Ikväll har jag monterat en bränsletrycksmätare med hjälp av ett T-kors på slangen mellan bränslefiltret och fuelrailen.
Själva mätaren eller rättare sagt slangen från T-korset klämmer jag sedan fast i vänster vindrutetorkare så att jag kan se trycket när jag kör.
Typiskt nog så funkade bilen ikväll när jag var ute och testade.
Hade fet blandning hela tiden under full last, testade från låga 1500rpm upp till 4500-5000rpm då mina välbekanta misständningar tvingar mig att släppa på gasen.
Bilen gick som ett skott ikväll, fast man vänjer sig snabbare vid effekten då bilen går jämt och snällt än när effekten kommer på plötsliga och tillfälliga besök.
Trycket då? Jag har ju justerat det till 2.9 bar när jag tryckte ihop bränsletrycksregulatorn som jag skrev om i min
Guide.
När jag kör ligger trycket som lägst på 2,5 bar. Det är när jag motorbromsar.
Vid halvgas ligger trycket nära 3 bar.
Vid fullgas kryper det uppåt 3,5 bar och ligger där sålänge jag håller plattan i mattan.
Varvar man i friläge växlar det mellan 2,5 & 3,5 bar när man släpper/trycker på gasen.
Så just nu är det bara glada miner bortsett från misständningarna på högre varv.
Hoppas bilen får en down-period snart så jag kan avfärda/bekräfta bränsletrycket som felorsak de gånger blandningen blir snål under fullgasrepor.
Kuriosa: Ligger jag på 1ans växel i 2000rpm på torr asfalt och STAMPAR gasen i botten SÅ FORT JAG KAN så HOPPAR varvet upp till 3000rpm innan ni hinner säga "piss" under ackompanemang av lite däcktjut och sen varvar det vidare i skönt snabb takt. På tvåan är accellerationen mer måttlig.
Gör man ovanstående hopp på gasen när vägbanan är blöt så spinner det på "varvstopp"/misständningar vid 4500rpm innan ni hinner säga "pissa"
Tror jag får filma lite mer så ni oxå blir sugna på lätta svänghjul