Kan försöka förklara lite av det jag tror gör att du inte förstår vad som Danne och FREJ skrivit om

WOT = Wide Open Throttle = Fullgas.
Lambda under 1 = fet bränsleblandning. Vid maxeffekt vill man ha ett lambda-värde runt 0,8-0,85 för att vara på säkra sidan för spikningar.
Problemet Danne har upptäckt med original-sprutet är att det inte är förrän vid absolut plattan i mattan sprutet fetar på bränsleblandningen, och då fetar den på mer än nödvändigt. Och detta pga att sprutet är så pass primitivt så den endast har tre lägen på sin spjällägesgivare och det är ingen spjällöppning, öppet spjäll och fullt öppet spjäll.
Oljekylare är bra att ha skulle jag säga.
Inte nödvändigt om du endast gasar på ordentligt ibland, men ligger du på full effekt konstant i 10-20min utan oljekylare så är det stor risk att oljan kokar och smörjningsverkan försvinner = lagerras.
Jag lyckades få upp min oljetemp i 120°C en varm sommardag efter jag kört som en dåre i runt 20min, och det med en sugmotor på 120hk. Tänk då en varm turbo som värmer oljan och 170hk, blir mycket mera värmeutveckling då.
Biltemas lilla intercooler (den för 499kr) räcker gott till ditt effektmål.
OM du behöver kapa och svetsa för att få plats med turbon är nog egentligen rätta frågan. Däremot kan du behöva kapa lite för att få dit en intercooler, svårt att veta då det är sånt man får måtta fram själv efter var du tänkt montera intercoolern och hur du tänkt dra tryckrören.
Original-avgas med borttagen sluttljuddämpare räcker. Det är ju 1,75" eller 2" ändå.