Kan jag hitta pa nagot annat kul for att fa ut lite mer hk ur bettan?
Glömde säga
Välkommen hit!Och vill passa på att säga att det går att hitta på mycket kul med en motor utan att överladda den.
Jag har fått min motor väldigt rapp och pigg med ganska enkla grundläggande medel:
- Bytt till B230 för lite större cylindervolym. (gjort om blocket så att det står B200 på det för att klara besiktningen).
- 4kg svänghjul istället för originalets 13kg för att få en rapp motor som piggt svarar på gaspådrag.
- Bytt till elfläkt på kylaren istället för originalets slirfläkt som sitter direkt på vattenpumpens remhjul. (Återigen för att få en rappare motor).
- Extraktorgrenrör
Sen har jag visst lite mer avancerat trim oxå:
- Programmerbar insprutning "Megasquirt" Detta för att få möjlighet att programmera tändning och bränsle efter varje ny ändring på motorn samt för att kunna köra på ren E85 (etanol). Dock kan detta göras med ett mycket enkelt knep. Byta ut bränsletrycksregulatorn till en ställbar.
Nu är det upp till dig att läsa runt på forumet och se vad andra gjort och känna efter vad du vill uppnå och vad du är beredd att göra för att uppnå ditt mål. Vi finns här för att hjälpa dig när du tänkt ut en plan. Oavsett om du kör med överladdning (turbo/kompressor) eller "bara" trimmad sugmotor!
Mvh Frej