan i mattan fetar på rejält.
Kort sagt så känner boxen av varvtal, temp, lambda, lmm och har sina fasta inställningar efter det och bara på fullgas och tomgång känner den av gasspjället.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: maj 19, 2014, 17:22:02 »
Hur gjorde du din ställbara BTR då?

Och hur bra är detta, duger det för mig som inte vill ha så avancerat att åka med?

Har du turbo? Och på högre varv ska den väl gärna gå fett, istället för snålt så den inte spikar?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: maj 19, 2014, 18:02:00 »
Det är inte särskilt svårt att göra en btr. Bara man har rör i rätt dimension och tillgång till svets. Går säkert att använda någon typ av lim men krävs bra vidhäftning eftersom fjädern trycker ganska hårt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262225

Här är guiden jag följde. Gör du bara ett bra jobb blir denna motsvarande vad du än köper.
Prova söka på min tråd så ser du om jag har turbo eller inte ;)

360ns bränslesystem är ju tyvärr inte så smart så att det fetar på efter varvtal utan har ju en förbestämd kurva efter den info den får från dom få givare den har. Modernare bilar har lite smartare system som även känner av gaspsjället lite mer noga jämfört med detta system som bara har tomgång/mellanläge/fullgas. Just nu vet jag inte om något har hänt med mitt system men jag kör just nu ganska nära lambda 1 på alla lägen utom just vid WOT då den fetar på mot 0,65-0,70. Så gäller att ha koll på det lite så man inte fegar på gasen och ligger på 90% gas och lambda 1 på fullt ladd.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: maj 19, 2014, 18:56:42 »
Hmm, förstår inte riktigt. Får den bara fet och fin blandning vid full gas och inte när du har pedalen 0.5cm från golvet, alltså nästan fullgas?

Och du vill ha fet blandning för att förhindra spikning vid ladd från turbon?

Känns jobbigt att bygga om BTRen, men jag har ju min på 2.5bar att prova på, sen har jag en fuelrail och 3.0bar som jag kan få av en kompis.

Funkar det inte att köra på 3.0bar med turbo 0.5 bar ladd? Och skulle inte en progressiv BTR hjälpa mot dina problem?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: maj 19, 2014, 20:56:57 »
360ns bränslesystem är ju tyvärr inte så smart så att det fetar på efter varvtal utan har ju en förbestämd kurva efter den info den får från dom få givare den har.
Såklart den känner varvtalet och ökar bränslet med ökande varvtal men du menar att den skulle helst sänka lambdavärdet ju mer du varvar?

Citera
Just nu vet jag inte om något har hänt med mitt system men jag kör just nu ganska nära lambda 1 på alla lägen utom just vid WOT då den fetar på mot 0,65-0,70. Så gäller att ha koll på det lite så man inte fegar på gasen och ligger på 90% gas och lambda 1 på fullt ladd.
Borde ju gå att bygga om/bygga egen TPS ganska enkelt så att du får "WOT"-området att bli säg 70-100% spjällöppning?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: maj 21, 2014, 12:44:11 »
Ja självklart fetar den på eftersom man får inte det där extra som man vill för att ligga på det säkra. T ex om jag ligger i 140 på femman så ligger den ändå på samma lambdavärde som om jag skulle köra 80 på femman. Trycker jag ner fullt så fetar den på rejält mer än vad som egentligen behövs. Ner mot 0,6-0,7.

Jo självklart skulle det gå att modda om tps så givaren tror att WOT är tidigare. Men bästa lösningen är nog att bara ligga lite fetare över hela registret. Låta den ligga på 0,85-0,9 och låta den gå lite sämre just på WOT.

Har även funderat om man skulle kunna ha en potentiometer eller liknande för att tex kanske ändra tempgivares värde och på så vis kunna relativt enkelt ställa om hur fett den ska gå under färd om man bara ska pendla med bilen eller köra rejs.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: maj 21, 2014, 21:37:40 »
Ja självklart fetar den på eftersom man får inte det där extra som man vill för att ligga på det säkra. T ex om jag ligger i 140 på femman så ligger den ändå på samma lambdavärde som om jag skulle köra 80 på femman. Trycker jag ner fullt så fetar den på rejält mer än vad som egentligen behövs. Ner mot 0,6-0,7.

Jo självklart skulle det gå att modda om tps så givaren tror att WOT är tidigare. Men bästa lösningen är nog att bara ligga lite fetare över hela registret. Låta den ligga på 0,85-0,9 och låta den gå lite sämre just på WOT.

Har även funderat om man skulle kunna ha en potentiometer eller liknande för att tex kanske ändra tempgivares värde och på så vis kunna relativt enkelt ställa om hur fett den ska gå under färd om man bara ska pendla med bilen eller köra rejs.
Skoj med såna dära enklare mods! :)

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: maj 21, 2014, 21:53:30 »
Jag fattar 0 procent av vad ni skriver.

Men hursomhelst, nu har jag så gott som renoverat klart toppen, så är väl dags för gängning av oljeretur och sånt nu.

Behöver jag ha någon oljekylare?

Räcker det om jag köper en liten intercooler från typ biltema?

Eller är det då lika bra att köra utan? Behövs mer eller mindre tryckrör?

Hur bör jag kapa och svetsa för att enklast få turbon och allt på plats?

Har garret airresearch nånting på 940 grenrör och en 940 downpipe att bygga med.

Och hur blir det med mitt avgassystem? Måste jag göra om något för att bilen ska gå bra? Eller räcker original med borttagen bakersta dämpare för mina kanske 170hk den kommer hamna på med 0.4 ladd med originalsprut?

Fungerar det att köra på 0.4 ladd med originalsprutet, vad är lättast för mig? Progressiv BTR eller hur går det med originalets fuelrail med 3.0bar BTR? Vad är skillnaden, vad kommer hända med progressiv BTR?

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #37 skrivet: maj 21, 2014, 22:17:03 »
Kan försöka förklara lite av det jag tror gör att du inte förstår vad som Danne och FREJ skrivit om :)
WOT = Wide Open Throttle = Fullgas.
Lambda under 1 = fet bränsleblandning. Vid maxeffekt vill man ha ett lambda-värde runt 0,8-0,85 för att vara på säkra sidan för spikningar.
Problemet Danne har upptäckt med original-sprutet är att det inte är förrän vid absolut plattan i mattan sprutet fetar på bränsleblandningen, och då fetar den på mer än nödvändigt. Och detta pga att sprutet är så pass primitivt så den endast har tre lägen på sin spjällägesgivare och det är ingen spjällöppning, öppet spjäll och fullt öppet spjäll.

Oljekylare är bra att ha skulle jag säga.
Inte nödvändigt om du endast gasar på ordentligt ibland, men ligger du på full effekt konstant i 10-20min utan oljekylare så är det stor risk att oljan kokar och smörjningsverkan försvinner = lagerras.
Jag lyckades få upp min oljetemp i 120°C en varm sommardag efter jag kört som en dåre i runt 20min, och det med en sugmotor på 120hk. Tänk då en varm turbo som värmer oljan och 170hk, blir mycket mera värmeutveckling då.

Biltemas lilla intercooler (den för 499kr) räcker gott till ditt effektmål.

OM du behöver kapa och svetsa för att få plats med turbon är nog egentligen rätta frågan. Däremot kan du behöva kapa lite för att få dit en intercooler, svårt att veta då det är sånt man får måtta fram själv efter var du tänkt montera intercoolern och hur du tänkt dra tryckrören.

Original-avgas med borttagen sluttljuddämpare räcker. Det är ju 1,75" eller 2" ändå.

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: maj 23, 2014, 22:43:30 »
Jag håller på lite smått med att montera en intercooler. Tror att biltemas lilla blir lagom i fronten. Jag kommer nog att prova att använda en intercooler från en Passat tdi -99. På den bilen sitter den i hjulhuset så den är ganska liten men tjock.
På höger sida passar ett 2" ca 51mm genom hålet som redan finns där men på vänster sida är det mindre så där behöver man kapa upp för att få genom ett tryckrör av lämplig dimension.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: maj 24, 2014, 11:27:57 »
Har en till liten fråga, om jag vill köra med t.ex innovate bb lambda, kan jag då sätta den där det just nu sitter en på downpipen som är från en 940?

Alltså, på min downpipe har jag en lambdasond just nu. Kan jag sätta dit en bredbandslambda istället för?

På min 1984 360GLE så har jag väl inge lambda antar jag? Men hur funkar sprutet då?