haha, lilla glappet på hjullagret. Har du fått ihop allting nu så det bara är att ombesikta?
Igår söndag så fick jag ihop allt framåt kvällen.
Jag la lite tid på att knacka & slipa bort så mycket rost som möjligt, hittade dessutom ett hål i bakaxelröret (se bifogad bild). Jag hittade det med rosthackan och hackade upp så mycket jag kunde. Sen smälte jag kanterna med svetsen så att det fanns friskt stål att svetsa i. Sen la jag i en liten bit plattjärn 4mm godstjocklek och svetsade igen hålet.
Därefter vart det zinkspray och sen rostskydd. På bromstrumman och ytan på bromsskölden som backarna sitter på la jag värmetålig färg. Mest för att den torkade fortare, vet inte hur varmt det blir i trummorna vid hård körning så det kanske var smart att använda värmetålig lack ändå, vem vet.
Lagret låg i frysen ett dygn (tack jyllskar) sen var det inga problem att "ploppa" det på plats. Dock var jag lite snål och fick handlingsförlamning när jag såg att det inte skulle gå att få dit låsringen så var snabbt på med den gamla lagerringen och slog in lagret sista halva millimetern. Fick ändå slå igen på låsringen för att den skulle ploppa i den oxå. Hoppas jag inte gjort nåt dumt så att lagret har skadats nu. Obs slog bara på ytterringen alltså med hjälp av den gamla ringen. Hade träkloss i mellan ringen och slagverktyget som var en stor plastklubba.
Sen ploppade jag i axeln utan problem.
Nu kommer vi till kvällens poäng. När axeln satt sig fast i lagret (nästan direkt pga. temperaturstegringen) så kände jag försiktigt på den, och jo den var glapp nu med även med nya lagret! Jag har haft såna tankar i bakhuvudet att "tänk om det är axeln som gått ned sig eller lagerhuset". Lagerhuset var ju inget fel på det märkte jag när gamla lagret skulle ut och nya skulle in men axeln lossnade ju alltför lätt.
Men sen slog det mig! Det gamla lagret var förmodligen aldrig nåt fel på!!!
Enda anledningen till att det var så glappt (och ändå inte lät alls) var såklart att muttern till axeln och medbringaren släppt!! Tillräckligt för att lagrets två halvor skulle dela på sig lite så att det då började glappa!
Därför har jag kunnat köra ~1000 mil med "dåligt" hjullager som aldrig velat börja låta!
Kan vara en bra lärdom att tänka på för er andra om ni upptäcker att nåt bakhjul är glappt!
Upptäckten var sådär kul efter en helgs trälande i garaget även om jag nu har ett (förhoppningsvis) friskt hjullager i många år framöver!
Lite bilder på det sista, hann aldrig ta en med bromstrumman monterad tyvärr. Ser ganska snyggt ut jämfört med rostigt original. Får se hur länge det varar.