Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 144404 gånger)

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #240 skrivet: januari 04, 2020, 16:28:13 »
Förhoppningsvis är jag nu klar med elektroniken inför säsong 2020. Har under julledigheten byggt till en extra tempsensor för automatlådan så att jag kan hålla kolla på tempen. Börjar bli trångt i ecu´n!! ;D

https://youtu.be/foaLnGkcEd0

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #241 skrivet: januari 05, 2020, 21:18:41 »
Förhoppningsvis är jag nu klar med elektroniken inför säsong 2020. Har under julledigheten byggt till en extra tempsensor för automatlådan så att jag kan hålla kolla på tempen. Börjar bli trångt i ecu´n!! ;D

https://youtu.be/foaLnGkcEd0

/M

Trevligt med extra och egna funktioner!  8)

God fortsättning på året och bygget!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #242 skrivet: januari 06, 2020, 18:22:32 »
God fortsättning!

Insåg under "tuningstunderna" på Hedenbasen att man bör ha koll på oljetempen i en automatlåda.  ::) Så detta jobba har sedan dess legat och väntan. Har dragit mig lite för det då det var för mig oklart ur man ansluter en givare som ändrar motstånd efter temp, då det saknades ingång för en extra tempgivare i ecu´n. Men med lite hjälp på ett forum så klarnade det. Blev till att bygga en liten krets i ecu´n och att ställa in en "custom" mätare i Tunerstudio.

Övrigt så för jag just nu lite diskussioner över nätet med några personer för att få lite mer input gällande tuning av tändmappen och hur man kan tänka kring inställningen av chassit.

Annars så är det bara se till att få veckorna att gå....så att man få lasta bilen och bege sig till Hedenbasen för att ställa in tändning och bränsle med den nya motorkombinationen.



/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #243 skrivet: januari 11, 2020, 16:57:12 »
Dagens garagesession blev att dra el och montera tempgivare i oljesumpen till automatlådan. Sen hittade jag lite godsaker i gömmorna, knacksensor och elektronikbox för att använda sensorn antingen "standalone" eller mot Ecu´n. Kan komma till pass nu när jag ska köra med högre laddtryck och bensin. Passar även på att byta olja i lådan och bakaxeln.








/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #244 skrivet: januari 12, 2020, 12:12:57 »
Knacksensor monterad och testad!





https://youtu.be/4lgyA8wPpFc

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #245 skrivet: januari 12, 2020, 21:21:30 »
Sen hittade jag lite godsaker i gömmorna, knacksensor och elektronikbox för att använda sensorn antingen "standalone" eller mot Ecu´n. Kan komma till pass nu när jag ska köra med högre laddtryck och bensin.

Jag har också funderat på knacksensor på senaste (På min N/A B230 med etanol).

Varför ska du köra bensin?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #246 skrivet: januari 13, 2020, 19:28:51 »
Den enkla anledningen...pengar! E85 innebär byte av topplockspackning, spridare, bränslepump. Kostnad ca. 9000:-. Jag hade redan en bränslepump sen tidigare som klarar av att flöda bensin för ca. 600 hk när bygget drog igång och så kom jag över större beggade spridare till rätt pris som var "bolt on".

Med dagens motorkombination (ca 600 hk) så ligger jag snart på gränsen för vad motorn och drivlinan pallar, om man vill spela "safe". Så just nu så får jag nöja mig med det jag har. Det är lätt att man fastnar i jakten på snabbare bil, men man måste hitta en nivå som passar ens egen ekonomi och det gäller även vilken tävlingsklass man väljer att köra i. Högre tävlingsklass = dyrare.

Men visst skulle det vara coolt att få ratta en Volvo 340 med 900 - 1000 hk under huven ner för strippen..... ;D


/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #247 skrivet: januari 16, 2020, 19:42:42 »
Givaren på plats och passade även på att byta filer. Och det behövdes!! Hittade en oem filter med samma area som TCI´s "race" filter, men för en tredjedelen av priset.  ;D

Vidare har jag tagit fram en ny tändmap att utgå ifrån när jag börjar att tuna bilen under försäsongen. Har pratat med några personer som har olika erfarenhet av tuning och insåg att min tändmap från förra sommaren behövdes justeras för att inte riskera knack nu när jag laddar mer. En del av dem jag pratat med är erfarna hemmatuners och en del har haft tillgång till en dyno och sett vad som gör skillnad. Den är lagd på den säkra sidan, men som sagt något att utgå ifrån.











/M
« Senast ändrad: januari 16, 2020, 19:44:28 av streetvolvo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #248 skrivet: februari 04, 2020, 22:28:18 »
Den enkla anledningen...pengar! E85 innebär byte av topplockspackning
Varför packning?


Citera
Men visst skulle det vara coolt att få ratta en Volvo 340 med 900 - 1000 hk under huven ner för strippen..... ;D
Joo.. scary  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #249 skrivet: februari 05, 2020, 18:53:14 »
För att höja kompressionen från dagens 9:1 till 10:1. Dels för att optimera motorn för E85 då jag har läst någonstans att E85 kommer mer till sin rätt (förbrännings hastighet och verkningsgrad) med högre kompression och dra fördelar av E85´s högre oktanklassificering.

/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #250 skrivet: februari 06, 2020, 13:45:47 »
Här har vi en Volvo med 1000 hk..... ;D

https://youtu.be/aongGRdbzTE

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #251 skrivet: februari 09, 2020, 22:26:17 »
För att höja kompressionen från dagens 9:1 till 10:1. Dels för att optimera motorn för E85 då jag har läst någonstans att E85 kommer mer till sin rätt (förbrännings hastighet och verkningsgrad) med högre kompression och dra fördelar av E85´s högre oktanklassificering.

/M

Har du jättetjock toppackning nu då?

Jo det stämmer. Själv har jag planat toppen massor på min B230 som går etanol. Har inte vågat tanka bensin sen dess. Tror inte det kommer gå att köra med  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #252 skrivet: februari 12, 2020, 18:15:59 »

Org. 2jz-GE topplockspackning är 0.5mm och ger statiskt komp på 10:1. Org. 2jz-GTE topplockspackning är 1.3mm och ger statiskt komp på 9.2:1. Det är en 1,3 mm som sitter på plats idag. Och jag tänker begränsa mig till max 1,5 bar laddtryck med det kompet och 98 bensin.


Här är en skärmdump från Realstreets hemsida som ger lite vägledning.



streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #253 skrivet: mars 22, 2020, 19:39:37 »
Dags för en uppdatering efter uppehåll i garaget och förkylningar.

Jag vill till fullo förstå den komplexa processen som äger rum i ett chassi i startögonblicket och hur jag kan påverka det för att optimera fäste utifrån rådande förhållande. Har ägnat en hel del åt att läsa och titta på filmklipp om chassijusteringar. Var tvungen att damma av gamla fysikkunskaper från gymnasiet för att få fullständigt förstå. Det är en djungel på nätet och det finns mycket som är motsägelsefullt och en hel del saker som är rent felaktiga.


Jag trodde under många år att för att få bättre fäste ska man se till att bilen "sätter" sig i starten, men det är helt tvärt om. Man förlorar fäste på det viset. Newtons 3:e lag säger följande:  Det finns ingen ensam kraft, för varje kraft som verkar på ett föremål finns en lika stor och motriktad kraft



På illustrationen ser man tydligt att om en kraft verkar på karossen bak så att den sätter sig så verkar en motsatt kraft på bakaxeln så att den lyfter från marken och man förlorar fäste.



Ställer man om chassit så kan man få motsatt förhållande. En kraft som lyfter karossen bak och då en motsatt kraft som trycker ned bakaxeln på marken och man får bättre fäste. Bättre fäste = man kan tryckas på med mer effekt som resulterar i snabbare 60-fots tider som är lika med snabbare repa.



På illustrationen ser man tydligt att om en kraft verkar på karossen så att den lyfter sig bak så verkar en motsatt kraft på bakaxeln så att den trycks mot marken och man får bättre fäste. Här är några bra länkar med matnyttig info.

https://youtu.be/suwBaPEsnHA
https://youtu.be/YD_TuWRacek
https://youtu.be/2eZ_AEz4j0c




Håller just nu på med att ställa in dämparna så att det är i ett optimalt utgångsläge. De var inte rätt justerade sist i Åmsele. Har även arbetat vidare med att verkligen förstå vart min "pick up point" ligger på bilen så att jag förstår bättre vad jag gör när jag ändrar och justerar. Det är viktigt att förstå och känna till hur chassit är grundinställt (vilka egenskaper som är inbyggt i chassit), annars så kommer jag att fel tolka resultatet av mina justeringar och inlärningskurvan blir längre. Och det har vi inte tid med här uppe i norr där säsongen är så pass kort.











streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #254 skrivet: mars 25, 2020, 07:51:13 »
Dämparna är grundinställda så att de har rätt rörelseutrymme i båda led och fjädrarna har rätt "anspänning". Vinklarna i drivlinan är också klar. Illustrationen här nedan visar drivlinan under acceleration. Vid stillastående så är pinjongvinkeln (bakaxeln) 0° för att kompensera för vridningen av bakaxeln.




Så nu är chassit grundinställt och kommer inte att röras under säsongen, bara kollas till. Detta leder till att det är färre faktorer som jag kan ändra som påverkar hur chassit reagerar. De enda faktorerna jag kommer att laborera med under sommaren för att lära mig chassit är startvarv, däcktryck och dämpar inställningar (ventiler som reglerar kompression och expansion).

Och allt ska dokumenteras med protokoll för varje körning och om möjligt även filmas. Spännande sommar!  ;D






/M

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Dragracing 343
« Svar #255 skrivet: mars 25, 2020, 18:43:58 »
Låter som helt rätt taktik, systematisk pröva en sak i taget och analysera resultaten. Då lär man sig hur grejerna reagerar och kan lista ut vad man skacta som nästa steg gör att åka fortare.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #256 skrivet: mars 26, 2020, 11:36:08 »
Låter som helt rätt taktik, systematisk pröva en sak i taget och analysera resultaten. Då lär man sig hur grejerna reagerar och kan lista ut vad man skacta som nästa steg gör att åka fortare.

Jo, så får det bli. Annars vet man inte vad som är vad.


På grund av rådande situation i samhället så får jag inte åka till min arbetsplats idag då jag är förkyld, så då blev det en utflykt till Hedenbasen i Boden för att kolla hur långt bort det är innan man kan ta ditt volvon och gasa. Till min förvåning så har de plogat hela banbredden ca. 500 m av banan under vintern. Ser lovande ut.  ;D










streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #257 skrivet: april 05, 2020, 11:57:30 »
Var tvungen att ta ut bilen ur garaget. Bara för att fylla på lite känsla...

https://youtu.be/FOw_bE1GkLg


Vidare har jag tagit motorstyrningen till nästa nivå. För att slippa laptop och istället använda en platta, som man också kan använda som instrumentbräda, så har jag beställt en WiFi-modul (100 m räckvidd!!) att bygga in i ECU´n. Lite sent påtänkt kanske, men bättre sent än aldrig.


streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #258 skrivet: april 12, 2020, 07:58:58 »
I väntan på att is och snö ska smälta bort så passade jag på att kolla av tändspolen. Hade problem med misständning förra året. Mätte upp primär och sekundärspolarna och alla värden var bra. Inga skador eller sprickor att hitta, så då återstår tändstift, tändkablar, jordning och inställningar i MS kvar att kolla av. Har bytt till något kallare stift. Vidare håller jag på att lusläsa manualen för att få till Acceleration Enrichment och förstå i grunden vad förändringar i inställningarna leder till och inser att jag har en del tuning att göra.  ;)




/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #259 skrivet: maj 09, 2020, 17:02:56 »
Äntligen asfalt!!! En produktiv dag på Hedenbasen, men det var nästan trångt. Mycket folk som vill övningsköra och testa. Inte klar med tuningen, men ett steg framåt och all extra elektronik funkade klockrent. Men man fick ta det lite piano för det låg vatten på banan och det släppte rejält några gånger.... ;)  Det slog mig mest var kapaciteten i den nya turbon. Helt galet, den ville ladda hur mycket som helst kändes det som. Men har satt en begränsning vid 1,55 bar då givaren i MS inte klarar mer. Blir till att uppgradera den dagen man går över till E85. Trevlig helg på er..





https://youtu.be/cVWyrl7K7bY

/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #260 skrivet: juni 27, 2020, 11:56:08 »
Ja, den här sommaren blev inte som man hade tänkt. De flesta körningarna är inställd och de som är planerade är det osäker om de genomförs. Så i skuggan av detta så bestämde jag mig för att köpa en Dragy (En gps mottagare med hög noggrannhet som mäter acceleration). Den är testad mot riktig tidtagning på bana och den har en felmarginal på 0,01 - 0,04s beroende på om man mäter 60-fot, 1/8 eller 1/4 mile. Klart godkänt!!  ;D Så snart blir det en resa till Hedenbasen för test n´tune, plus att jag får lite tider på opreppad bana.... Riktigt kul!!! ;D



Utöver det så tänker jag testa mjukare och längre fjädrar fram för att förbättra viktförskjutningen i startögonblicket. Har även tillverkat två barlaster på 5 kg (betongfyllda) var för att testa och se om de också kan gör någon skillnad när det handlar om viktförskjutningen.












streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #261 skrivet: juli 01, 2020, 10:05:31 »
Det blev nästan en hel dag på Hedenbasen och inte en särskilt bra dag med tanke på att jag fick ägna flera timmar åt att ställa in bränslet innan jag kunde köra. Men å andra sidan så har jag förmodligen kommit närmare en bra inställning med de nya spridarna.

Fick till en repa med "Dragy"  innan det började att regna. Dåligt fäste och tydligt blev att de nya fjädrarna var ett steg för löst då de gick ihop. Blir till att byta tillbaka till de jag hade senast. 1/8 mile på 7,79 s.


Men det jag kan trösta mig med är att trotts det dåliga fästet så accelererade Volvon bättre än en Porsche 911 0 - 100 Km/h

0-100 km/h: Porsche  4,2 sec
0-100 km/h: Volvo 343  4,16 sec  ;D









streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #262 skrivet: juli 29, 2020, 15:01:37 »
Har blivit några vändor till Hedenbasen sen sist och utvecklingen har inte gått och rätt håll, men har gjort en del insikter och även hittat ett fel som nu förhoppningsvis är åtgärdat.

Bästa tiden so far är på 201 m är 7.48s. Ingen större skillnad, men har fått upp slutfarten till 163 km/h och det efter att jag insåg att convertern slirade när jag körde med högre laddtryck. Så nu har jag gått tillbaka till att bara ladda 1,1 bar och med det ökat sluthastigheten. Blir till att byta converter helt enkelt. Den som sitter i nu är den som följde med när jag köpte lådan, så det var mer eller mindre förutsatt att inte passa min bil.

Sen har jag dragits med misständning av och till. Har trott att det har berått på för fet bränsleblandning, men troligtvis så har det haft att gör med dåliga tändkablar (Biltema). Har bytt till de gamla org. som satt på motorn när jag köpte den. Gjorde lite felsökning och detta blev resultatet.

https://youtu.be/LinC0KpB7lU

Men kom samtidigt fram till att jag kan köra med något mer Dwell time, med den spolen jag har, och på så sätt få starkare gnista. Så om vädret håller uppe så blir det en sväng till Boden till helgen för att testa och se om det var tändkablarna som spökade och att köra några test körningar på 1/8. Måste försöka ta mig ner till 6,96s som jag lyckades med förra året i Åmsele. Keep on hunting... ;D

/M



simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #263 skrivet: juli 29, 2020, 15:18:29 »
Skönt att du hittar fel så du snart får ner tiderna  :)

Är det en sak man lärt sig så är det att inte handla bildelar på biltema, åtminstone inte om man har mer effekt än original ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #264 skrivet: augusti 21, 2020, 16:53:27 »
Nä, Biltema får stå åt sidan gällande detta bygge i alla fall.  ;D

Har varit till heden en gång till sen sist och lyckas fått ner tiden till 7.17 s på 201 m. Det närmar sig 6,96 men ändå en del kvar. Samtidigt var Bilsport på plats och gjorde ett reportage. Man får hålla utkik när reportage kommer i tryck. Ett till tillfälle för 300 modellen "Too shine".

Vidare kommer Umeå open att gå av stapeln den 12/9 och vi är anmälda så klart. Om någon vill hänga med så finns plats för en till ledig. Bara att höra av sig. Hela tillställningen kommer dock att ske utan publik...

Sen hittade jag en bild "from the past". När jag ganska precis hade just tagit hem volvon från skogen.








/M



simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #265 skrivet: augusti 21, 2020, 17:30:50 »
Kul med skriverier i Bilsport  :D

Hur fungerar det att köra på heden? Verkar ju som man kan åka dit och gasa lite när man vill?
Funderat på att åka dit med min och polarens 244a någon gång för att tävla mot varandra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #266 skrivet: augusti 23, 2020, 09:50:02 »
Hedenbasen står öppen för allmänheten med undantag får några tillfällen per år då militärer är där och övar. Och det finns en kalender vid infarten som visar när de är där. Bara att åka dit, men tänkt på att man får verkligen ha ögon i nacken då det helt plötsligt kan dyka upp ett fordon i max hastighet. Den långa banan lockar till att gasa om man så säger... ;D Jag brukar ha med konor som jag ställer upp för att göra andra uppmärksam på att något är på g.

Inför Umeå Open så håller jag på att gå igenom bilen och kollar av chassit. Upptäckte att jag ställt pinjong vinkeln fel sista jag justerade och så passar jag också på att göra några förändringar med hopp om att det ger resultat. 50 kg extra där bak borde hjälpa till en del i alla fall på opreppad bana. Utrymmer för mer vikt finns om så behövs.



/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #267 skrivet: augusti 23, 2020, 09:54:29 »
Jaha såpass, fint att det finns sånt ställe för oss motorintresserade  ;D

Håller tummarna att det går bra för dig i Umeå :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #268 skrivet: september 13, 2020, 16:54:57 »
Inge Åmsele för min del. Var en sista sväng till Heden för att kolla av allt innan Umeå Open. Upptäckte att laddtrycket skenade på högre varv. Har trott ett tag att jag inte hade hitta rätt justering på magnetventilen som styr laddtrycket, men kopplade bort den för att utesluta. Och det visade sig att den laddar trotts att jag satt i en 0,8 bar fjäder i WG´n och körde med bara Wg´n utan magnetventil. Detta beror förmodligen på högre flöde i och med att jag bytt till större turbo och att wg´n position inte är optimla för lågt tryck (max 1,5 bar) och höga flöden. Måste handla om att avgaserna hittar inte ut genom wg´n helt enkelt. Blir till att tänka till och bygga om. Just nu funderar jag på att köpa en till Wg och köra med två då jag har twin scroll och lämna iden med att ha en Wg.

https://youtu.be/Z0omrkCyME8






simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #269 skrivet: september 13, 2020, 17:42:57 »
Wastegatens placering är viktigt att den hamnar i flödets riktning, så som du förberett på bilderna ser ut som det borde funka riktigt bra  :)
Edit: Fast med lite mer fundering så känns det som att det bara bli två cylindrar som kan släppa ut avgaser genom den wastegateplaceringen.


Sett vissa som monterar wastegate rakt på sidan av ett rör (blir då i princip ett t-kors) och då krävs det litet avgashus så det blir mycket mottryck för att avgaserna ska vilja åka genom wastegate.
Avgaserna tar ju enklaste vägen och ogillar att ändra riktning.
« Senast ändrad: september 13, 2020, 17:47:09 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #270 skrivet: september 16, 2020, 15:00:35 »
Jo, du har helt rätt. Det är helt avgörande att placeringen blir rätt för att WG´n ska arbeta optimalt. Och jag trodde att den position som jag haft (de två hålen på grenröret och de ska läggas igen) skulle vara nog. Men som du säger så vill ju avgaserna ogärna ändra riktning och i detta läge så har jag nog för stort avgashus för att det ska blir nog med mottryck för att avgaserna ska vilja gå ut genom wg´n så som den har varit placerat.

Just nu så funderar jag på att flytta wg´n till avgashuset och testa så. Jag har en stor wg (46mm) så det borde funka med en. Vet att flera har gjort på det viset och fått det att funka fint. Det är en lösning att fundera på när man har lite trångt i motorutrymmet. Jag vill inte byta till ett mindre avgashus för den laddar redan tidigt som det är och ett mindre hus skulle nog bara begränsa effektuttaget.

Ska fundera ett tag till så får vi se, men så här kan en lösning se ut.





/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #271 skrivet: september 25, 2020, 13:53:20 »
Efter att ha funderat en hel del kring om vart jag ska sätta WG´n har jag kommit fram till att bygga om avgassystemet i stället för att börja kapa i turbinhuset. Blir till att beställa lite rör. Ska försöka att placera Wg´n mer i flödesriktningen för att underlätta att avgaserna hittar lättare ut då jag inte kör med så högt tryck.




Vidare så måste man ändå säga att internet är fantastiskt. Hittade en tändspole på Ebay som en person hade liggandes. Skickade ett bud på 30 pund och han godtog det. Så istället för 1600:- så betalade jag 511:- för en ny Bosch spole. ;D Trodde att jag fått bukt på misständningen genom att byta tändkablar, men det återstår ändå. Så nu tänker jag byta ut spole och se om det är den. Annars fortsätter felsökningen... ;)




streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #272 skrivet: oktober 02, 2020, 16:07:08 »
Nu har bygget med det nya grenröret tagit fart och en till synes enkel sak att bygga ihop lite rör till ett grenrör sätter griller i huvudet. Jag är helt styrd av WG´n och dess position. Det kommer inte att bli snyggt det här, men det kommer att funka. Som David Freiburger (Hot rod magazine" myntade - "Dont make it right, make it work".


Vidare har jag funderat på lådan och varför jag har så mycket slir på högväxel. Tänkte initialt att det var convertern, men börjar jag att luta åt att andra möjliga orsaker.

1. Fjädern vid servot som sköter rörelsen för bandet vid lågväxel kanske är försvag och trycker inte tillbaka nog så att bandet ligger på lite när högväxeln är i.
2. För lågt tryck i systemet så varken bandet (lågväxel) eller trumman med lameller (högväxel) inte har nog med tryck och slirar.
3. Att stålplattorna mellan lamellerna är av original kvalitet och har inte nog med friktion.
4. Att spelet mellan stålplattorna och lamellerna i trumman för högväxeln är för stort och rörelsen från kolven är inte nog att överkomma avståndet och då slirar det istället.
5. Pumpen har för stort spel så den kan inte bygga upp rätt tryck i systemet. (det var ju ändå en beggad låda jag köpte)

Har beställt grejer så att jag kan mäta trycket i systemet och lådan ska ur under vintern för att mäta upp alla spel. Fortsättning följer.



Trevlig helg på er!

/Markus

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #273 skrivet: oktober 25, 2020, 11:11:54 »
Bestämde mig för att ha ett vinterprojekt som innefattade ett nytt kunskapsområde att erövra. Det blev programmering och kommer att utgå från Arduino som är ett mikrokontrollerkort med både digitala och analog in- och utgångar. Den har ett förenklat programmeringsspråk som till och med jag kanske kan lära mig... ::)

Projektet består i att bygga en fristående mätare som visar temp och tryck i automatlådan.

Komponenter:
Playknowlogy kort (kompatibelt med Arduino från Kjell och Company)
Tryckgivare 300 psi
Tempgivare
0,96" OLED skärm
Apparatlåda

Beräknad total byggkostnad ca. 800:-


Har tills idag lyckas med att få till så att man kan se tryck i serial monitor som finns i programmet (Arduino IDE) som man använder för att programmera kortet. Nästa steg är att bygga till tempgivaren och skärmen.



Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Dragracing 343
« Svar #274 skrivet: oktober 25, 2020, 15:54:14 »
Kul!
Jag har ett liknande projekt här hemma med en arduino, en 20x4 teckens lcd och lite kringkomponenter... Jag kom så långt att den kunde polla megasquirtet på information och visa på displayen innan projektet gick i stå. Några defekta ebay-prylar gjorde att motivationen sjönk lite...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #275 skrivet: oktober 27, 2020, 07:19:47 »
Det är helt galet vilka möjligheter det finns idag med olika mikrokontrollers och sheilds. Det går enkelt att bygga något eget istället för att köpa färdiga produkter. Och man är inte begränsad till ett visst antal funktioner av en färdig produkt, utan man kan "customisera" så att det passar ens egna behov.  Annat var det förr då man satt och tyckte på ex. en XZ81... ;D


Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Dragracing 343
« Svar #276 skrivet: oktober 27, 2020, 17:20:59 »
Jo, det har gått galet fort sedan Arduino dök upp... numera finns det shields och bibliotek för det mesta man kan tänkas vilja koppla ihop...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #277 skrivet: oktober 29, 2020, 15:00:30 »
Jo, det har gått galet fort sedan Arduino dök upp... numera finns det shields och bibliotek för det mesta man kan tänkas vilja koppla ihop...

Eller hur och det är bra för oss nybörjare. Blir en lättare väg in i programmering och lyckas med sitt projekt. Och apropå projekt så går det framåt..... ;D

https://youtu.be/slbwfUvk-iY




streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #278 skrivet: oktober 31, 2020, 13:46:35 »
Blev lite gjort i garaget idag. Fortsatte med grenröret och valde att använda det jag hade liggandes hemma. Röret efter kollektorn är ytterändan av den gamla bakaxeln (ford 9"). Och passade även på att monterat tryckmätare på lådan.









oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #279 skrivet: november 04, 2020, 16:51:49 »
Roligt med arduino projekt, fanns det färdigt bibliotek för tryckmätaren eller får man signalvärden från tillverkare så man själv kan kovertera till rätt enhet? Har själv bara alltid pysslat med komponenter där det funnits färdiga bibliotek att använda sig av.