Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1824653 gånger)

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #680 skrivet: februari 01, 2008, 07:16:18 »
Kul att se att det finns folk som är lika tjuriga som jag å liksom bara SKA göra allt själv. Det är ju faktiskt det enda sättet där man kan vara säker på att det blir riktigt gjort. Men om du mot förmodan skulle ledsna på att lappa å laga så har jag faktiskt en balk till övers. Pulverlackad å billigare än på skroten.

Förresten så rev jag isär en B230 här i veckan å det första jag tänkte när jag plockade loss överfallen var: dom här skulle Frej haft i sin motor..... med tanke på bilderna tidigare i tråden. Dom här lagren såg bra mycket bättre ut. Vill du ha dom är dom dina, alldeles gratis. PM:a adress bara...Om du inte tänkte köpa nya då alltså.

Keep up the good work!!!

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #681 skrivet: februari 01, 2008, 12:06:43 »

Men om du mot förmodan skulle ledsna på att lappa å laga så har jag faktiskt en balk till övers. Pulverlackad å billigare än på skroten.


dags att säga detta nu när frej stolt börjat laga sin gammla ;D
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #682 skrivet: februari 01, 2008, 15:25:12 »
Kul att se att det finns folk som är lika tjuriga som jag å liksom bara SKA göra allt själv. Det är ju faktiskt det enda sättet där man kan vara säker på att det blir riktigt gjort. Men om du mot förmodan skulle ledsna på att lappa å laga så har jag faktiskt en balk till övers. Pulverlackad å billigare än på skroten.

Förresten så rev jag isär en B230 här i veckan å det första jag tänkte när jag plockade loss överfallen var: dom här skulle Frej haft i sin motor..... med tanke på bilderna tidigare i tråden. Dom här lagren såg bra mycket bättre ut. Vill du ha dom är dom dina, alldeles gratis. PM:a adress bara...Om du inte tänkte köpa nya då alltså.

Keep up the good work!!!

Hehe javisst "kan själv" sitter i fortfarande  ;)

Pulverlackad balk lät ju inte fel, men nu kan jag inte ge mig när jag kommit halvvägs redan. Stort tack för erbjudandet i allafall! Synd att man inte känner nån med pulverlack på jobbet. Vad är annars bäst? Jag har kört ett tag med zinkprimer, täcklack och sen tjock rostskyddsmassa på det. Ibland har jag hoppat över täcklacken.

Du är en hygglig prick du, och har bra minne! Mina lager såg ju inte kul ut med kopparn som kommit fram och allt, men sen kom jag på att jag hade lager kvar från en B230K jag skrotat. Dom var bättre men långt ifrån nya vill jag minnas. Har inte plockat i dom än men det är nära nu, bara jag kommer ur besiktnings/rost-träsket.
Ska gå ner och ta bild på B230K-lagrena, nej kameran fungerar ju inte  >:(
Jag får göra en okulärbesiktning och beskriva slitaget så får vi se om det är lönt med dina lager. Isåfall får du självkart skälig betalning för dem!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #683 skrivet: februari 01, 2008, 22:14:42 »
Nu kommer en liten update, börjar få upp farten på plåtarbetet men man är ju inte född plåtslagare precis!!
Dessutom är det 2mm godstjocklek på plåten i balken.

Sitter här vid datorn och tar en snabb break med 1st bonnöl, 1 lass överblivet ris och en näve snabbtinade mamma scans + 1 las(s) ketchup. Se bild 1.

Bild 2.
Så här ser det ut just nu, lappning pågår. Denna sidan är den bästa så det är inte så stora områden som behöver bytas ut.
I hålet skymtar gårdagens arbete, se bild 3.

Bild 3.
Det tog mig HELA kvällen att få till denna u-formade plåtbit. Fattar inte vart tiden tog vägen. Var mycket kapande putsande mallande kapande mätande  bockande mätande bockande slipande putsande svetsande slipande slipande slipande.....  :-\

Så får det inte gå till så idag kör jag på 110% och skiter i om det inte är mikrometerpassning på varendaste plåtbit som skall svetsas på plats. Plåten är så frisk så att lite glipa gör bara svetsen bättre/lägre.

Men nu borde inte SBP få några utbrott över just den biten, eller vad säger Bekkis the svetsslipskung?  ???
Följdfråga: Blir SBP förbannade om man rostskyddar innan man åker dit så de inte ser alla dåligt slipade svetsar? De sa inget när jag fixade tröskeln förra året. Han sa bara "här luktar det nymålat, jag vågar inte slå på det så fint som det ser ut" och såg glad ut.

NER i garaget med mig - - swisch......
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #684 skrivet: februari 01, 2008, 23:00:52 »
Ser bra ut :)
Jag tycker du ska ha på massor med rostskydd innan du monterar balken, och säg på SBP att du självklart rostskyddat nya balken innan du monterat den ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #685 skrivet: februari 01, 2008, 23:18:25 »
Ser bra ut :)
Jag tycker du ska ha på massor med rostskydd innan du monterar balken, och säg på SBP att du självklart rostskyddat nya balken innan du monterat den ;)

Mm jag tänker i samma banor som du, inte fan tar jag bort balken en gång till och putsar den nya rosten som hunnit komma under körningen till SBP och rostskyddar och skruvar dit den igen.. såå kul är det inte att skruva bort den!

Lägesrapport: Nu börjar jag bli klar med den sidan som är minst att göra på, fast har ännu inte slipat ned alla svetsar där  ::)

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #686 skrivet: februari 02, 2008, 00:00:34 »
klagar dom på att de är nymålat säger du bara att du rostskyddade den i går och den har la inte ricktigt torkat de tog ju lite tid att få den nya hit skickad... eller nåt sånt man kan alltid hitta på nåt...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #687 skrivet: februari 02, 2008, 01:27:42 »
klagar dom på att de är nymålat säger du bara att du rostskyddade den i går och den har la inte ricktigt torkat de tog ju lite tid att få den nya hit skickad... eller nåt sånt man kan alltid hitta på nåt...

Jo man får ju säga det dom vill höra..

Här kommer mer bilder, får väl snart köpa en egen server bara för mina bilder  :-[

Pyssel & papp.. mycket pillande med konstiga bitar blir det.

Svetsning från två sidor så håller det nog fint sen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #688 skrivet: februari 02, 2008, 12:00:55 »
ser bra ut tycker fortfarande att du skall lacka den sleeper blå  ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #689 skrivet: februari 02, 2008, 12:44:10 »
ser bra ut tycker fortfarande att du skall lacka den sleeper blå  ;D

Personligen tänder jag inte på klarblåa underställ  ;)

Nu har jag nästan gjort färdigt hela balken, har en liten bit att putsa till så den passar och svetsa i. Sen bär det av till jobbet för att låna lite rediga verktyg så jag kommer åt att slipa alla svetsar och dessutom ska jag blästra hela balken. Har inget blästerskåp hemma!

Bilder kommer nog framåt kvällen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #690 skrivet: februari 03, 2008, 02:52:55 »
ser bra ut tycker fortfarande att du skall lacka den sleeper blå  ;D
Bilder kommer nog framåt kvällen

Hmm att det alltid ska bli natt så fort..  :-\

Nu är i allafall balken klar, det enda som saknas är ett bulthål samt fäste för höger bromsslangarna.
Får jag bara bort bromsslan
gen är det inga problem med besiktning.. ja förutom bakhjulslagret då.


Jag åkte till verkstan på jobbet idag för att svetsa det sista, slipa svetsar & blästra i blästerskåpet.

Himla kul att jobba med  bra grejer så som svetsen, bandputsen och alla fina vinkelslipar mm.

Svetsar jag inte kom åt med slipskiva tog jag med hårdmetallfräs lufdriven.  Det gick fint!

I morgon hoppas jag hinna bygga ihop bilen. Bara färgen har torkat...
Natti
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #691 skrivet: februari 04, 2008, 00:56:33 »
Fy sjutton vad fint det blev. Säkert mycket arbete, men det var det nog värt. Om dom frågar på besiktningen så säg bara att du skruvat dit "en bättre begagnad", så slipper du frågor om svetsning å sånt. Har själv fått sådana korkade frågor, fast allt sett bättre ut än nytt.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #692 skrivet: februari 04, 2008, 08:13:43 »
Har hustomten varit framme och bytt "rost-balken" mot en ny? ;D Bra utfört jobb. Snyggt att du blästrade hela balken. Är bara lite nyfiken, använde du någon primer, innan "svart-klet"? Roligt att du dokumenterar, så grundligt. Kommer nog en och annan "copycat", i framtiden! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #693 skrivet: februari 05, 2008, 20:16:08 »
Har hustomten varit framme och bytt "rost-balken" mot en ny? ;D Bra utfört jobb. Snyggt att du blästrade hela balken. Är bara lite nyfiken, använde du någon primer, innan "svart-klet"? Roligt att du dokumenterar, så grundligt. Kommer nog en och annan "copycat", i framtiden! :) /Max

hehe som ny blev den inte men bra många år yngre  ;)

Jag kör med (just nu biltema) zinkspray som första rostskydd. Förr använde jag roskskyddsprimer men jag vet inte vilket som är bäst.. zinken rostar om man sprayar direkt på rost men det gör väl "allt".
Men är bra nyfiken på (biltemas) rostätare! Särskillt om det finns sån som är övermålningsbar. Så man kan stoppa rosten där man inte hinner laga den för stunden!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #694 skrivet: februari 05, 2008, 20:20:30 »
Fy sjutton vad fint det blev. Säkert mycket arbete, men det var det nog värt. Om dom frågar på besiktningen så säg bara att du skruvat dit "en bättre begagnad", så slipper du frågor om svetsning å sånt. Har själv fått sådana korkade frågor, fast allt sett bättre ut än nytt.

Tack. Jo det är kul när det blir fint. Det enda jag inte kom åt var några hörn inuti balken. Men där ligger nu myycket av biltemas tunnflytande rostskydd för balkar.

Jo jag ljuger väl och säger att jag fått tag i en annan balk och att jag inte ville göra om detta igen därav det grundliga rostskyddet!

Jo och mycket arbete var det. Som vanligt är jag tidsoptimist och tänkte att det här har jag fixat om ett par dagar. 7 dagar tog det varav 5 var kl 21-02 varje kväll och sen en och en halv dag på helgen... mest tid tog det att svetsa igen alla hål. Mycket konstiga former på den balken och jag är ju perfektionist nära på så jag försöker få varje plåt något sånär lik originalet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #695 skrivet: februari 05, 2008, 22:13:01 »
Bilder på balken monterad.
Snyggt med svart och fint, tråkigt med alla rostiga smutsiga prylar runt omkring. Men den får ju inte bli för blingig  ;)
Dock önskar jag att jag hunnit med att ge länkarmarna samma behandling. Det får bli lite senare i år. Så de inte rostar sönder de med. Funderar på att "boxa" dom med, alltså svetsa i ett golv för mer styrka.

Just nu försöker jag laga min läckande kylare.... finns det något ledsammare?

Jag har ny kylare sen 2 år tillbaka och lyckades tappa luftmängdsmätaren när jag skulle skruva dit den innan besiktning. Självklart slog den ett litet hål i min fina kylare  :'(

Har gjort alla tabbar nu och försökt laga med smältlim, våtrumssilikon och ett packningsmedel jag hade hemma. De två sistnämda härdade aldrig..
Nu sitter jag och väntar på att Plastic Paddings Leak Fix (för läckande kylare, bränsletankar mm.) ska härda i första pålägget.
Hoppas det ska hålla tätt sen. Annars blir det en stor dos kylarcement. Är inte rädd för att få cement i kylkanalerna i motorn eftersom jag snart ska byta motor ändå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #696 skrivet: februari 05, 2008, 23:42:00 »
Nu sitter jag och väntar på att Plastic Paddings Leak Fix (för läckande kylare, bränsletankar mm.) ska härda i första pålägget.

Det härdade fint! Och nu har jag lagt på en omgång till, helt enligt instruktionen fast inte så j#vla tjockt. Det skulle vara 4+4mm men jag har nog nästan det nu. I morgon bitti häller jag i vatten & glykol igen och kör till jobbet. Får hoppas det håller tätt då!!

Ikväll har jag även svetsat fast öronen för bromsrör och hastighetsmätarwire på framaxelbalken vilket jag inte hann med i helgen. Skönt att allt är på plats igen!

Nu blir det nog inte något gjort förrens till helgen med bilen misstänker jag. Jobba av lite hemma istället och samla kraft inför hjullagerbytet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #697 skrivet: februari 09, 2008, 02:12:45 »
Nu har jag börjat byta hjullager.

Fick problem med att få bort bromstrumman (som låstes av beläggen). Det hjäple inte heller att pilla på beläggen i hålet.
Tillslut fick det gå med våld.

Annars satt allt löst och fint, muttern till medbringaren behövde jag inte ens ta i på.
Medbringaren lossnade lätt med några knyck med biltemas näst minsta bräckjärn. Axeln kom ut med några lätta slag.

Är nog lättare att lossa allt när det varit löst och skakat runt ett tag.

Det som jävlas nu är de två övre insexskruvarna som håller lagerhuset i bakaxeln. Får se om det lossnar annars får jag byta lager på plats.

Här kan ni se hur glappt lagret var redan förra året: http://www.youtube.com/watch?v=cGx9iBFoVTs&feature=user

Bilden visar statusen just nu
« Senast ändrad: februari 09, 2008, 12:33:55 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #698 skrivet: februari 09, 2008, 12:28:43 »
Nog för att jag tycker jag fått se min beskärda del av glappa hjullager när jag jobbat på MC verkstad, men det där var inte att leka med!
« Senast ändrad: september 20, 2011, 00:55:18 av FREJ »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #699 skrivet: februari 09, 2008, 12:36:02 »
Nog för att jag tycker jag fått se min beskärda del av glappa hjullager när jag jobbat på MC verkstad, men det där var inte att leka med!

Jag tror länken skulle ha varit:
http://www.youtube.com/watch?v=cGx9iBFoVTs&feature=user

Hm ja jag förstår att det var ovanligt glappt. Ska bli kul att se hur det ser ut när jag får bort det.

Håller på och tillverkar en enkel avdragare med en gängstång och plattjärn just nu med inspiration av Zlobban!

Jag får inte bort huset annars hade jag satt det i pressen på jobbet. De två övre insexbultarna som håller huset har ärgat fast i huset så jag får inte bort bromsskölden och jag vill inte lossa på bromsrören.

Tack för rättning av länk!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #700 skrivet: februari 10, 2008, 01:02:11 »
Håller på och tillverkar en enkel avdragare med en gängstång och plattjärn just nu med inspiration av Zlobban!

Jag får inte bort huset annars hade jag satt det i pressen på jobbet.

Har du ett sånt nav där lagret är ipressat utifrån? Isåfall är det bara att ta bort låsringen å sedan pressa ur lagret, som jag beskrev. Annars måste du nog lös med navet för att få ur lagret då det är monterat från insidan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #701 skrivet: februari 10, 2008, 09:00:34 »
Håller på och tillverkar en enkel avdragare med en gängstång och plattjärn just nu med inspiration av Zlobban!

Jag får inte bort huset annars hade jag satt det i pressen på jobbet.

Har du ett sånt nav där lagret är ipressat utifrån? Isåfall är det bara att ta bort låsringen å sedan pressa ur lagret, som jag beskrev. Annars måste du nog lös med navet för att få ur lagret då det är monterat från insidan.

Jag har navet som är inprssat utifrån Ja. Jag försökte pressa ut det men hade bara M10 gängstång och den höll inte. Hade inget ordentligt att värma med heller.
Så jag gjorde "en jyllskar" och svetsade i skrot i yttre innerringen och slog ut den, petade ut kulorna och svetsade och slog in inre innerringen med. Sen var det bara att kräma på i ytterringen så att den blev lös och sen gick det smidigt att slå ut den innifrån.
Där står jag nu, ska rostrensa och rostskydda lite på skölden mm när jag ändå är där och håller på.
Sen hoppas jag att jag får i lagret smidigt. Har lagt det i frysen på jyllskars inrådan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #702 skrivet: februari 10, 2008, 11:52:29 »
Kollade filmen, ett helt otroligt glapp, att det ens gått att köra med den "bakhjulsstyrningen". glappet mellan tanke och handling, är däremot inte stort, i denna projekttråd! ;) Vad är det för låsring det talas om? Finns den med på bild? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #703 skrivet: februari 10, 2008, 15:42:11 »
Kollade filmen, ett helt otroligt glapp, att det ens gått att köra med den "bakhjulsstyrningen". glappet mellan tanke och handling, är däremot inte stort, i denna projekttråd! ;) Vad är det för låsring det talas om? Finns den med på bild? :) /Max

ja det är fantastiskt, har inbillat sig ibland att man känt glappet men kan inte säga ärligt att jag gjort det.
Än mer fantastiskt att det inte låtit nåt! Lagret har ju fungerat som vanligt lixom.

Här kommer 3 bilder.

Den sista visar med ett gult streck spåret där låsringen sitter. Kan lägga upp bild på ringen senare.
Mellan stoppklacken (vid det blåa strecket) och låsringen sitter ju lagret fast.

Nån som vet varför min kamera ibland lägger röda sträck horisontellt längst upp i bilden? Händer bara ibland. Kamera=Konica Minolta nånting.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #704 skrivet: februari 10, 2008, 18:41:07 »
Den sista visar med ett gult streck spåret där låsringen sitter. Kan lägga upp bild på ringen senare. Mellan stoppklacken (vid det blåa strecket) och låsringen sitter ju lagret fast.

Denna sk låsring är det en vanlig låsring? En sådan, i fjäderstål, som man tar med en låsringstång? Måste nog skaffa en ny innan lagerbytet. Det följde inte med någon i biltemas lagersats. Var köpte du, din nya låsring? :)

Nån som vet varför min kamera ibland lägger röda sträck horisontellt längst upp i bilden? Händer bara ibland. Kamera=Konica Minolta nånting.

Har själv en Konica- Minolya (X60), den fungerar oftast bra. I bland kan det dock bli några runda cirklar på fotot, som liknar vattendroppar. Vet ej vad det är för fel på din kamera. Det vanligaste sättet att förstöra en digitalkamera är att utsätta den för fukt. Jag har alltid min i en liten plast påse, en sådan med "blixtlås". De tål nämligen inte kroppsfukten hellre, då man ex har den i bröstfickan! Använd plastpåse, om du vill behålla kameran länge!!! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #705 skrivet: februari 10, 2008, 19:44:33 »
Den sista visar med ett gult streck spåret där låsringen sitter. Kan lägga upp bild på ringen senare. Mellan stoppklacken (vid det blåa strecket) och låsringen sitter ju lagret fast.

Denna sk låsring är det en vanlig låsring? En sådan, i fjäderstål, som man tar med en låsringstång? Måste nog skaffa en ny innan lagerbytet. Det följde inte med någon i biltemas lagersats. Var köpte du, din nya låsring? :)

Nån som vet varför min kamera ibland lägger röda sträck horisontellt längst upp i bilden? Händer bara ibland. Kamera=Konica Minolta nånting.

Har själv en Konica- Minolya (X60), den fungerar oftast bra. I bland kan det dock bli några runda cirklar på fotot, som liknar vattendroppar. Vet ej vad det är för fel på din kamera. Det vanligaste sättet att förstöra en digitalkamera är att utsätta den för fukt. Jag har alltid min i en liten plast påse, en sådan med "blixtlås". De tål nämligen inte kroppsfukten hellre, då man ex har den i bröstfickan! Använd plastpåse, om du vill behålla kameran länge!!! ;) :) /Max

Det är en vanlig låsring, jag använde den gamla  :-[

Tack för tipset med kameran. Men jag har min i en kameraväska.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #706 skrivet: februari 10, 2008, 20:26:02 »
haha, lilla glappet på hjullagret. Har du fått ihop allting nu så det bara är att ombesikta?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #707 skrivet: februari 11, 2008, 23:08:29 »
haha, lilla glappet på hjullagret. Har du fått ihop allting nu så det bara är att ombesikta?

Igår söndag så fick jag ihop allt framåt kvällen.

Jag la lite tid på att knacka & slipa bort så mycket rost som möjligt, hittade dessutom ett hål i bakaxelröret (se bifogad bild). Jag hittade det med rosthackan och hackade upp så mycket jag kunde. Sen smälte jag kanterna med svetsen så att det fanns friskt stål att svetsa i. Sen la jag i en liten bit plattjärn 4mm godstjocklek och svetsade igen hålet.
Därefter vart det zinkspray och sen rostskydd. På bromstrumman och ytan på bromsskölden som backarna sitter på la jag värmetålig färg. Mest för att den torkade fortare, vet inte hur varmt det blir i trummorna vid hård körning så det kanske var smart att använda värmetålig lack ändå, vem vet.
Lagret låg i frysen ett dygn (tack jyllskar) sen var det inga problem att "ploppa" det på plats. Dock var jag lite snål och fick handlingsförlamning när jag såg att det inte skulle gå att få dit låsringen så var snabbt på med den gamla lagerringen och slog in lagret sista halva millimetern. Fick ändå slå igen på låsringen för att den skulle ploppa i den oxå. Hoppas jag inte gjort nåt dumt så att lagret har skadats nu. Obs slog bara på ytterringen alltså med hjälp av den gamla ringen. Hade träkloss i mellan ringen och slagverktyget som var en stor plastklubba.
Sen ploppade jag i axeln utan problem.

Nu kommer vi till kvällens poäng. När axeln satt sig fast i lagret (nästan direkt pga. temperaturstegringen) så kände jag försiktigt på den, och jo den var glapp nu med även med nya lagret! Jag har haft såna tankar i bakhuvudet att "tänk om det är axeln som gått ned sig eller lagerhuset". Lagerhuset var ju inget fel på det märkte jag när gamla lagret skulle ut och nya skulle in men axeln lossnade ju alltför lätt.
Men sen slog det mig! Det gamla lagret var förmodligen aldrig nåt fel på!!!
Enda anledningen till att det var så glappt (och ändå inte lät alls) var såklart att muttern till axeln och medbringaren släppt!! Tillräckligt för att lagrets två halvor skulle dela på sig lite så att det då började glappa!
Därför har jag kunnat köra ~1000 mil med "dåligt" hjullager som aldrig velat börja låta!

Kan vara en bra lärdom att tänka på för er andra om ni upptäcker att nåt bakhjul är glappt!
Upptäckten var sådär kul efter en helgs trälande i garaget även om jag nu har ett (förhoppningsvis) friskt hjullager i många år framöver!

Lite bilder på det sista, hann aldrig ta en med bromstrumman monterad tyvärr. Ser ganska snyggt ut jämfört med rostigt original. Får se hur länge det varar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #708 skrivet: februari 11, 2008, 23:14:28 »
sånt rosthål hade jag på min projektbil oxå när jag slet ner dedionen. men eftersom den ändå ska skrotas så tänkte jag inte mer på det. fick även med mej ett fäste till bladfjäder när ja va där och rykte.=)
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #709 skrivet: februari 11, 2008, 23:30:07 »
sånt rosthål hade jag på min projektbil oxå när jag slet ner dedionen. men eftersom den ändå ska skrotas så tänkte jag inte mer på det. fick även med mej ett fäste till bladfjäder när ja va där och rykte.=)

Det är ett dumt hål där på bakaxeln där det samlas smuts och vatten, fick hacka mig ned i kanske 10mm gravrost blandat med skit där. Innan jag hittade hålet som inte var ett hål utan en tunn skorpa med rostig plåt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #710 skrivet: februari 11, 2008, 23:33:23 »
Ännu ett väl utfört arbete! :) Är fortfarande lite förbryllad hur det gått, så bra, att köra med ett sådant glapp! Lagret måste varit deformerat, kulorna var nog inte runda längre. Har du undersökt det gamla lagret? Det blev kanske förstört när du svetsade på det! Håller på att jaga en ny låsring, verkar svår att hitta! Du skrev att din gamla gick att återanvända! Var den inte, mycket rostig? /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #711 skrivet: februari 12, 2008, 03:01:13 »
du ser! :)
ingen fara att slå på ytterringen så länge du inte slår på inneringen är det lugnt. Vilket knep körde du för att få bort medbringaren då?
Jobbigt när man lagar ett fel som inte är :D
Det blev bra nu då iallafall ?
Ha de!

haha, lilla glappet på hjullagret. Har du fått ihop allting nu så det bara är att ombesikta?

Igår söndag så fick jag ihop allt framåt kvällen.

Jag la lite tid på att knacka & slipa bort så mycket rost som möjligt, hittade dessutom ett hål i bakaxelröret (se bifogad bild). Jag hittade det med rosthackan och hackade upp så mycket jag kunde. Sen smälte jag kanterna med svetsen så att det fanns friskt stål att svetsa i. Sen la jag i en liten bit plattjärn 4mm godstjocklek och svetsade igen hålet.
Därefter vart det zinkspray och sen rostskydd. På bromstrumman och ytan på bromsskölden som backarna sitter på la jag värmetålig färg. Mest för att den torkade fortare, vet inte hur varmt det blir i trummorna vid hård körning så det kanske var smart att använda värmetålig lack ändå, vem vet.
Lagret låg i frysen ett dygn (tack jyllskar) sen var det inga problem att "ploppa" det på plats. Dock var jag lite snål och fick handlingsförlamning när jag såg att det inte skulle gå att få dit låsringen så var snabbt på med den gamla lagerringen och slog in lagret sista halva millimetern. Fick ändå slå igen på låsringen för att den skulle ploppa i den oxå. Hoppas jag inte gjort nåt dumt så att lagret har skadats nu. Obs slog bara på ytterringen alltså med hjälp av den gamla ringen. Hade träkloss i mellan ringen och slagverktyget som var en stor plastklubba.
Sen ploppade jag i axeln utan problem.

Nu kommer vi till kvällens poäng. När axeln satt sig fast i lagret (nästan direkt pga. temperaturstegringen) så kände jag försiktigt på den, och jo den var glapp nu med även med nya lagret! Jag har haft såna tankar i bakhuvudet att "tänk om det är axeln som gått ned sig eller lagerhuset". Lagerhuset var ju inget fel på det märkte jag när gamla lagret skulle ut och nya skulle in men axeln lossnade ju alltför lätt.
Men sen slog det mig! Det gamla lagret var förmodligen aldrig nåt fel på!!!
Enda anledningen till att det var så glappt (och ändå inte lät alls) var såklart att muttern till axeln och medbringaren släppt!! Tillräckligt för att lagrets två halvor skulle dela på sig lite så att det då började glappa!
Därför har jag kunnat köra ~1000 mil med "dåligt" hjullager som aldrig velat börja låta!

Kan vara en bra lärdom att tänka på för er andra om ni upptäcker att nåt bakhjul är glappt!
Upptäckten var sådär kul efter en helgs trälande i garaget även om jag nu har ett (förhoppningsvis) friskt hjullager i många år framöver!

Lite bilder på det sista, hann aldrig ta en med bromstrumman monterad tyvärr. Ser ganska snyggt ut jämfört med rostigt original. Får se hur länge det varar.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #712 skrivet: februari 12, 2008, 08:55:43 »
Att använda den gamla ytterringen för att slå in det ny lagret var i princip standard på MC verkstan jag jobbade i, så det är absolut inga problem! Vi brukar använda en en bit rundstav för att knacka direkt på gamla lagerringen, funkar utmärkt och svarar betydligt bättre än en träkloss; man känner direkt när lagret bottnar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #713 skrivet: februari 12, 2008, 21:01:27 »
Först å främst, kul med respons på vad jag gör på bilen/i tråden!

Ännu ett väl utfört arbete! :) Är fortfarande lite förbryllad hur det gått, så bra, att köra med ett sådant glapp! Lagret måste varit deformerat, kulorna var nog inte runda längre. Har du undersökt det gamla lagret? Det blev kanske förstört när du svetsade på det! Håller på att jaga en ny låsring, verkar svår att hitta! Du skrev att din gamla gick att återanvända! Var den inte, mycket rostig? /Max
Ja det tycker jag oxå är skumt.. men kände aldrig nåt konstigt när jag körde med det. Som jämförelse kan jag säga att jag kände direkt när min svetsdiff gått av och bilen blev totalt enhjulsdriven och drog snett vid gaspådrag på 2an och 3an ut på gasarakan  ;)

Har inte hunnit undersöka lagret än, men det ligger och väntar på verkstadsbänken  ;)

Jag återanvände min gamla ring, den var inte rostig alls, på sin höjd lite vit av ärget från aluminiumet den sitter i.

du ser! :)
ingen fara att slå på ytterringen så länge du inte slår på inneringen är det lugnt. Vilket knep körde du för att få bort medbringaren då?
Jobbigt när man lagar ett fel som inte är :D
Det blev bra nu då iallafall ?
Ha de!

Tack igen för inspiration och tips!
Skönt att man kan slå på ytteringen. Misstänkte att det inte skulle skada lagret på något sätt. Medbringaren trillade nästan ut av sig själv som jag skrivit 2ggr tidigare i tråden. Det räckte med nåt enstaka slag med PLAST-klubban så for den ut! Den var ju inte tillräckligt åtdragen men satt tydligen fast i lagrets innerringar lite ändå.
Nu är "allt" bra. I allafall på höger bak  ::)

Att använda den gamla ytterringen för att slå in det ny lagret var i princip standard på MC verkstan jag jobbade i, så det är absolut inga problem! Vi brukar använda en en bit rundstav för att knacka direkt på gamla lagerringen, funkar utmärkt och svarar betydligt bättre än en träkloss; man känner direkt när lagret bottnar...

Okej, låter bra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #714 skrivet: februari 15, 2008, 17:57:46 »
Har inte hunnit undersöka lagret än, men det ligger och väntar på verkstadsbänken  ;)

Jag återanvände min gamla ring, den var inte rostig alls, på sin höjd lite vit av ärget från aluminiumet den sitter i.

Jag har funderat lite. Kan möjligtvis, detta var anledningen till att  lagerhuset är i aluminium. Dvs att lagerhuset, som är "oädlast", skall ta all korrosion. Mao offras som en offeranod, på båtar! I så fall borde det bytas, när lagret byts! Men det finns nog inte tillgängligt att köpa från Volvo... :( Den enda anledning att ha huset i alu, förutom ovan nämnda, skulle vara viktbesparing. Ganska otroligt, kan inte se någon sådant, på andra ställen  på bilen. :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #715 skrivet: februari 15, 2008, 19:08:51 »
Har inte hunnit undersöka lagret än, men det ligger och väntar på verkstadsbänken  ;)

Jag återanvände min gamla ring, den var inte rostig alls, på sin höjd lite vit av ärget från aluminiumet den sitter i.

Jag har funderat lite. Kan möjligtvis, detta var anledningen till att  lagerhuset är i aluminium. Dvs att lagerhuset, som är "oädlast", skall ta all korrosion. Mao offras som en offeranod, på båtar! I så fall borde det bytas, när lagret byts! Men det finns nog inte tillgängligt att köpa från Volvo... :( Den enda anledning att ha huset i alu, förutom ovan nämnda, skulle vara viktbesparing. Ganska otroligt, kan inte se någon sådant, på andra ställen  på bilen. :) /Max

Det är möjligt.. Men står inget om det i Volvos beskrivning av lagerbyte här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2689.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #716 skrivet: februari 23, 2008, 02:25:46 »
Nu har jag påbörjat ett index på sida 1 i denna projekttråd för större översikt av allt som hänt. Ofta man får leta länge efter en bild eller en beskrivning av nåt man vet finns men inte vet var.

Tack för inspirationen Återfallet! Alla projekttrådar på mer än 3-4 sidor borde ha Index på sida 1. Underlättar mycket!

I morgon ska jag försöka byta bromsslang. Det är det sista innan ombesiktning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #717 skrivet: februari 24, 2008, 04:20:47 »
Nu har jag fått tummen ur och honat ur cylindrarna i min B230A-block som skall bli stommen i min nya motor.

Har aldrig gjort detta innan så vet inte om jag gör rätt men det blir ränder i vissa cylindrar, områden där cyl.diametern är större än på övriga ställen så att slipstenarna missar den biten. Nån som kan detta?

4 bilder säger mer än 4000 ord..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #718 skrivet: februari 24, 2008, 04:32:18 »
Nu börjar det bli intressant igen, hemma hos FREJ! "Sämsta cylindern"! Vilka skador hittade du? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #719 skrivet: februari 24, 2008, 04:58:19 »
Ursäkta, läste inte ordentligt! Det finns mikrometrar att mäta med (i cylindrar). Man skall sträva efter att få diagonala revor, när cylindern slipas. Tror att cylindern kan bli oval med åren! Har själv bara honat mindre motorer. Men dessa har haft stora skador efter ringbrott och "skärningar". Bla har, aluminiumet i kolvarna, en förmåga att kleta på cylinderväggen! Har fungerat bra efteråt. De diagonala revor, som uppkommer vid honingen, är inget negativt. "De hjälper till att smörja" och blir med tiden bortslipade av ringarna! Är cylindern oval måste den borras och överdimensionerade kolvar användas! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.