Dags för en uppdatering efter uppehåll i garaget och förkylningar.
Jag vill till fullo förstå den komplexa processen som äger rum i ett chassi i startögonblicket och hur jag kan påverka det för att optimera fäste utifrån rådande förhållande. Har ägnat en hel del åt att läsa och titta på filmklipp om chassijusteringar. Var tvungen att damma av gamla fysikkunskaper från gymnasiet för att få fullständigt förstå. Det är en djungel på nätet och det finns mycket som är motsägelsefullt och en hel del saker som är rent felaktiga.
Jag trodde under många år att för att få bättre fäste ska man se till att bilen "sätter" sig i starten, men det är helt tvärt om. Man förlorar fäste på det viset. Newtons 3:e lag säger följande:
Det finns ingen ensam kraft, för varje kraft som verkar på ett föremål finns en lika stor och motriktad kraft På illustrationen ser man tydligt att om en kraft verkar på karossen bak så att den sätter sig så verkar en motsatt kraft på bakaxeln så att den lyfter från marken och man förlorar fäste.
Ställer man om chassit så kan man få motsatt förhållande. En kraft som lyfter karossen bak och då en motsatt kraft som trycker ned bakaxeln på marken och man får bättre fäste. Bättre fäste = man kan tryckas på med mer effekt som resulterar i snabbare 60-fots tider som är lika med snabbare repa.
På illustrationen ser man tydligt att om en kraft verkar på karossen så att den lyfter sig bak så verkar en motsatt kraft på bakaxeln så att den trycks mot marken och man får bättre fäste. Här är några bra länkar med matnyttig info.
https://youtu.be/suwBaPEsnHAhttps://youtu.be/YD_TuWRacekhttps://youtu.be/2eZ_AEz4j0cHåller just nu på med att ställa in dämparna så att det är i ett optimalt utgångsläge. De var inte rätt justerade sist i Åmsele. Har även arbetat vidare med att verkligen förstå vart min "pick up point" ligger på bilen så att jag förstår bättre vad jag gör när jag ändrar och justerar. Det är viktigt att förstå och känna till hur chassit är grundinställt (vilka egenskaper som är inbyggt i chassit), annars så kommer jag att fel tolka resultatet av mina justeringar och inlärningskurvan blir längre. Och det har vi inte tid med här uppe i norr där säsongen är så pass kort.