Författare Ämne: Sierrafjädrar  (läst 34241 gånger)

343TIC

• Medlem
  • Antal inlägg: 182
  • Quasimodo
    • Visa profil
Sierrafjädrar
« skrivet: februari 14, 2006, 18:30:20 »
Ni som sänkt bilen fram med sierrafjädrar hur mycket har ni kapat av på dem då? Blir bilen relativt stadig eller svajig?
Har nämligen en 40mm sänktningssats till sierra som jag tänkte montera runt om.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Sierrafjädrar
« Svar #1 skrivet: februari 14, 2006, 20:01:44 »
Ni som sänkt bilen fram med sierrafjädrar hur mycket har ni kapat av på dem då? Blir bilen relativt stadig eller svajig?
Har nämligen en 40mm sänktningssats till sierra som jag tänkte montera runt om.

Hur ska du göra då? Bakfjädern från Sierra passar ju som framfjäder på 360:n... ska du ta framfjäder från sierra och använda som fjäder bak på 360? Med fjäderben?

Iallafall, GustavT & jag monterade bakfjäder från sierra (troligtvis EJ sänkfjäder) fram på hans 360, utan att kapa så blev bilen 2-3 cm högre! Här följer en bild på hur mycket vi kapade (1,5varv) för att få bilen i samma höjd som med 360 orginal fjäder:

Notera att det aldrig går att besikta såhär, fjädern släpper massvis när man hissar upp bilen.. om du har sänkfjädrar och kapar dom för att få lagom höjd blir det ännu värre gissar jag, i allafall om dom inte är progressiva.
« Senast ändrad: januari 18, 2008, 20:25:15 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

343TIC

• Medlem
  • Quasimodo
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2006, 20:07:53 »
slangklamma runt fjäderkopparna och fjädern ser du.  ;) Innovativt eller hur?

Tanken är att ta framfjädrarna till sierran och montera bak på samma sätt som på en 240.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 14, 2006, 20:11:11 »
Okej.. jag provade att besiktiga med slangklämmor en gång men det gick inte så bra hos den tjurige gubbe som tog emot mig.. gick bra några ggr tidigare då tjejen besiktade  >:(

Jag har funderingar på kortare dämpare, så att hjulet inte kan fjädra/trilla ut så mycket att fjädern kan trilla ur fjäderskålarna..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2006, 21:36:18 »
Okej.. jag provade att besiktiga med slangklämmor en gång men det gick inte så bra hos den tjurige gubbe som tog emot mig.. gick bra några ggr tidigare då tjejen besiktade  >:(

Jag har funderingar på kortare dämpare, så att hjulet inte kan fjädra/trilla ut så mycket att fjädern kan trilla ur fjäderskålarna..

Borde ju gå att kapa standarddämparna, svarva ner dom och gänga nytt. Vips 5 cm kortare  :) Om du hittar nån som har tillgång till svarv och har för mycket fritid kan du ju be han/hon göra ett försök iaf...
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2006, 21:40:31 »

Borde ju gå att kapa standarddämparna, svarva ner dom och gänga nytt. Vips 5 cm kortare  :) Om du hittar nån som har tillgång till svarv och har för mycket fritid kan du ju be han/hon göra ett försök iaf...

Det var precis det jag menade, glömde skriva ut det bara  :-[

Det är gjort på 240, men där måste man ta isär dämparen och korta i inneränden pga stången är ihålig upp till gängan i ytteränden, hoppas inte det är så på 360. Har fjäderben i källaren som jag skall ta isär och pröva på när jag får tummen ur...

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 14, 2006, 21:43:14 »

Det var precis det jag menade, glömde skriva ut det bara  :-[

Det är gjort på 240, men där måste man ta isär dämparen och korta i inneränden pga stången är ihålig upp till gängan i ytteränden, hoppas inte det är så på 360. Har fjäderben i källaren som jag skall ta isär och pröva på när jag får tummen ur...

Ska bli intressant att se hur det blir, SBP kan ju inte gärna klaga om du gör så. Eller rättare sagt kan dom säkert klaga men dom kommer aldrig att märka det  ;D
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 14, 2006, 21:57:15 »
Precis, det är perfekt!

Det enda jag är rädd för är att fjädervägen blir för kort så att hjulen fjädrar ut fullt i gupp, hålor och över fartgupp tex.. eller att bilen lyfter innerhjulet i kurvor  8)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 14, 2006, 22:06:04 »
eller att bilen lyfter innerhjulet i kurvor  8)

Low-rider!  ;D
Förare TEAM EGON RACING

343TIC

• Medlem
  • Quasimodo
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 15, 2006, 10:50:11 »
ta reda på hur dom ser ut invädndigt då =) Har en svarv står 2m framför bilen  ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 15, 2006, 19:58:36 »
ta reda på hur dom ser ut invädndigt då =) Har en svarv står 2m framför bilen  ;D

Om det vore så lätt så tycker jag att nån annan borde gjort det före mig men jag håller tummarna tills jag/nån bevisat motsatsen!  :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 19, 2006, 23:05:48 »
Nu har jag fått ner ett fjäderben, har inte fått ur dämparn ur benet än men har börjat klura lite..

Total fjädringsväg på dämparen är ca 14 cm, genomslagsgummit är 7cm & ihoptryckt så att det börjar stumma ca 5cm..

Detta ger ett arbetsområde på max 9cm (14-5), och hur mycket som är kvar när bilen står på hjulen vet jag inte, om vi säger att den sjunker ihop 5cm så kan fjädringen tryckas ihop 4cm samt fjädra ut 5cm.

Kortar vi dådämparen säg 4cm vad händer då? Tänker på utfjädringen då infjädringen ej påverkas av dämparens längd..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 25, 2006, 01:46:39 »
Här kommer bilder på stötdämparen, fabrikatet är Monroe:

Änden på stången:

Kullager monterat, vilar på sin kant på stången:

Illustration av ordningen: stång - skål - lager - topp - mutter

Gulstreckat område skall svarvas för att flytta ned kanten som lagret vilar på och på så sätt korta dämparens längd.

Detta kräver även kortning/längre gänga eller brickor/hylsa för att det skall gå att skruva åt alltihop. Annars går muttern i botten på gängan utan att klämma åt något:

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 25, 2006, 19:30:30 »
Trevligt!
Har du kommit fram till om den är ihålig eller provar du bara och hoppas på det bästa?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: februari 25, 2006, 19:40:47 »
Trevligt!
Har du kommit fram till om den är ihålig eller provar du bara och hoppas på det bästa?

Har knackat och lyssnat och tycker att den låter massiv.... men man får väl prova  ;D

frågan är bara hur mycket man ska ta.. går i och för sig justera med brickor/hylsa om man tar för mycket men ändå..

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: februari 25, 2006, 19:49:47 »
kan du inte borra ett större hål och lägga brickor ???
det som krånglar är ju den översta grejen(toppen) men den kan du ju plana ner eller?
så som det ser ut så behöver du ju bara öka diametern på hålet i fjäderbens torne eller vad det heter?
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: februari 26, 2006, 10:14:34 »
kan du inte borra ett större hål och lägga brickor ???
det som krånglar är ju den översta grejen(toppen) men den kan du ju plana ner eller?
så som det ser ut så behöver du ju bara öka diametern på hålet i fjäderbens torne eller vad det heter?

Nej det är inte toppen som är problemet, skulle jag plana ner den skulle inte muttern gå att dra åt, det är lagret som sitter på en kant på dämparen som är problemet, det är det som hindrar mig att få dämparen längre upp (=kortare utfädring). Och kanten behövs ju för annars skulle dämparen åka upp genom huven vid ihopfjädring.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: februari 27, 2006, 07:23:19 »
  har varit på biltema och kollat runt på fjädrar för hårdhetens skull öpptäckta att det fanns husvags fjädrar som va nästan lika långa men grövre som passade rakt på tror det va scorpions bakfjädrar nästan dubbel så kraftiga hårda som fan mumma att sänka med detta tog jag till bilen fram ett litet tips bara om ni vill ha lite gocart över det hela..
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: februari 27, 2006, 20:04:21 »
 har varit på biltema och kollat runt på fjädrar för hårdhetens skull öpptäckta att det fanns husvags fjädrar som va nästan lika långa men grövre som passade rakt på tror det va scorpions bakfjädrar nästan dubbel så kraftiga hårda som fan mumma att sänka med detta tog jag till bilen fram ett litet tips bara om ni vill ha lite gocart över det hela..

Cupra körde med Sierrans husvagnsfjädrar från biltema, och han tyckte att det var för hårt, hur blir det då med scorpions? :)

Smaken är som baken, hur mycket effektiv fjädringsväg får du med dom fjädrarna Hasse? Alltså om du kapar dom så att du får samma höjd på 360:n med fordfjäder som med orginal volvofjäder.. vill ju inte få ett höghus!  ::)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: februari 28, 2006, 00:16:30 »
Man skulle ju kunna svara en hylsa så man kör med ett varv av original fjädern och resten med sierrans. Man får säkert prova lite där, kan ju va så att två varv av original behövs, som sagt det beror väl på hur mycket komfort man vill ha.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: februari 28, 2006, 20:19:18 »
du menar en skarvhylsa? Som man sen svetsar/hårdlöder fast eller?

Då gör man sin egna progressiva fjäder  8)
Bra ideé, om den är praktiskt genomförbar samt går att besikta med!

Annars har jag haft tankar på progressiva sänkfjädrar till sierran, scorpion eller 745an etc. Då kan man kapa på den änden man vill, eller båda för att få lagom hårdhet. Men då blir ju fjädrarna dyra och man kan lika gärna köpa sänkfjädrar direkt till 300:an..

på tal om det, Freedo eller nån annan som kör/vet hur det är med sänkfjädrarna till 360:n som sänker 40mm.. dom måste väl vara progressiva tror jag, är dom det??   :o

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: mars 04, 2006, 12:24:45 »
Har nu visat dämparen för min bäste svarvare på jobbet  8)

Han trodde inte att dämpkolven är ihålig, trodde inte att den är härdad rakt igenom utan att det är ytan som är hårdförkråmad.

Slutsats, det skall inte vara några problem att svarva ned kolven för att då kortare maximal utfjädring!

Skall mäta på GustavT:s bil hur mycket som blir lagom (hur mycket fjädern glappar när bilen är upphissad)

Nån som vill svara på mina frågor/funderingar i mitt föregående inlägg?

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #22 skrivet: juli 15, 2006, 22:01:58 »
Men spørsmålet er om du klarer å få demperen til å sitte ordentlig i dreiebenken (svarvbenk, eller hva det heter på svensk..)

Eller hva?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: juli 15, 2006, 22:05:09 »
Men spørsmålet er om du klarer å få demperen til å sitte ordentlig i dreiebenken (svarvbenk, eller hva det heter på svensk..)

Eller hva?

Nej det skulle inte vara några problem med att spänna upp den i svarven enligt svarvaren.

Jag väntar på att jag själv skall köpa och montera sierrafjädrar kortade till rätt ridehight så att jag vet hur mycket jag skall korta dämparna. Sen ska de upp i svarven  ::)
Det enda jag oroar mig för är att dämpstången ej är massiv så att den typ går av när man svarvar ner den.. eller att fjädringsvägen blir för kort så att den slår i maxläge när man kör på gropig väg.

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #24 skrivet: juli 15, 2006, 23:48:40 »
kjør forsiktigt.. ;)
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: juli 17, 2006, 13:09:02 »

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #26 skrivet: juli 17, 2006, 16:50:07 »
på gropige veier jo.. men fort som f*n på asfalt.. :D
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: augusti 17, 2006, 19:49:52 »
ja kör med sierra fjädrar.. hög som ett jävla höghus i fronten ändå är de kapade..
360 Hybrid MKII

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #28 skrivet: augusti 17, 2006, 22:31:14 »
kappe mer da.. kappet 2.5 runde jeg..
IKKE nok..
Senkefjærer neste!!
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: augusti 17, 2006, 23:49:04 »
ska göra som david sa tror jag.
Flytta fjädertallrikarna
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: augusti 18, 2006, 12:22:39 »
ska göra som david sa tror jag.
Flytta fjädertallrikarna
Då får du nog byta bort dina 15"are mot 13 eller 14"!!

När jag kör 185-65-R15 så är det bara millimetrar mellan däck och fjäderbensskål!

Ett jobbigare men bättre alternativ är ju annars att göra som flinty, bygga fjäderbenstornet högre!

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #31 skrivet: augusti 19, 2006, 01:26:46 »
Det hjelper jo ikke å flytte fjærskåla oppover, for da får du bare kortere fjær. Du kapper 3 runder, hever skåla så fjæra ikke glepper, og da har du ikke senket bilen noenting.
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: augusti 19, 2006, 20:41:07 »
Det hjelper jo ikke å flytte fjærskåla oppover, for da får du bare kortere fjær. Du kapper 3 runder, hever skåla så fjæra ikke glepper, og da har du ikke senket bilen noenting.

Jag tror att Readhead menade att man bara skulle SÄNKA fjäderskålarna, inte kapa mer! Men om han gör det kommer fjädrarna inte att sitta fast (det kanske dom inte gör nu heller) om han inte kortar dämparna. Han kommer dessutom få fjäderskålen i vägen för däcket!

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #33 skrivet: augusti 20, 2006, 13:32:33 »
Jepp..

KONI eller spesiallagede Bilstein-dempere, og senkefjærer er den beste løsningen..
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: augusti 20, 2006, 19:36:01 »
Jepp..

KONI eller spesiallagede Bilstein-dempere, og senkefjærer er den beste løsningen..

Ja om sänkfjädrarna är tillräckligt styva?!
« Senast ändrad: augusti 20, 2006, 19:36:26 av FREJ »

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #35 skrivet: augusti 20, 2006, 20:49:35 »
Jepp..

Ja om sänkfjädrarna är tillräckligt styva?!

Ja, men husk også at stive fjærer blir feil, man skal ha stive dempere..!!!

Så senkefjærene er stive nok.. Jeg regner med de er stivere enn orginalt, og da må man komplettere med Koni-dempere, eller Bilstein Rally, hvis det blir laget til 300-serien.

Gule koni ville jeg ha hatt.. Tror det er bedre enn røde, ettersom gule har justerbar kompresjon, og ikke bare dekompresjon. (Rebound, som røde har.)
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: augusti 20, 2006, 22:13:21 »
Ja, men husk også at stive fjærer blir feil, man skal ha stive dempere..!!!

Så senkefjærene er stive nok.. Jeg regner med de er stivere enn orginalt, og da må man komplettere med Koni-dempere, eller Bilstein Rally, hvis det blir laget til 300-serien.

Gule koni ville jeg ha hatt.. Tror det er bedre enn røde, ettersom gule har justerbar kompresjon, og ikke bare dekompresjon. (Rebound, som røde har.)

Ok, jag kan inte så mycket om dämpare/fjädrar

Men om man har mjukare fjädrar, kränger inte bilen då? Dämparen dämpar ju bara (hastiga)rörelser. Den hindrar ju inte bilen från att kränga vid kurvtagning?

Har läst på www.rejsa.nu (forumet) att krängningshämmare behövs bara för att få rätt understeer/oversteer om man har rätt dämpare och fjädrar.

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #37 skrivet: augusti 20, 2006, 23:35:00 »
Jeg tror ikke bilen vil krenge mer, fordi fjærene gir etter, de blir mykere etterhvert som man kjører, og da får man "kenguru-effekt".

Derfor vil stive dempere være ett bedre og ett mer riktig alternativ, enn stive fjærer.

Velg heller stive dempere før fjærer, selvom det er moro å eksperimentere.

Coilovers, får vi det til bilene våre? Forran, altså.
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Re:Sierrafjädrar
« Svar #38 skrivet: januari 19, 2008, 19:17:27 »
Trevligt!

Har knackat och lyssnat och tycker att den låter massiv.... men man får väl prova  ;D

frågan är bara hur mycket man ska ta.. går i och för sig justera med brickor/hylsa om man tar för mycket men ändå..

Nu har Peter bevisat att det fungerar att svarva ned dämparen åtminstone 25mm som han tog.  Se bild.
Vid montering behövs en hylsa som gör att muttern går att dra åt utan att den bottnar på gängan.
Vill man kan man nog svarva mer gänga och kapa överskottet.

Avsvarvning

Hylsan

tjipp

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Sierrafjädrar
« Svar #39 skrivet: april 27, 2008, 22:12:48 »
och inga problem med att stänga huven!?