Författare Ämne: värre koppling  (läst 9030 gånger)

patrik89

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
värre koppling
« skrivet: januari 29, 2015, 21:25:48 »
hej jag fick nyss tag på en b230ft komplett med allt :) och har försökt bena ut alla kopplingstrådar men förkyld som fan så antar att skallen inte hänger me som den ska.

så det skulle vara jättesnällt om nån skulle kunna länka ett bra kopplingsresept till 200-220 hästar?

och vart får man tag i urtrampningslager?

tack på förhand och om de kommer nått bra svar kan de ju vara lämpligt att stoppa i en FAQ :)

//patrik

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: värre koppling
« Svar #1 skrivet: februari 01, 2015, 13:18:29 »
Den lättaste vägen att gå är vad jag förstått med en sinterlamell. Köp en enkel 4-puckad lamell. Eftersom vi har lådan bak så passar ju inte volvos kopplingar utan man måste beställa en till en tidig vw. Lättast att söka på forumet efter sinterlamell så hittar du vilken det är du ska ha. Sen är det bara att köra med en fräsch tryckplatta och orginal urtrampningslager. Kan vara bra att provtrycka tryckplattan för att se vars du har mest kraft på den och därifrån shimsa ut så den trycker hårt på lamellen.

Jag kör själv efter detta recept. Dock fick jag slipa lite på splinesen för dom var inte helt hundra samma. Lamellen får absolut inte gå tungt.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: värre koppling
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2015, 13:52:27 »
Kommer du köra pottsvänghjul så köp en VW Typ 1-4 Sinterlamell (20,6x24splines) som är 228mm, antingen 4-puckad eller 6-puckad. Helst fjädrad för att skona drivlinan.
6-puckad sinterlamell är lättare att bruksköra med men 4-puckad bettar bättre.

Sen köper du en turbotryckplatta passandes pottsvänghjulet, från t.ex gamla B230FTn med 182hk.

Det bör hålla för runt 200hk :)

Kör själv med 6-puckad sinterlamell dock bara 215mm då jag har plana svänghjulet och en B21ET-tryckplatta och det håller för mig, man kan dock känna ibland att kopplingen vill till att slira men det är sällan.
Vet inte hur mycket effekt jag har, men gissar på runt 170hk och lite över 300Nm vrid.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

patrik89

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: värre koppling
« Svar #3 skrivet: februari 02, 2015, 19:33:31 »
oj missade era svar tackar :) tänkte ta svänghjul och tryckplatta från b230in funkar det? det är från en 90a.

//Patrik

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: värre koppling
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2015, 00:39:07 »
Svänghjulet funkar ej om du ska köra med renix då det är fel triggermönster.

Annars så är det inga problem sålänge det inte är dubbelmassehjulet.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75