Författare Ämne: borde jag köpa en 360?  (läst 8559 gånger)

LagomNy

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
borde jag köpa en 360?
« skrivet: maj 18, 2014, 13:09:07 »
Dum rubrik kanske! Men kom inte på något annat spännande.   8)

Jag har kollat drifting bilar nu i flera veckor, det är bmw, opel, mercedes, nissan, mazda och grejer.. Men hur länge jag än glor så kommer jag tillbaka till en volvo. och det är inte 740 eller 240, utan det är 360 pga av att den lätt.
Och den är lite ovanligare (snyggare också) än dom andra.

Då är frågan, tanken är ju att jag ska kunna sladda lite med den.
Men den ska också vara min bruksbil, lite som ett gående projekt.

Okej så lite frågor.
Tanken är att jag regga om den till ombyggtfordon.

Står nu mellan att stoppa i en b23 eller b230 motor i den för det ska tydligen passa rätt bra!
Men vilken borde man satsa på? Många tjötar om tuuuubboooo men jag vill hellre köra kompressor av någon skum anledning..
Tanken är ju att jag vill komma upp i runt 200hästar för den är så pass lätt så det ska nog gå att åka sidleds med så mycket hästar? tanken är att lätta den sen från baksäte etc också.

En till fråga, går det få skivor runt om bilen?
vilka är det som passar bak samt fram om man vill uppgradera där?
med så lite modifikationer som möjligt då alltså.

Sen vill jag ha kvar den vackra bladupphängningen bak men tanken är att byta till en bredare och framförallt bättre bakaxel, vart hittar jag en sån som passar där ?

Har letat runt lite sådär men hittar inte mycket om bromsar, folk säger "audi" men vilken? och hur?

Tackar för svar! :)

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 171
    • Visa profil
SV: borde jag köpa en 360?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2014, 14:00:21 »
Jag kan svara på lite av det här, var själv ny på forumet för ca 40 dagar sedan, frågade om hur man bytte motor osv.

Fick svar av kunniga här på forumet att det går att blanda nästan allt mellan B19, B21, B23, B200 och B230.

Ska man byta motor från original som är antingen B19 eller B200 så är det bara Oljetråg, oljepump, vattenpump, och ev flytta fördelaren om du väljer en B230 som har fördelaren monterad på baksidan av toppen på kamaxeln.

Jag valde att byta från B19E(115hk ?nm ?-kam. Elektroniskt insprut) ---> B230E (131hk 190nm V-kam. Mekaniskt insprut)

Och då fick jag även behålla mitt original-insug med elektroniskt insprut, eftersom då hade jag redan all el, databoxar och skit färdigmonterat. Fick plugga dom mekaniska spridarhålen i toppen. (Tar 10min)

De var bara att dra ur motorn och i med den nya och sätta dit mitt insug. SKITLÄTT men jag trodde det skulle vara svårt ;)

Jag var helt okunnig på området men motorbytet var som rena barnleken med hjälp utav folket på det här forumet. Själva motorbytet tog bara några dagar, men fick igång den och den gick att köra och burna med på 1 vecka.

Sen om du köper en 360 med förgasare så är det nog lättast att byta till en motor med förgasare också, eftersom du då knappt har någon el installerad.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2014, 15:03:54 »
Precis som Johan0691 skriver så passar i princip allt mellan B19/21/23/200/230 och alla de motorerna är även bolt-on ifall bilen har rödblockare original.
Alla 360 och även vissa 340 har rödblockare. Om det är rödblockare eller ej och man inte får se motorrummet hittar man det lättast i regbeviset då den rödblockarn med minst effekt har 70kW (95hk).

Vilken rödblockare du ska satsa på är antingen B19/21/23 eller B230 -89 och nyare, det är dem stadigaste rödblockarna.

Drifta med en 300-serie med inte allt för mycket effekt bör inte vara några problem. Kolla t.ex OlleR's 340 förgasar-turbo (https://www.youtube.com/watch?v=flwO0h7w11k) och då är den inte ens lättad.

Bakaxel brukar många byta till en 1031 från Volvo 240 och svetsa fast den i dedion-axelhållarna. Stadig bakaxel som är relativt enkel att få tag i till vettigt pris. Då får du även skivor bak.

Har du tänkt regga in bilen som ombyggt fordon med 200hk? Då är frågan om SFRO godkänner det med 1031 upphängd i originalbladisarna?
SFRO måste ju anse att bilen är säker för den effekt du tänkt regga med och även att du klarar kraven för ombyggt fordon.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LagomNy

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2014, 16:14:23 »
ville bara höra om den hade potential till att bli något roligt projekt efter ett tag.
Vad kan en sånhär rackare dra om man slänger in en b23a eller b230 i dom?

Men det ni gav mig är ju bra saker, då finns det ju bromsar bak och lite smått och gott.
För tanken är ju att det skulle bli en b23 motor i med någon mumsig topp, sen något roligt sprut plus kompressor.

Hur mycket klarar orginal lådan för övrigt?

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2014, 16:22:06 »
Menar du i bensin så skulle jag säga runt litern beroende på hur du kör. Men jag gasar friskt för det mesta och försöker köra lite ekonomiskt ibland och min drar 1.1L/mil med B230E.

Då har jag B230E med 530topp och V-kam som är högkompsmotor - 10.3kg

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2014, 16:59:04 »
En 300-serie har mycket potential att bli ett roligt projekt :) Låg vikt och bra väghållning, uppgradera väghållningen lite med boxad framvgansbalk, boxade bärarmar, polyuretanbussningar och hårdare framfjädrar så går det att hålla hög hastighet genom kurvorna utan att det blir obehagligt.

Min 345a med B23A, K-kam och 5-växlat drar 1,3L/mil blandat, 0,8L/mil i 90km/h långkörning och 1L/mil i 110km/h långkörning på E85 så är ju helt klart godkänd bränsleförbrukning i dessa gamla bestar ;)

Originaldrivlinan pallar runt 200-250hk om man inte håller på och dumpar koppling och karateväxlar konstant, härjar man nog mycket så kör man sönder drivlinan redan med 100hk. Beror även såklart på hur breda bakdäck man har, smala bakdäck så börjar hjulen spinna innan drivlinan far.
De svaga länkarna är hylsan mellan växellåda och transaxel, diffen och drivaxlarna. Medbringarna i diffen brukar även fara om man kör med svetsdiff.

Låter som vettig plan, ska själv köra 531-topp, MS och turbo i min bil för att sedan i framtiden när ekonomin tillåter det bygga om den med kraftigare drivlina och bromsar och regga som ombyggt fordon.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2014, 20:01:00 »
Simlar, hur i helvete kan din dra så mycket mindre än min?

Eftersom du har förgasare (Brukar vanligtvis dra lite mer?) och kör på E85?!??!

Min drar ju just nu 1.1L/Mil med bensin. Kör man med etanol så behövs det lite mer bränsle vad jag förstått. Så förstår inte hur din kan dra mindre och på ett billigare bränsle? :O:O:O

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2014, 20:12:23 »
Jag har ingen aning faktiskt ???
Speciellt med tanke på att jag bara slipat förgasarnålen på känsla för att få rätt bränsleblandning. Och den går inte för snålt, stiften är oboy-bruna.

Något har jag lyckats med iaf :)

Däremot har jag fått upp förbrukningen till 1,6L/mil på en tankning i vintras, men då var det många kortkörningar och mycket sladdande.
Den högsta förbrukningen jag varit uppe i var halv tank på 8mil (ca3-3,5L/mil), då var det nästan konstant toppfart (170km/h) hela resan ::)

Jo man behöver ca 30% mer soppa på E85 för att få ut samma effekt.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2014, 20:16:26 »
Jag förstår fortfarande inte, måste nog gå ut å spöa min databox till sprutet.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2014, 20:19:53 »
Du får snacka lite allvar med boxen ;)

Det viktigaste för en låg bränsleförbrukning är en fräsch och välservad motor.

Din förbrukning kan ju även ha och göra med att du har din vattentempgivare klämd mot motorblocket. Du kanske får ner den lite när du bytt till 531an så du får dit vattentempgivaren i toppen så den har kontakt med kylvätskan.

Johan0691

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 18, 2014, 20:21:09 »