Författare Ämne: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina  (läst 74660 gånger)

Persson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #80 skrivet: december 01, 2007, 21:05:17 »
vad jag förstår av den där handboken så är det inte samma klump bak på 340in med b14 från 82 som på min 360 med b200k från 85 :(. Då borde nog innehållet vara annorlunda också. Är det nån annan som tolkar sidan 84 på nåt annat sätt vore det bra. :)
Angående hur det klonkar så är det som mest när man motorbromsar kraftigt och sen ger gas, mest när man kör rakt fram, inte så mycket när man svänger. Utifrån det borde det inte vara glappt mellan pinjongen och kronhjulet, snarare borde glappet antingen sitta i drivknutarna eller planetväxeln om jag tänker rätt. ???

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #81 skrivet: december 01, 2007, 23:50:18 »
vad jag förstår av den där handboken så är det inte samma klump bak på 340in med b14 från 82 som på min 360 med b200k från 85 :(. Då borde nog innehållet vara annorlunda också. Är det nån annan som tolkar sidan 84 på nåt annat sätt vore det bra. :)

Bra att du intresserat dig för pdf-dokumentet, det är en viktig referens då vi skall "utforska" glappet...

Ja det finns lite olika varianter, på slutväxel [se bild s. 84]. Lite olika nedväxlingar. Ur hålfasthets synpunk är de nog, lika bra. Din donator respektive bil är de 4 växlade båda, då passar nog "diff-klumparna" rakt av. Slutväxeln som hör samman med den 5-växlad lådan, är kortare! Nedväxlingen; de som vill optimera acceleration vill ha den med hög nedväxling. Köra fort, blir tvärt om.


Angående hur det klonkar så är det som mest när man motorbromsar kraftigt och sen ger gas, mest när man kör rakt fram, inte så mycket när man svänger. Utifrån det borde det inte vara glappt mellan pinjongen och kronhjulet, snarare borde glappet antingen sitta i drivknutarna eller planetväxeln om jag tänker rätt. ???

Har du mätt det totala glappet, så som vi gjorde tidigare i denna tråd? Vore intressant att veta vad du har! Det finns ingen planetväxel i 300 bilarna! Det är en helt normal växellåda! ;) Du menar kanske differentialen, som är en del av slutväxeln? :)

Mvh /Max :)
« Senast ändrad: december 02, 2007, 09:38:08 av FREJ »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Persson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #82 skrivet: december 02, 2007, 00:00:30 »
Ska mäta glappet imorgon om det inte är för kallt ;).
« Senast ändrad: december 02, 2007, 09:38:21 av FREJ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #83 skrivet: december 10, 2007, 22:12:07 »
mitt glapp ter sig ju när jag sträcker drivlinan sakta och även när jag kör i tex 100 med drivlinan "slak" alltså ligger å myser i samma hastighet.

ska ta ner allt i drivlinan, kan man kolla glappet i typ växellådan å transaxeln å koppling var för sig? så man vet vad som är dålig ? den har ju bara gått 8000 mil så tvekar på att allt är kasst, tror att jag fått nån måndagskomponent nånstans..

mvh fille


Nu när fille har hittat felet och fotograferat det så tar jag mig friheten att citera materialet här från hans projekttråd:



nu kommer lite bilder från igår.







glappet mellan kuggarna på sista bilden är antagligen orsaken. lamellcuntrum kunde man röra ganka mkt i sidled



ja det ska ju glappa lite i rotationsled men på min så var den "bussning " som lamellcentrumet låg i sliten så den låg inte still i sidled.

bild på lamellcentrum och på "bussningen" som är sliten.



"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #84 skrivet: december 10, 2007, 22:31:36 »



Jag hittade och tog bild på två lamellcentrum delar nu, det är 'samma' del från två 360 lameller av olika fabrikat vilka mins jag inte.
På den till höger i bild är plattan och splinesen i ett stycke medan den vänstra har det delat, splines delen till den är inte med på bild för den är fastsvetsad i 940 lamellen i min vita 360 (jag kör den ofjädrad och hittils har det fungerat).
Om man tittar på hålet i den vänstra så ser man att det är två luckor som är bredare, om jag inte mins fel så satt det små fjädrar där, för det var glappt i denna extra skarv.
Det är här jag tror det glappar i Frejs lamell.


Varför har man den här lösningen på lamellcentrum, kan någon tänka sig en anledning? Även det centrum utan de två små fjädrarna har ju de stora kraftiga fjädrarna för ryckutjämning, skulle de små då vara en mjukare instegning till de stora? För att få ännu ryckfriare gång?  ::)

Jag skulle vilja känna på en drivlina utan glapp och fjädring i lamellen och känna skillnaden...   :P
« Senast ändrad: december 10, 2007, 22:33:18 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #85 skrivet: mars 11, 2008, 14:09:07 »
Nu har inte jag tagit mej tid att läsa igenom allt men mina bakhjul på min 360 glappar ganska ordentligt.

Skulle vi inte kunna ordna en guide på hur man lagar glappet?
Eller sammanfatta tråden så att man enkelt ser hur man ska bära sig åt när man ska ge sig på att laga sin egen.

Tack på förhand.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #86 skrivet: mars 11, 2008, 20:23:05 »
Nu har inte jag tagit mej tid att läsa igenom allt men mina bakhjul på min 360 glappar ganska ordentligt.

Skulle vi inte kunna ordna en guide på hur man lagar glappet?
Eller sammanfatta tråden så att man enkelt ser hur man ska bära sig åt när man ska ge sig på att laga sin egen.

Tack på förhand.

Det finns ju glapp överallt, i en del fall i lamellcentrum (på kopplingslamellen) sen i växellåda och slutväxel samt drivknutar..
Förhoppningsvis är det ett stort glapp i en del som är fel på din bil och inte lite fel på alltihop!

Mät glappet enligt följande guide får vi se hur illa det är ställt totalt sett:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=948.msg42473#msg42473
« Senast ändrad: mars 11, 2008, 20:26:18 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #87 skrivet: mars 11, 2008, 21:18:14 »
Jag var bort å skruva med 360 idag, kan säga det att jag ska byta koppling på den innan jag börjar åka med den.

Gubben som haft den innan har slirat kopplingen som en tok.

Ska passa på när jag byter koppling att kika på resten på en gång.

Största glappet jag kunde se var där driv axeln går in bromstrumman eller va man ska säga

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #88 skrivet: mars 11, 2008, 21:41:25 »
Största glappet jag kunde se var där driv axeln går in bromstrumman eller va man ska säga

Drivknutarna, om du undrar över namnet! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #89 skrivet: mars 16, 2008, 01:21:09 »
Tack, hadde helt tappat va det heter :D

Är det byta som gäller eller går det att laga?

Antar att dom kommer gå sönder med det glappet till slut, när man varvar upp den och släpper koppligen några gånger

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #90 skrivet: mars 16, 2008, 20:54:51 »
Tack, hadde helt tappat va det heter :D

Är det byta som gäller eller går det att laga?

Antar att dom kommer gå sönder med det glappet till slut, när man varvar upp den och släpper koppligen några gånger

Dom tål nog en del stryk även med glapp.

Ja annars är det byte som gäller, och att köpa nya är nog inte att tänka på. Dyrt, om man hittar nån som säljer.. misstänker att Volvo inte har kvar dem heller i sitt sortiment. Som allt annat till 3-serien.

Men däremot går det ju att byta en drivknut istället för att ta en komplett axel med båda knutarna!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #91 skrivet: mars 19, 2008, 14:49:08 »
Okej, då får dom sitta tills dom går sönder eller tills jag hinner byta bakaxel ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #92 skrivet: mars 19, 2008, 18:07:50 »
Okej, då får dom sitta tills dom går sönder eller tills jag hinner byta bakaxel ;D

Nackdelen är väl att glappets ryck gör att det sliter på andra delar... tror jag i allafall!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #93 skrivet: mars 19, 2008, 20:05:44 »
Aa skulle kunna tänka mig det jag med.

Men om det inte går att göra nåt åt dom som sitter där får det nog vänta tills jag hittat en annan.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #94 skrivet: oktober 04, 2013, 02:08:46 »
Återupplivar denna tråd. Jag och Olle snurra hjul då min bil var i luften sist. Glappet mättes inte upp men om det är av intresse kan jag göra det nästa gång.

Det jag undrar är om alla ni har ett klart hörbart metalliskt klonkljud som kommer då det tar "stopp" vid medurs- respektive moturs-rotation?

Undersökte inte detta så noggrant men en snabb slutsats var att ljudet verkade komma från ingående axel till lådan. Detta ljud hörs även inifrån bilen om man kör på lite för låga varv på t ex 2an, alltså typ stadskörning då man inte ger gas och bilen går lite ryckigt å gungigt så låtar det klonk, klonk, klonk i synk med framåt/bakåt-gungen.

Lägger upp på youtube å postar länk här då jag testar nästa gång.

Sen undrar jag en till grej av nyfikenhet. Då lådan var i friläge så gick jag och snurrade vänster och höger hjul, och vad är det som gör att enbart det vänstra bakhjulet kunde få högerhjulet att snurra men inte tvärtom? :) Då man snurrade vänsterhjulet fram och tillbaka så snurrade högerhjulet i liknande rörelse, fast i motsatt riktning och något fördröjd reaktion :D

Högerhjulet kunde jag snurra på som en tok utan att vänsterhjulet rörde sig

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #95 skrivet: oktober 04, 2013, 11:25:39 »
Snurrar man på höger hjul så ska också vänster hjul snurra, men antingen så mår din diff dåligt eller så ligger mest troligt bromsen på på vänster sida (krävs inte mycket motstånd för att motsatta däcket ska stå still).

Det där klonkandet vet jag inte riktigt, men nog glappar det ordentligt i drivlinan när jag kör på låga varv (runt 1000rpm) i låg hastighet (under ca40km/h).
Men jag ska byta till vinterdäck nu i helgen så då kan jag ta och testa på min bil om jag hör något klonkande.

Oj, jag har visst missat att svara.

Men jag kollade och det enda som klonkar i min bil är min vänstra yttre drivknut, drivknuten glappar i splinesen på drivaxeln. Men det är ett väldigt tyst klonk, låter inte mycket. Annars klonkar inte något annat i min drivlina.
« Senast ändrad: oktober 16, 2013, 20:47:27 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Problem med gung/ryck/glapp i drivlina
« Svar #96 skrivet: oktober 16, 2013, 20:25:40 »
Jag gissar starkt på anliggande broms på vänster bak!

Samt att jag tycker att du ska kolla upp så det inte är din splines-hylsa mellan transaxel och växellådas ingående axel som glappar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.