Såå! Nu ska jag äntligen göra slag i saken. Har varit mycket snack i ett års tid men det har varit ett lärorikt år. Nu förstår jag det mesta i teorin men nu ska det praktiseras också!
Min B200F var nyss utrustad med:- Bosch LU-Jetronic insprutningssystem
- Renix Självinställande elektroniskt brytarlöst tändsystem
LU-Jetronic är utbytt mot:Steg 1:- Megasquirt eftermarknadsinsprut i byggsats (jag köpte färdiglött kretskort)
Steg 2:- Megasquirt n' Spark mjukvara för att även kunna programera och trigga tändningen
- Bosch Tändmodul + Brytarlös fördelare med Hall-givare som ger tändläge till Megasquirt n' Spark och triggas av Megasquirt n' Spark
Steg 3:- Dotterkort för fler/bättre funktioner
B200 byts år 2008 ut mot genomgången B230 fast med B200:ans original-topp. Skelettsvänghjul samt 240-turbo tryckplatta + opellamell smiter med i samma veva. Samt en sprängkåpa kring kopplingshuset ifall skelettsvänghjulet vill flyga i bitar.
Steg 4:- Megasquirt 2 processor för större möjligheter (Mer datorkraft, mer avancerade funktioner mm.)
Steg 5:- Bredbandslambdasond monterad för att lättare/bättre kunna mappa bränslet.
Så nu är allt på plats som man drömde om en gång för längesen (år 2004). I skrivande stund 2010-09-01 så är det bara lite pill kring tändningen kvar
(dwell) för att få motorn att gå rent i hela registret.
Sedan så är arbetet kring motorn klart förutom att lite trim med annan topp och kamaxel förväntas.
Nu är det karossen och hjulupphängningen som förtjänar översyn eller utbyte.
Sist men inte minst står nåt annat än öppen diff högst på önskelistan. Vi får se vad framtiden har att erbjuda där.
För att kunna hitta i min nu ganska långa projekttråd har jag skapat ett index nedan. För att underlätta både för mig och för er

INDEXSida: Datum: Innehåll:Sid 1: (2004-12) Bygge av och uppstart med
Megasquirt, tankar
100% E85 för 1:a gången!
Sid 2: (2005-03) Bygger
lambdamätare, strul med
låg-ohmiga spridare.Sid 3: (2005-05) Bygger
Flyback-kort till MS, köper B230A och motorvärmare.
Sid 4: (2005-12) Byte av kylare.
Sid 5: (2006-06) Bygger
Extra-kort till MS.
Sid 6: (2006-11) Köper
Skelettsvänghjul/lättat svänghjul, pillar med hallgivare & tändmodul.
Sid 7: (2007-01) Lagar fläktmotstånd & svetsar vänster tröskel i framkant + golv.
Sid 8: (2007-03) Monterar bilstereo, slutsteg och högtalare & tvättar och river isär B230A.
Sid 9: (2007-03) Fixar tillfälligt tankband, testar max rullomkrets, krockar skärmkant HB &
kopplar tändsystem till MS.
Sid 10: (2007-07) Rubbar och Vaxar bilen för första gången & byter skärmkant HB.
Sid 11: (2007-08) Fortsatt skärmkantsbyte,
monterar extraktorgrenrör & kör sönder diffen.
Sid 12: (2007-09) Svetsar diffen!Sid 13: (2007-09) Tar ner växellåda & slutväxel.
Sid 14: (2007-09) Renoverar bränsletank, svetsar bagagegolv + ny infästning reaktionstag VB & bygger nya kuddar till växellådsbalk.
Sid 15: (2007-11) Bygger öppningsbar grill för motorvärmar-intag & börjar laga rost i fronten (igen).
Sid 16: (2007-12) Viktar kolvar & stakar B230A & svetsar längs+tvärgående balk vid VF-hjul.
Sid 17: (2008-01) Svetsar upp framaxelbalk efter date med SBP.
Sid 18: (2008-02) Gör klart framaxelbalk, lagar kylare, byter hjullager HB & honar B230A.
Sid 19: (2008-02) Byter bromsslang VF, blästrar extraktorgrenrör,
väger skelettsvänghjul med tillhörande tryckplatta.Sid 20: (2008-03) Rengör & mäter upp kolvringar, lager mm. i B230:n. Provar
Plastigauge för 1:a gången. Gjuter en 0:a på B230-blocket.
Sid 21: (2008-04) Monterar nya Ramlager & kolvringar i B230:n.
Sid 22: (2008-04) Lyfter ur B200F!Sid 23: (2008-04) Bygger sprängkåpa till skelettsvänghjulet.
Sid 24: (2008-04) Svetsar klart sprängkåpa, testar
rostätare + citronsyra, köper
urtrampningslager. Lagar växelspakshållaren & svetsar
short-shift.
Sid 25: (2008-05) Vänder kuggkrans på svänghjul, köper & monterar nya bussningar till växelspak, gör plats för short-shift, lyfter i B230 första gången.
Sid 26: (2008-05) Kopplingen kopplar inte ur efter montage av B230!
Sid 27: (2008-05) Lyfter ur och i B230 igen,
löser kopplingsproblemet med shimsningar.Sid 28: (2008-05) Köper "puck" till styrningen, shimsar hängiga motorfästen, monterar småplock,
STARTAR UPP B230!!Sid 29: (2008-05) Monterar sommardäck, puck till styrning,
nytt batteri och analyserar uppstartsoljan.
Sid 30: (2008-06) Byter till mineralolja, fotar i solnedgång, testar
Palm V med PalmEdit, kollar inkörd spissvärta, byter lambdasond.
Sid 31: (2008-06) Bränner MS1-processor, byter map-PC, köper MS2-processor.
Sid 32: (2008-07) Förbereder MS för MS2-processorn.
Sid 33: (2008-07) Drar åt lös styrväxel samt monterar ny reg-skylt bak.
Sid 34: (2008-08) Mäter upp hur stora slag det blev på spaken med shortshift-modden.
Sid 34: (2008-08) Testar bränsletrycket under körning med mätaren på vindrutan.
Sid 35: (2008-09) Monterar original fullflödes förstadämpare som slutljuddämpare.
Sid 36: (2008-10) Lagar vänster undre fjäderskål samt börjar byta vänster bakskärm