Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1817874 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1320 skrivet: augusti 07, 2008, 01:06:10 »
Igår kände jag obehagliga saker i ratten när jag rejsade mellan jobb och hem.

När jag vred på ratten så var det ett glapp eller en fördröjning innan rörelsen på ratten resulterade i rörelse på framhjulen!  :o
Blev rädd och trodde att typ gummiskarven mellan rattstång och styrväxel havererat eller något liknande.

Idag tog jag reda på och åtgärdade felet.
Det var styrväxeln som satt lös. Förmodligen borde jag bytt låsmuttrar när jag muttrade dit styrväxeln innan nya motorn lyftes i. Dessutom kanske jag hade några hekto för mycket kopparpasta på gängorna (bosse bildoktornsyndromet igen)  ;)

Det var dock aldrig nån fara för liv och lem då det bara var lite lite löst men det räckte för att styrväxeln skulle kunna halka omkring på min oljiga framaxelbalk. Motorn läcker redan olja från flera håll bla o-ringen runt oljestickan. Detta resulterar i olja på diverse platser under motorn..

Liite knivigt att dra alla 4 bultarna till styrväxeln då jag försämrat förutsättningarna genom att montera min egenbyggda sprängkåpa samt extraktorgrenröret. Men jag lyckades ändå. Lossnar den igen får jag byta låsmuttrarna.

Ni får ingen bild på oljig styrväxel däremot på ett skoj stenskott jag hittade i fronten, verkar som om jag övergett inkörningen av motorn och släppt loss bilen på lite skojigt grus  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1321 skrivet: augusti 07, 2008, 10:13:49 »
Haha! Snyggt, eller nåt... Bultarna till styrväxeln är ju inte roliga att komma åt; jag minns när jag låg i ett ouppvärmt garage i -5oC och skulle dra loss dem för att komma åt och byta oljetrågspackningen på min bil. Då svor jag både en och två gånger över Volvos ingenjörer...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1322 skrivet: augusti 10, 2008, 22:49:45 »
Letat igenom din tråd snabbt lite här och där men hittar inte var du testade olika tider med öppet luftfilter/katt/utan katt osv.

Vilka hastigheter körde du?  Jag testade 80-130km/h idag, eftersom jag vill minnas att det var det du provade, vill ha något att jämföra mot. Får se om jag vågar erkänna tiden bara eller om jag ska ljuga  ;D

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1323 skrivet: augusti 10, 2008, 23:33:43 »
Tur att det bara var skruvarna på styrväxeln! Inga trevliga saker händer om styrningen lägger av! :)

Läste om dina äventyrligheter under processorbytet! Bara en sak att säga; Kurre har djupa kunskaper om MS, tur för oss att han kör 340! ;D :)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1324 skrivet: augusti 10, 2008, 23:45:14 »
Letat igenom din tråd snabbt lite här och där men hittar inte var du testade olika tider med öppet luftfilter/katt/utan katt osv.

Vilka hastigheter körde du?  Jag testade 80-130km/h idag, eftersom jag vill minnas att det var det du provade, vill ha något att jämföra mot. Får se om jag vågar erkänna tiden bara eller om jag ska ljuga  ;D

Är det dehär du söker? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg2080#msg2080

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1325 skrivet: augusti 11, 2008, 22:12:02 »
Letat igenom din tråd snabbt lite här och där men hittar inte var du testade olika tider med öppet luftfilter/katt/utan katt osv.

Vilka hastigheter körde du?  Jag testade 80-130km/h idag, eftersom jag vill minnas att det var det du provade, vill ha något att jämföra mot. Får se om jag vågar erkänna tiden bara eller om jag ska ljuga  ;D

Är det dehär du söker? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg2080#msg2080

Ja precis. Men det var tydligen enligt rpm som testet utfördes. Ska testa nån dag. Tack kullke

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1326 skrivet: augusti 11, 2008, 22:20:53 »
Letat igenom din tråd snabbt lite här och där men hittar inte var du testade olika tider med öppet luftfilter/katt/utan katt osv.

Vilka hastigheter körde du?  Jag testade 80-130km/h idag, eftersom jag vill minnas att det var det du provade, vill ha något att jämföra mot. Får se om jag vågar erkänna tiden bara eller om jag ska ljuga  ;D

Är det dehär du söker? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.msg2080#msg2080

Ja precis. Men det var tydligen enligt rpm som testet utfördes. Ska testa nån dag. Tack kullke

Har för mig att jag skrivit ut Km/h någonstans men eftersom jag alltid har konstiga däckstorlekar så vet man inte vart man har det hela  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1327 skrivet: augusti 17, 2008, 13:14:56 »
Längesen jag skrev nåt seriöst här nu..

Här kommer i allafall mått på växelspakens fulla slag efter 2cm shortshift.
Kurre ska mäta originalets slag så då kan jag skriva ihop allt i kommande guide som kommer sammanfatta allt.

Alla mått är mätt till centrum på spaken.

Vänster/Höger fulla slag mäter 11,5 cm. (ej till backen, bara till dess backspärren tar emot) Se bifogad bild 01+02.
Trean till fyran mäter 9,5 cm. Se bifogad bild 03+04. (Har låtit spaken vila i sina lägen för trean och fyran, inte pressat spaken i max ändläge).
« Senast ändrad: augusti 17, 2008, 16:11:20 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1328 skrivet: augusti 17, 2008, 15:45:11 »
Lysande! Värdena från en originalspak finns i min projekttråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3008.280
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1329 skrivet: augusti 19, 2008, 12:07:44 »
Här kommer till slut en länk till den .ini fil jag använder för tillfället; EgoTargetVoltage buggen är fixad och jag har lagt till en SyncLossräknare till loggen. Enjoy!

http://kurre86.dyndns.org/bilar/megasquirt-ii.ini.ms2extra-201

Provade den idag men Megatune sade
ERROR:megatune.ini:0040 - The included file 'Megasquirt-II.ini' could not be opened.
Megatune is terminating


Dessutom kan jag inte se nån skillnad angående lostsync mellan din och originalfilen jag hade.. kollade mina loggar men där hittar jag dock inget som heter lostsync..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1330 skrivet: augusti 19, 2008, 21:00:38 »
Mycket märkligt, jag tog filen från laptopen jag använder i bilen, så hos mig funkar det ju... Vilken MT-version använder du, jag har 2.25 p1.

Om vi inte lyckas lösa det hela får du väl göra förändringarna manuellt, det handlar om 2 rader som behöver ändras/läggas till. Att du inte ser någon skillnad mellan filerna vid lostsync delen beror nog på att det inte är någon skillnad, skillnaden ligger på näst sista raden, den raden saknas helt i originalfilen!
Det jag säger åt MT med raden: entry = synccnt, "LostSync", int, "%d" är att skapa en loggvariabel med namn "LostSync", ta värden till den från "synccnt" värdet i utströmmen från MS samt att värdet är ett heltal och ska ha en viss formatering.
« Senast ändrad: augusti 19, 2008, 21:27:18 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1331 skrivet: augusti 19, 2008, 23:13:44 »
Mycket märkligt, jag tog filen från laptopen jag använder i bilen, så hos mig funkar det ju... Vilken MT-version använder du, jag har 2.25 p1.

Om vi inte lyckas lösa det hela får du väl göra förändringarna manuellt, det handlar om 2 rader som behöver ändras/läggas till. Att du inte ser någon skillnad mellan filerna vid lostsync delen beror nog på att det inte är någon skillnad, skillnaden ligger på näst sista raden, den raden saknas helt i originalfilen!
Det jag säger åt MT med raden: entry = synccnt, "LostSync", int, "%d" är att skapa en loggvariabel med namn "LostSync", ta värden till den från "synccnt" värdet i utströmmen från MS samt att värdet är ett heltal och ska ha en viss formatering.

Jag har P3..

Jag har det (entry = synccnt, "LostSync", int, "%d")i min fil.. vilken är den adnra raden?



Var ute och mappade mer ikväll. Blir inte klok på vad mitt MS håller på med.
Tidigare idag kunde jag göra accellerationer mellan startvarv och ~4500rpm (över det varvet har jag misständningar) utan problem. Fet blandning i stort sätt hela vägen.
Sen efter en stunds tomgångkörning går bilen skit och blurrar, kollar upp det och inser att den plötsligt går snålt så fort jag rör gasen. Höjer Reqfuel från 20 till 22. Då funkar det nästan, höjer till 24 och då får jag fet blandning igen under full last, dock blir ju det typ 20% för fett på låg och dellast och det indikeras oxå av EgoCorrection som ställer sig på ~80%.

Senare på kvällen var jag ut igen som sagt.. och då räckte plötsligt inte ReqFuel på 24 till längre.. var uppe på 30 innan jag tröttnade och åkte hem och käkade mackor istället.
Fattar inte vad som händer.. det man börjar grunna på är ifall bränslefiltret satt igen sig eller om pumpen är dålig. Hade varit SÅÅ skönt att kunna logga bränsletrycket  :-\
Dessutom jag enligt loggarna varit uppe på så mycket som 116% i Dutycycle i dag.. och ofta över 100%..
Mina 337cc spridare ska väl klara både min motor och etanolen, särskillt som jag inte ens har överladdning!?
Får väl börja med att byta bränslefilter.. trots att det inte är jättegammalt.
Blir bra sugen på att bygga dit en tryckgivare till bränslet med.. eller sätta en klocka så att man kan se det om man kör med huven "popped up a bit"..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1332 skrivet: augusti 20, 2008, 00:08:49 »
skulle du inte kunna ta en tryckgivare för olja (biltema) och montera på ett T-rör på bränsleledningen? och sedan ha en mätare i bilen?
hade tänkt en sådan lösning på min bil i framtiden.
360 Hybrid MKII

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1333 skrivet: augusti 20, 2008, 09:28:59 »
Jag har också känt att bränsletrycksmätare vore trevligt, dina problem känns dock lite värre än mina för tillfället...

Den andra raden som ska ändras ska se ut såhär:
egoTarget       = scalar,  U08,    598,             "v",        0.01000,   0.00000,  0.00,    2.00,      4 ; * (  1 byte)
Den .ini fil jag utgått ifrån, sannolikt den du också använder med tanke på att du har samma fel, har andra siffervärden! Det gör att omvandlingen mellan värdet som matas in i MT och värdet som skickas till MS blir fel. Troligen har de värden som finns i filen från början stämt i någon gamla firmwareversion, men sedan har de glömt ändra dem när de uppdaterade firmwaren någon gång...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1334 skrivet: augusti 20, 2008, 09:39:52 »
Jag har också känt att bränsletrycksmätare vore trevligt, dina problem känns dock lite värre än mina för tillfället...

Den andra raden som ska ändras ska se ut såhär:
egoTarget       = scalar,  U08,    598,             "v",        0.01000,   0.00000,  0.00,    2.00,      4 ; * (  1 byte)
Den .ini fil jag utgått ifrån, sannolikt den du också använder med tanke på att du har samma fel, har andra siffervärden! Det gör att omvandlingen mellan värdet som matas in i MT och värdet som skickas till MS blir fel. Troligen har de värden som finns i filen från början stämt i någon gamla firmwareversion, men sedan har de glömt ändra dem när de uppdaterade firmwaren någon gång...

Jaha, trodde du menade att det var två rader för Lostsync.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1335 skrivet: augusti 20, 2008, 09:41:14 »
skulle du inte kunna ta en tryckgivare för olja (biltema) och montera på ett T-rör på bränsleledningen? och sedan ha en mätare i bilen?
hade tänkt en sådan lösning på min bil i framtiden.

Jag tror jag läst om en sådan lösning ja. Men minns oxå att livslängden på givaren skulle bli begränsad. Får forska i ämnet. Väldigt trevligt att kunna logga trycket (och LARMA om det blir för lågt)!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1336 skrivet: augusti 20, 2008, 21:06:01 »
Fattar inte vad som händer.. det man börjar grunna på är ifall bränslefiltret satt igen sig eller om pumpen är dålig. Hade varit SÅÅ skönt att kunna logga bränsletrycket  :-\
Dessutom jag enligt loggarna varit uppe på så mycket som 116% i Dutycycle i dag.. och ofta över 100%..
Mina 337cc spridare ska väl klara både min motor och etanolen, särskillt som jag inte ens har överladdning!?
Får väl börja med att byta bränslefilter.. trots att det inte är jättegammalt.

Nu har jag provkört nytt filter.. ingen skillnad vad jag kunde märka, loggade körningen så ska jämföra med loggarna före filterbytet..  :'(

Nästa steg är att kolla bränsletrycket under körning.
Pumpen lät frisk när den pumpade upp soppa i nya filtret i allafall. Dock lade jag märke till ett annat ljud när det blev mottryck. Det går inte beskriva men sen hörde jag även att det skvalade i tanken, har förut aldrig lagt märke till att man hör returen till tanken  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1337 skrivet: augusti 20, 2008, 22:20:06 »
Det kan inte vara nån glappkontakt vid spridarna som ställer till det?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1338 skrivet: augusti 20, 2008, 22:47:22 »
Det kan inte vara nån glappkontakt vid spridarna som ställer till det?

Nej det borde märkas på alla varvtal i så fall tycker jag. Nu är det bara under hög belastning.
Men jag kanske borde kolla tändstiften och se så det inte är bara en cylinder som strular.. tack för att du gav mig en idee  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1339 skrivet: augusti 20, 2008, 22:58:58 »
Heh det vvar så lite så  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1340 skrivet: augusti 21, 2008, 22:31:05 »
Låter kul!

Har du kunnat kika något efter LostSync i loggar? Då brukar ju bilen dö... Prova dessutom att gå igenom och ställa in alla varvstoppsinställningar igen; jag har råkat ut för att varvstoppet uppfört sig lite märkligt någon gång, det löste sig när jag ställde in precis samma inställningar igen!

Idag tycker jag att bilen går ännu bättre. Men det är för att jag kört en runda i min 154-hästars 2.2 liters Opel Vectra kombi, tyckte den gick bra, hade bra vrid och var rapp på gasen innan. Men lyckligtvis så känns 360:n bättre på alla nämnda områden!  :P

Idag sken solen och ronellerna låg torra, var inga problem att få ut bakänden genom att rappa till på gasen när man seglar runt i rondellen på 2ans växel. Sen växte svarta ormar efter bilen  :P

Efter 4000rpm på fullgas så smattrar den grymt ibland. Skulle kunna vara för tidigt varvstopp för lambdamätaren "smattrar" den med lika snabbt. Jag har nämligen varvstoppet inställt att bryta både tändning och bränsle... eller nej nu blev jag osäker.
Får kolla upp eller stänga av varvstoppet tills misständningarna är utsorterade.

Varvade jag dock upp utan belastning=halvgas så kunde jag varva minst 6000rpm fast fick "rensa" några gånger tills den inte misstände vid 4-5000rpm...
Det var läskigt vid 6000rpm, kände ganska kraftiga vibrationer i fötterna (pedalerna). Undrar om mitt folkracesvänghjul hade behövt balanseras... Minns inte hur mycket B200F:en vibrerade men tror inte det var nåt man tänkte på direkt...

>> Kurre
Har inte fått tummen ur och fixat in din INI-fil än, måste ta mig i kragen och göra det, har varit för upptagen med att få bilen körbar. Kan tänka mig att det är lost sync. Kommer inte alls lika ofta sen jag stängde av overrun fuelcut dock... nu kommer det nån gång per dag kanske och oftast under halvlast på lägre varv=cruising.. Innan kom det oftast på tomgång.
Ska kolla över och kanske stänga av varvstoppet tills misständningarna är utsorterade..

Måste ge lite feedback på min felsökning här.
Varvstoppet har jag nu stängt av, hade det tidigare inställt på att bryta både bränsle & tändning efter 6300rpm. Men även fast jag stängt av det har jag misständningar så fort jag varvar ur med full platta. De kommer oftast efter 4000rpm men ibland kan man varva 4500-5000.
Måste tillägga att jag hade problem med sånt här tidigare oxå. Då jag körde MS1-processor men även nån gång med Renix-tändning vill jag minnas.. får läsa bakåt i tråden och se om jag skrivit nåt memo till mig själv.

Angående att motorn hackar till ibland och Kurres & mina misstankar som riktar sig mot lostsync så har jag nu hittat nåt intressant i loggen. Titta på bifogad bild över del av loggfil, där ser man att det inte är ett "tapp" alltså att nåt stänger av sig utan vid detta tillfället var det TPS-acc (extra tillskott vid hastigt gaspådrag) som gått in och gjort att det plötsligt skyfflats in 4ggr mer bränsle än normalt. Efter rycket så syns det på varvtalet att bilen hackat en stund, detta förmodligen pga. min glappa drivlina som gärna vill hamna i ett fram&tillbakaryck. Det vita vertikala sträcket är markören som visar värdena just där, det röda vertikala sträcket är en markering jag gjort för att jag senare skulle hitta tillfället i loggen där rycket uppstod. Det görs genom att man trycker mellanslag när man loggar. Varje gång blir det en ny markering som man sen kan hoppa till i loggprogrammet.

Det intressanta på bilden är att TPSacc gått in utan att nån förändring på TP (Trottelposition) gjorts.
Dock kör jag med ungefär 50/50 mellan TPSdot/MAPdot, alltså både en förändring av trottelposition och insugstryck kan ge TPSacc. Men kolla lite senare där har vi MAPdot mycket starkare utan att få TPSacc att reagera.. så jag ser ingen logik.
Har haft för känslig inställning för MAPdot tidigare och då kickade den in titt som tätt under accelleration men nu är inställningarna justerade för att inte vara så känsliga och dessutom är det ju på lågt varvtal och låg belastning som de enstaka rycken dyker upp.

Kul det här med loggfiler, gäller bara att läsa dem rätt, se sambanden.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1341 skrivet: augusti 21, 2008, 23:43:39 »
Ingen lär väl läsa mina nördiga inlägg men förhoppningsvis intresserar det någon stackars själ.

Sitter fortfarande och kollar igenom loggarna från de senaste dagarna.
Såg att jag ett tag haft MAPdot alldeles för känsligt så att lite orolighet på MAP-sensorn triggade MAPdot som triggade TPSacc som i sin tur fick spridarpulsens längd och bredd (Pulsewith & Dutycycle) att bli oroliga. Se första bifogade bilden.

I andra bilden syns oroligheter på MAPdot men det påverkar inte TPSacc eller spridarens pulser eftersom jag där endast kört på TPS:en som källa till TPSacc.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1342 skrivet: augusti 22, 2008, 00:29:00 »
Mer dataloggar åt folket! Det är såhär man lär sig saker! Har det blivit ordning på torpet med bättre inställningar i i accelerationstillskotten?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1343 skrivet: augusti 22, 2008, 01:08:54 »
Mer dataloggar åt folket! Det är såhär man lär sig saker! Har det blivit ordning på torpet med bättre inställningar i i accelerationstillskotten?

Ja trots att jag kollat loggarna säkert 10ggr så hittade jag nu nya infallsvinklar..

Nej nån ordning på torpet är det verkligen inte..
Ett tag stängde jag av accellerationstillskotten helt för att inte behöva tänka bort dem i loggarna hela tiden..

Problemen som kvarstår är:

1. Bränslet vill inte alltid räcka till efter 3500rpm vilket tvingar mig att antingen höja VE-tabellen (tar längre tid) eller tillfälligt öka ReqFuel (går snabbt).
2. ALLTID när jag accellererar med plattan i mattan så misständer det som ett varvstopp vid 4-5000rpm. Men det är nog tändsystemsrelaterat, får kika mer på det när jag fått ordning på soppan.
3. Rycken som bara dyker upp ibland dyker fortfarande upp. Måste logga konstant när jag ger mig ut på tur nästa gång så jag får mer material för att undersöka det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1344 skrivet: augusti 22, 2008, 08:21:19 »
Tur att du skaffat dig något att göra i vart fall!  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1345 skrivet: augusti 22, 2008, 12:11:01 »
Tur att du skaffat dig något att göra i vart fall!  ;D

Jo, det är bra att jobba med det för annars glömmer man allt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1346 skrivet: augusti 24, 2008, 09:11:28 »
Var ute och mappade mer ikväll. Blir inte klok på vad mitt MS håller på med.
Tidigare idag kunde jag göra accellerationer mellan startvarv och ~4500rpm (över det varvet har jag misständningar) utan problem. Fet blandning i stort sätt hela vägen.
Sen efter en stunds tomgångkörning går bilen skit och blurrar, kollar upp det och inser att den plötsligt går snålt så fort jag rör gasen. Höjer Reqfuel från 20 till 22. Då funkar det nästan, höjer till 24 och då får jag fet blandning igen under full last, dock blir ju det typ 20% för fett på låg och dellast och det indikeras oxå av EgoCorrection som ställer sig på ~80%.

Senare på kvällen var jag ut igen som sagt.. och då räckte plötsligt inte ReqFuel på 24 till längre.. var uppe på 30 innan jag tröttnade och åkte hem och käkade mackor istället.

Igår var jag ute och gasade en liten stund. Har ställt ned ReqFuel till 24. Och nu räckte det för att acca fett upp till 4500rpm sen började det misstända som vanligt men släppte jag av på gasen till ca 80%TPS kunde jag varva vidare minst 500rpm till. Sen slog lambdan över till snålt samt att det började misstända igen.

Det konstiga är i allafall att det nu räcker med ReqFuel på 24. Sist jag testade behövdes typ 30.
Brorsan har tagit hem sin bränsletrycksmätare så jag ska låna den för att kolla upp trycket!!
« Senast ändrad: december 04, 2008, 20:14:55 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1347 skrivet: augusti 24, 2008, 11:48:46 »
Var ute och mappade mer ikväll. Blir inte klok på vad mitt MS håller på med.
Tidigare idag kunde jag göra accellerationer mellan startvarv och ~4500rpm (över det varvet har jag misständningar) utan problem. Fet blandning i stort sätt hela vägen.
Sen efter en stunds tomgångkörning går bilen skit och blurrar, kollar upp det och inser att den plötsligt går snålt så fort jag rör gasen. Höjer Reqfuel från 20 till 22. Då funkar det nästan, höjer till 24 och då får jag fet blandning igen under full last, dock blir ju det typ 20% för fett på låg och dellast och det indikeras oxå av EgoCorrection som ställer sig på ~80%.

Senare på kvällen var jag ut igen som sagt.. och då räckte plötsligt inte ReqFuel på 24 till längre.. var uppe på 30 innan jag tröttnade och åkte hem och käkade mackor istället.

Igår var jag ute och gasade en liten stund. Har ställt ned ReqFuel till 24. Och nu räckte det för att acca fett upp till 4500rpm sen började det misstända som vanligt men släppte jag av på gasen till ca 80%TSP kunde jag varva vidare minst 500rpm till. Sen slog lambdan över till snålt samt att det började misstända igen.

Det konstiga är i allafall att det nu räcker med ReqFuel på 24. Sist jag testade behövdes typ 30.
Brorsan har tagit hem sin bränsletrycksmätare så jag ska låna den för att kolla upp trycket!!
Hur ser stiftena ut? Om blandningen blir så fet så det börjar misstända visar lambdan snålt, lambdan känner ju inte av det oförännda bränslet men nog oförbrännt syre, så det kan ju göra så att den tror att det går snålt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1348 skrivet: augusti 24, 2008, 16:32:04 »
Var ute och mappade mer ikväll. Blir inte klok på vad mitt MS håller på med.
Tidigare idag kunde jag göra accellerationer mellan startvarv och ~4500rpm (över det varvet har jag misständningar) utan problem. Fet blandning i stort sätt hela vägen.
Sen efter en stunds tomgångkörning går bilen skit och blurrar, kollar upp det och inser att den plötsligt går snålt så fort jag rör gasen. Höjer Reqfuel från 20 till 22. Då funkar det nästan, höjer till 24 och då får jag fet blandning igen under full last, dock blir ju det typ 20% för fett på låg och dellast och det indikeras oxå av EgoCorrection som ställer sig på ~80%.

Senare på kvällen var jag ut igen som sagt.. och då räckte plötsligt inte ReqFuel på 24 till längre.. var uppe på 30 innan jag tröttnade och åkte hem och käkade mackor istället.

Igår var jag ute och gasade en liten stund. Har ställt ned ReqFuel till 24. Och nu räckte det för att acca fett upp till 4500rpm sen började det misstända som vanligt men släppte jag av på gasen till ca 80%TSP kunde jag varva vidare minst 500rpm till. Sen slog lambdan över till snålt samt att det började misstända igen.

Det konstiga är i allafall att det nu räcker med ReqFuel på 24. Sist jag testade behövdes typ 30.
Brorsan har tagit hem sin bränsletrycksmätare så jag ska låna den för att kolla upp trycket!!
Hur ser stiftena ut? Om blandningen blir så fet så det börjar misstända visar lambdan snålt, lambdan känner ju inte av det oförännda bränslet men nog oförbrännt syre, så det kan ju göra så att den tror att det går snålt.

Jag har inte tagit mig tid att titta på stiftena än  :-[

Tror inte det är för fet blandning tyvärr

Fick en bränsletrycksmätare idag så jag ska kolla av trycket under fullgasreporna för att säkerhetsställa att det inte svajar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1349 skrivet: augusti 28, 2008, 22:40:52 »
Ikväll har jag monterat en bränsletrycksmätare med hjälp av ett T-kors på slangen mellan bränslefiltret och fuelrailen.
Själva mätaren eller rättare sagt slangen från T-korset klämmer jag sedan fast i vänster vindrutetorkare så att jag kan se trycket när jag kör.

Typiskt nog så funkade bilen ikväll när jag var ute och testade.
Hade fet blandning hela tiden under full last, testade från låga 1500rpm upp till 4500-5000rpm då mina välbekanta misständningar tvingar mig att släppa på gasen.
Bilen gick som ett skott ikväll, fast man vänjer sig snabbare vid effekten då bilen går jämt och snällt än när effekten kommer på plötsliga och tillfälliga besök.

Trycket då? Jag har ju justerat det till 2.9 bar när jag tryckte ihop bränsletrycksregulatorn som jag skrev om i min Guide.
När jag kör ligger trycket som lägst på 2,5 bar. Det är när jag motorbromsar.
Vid halvgas ligger trycket nära 3 bar.
Vid fullgas kryper det uppåt 3,5 bar och ligger där sålänge jag håller plattan i mattan.
Varvar man i friläge växlar det mellan 2,5 & 3,5 bar när man släpper/trycker på gasen.

Så just nu är det bara glada miner bortsett från misständningarna på högre varv.
Hoppas bilen får en down-period snart så jag kan avfärda/bekräfta bränsletrycket som felorsak de gånger blandningen blir snål under fullgasrepor.

Kuriosa: Ligger jag på 1ans växel i 2000rpm på torr asfalt och STAMPAR gasen i botten SÅ FORT JAG KAN så HOPPAR varvet upp till 3000rpm innan ni hinner säga "piss" under ackompanemang av lite däcktjut och sen varvar det vidare i skönt snabb takt. På tvåan är accellerationen mer måttlig.

Gör man ovanstående hopp på gasen när vägbanan är blöt så spinner det på  "varvstopp"/misständningar vid 4500rpm innan ni hinner säga "pissa"  ;)

Tror jag får filma lite mer så ni oxå blir sugna på lätta svänghjul ;)
« Senast ändrad: augusti 28, 2008, 22:43:13 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1350 skrivet: augusti 28, 2008, 22:56:36 »
Hur mycket bränsle har du haft i tanken de gånger blandningen blivit snål under fullgasrepor.
Ju bättre motor man har ju mer måste man ha i tanken vid fullgasrepor så inte pumpen tar luft när soppan åker bakåt i tanken pga gkraften, jag måste ha minst 20liter i tanken för att inte pumpen ska ta luft vid fullgasrepor.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1351 skrivet: augusti 28, 2008, 23:03:59 »
Hur mycket bränsle har du haft i tanken de gånger blandningen blivit snål under fullgasrepor.
Ju bättre motor man har ju mer måste man ha i tanken vid fullgasrepor så inte pumpen tar luft när soppan åker bakåt i tanken pga gkraften, jag måste ha minst 20liter i tanken för att inte pumpen ska ta luft vid fullgasrepor.

Bra fråga.. är osäker på om jag tankat sedan jag hade problemet senast..
Ska tänka på detta när volymen i tanken närmar sig 20 liter och mindre.. (Just nu har jag nästan full tank, vilket innebär att jag inte kört så länge på denna tanken. Hm..)

Dock är ju min G-kraft inte så mycket större än original på accelleration på de tre sista växlarna... vågar inte hoppas på att det berott på att pumpen sugit luft. Men vore skönt att få reda på ett sånt enkelt fel om det nu är det som spökar.

Tack för tipset Kullke!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1352 skrivet: augusti 29, 2008, 00:35:01 »
Trycket då? Jag har ju justerat det till 2.9 bar när jag tryckte ihop bränsletrycksregulatorn som jag skrev om i min Guide.
När jag kör ligger trycket som lägst på 2,5 bar. Det är när jag motorbromsar.
Vid halvgas ligger trycket nära 3 bar.
Vid fullgas kryper det uppåt 3,5 bar och ligger där sålänge jag håller plattan i mattan.
Varvar man i friläge växlar det mellan 2,5 & 3,5 bar när man släpper/trycker på gasen.

Vad har du för tryck om du rycker loss slangen mellan BTR å insug? Borde väl vara ca 3,5 bar eftersom det är vad du har på fullgas. Testa att köra en sväng utan den slangen å kolla så bränsletrycket inte ändras vid någon belastning. Bilen kommer gå rejält fett, men skit i det. Det viktiga är ju att trycket ligger stabilt hela tiden. Använd inte autotune bara, för då lär ju bränslemappen bli alldeles fördärvad.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1353 skrivet: augusti 29, 2008, 06:08:52 »
Trycket då? Jag har ju justerat det till 2.9 bar när jag tryckte ihop bränsletrycksregulatorn som jag skrev om i min Guide.
När jag kör ligger trycket som lägst på 2,5 bar. Det är när jag motorbromsar.
Vid halvgas ligger trycket nära 3 bar.
Vid fullgas kryper det uppåt 3,5 bar och ligger där sålänge jag håller plattan i mattan.
Varvar man i friläge växlar det mellan 2,5 & 3,5 bar när man släpper/trycker på gasen.

Vad har du för tryck om du rycker loss slangen mellan BTR å insug? Borde väl vara ca 3,5 bar eftersom det är vad du har på fullgas. Testa att köra en sväng utan den slangen å kolla så bränsletrycket inte ändras vid någon belastning. Bilen kommer gå rejält fett, men skit i det. Det viktiga är ju att trycket ligger stabilt hela tiden. Använd inte autotune bara, för då lär ju bränslemappen bli alldeles fördärvad.

Du har så rätt. Testade att rycka vakumslangen igårkväll och jag fick ca 3,5 bar. Har inte testat att köra så än eftersom det fungerade. Får jag symptomen med snål blandning igen så ska jag genast testa trycket med och utan vakumslangen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1354 skrivet: augusti 31, 2008, 14:51:29 »
Igår kväll när jag var ute och handlade lösgodis så upptäckte jag en skön solnedgång.
Skyndade mig hem efter kameran och sen ut igen.
Fick köra till högsta punkten i staden för att hitta solen igen då den försvann snabbt.

Tog några snabba bilder men denna blev jag nöjd med, lägger in den som ett bidrag i kalendern med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1355 skrivet: augusti 31, 2008, 15:00:55 »
Snygg bild! Den tycker jag ska vara med i kalendern. Cool logo nere i hörnet också  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1356 skrivet: augusti 31, 2008, 19:31:19 »
Snygg bild! Den tycker jag ska vara med i kalendern. Cool logo nere i hörnet också  ;)

Tack. Det är väl kalendern som inspirerar att ta en extra sväng med kameran  ;)
Har självklart lagt in bilden som förslag till bidrag i kalender-tråden.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1357 skrivet: september 06, 2008, 12:46:49 »
Var ute och mappade mer ikväll. Blir inte klok på vad mitt MS håller på med.
Tidigare idag kunde jag göra accellerationer mellan startvarv och ~4500rpm (över det varvet har jag misständningar) utan problem. Fet blandning i stort sätt hela vägen.
Sen efter en stunds tomgångkörning går bilen skit och blurrar, kollar upp det och inser att den plötsligt går snålt så fort jag rör gasen. Höjer Reqfuel från 20 till 22. Då funkar det nästan, höjer till 24 och då får jag fet blandning igen under full last, dock blir ju det typ 20% för fett på låg och dellast och det indikeras oxå av EgoCorrection som ställer sig på ~80%.

Senare på kvällen var jag ut igen som sagt.. och då räckte plötsligt inte ReqFuel på 24 till längre.. var uppe på 30 innan jag tröttnade och åkte hem och käkade mackor istället.

Igår var jag ute och gasade en liten stund. Har ställt ned ReqFuel till 24. Och nu räckte det för att acca fett upp till 4500rpm sen började det misstända som vanligt men släppte jag av på gasen till ca 80%TSP kunde jag varva vidare minst 500rpm till. Sen slog lambdan över till snålt samt att det började misstända igen.

Det konstiga är i allafall att det nu räcker med ReqFuel på 24. Sist jag testade behövdes typ 30.
Brorsan har tagit hem sin bränsletrycksmätare så jag ska låna den för att kolla upp trycket!!

Detta var den 24 Augusti, den 5e september (igår) blev bränsleblandningen återigen snål under fullgasacc.

Hur mycket bränsle har du haft i tanken de gånger blandningen blivit snål under fullgasrepor.
Ju bättre motor man har ju mer måste man ha i tanken vid fullgasrepor så inte pumpen tar luft när soppan åker bakåt i tanken pga gkraften, jag måste ha minst 20liter i tanken för att inte pumpen ska ta luft vid fullgasrepor.

Bra fråga.. är osäker på om jag tankat sedan jag hade problemet senast..
Ska tänka på detta när volymen i tanken närmar sig 20 liter och mindre.. (Just nu har jag nästan full tank, vilket innebär att jag inte kört så länge på denna tanken. Hm..)

Dock är ju min G-kraft inte så mycket större än original på accelleration på de tre sista växlarna... vågar inte hoppas på att det berott på att pumpen sugit luft. Men vore skönt att få reda på ett sånt enkelt fel om det nu är det som spökar.

Tack för tipset Kullke!!

Nu när lambdan började visa snålt under acc så sneglade jag på bränslemätaren. Låg på reserven så åkte och tankade. Fick i 45 liter (hade kört 17 mil vilket innebär 2,5 liters förbrukning per mil ;) ). Sen ut och testade igen men tyvärr ingen förbättring/förändring sen innan jag tankade. Blandningen är fortfarande snål under acc. och jag tror att den känns snålare/klenare i alla lägen faktiskt men det är ingen vetenskap bara en gissning.
Enda gången den gick fetare än lambda 1 under acc var om jag pumpade lite på gasen så acc.tillskottet gick in (kör på ren TPSdot nu, ingen MAPdot alltså).

Ska köra några loggar under acc. nu när motorn går snålt och sen hoppas att "allt hoppar på plats igen", göra ytterligare loggar då det går fett och se om jag kan säga vad det är som ändrar sig. Vakumet har jag som första huvudmisstänkt.

Säg att jag har läckande insugspackning, då sjunker ju vakumet i insuget så att MS sprutar in mindre bränsle än med tät packning. Dessutom suger ju motorn tjuvluft vilket späder på luftmängden i blandningen så att det snålar blandningen än mer.
Hållbart scenario?!
Edit: Läckande insug ger lägre vakum vilket i sig ger MS informationen att spruta in MER bränsle inte mindre!
« Senast ändrad: september 06, 2008, 21:25:04 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1358 skrivet: september 06, 2008, 16:51:43 »
Synnerligen hållbart senario tycker jag; har du prövat att felsöka med startgas? Dock håller inte resonemanget om att MS skulle spruta in mindre soppa när den läser lägre undertryck i insuget, snarast tvärt om... Däremot har ju tjuvluft en förmåga att ställa till det i största allmänhet, så det är nog helt klart en kandidat till problemorsak...
Jag hade motsatta problemet här för ett tag sedan, vakumslangen till MS kollapsade av värmen från avgsröret. Helt plötsligt gick bilen för fett överallt utom på fullgas. Det var ju lätt åtgärdat när jag väl insåg att MAPen låg på 101kPa konstant dock...
« Senast ändrad: september 06, 2008, 16:54:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1359 skrivet: september 06, 2008, 19:20:20 »
Synnerligen hållbart senario tycker jag; har du prövat att felsöka med startgas? Dock håller inte resonemanget om att MS skulle spruta in mindre soppa när den läser lägre undertryck i insuget, snarast tvärt om... Däremot har ju tjuvluft en förmåga att ställa till det i största allmänhet, så det är nog helt klart en kandidat till problemorsak...
Jag hade motsatta problemet här för ett tag sedan, vakumslangen till MS kollapsade av värmen från avgsröret. Helt plötsligt gick bilen för fett överallt utom på fullgas. Det var ju lätt åtgärdat när jag väl insåg att MAPen låg på 101kPa konstant dock...

Nej har bara funderat än, ska prova med startgas!

Såklart blir det om möjligt mer bränsle som sprutas in om vakumet skulle läcka ut, tänkte helt tvärt om först! Tack för rättningen!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.