Författare Ämne: Hjalp. Byta b200e mot b230ft  (läst 5744 gånger)

Simba

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hjalp. Byta b200e mot b230ft
« skrivet: november 03, 2008, 23:10:27 »
Hej hej.
Vill nu ha lite mer fart i min 360.
Har hittat en b230ft som jag funderar pa att kopa.

Nu till mina fragor.
Passar den motorn i 360 utan nagra stotte modifikationer?
Och isf vad behover jag for vaxellada till den?
Och kanske ska tillaggas att jag ar helt gron nar det galler bilmotorer.

Tacksam for svar.
360 glt

Simba

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Hjalp. Byta b200e mot b230ft
« Svar #1 skrivet: november 03, 2008, 23:34:12 »
Igen.
Kanske skulle passat pa att ta alla fragor pa en gang.
Da malet ar att ha en fungerande bruksbil sa funderar jag pa vad besiktningen sager om mottorbyte?
Och sa har jag en 88:a altsa med katt.
Kan jag hitta pa nagot annat kul for att fa ut lite mer hk ur bettan?
360 glt

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 04, 2008, 07:07:11 »
Hej & Välkommen!
Skulle råda dig att kika runt lite i projektdelen och i motorkonverteringsdelen. Där finns svar på nästan alla dina frågor  :)

Finns flera som har bytt till turbomotor och även dem som konverterat originalmotorn till turbo.

Lycka till!

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 04, 2008, 09:36:29 »
Se detta. B230FT i en Volvo 360 guiden. och även detta Vilka motorer passar i en 360?

Det är väldigt mycket lättare att byta till en sugmotor. Kanske inte lika roligt, men när du börjar trimma en 300 kommer du att fastna, så det kommer nog att bli några fler projekt ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: november 04, 2008, 10:16:24 »
Da malet ar att ha en fungerande bruksbil sa funderar jag pa vad besiktningen sager om mottorbyte?
Och sa har jag en 88:a altsa med katt.

Tyvärr så är det ju inte bara att byta motor.. bilen måste registreras om på olika sätt beroende på motorval. Och det finns flera alternativ.
För mer info läs på www.sfro.com eller här på forumet tex:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4227.0
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3383.0

Här har vi ett svar direkt från SFRO som publicerats i Bilsport. Det är Bekkis här på forumet som ställt en fråga om turbo:

Besikta 360 med turbo?
Hejsan! Jag undrar om det är möjligt att få en Volvo 360 besiktigad med turbomotor?
Har hört att det måste ha funnits turbo i bilen innan men i nya Bilsport ser jag en Taunus med Cosworth-motor och då får jag inte riktigt till det.
Mvh Ola.

Svar: Visst kan man under vissa förutsättningar regga en Volvo 360 med turbo. Förutsättningarna är att man bygger om tillräckligt för att bilen ska kunna klassas som ombyggt fordon - till exempel genom attt man byter motor, växellåda, slutväxel/bakaxel och hela bromssystemet. Dessutom måste man använda en motor med katalysator. Eftersom Volvo 360 har transaxel där växellåda och slutväxel/bakaxel sitter ihop i ett paket, krävs rätt stora ombyggnader. Man måste få till en bakaxel som klarar mer vridmoment än Volvons.
Vill man behålla transaxellösningen kan man titta på växellåda/slutväxel från Porsche 924 Turbo eller 944, eller kanske Alfa Romeo 75.
Alternativt kan man bygga om bilen till konventionell bakvagn, med växellådan fram. En lämplig turbomotor kan vara Volvo 940 lättrycksturbo på 135 hk.

Källtråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3342.0
« Senast ändrad: november 04, 2008, 10:18:54 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 04, 2008, 10:27:06 »
Kan jag hitta pa nagot annat kul for att fa ut lite mer hk ur bettan?

Glömde säga Välkommen hit!

Och vill passa på att säga att det går att hitta på mycket kul med en motor utan att överladda den.

Jag har fått min motor väldigt rapp och pigg med ganska enkla grundläggande medel:

- Bytt till B230 för lite större cylindervolym. (gjort om blocket så att det står B200 på det för att klara besiktningen).
- 4kg svänghjul istället för originalets 13kg för att få en rapp motor som piggt svarar på gaspådrag.
- Bytt till elfläkt på kylaren istället för originalets slirfläkt som sitter direkt på vattenpumpens remhjul. (Återigen för att få en rappare motor).
- Extraktorgrenrör

Sen har jag visst lite mer avancerat trim oxå:
- Programmerbar insprutning "Megasquirt" Detta för att få möjlighet att programmera tändning och bränsle efter varje ny ändring på motorn samt för att kunna köra på ren E85 (etanol). Dock kan detta göras med ett mycket enkelt knep. Byta ut bränsletrycksregulatorn till en ställbar.

Nu är det upp till dig att läsa runt på forumet och se vad andra gjort och känna efter vad du vill uppnå och vad du är beredd att göra för att uppnå ditt mål. Vi finns här för att hjälpa dig när du tänkt ut en plan. Oavsett om du kör med överladdning (turbo/kompressor) eller "bara" trimmad sugmotor!

Mvh Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Simba

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 04, 2008, 17:34:23 »
Tja.
Tack for alla snabba och trevliga svar.

Ar ute till sjoss och jobbar ett par veckor nu sa det finns ju lite tid till forskning och funderingar.

Men forst utav allt sa ska jag se till att fa bilen besiktigad i orginal skick. Och fa tillbaka korkortet igen forstas.

360 glt

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 04, 2008, 18:24:23 »
Tja.
Tack for alla snabba och trevliga svar.

Ar ute till sjoss och jobbar ett par veckor nu sa det finns ju lite tid till forskning och funderingar.

Men forst utav allt sa ska jag se till att fa bilen besiktigad i orginal skick. Och fa tillbaka korkortet igen forstas.

Varsågod!

Jaha sjön säger du, var är du då? Gissar att det är därför du inte har så många prickar på ditt tangentbord med  ;)