Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1827470 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1640 skrivet: februari 13, 2009, 00:57:47 »
OBS, updaten började på föregående sida i tråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg63754#msg63754

Här följer bilder på systemet i sin helhet som det ser ut just nu.
Låter bilder & bildtexter tala för sig själva:
« Senast ändrad: februari 13, 2009, 01:13:27 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (bildupdate avgas)
« Svar #1641 skrivet: februari 13, 2009, 01:10:41 »
OBS, updaten började på föregående sida i tråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg63754#msg63754



Eftersom jag har ett elakt krön på backen upp från garaget till gatan så har jag snöat in mig på att avgassytemet ska stjäla så lite av markfrigången som möjligt. Tidigare har systemet hängt som en banan men nu slöjdade jag till mellanröret mellan extraktorn och katalysatorn så att systemet smiter upp mot transaxelröret och slickar det hela vägen bak tills det svänger av ut mot vänster bladfjäder. Kan precis få in ett finger mellan katalysatorns & dämparens tak och transaxelröret. Hoppas att det inte blir för hög värmeutveckling men tror inte det ska vara nån fara?!

Systemet såg inte så roligt ut så jag lackade det (monterat under bilen) med värmefärg från Mekonomen. Ska bli spännande att se hur länge det håller den här gången. De flesta delar i systemet höll ju inte direkt nyskick före lackering. Katalysatorn fick zinkfärg i sig vid bygget av den.


Ljudet då? Jo lite tystare  blev det väl med en extra liten ljuddämpare utklädd till katalysator men det var marginellt. Dock väldigt skönt att ha ett helt tätt system som bara blåser i ett hål. Det var länge sedan det var tätt senast!  ;)

Svensk bilprovning hade inget att säga om mitt fina system. Kommenterade inte ens den fina svarta färgen som knappt fått stänk på sig under jungfrufärden till besiktningen..  ::)
« Senast ändrad: februari 13, 2009, 01:13:15 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1642 skrivet: februari 13, 2009, 11:11:23 »
Bra jobbat med katt-dämpar modden!

Vi har nästan likadana avgassystem nu, skilnaden är att jag har annan sista dämpare, en original från en annan bil.

Önskar att mitt också skulle sitta lika fint uppe där framför bakaxeln.  :(

Du fick ditt snyggt iallafall  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1643 skrivet: februari 13, 2009, 14:34:02 »
Bra jobbat med katt-dämpar modden!

Vi har nästan likadana avgassystem nu, skilnaden är att jag har annan sista dämpare, en original från en annan bil.

Önskar att mitt också skulle sitta lika fint uppe där framför bakaxeln.  :(

Du fick ditt snyggt iallafall  :)

Tack Girder  :)

Vet du vilken modell och märke din sistadämpare kommer ifrån?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (bildupdate avgas 13 feb.)
« Svar #1644 skrivet: februari 13, 2009, 15:38:00 »
Jag fick den av Kent. Ska fråga honom.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (bildupdate avgas 13 feb.)
« Svar #1645 skrivet: februari 13, 2009, 15:54:18 »
Jag fick den av Kent. Ska fråga honom.

Ta en bild och lägg i din projekttråd, om det inte redan finns en?
Alternativa delar är alltid intressant  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1646 skrivet: februari 14, 2009, 03:53:17 »
Först tillverkade jag en i aluminiumplåt med en tjocklek på 1mm eller strax därunder. För att få den mjukare tänkte jag glödga den.
När det drog ihop sig till myskväll med brasa i braskaminen lade jag in min packning.
När brasan brunnit ned så försökte jag peta ut packningen. Hann märka att den var lite mjuk (och röd) innan den vek sig och föll i bitar.
När den åter kallnat så var den härdad. Alltså hårdare än innan. Vad skiljer mjukglödgning från härdning, är det temperaturen och nedkylningen det hänger på?
I mitt fall var nedkylningen snäll. Lät brasan brinna ut och kallna helt enkelt.

När det gäller aluminium så går det inte att påverka så mycket i hemmets lugna vrå. Skillnaden i temperatur mellan totalt opåverkad å härdsmälta är för liten. Sedan finns det ju en oändlig massa legeringar å kvalite på skiten oxå.
Det enklaste är ju att leta reda på en ganska mjuk plåt å klippa till packningar av. Precis som du gjorde.....
Har själv en packning av aluminiumplåt mellan grenrör å turbon å det funkar bra. Provade två olika "organiska" högtemperaturspackningsmaterial först, men dom visade sig ha en löjligt kort livslängd.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1647 skrivet: februari 14, 2009, 12:02:47 »
Först tillverkade jag en i aluminiumplåt med en tjocklek på 1mm eller strax därunder. För att få den mjukare tänkte jag glödga den.
När det drog ihop sig till myskväll med brasa i braskaminen lade jag in min packning.
När brasan brunnit ned så försökte jag peta ut packningen. Hann märka att den var lite mjuk (och röd) innan den vek sig och föll i bitar.
När den åter kallnat så var den härdad. Alltså hårdare än innan. Vad skiljer mjukglödgning från härdning, är det temperaturen och nedkylningen det hänger på?
I mitt fall var nedkylningen snäll. Lät brasan brinna ut och kallna helt enkelt.

När det gäller aluminium så går det inte att påverka så mycket i hemmets lugna vrå. Skillnaden i temperatur mellan totalt opåverkad å härdsmälta är för liten. Sedan finns det ju en oändlig massa legeringar å kvalite på skiten oxå.
Det enklaste är ju att leta reda på en ganska mjuk plåt å klippa till packningar av. Precis som du gjorde.....
Har själv en packning av aluminiumplåt mellan grenrör å turbon å det funkar bra. Provade två olika "organiska" högtemperaturspackningsmaterial först, men dom visade sig ha en löjligt kort livslängd.

Stort tack för det svaret då Zlobban! Tänkte tagit upp detta innan jag testade men det blev inte så, nu fick jag ju se med egna ögon hur aluminium beter sig när det blir VARMT  ;D

Det blir ingen galvanisk korrosion med alu-packningar eller? Är ju ibland lite värmefärg + mycket avgaspasta i mellan..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis (bildupdate avgas 13 feb.)
« Svar #1648 skrivet: februari 18, 2009, 13:44:06 »
Ta en bild och lägg i din projekttråd, om det inte redan finns en?
Alternativa delar är alltid intressant  :)

Har inte frågat ännu vad det är för tillverkare/modell, men har en bild på den nu. Kolla i projekttråden.

Hursomhelst är det en dämpare som har ingången och utgången på så sätt så det inte går rakt igenom... Svårt att förklara..

  in
 l _l___
l          l
l          l
l          l
l______l
       l  l
        ut

Så ungefär.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1649 skrivet: februari 20, 2009, 22:23:44 »
Längesen det mekades nu, OCH besiktades. Jag har till på torsdag på mig att ombesikta.

Ikväll gjorde jag en fin insats på bilen. Bytte spindelled utan specialverktyget som ser ut som en gaffel, utan att ta bort hjulet och utan att hissa upp bilen (nästan)  :D

Bytte spindelled på ca 30 minuter.
Hade smörjt med rostlösare på muttern till spindelleden flera dagar i förväg. Den lossade fint. Bult och mutter som håller spindelled i länkarm var sedan bytet av fjäderben väl insmorda med kopparpasta  :P

Svängde fullt på hjulet så att jag kom åt spindelleden framifrån utan att ta bort hjulet.
Drog ur hastighetsmätarwiren ur fjäderbenet och la den åt sidan på ett säkert ställe.
Lossade spindelledens mutter en bit.
Satte ett plattjärn och ett järnspett i spänn mellan fjäderben och mutter/bult på spindelleden och tryckte till. Då lossnade spindelledens kona fint från hålet i fjäderbenet.
Skruvade av muttern helt och tog isär spindelled och länkarm.
Tack vare att fjäderbenet lutar och ingen handbroms finns på framhjulet fick jag lägga en förlängare som stopp under däcket för att inte fjäderbenet med hjul skulle lägga sig ned och bilen över.
Dit med nya spindelleden, gick nästan dit men fjäderbenet hade nu lämnat bilen lite så att jag inte fick ihop det utan att hissa lite i bilen. Hade jag varit uppmärksam på detta hade nog domkraften fått vila i allafall  :P
Drog fast spindelleden ordentligt, fick lyfta med domkraften under för att konan skulle erbjuda erforderligt motstånd så att muttern gick att dra åt utan att hela leden snurrade.
Stoppade i hastighetsmätarwiren igen.
Släppte ner bilen.

Mycket nöjd, nu är det bromsskivebyte som sista grej innan ombes. Undrar vad som ska jävlas då eftersom det gick så bra ikväll!?

Bildbevis på bil på mark utan spindelled:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1650 skrivet: februari 21, 2009, 10:55:53 »
Härliga tider! Nu kan du snart börja på årets omgång förbättringar och inte bara fixa det bilprovningen tycker du ska göra...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1651 skrivet: februari 21, 2009, 12:58:12 »
Ja nu vill vi se lite trim på den här bilen  :D Hört ryktes vägen att det ligger en 531 + nån kam i gömorna  :)
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1652 skrivet: februari 21, 2009, 12:59:59 »
det finns inte nån fin turbo i gömmorna hos Frej?  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1653 skrivet: februari 21, 2009, 13:32:52 »
Haha ja mycket kul finns det i gömmorna men ingen turbo!
Hade 360 funnits med turbo original så hade nog världen sett lite annorlunda ut, även min lilla bit av världen  :P
Men nu blir det sugistrim och därmed basta.

Det enda jag önskar för stunden är en motor som går rent från 1000 till 6500rpm. Snart kört 1 år med B230:n och den har inte gått att varva ur många gånger.
Blir så när man trimmar bruksbilen som ska rulla mån-fre och helst lite till.
Men nåt kul ska nog hända framåt våren, både motor och VÄGHÅLLNING behöver uppgradering
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1654 skrivet: februari 21, 2009, 19:00:06 »
Längesen det mekades nu, OCH besiktades. Jag har till på torsdag på mig att ombesikta.

Ikväll gjorde jag en fin insats på bilen. Bytte spindelled utan specialverktyget som ser ut som en gaffel, utan att ta bort hjulet och utan att hissa upp bilen (nästan)  :D

Bytte spindelled på ca 30 minuter.
Mycket nöjd, nu är det bromsskivebyte som sista grej innan ombes. Undrar vad som ska jävlas då eftersom det gick så bra ikväll!?

Bildbevis på bil på mark utan spindelled:

I eftermiddags bytte jag bromsskiva. Bytet gick bra, alla bultar låg och vältrade sig i kopparpasta. Enda strulet var att jag drog åt okhållaren före jag kontrollerat att hålen stämde för bromssköldens fästbultar som sitter i okhållaren. Men det är ju en bagatell.
I veckan blir det ombesiktning. Bara hålla tummarna för att bromsarna tar jämt nu och att min beg. spindelled jag återmonterat inte blivit glapp sen besiktningen förra året.

Blev lite sugen på att montera ställbart kamdrev idag.. hjärnan började ju tänka trim nu när Kurre, Peter och Fredrik hetsade på mig tidigare i tråden  :P
Vill provköra med nya drevet innan jag byter till planad topp. Se så det sitter ihop bra.. Än så länge kan jag inte ventilkrocka men sen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1655 skrivet: februari 21, 2009, 19:56:09 »
Plana 531an 2mm sen bär det i väg  :D
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1656 skrivet: februari 21, 2009, 19:58:40 »
men om du monterar turbon så den inte syns  ;)
"syns det inte så finns det inte"  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1657 skrivet: februari 21, 2009, 20:00:54 »
Plana 531an 2mm sen bär det i väg  :D

Den är redan planad 3mm  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1658 skrivet: februari 21, 2009, 20:02:26 »
men om du monterar turbon så den inte syns  ;)
"syns det inte så finns det inte"  8)

Hehe ja, får köpa en sån där turbosats som placerar turbon i bagagen typ
Nej jag har fått rejält ha-begär på lagom trimmad sugis.. kanske tröttnar på det i framtiden..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1659 skrivet: februari 21, 2009, 20:08:00 »
Nu får du trimma ordentligt  :D jag menar du är ju huvud person i 300 påwer  så du måste liga i lite  8)
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1660 skrivet: februari 21, 2009, 20:14:48 »
jo men en kompressor då?  :D
sugmotor är ju inte så spännande om det inte gäller typ 250-300hk  :-\
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1661 skrivet: februari 21, 2009, 21:22:15 »
Nu får du trimma ordentligt  :D jag menar du är ju huvud person i 300 påwer  så du måste liga i lite  8)

Haha bara för att jag knattrar mest på tangentbordet innebär inte det att jag är mer huvudperson än tex. du Peter som samlat flest vita 360 eller byggt flest snabba 300:or. Turbo eller sugis!

Jag trimmar sakta.. har ingen brådska!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1662 skrivet: februari 21, 2009, 21:23:53 »
du är ju admin frej  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1663 skrivet: februari 21, 2009, 21:27:00 »
jo men en kompressor då?  :D
sugmotor är ju inte så spännande om det inte gäller typ 250-300hk  :-\

Hade dom inte tjutit som en plågad katt så kanske..  ;)

Jag tror att jag nöjer mig med en hembyggd sugis på kanske 170-200hk.
Men vad vet jag, mycket vill ha mer och jag har aldrig kört nån direkt motorstark bil. Och mycket vill ha mer sägs det..

..men det får framtiden utvisa! Jag och bilen är ingen dagslända, varken på vägen eller forumet! Vi är här för att stanna.

du är ju admin frej  ;)
En hjälpande hand till Mefistofeles  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1664 skrivet: februari 21, 2009, 21:32:46 »
Jag tycker att du borde åka med zyklon eller mej så du får upp leva verkligheten  :D Obs du gör ett mycket bra jobb bara så du vet  8)

mvh peter.
"don't buy it if you can build it!"

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1665 skrivet: februari 21, 2009, 22:07:26 »
Men en lustgastub skulle kanske förgylla vardagen ? Något som Peter kan hjälpa dig med!?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1666 skrivet: februari 21, 2009, 22:36:54 »
Jag tycker att du borde åka med zyklon eller mej så du får upp leva verkligheten  :D Obs du gör ett mycket bra jobb bara så du vet  8)

mvh peter.

Bevare mig väl, då kan jag ju bli smittad  ;)

Tack Peter  :)

By the way, synd att brorsan inte fullföljer sin GLT kompressor, då hade vi i allafall haft en kompressor-300 och en sugis-300  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1667 skrivet: februari 21, 2009, 22:38:10 »
Men en lustgastub skulle kanske förgylla vardagen ? Något som Peter kan hjälpa dig med!?

Har aldrig lockat heller.. kanske för att jag mest kör på tvären och ser raksträckorna som transportsträcka, faktiskt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1668 skrivet: februari 25, 2009, 17:53:30 »
JAA! Idag klarade sig lilla blå igenom ombesiktningen!

Bromsarna fram tog helt jämt sen jag bytt tillbaka till slitna tunna blanka fina skivan igen och gamla spindelleden jag satte dit gick oxå igenom  :D
Stackars besiktningsmannen fick vrida två gånger på nyckeln innan han fick igång motorn (lagom avsvalnad efter hård körning dit fick den lite för mycket soppa). Sen när han fick igång den och skulle köra fram till bromsrullarna fick han motorstopp.. stackars man  ;)

Men bilen var på bråkhumör idag, vet inte om det har med mildvädret att göra men den gick knappt gasa nåt med för den missade (tändningen) hela tiden så den slog bakut om man gasade för mycket.. både morgon som kväll. Skall nog bromsa upp den med öppen huv en svart natt så jag får se om det är några överslag kring tändspole, kablar, fördelare eller tändstift.. problemen kommer med varm motor och avtar när den blir varm. Fast idag blev det aldrig helt bra..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1669 skrivet: februari 25, 2009, 18:02:40 »
Jag hade överlsag i en tändkabel i polon.. Fyfan också, höll på att bli tokig. Ibland gick den helt perfekt och ibland dog den helt tvärt.
Det syntes endast vid mörker också.

Fast det kan ju vara nån glapp kontakt nånstans också, eller dåligt fördelarlock/rotor.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1670 skrivet: februari 25, 2009, 19:38:45 »
Jag hade överlsag i en tändkabel i polon.. Fyfan också, höll på att bli tokig. Ibland gick den helt perfekt och ibland dog den helt tvärt.
Det syntes endast vid mörker också.

Fast det kan ju vara nån glapp kontakt nånstans också, eller dåligt fördelarlock/rotor.

Fördelarlock och rotor bytte jag förra året tror jag, tändstiften är Volvo original och byttes nu i vinter.
Kollade ju även tändningen under körning med tändlampan klämd under vindrutetorkaren och kunde inte se nåt konstigt på den, varken på kabeln från spole till fördelare eller på kablarna till varje cylinder.
Ett test jag inte gjort än är att kolla pulserna till tändspolen från tändmodulen med oscilloscop, och jämföra med pulserna från MS till tändmodulen.
Kanske även dubbelkolla spridarpulserna från MS till spridarna och jämföra med vad Megatune säger..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1671 skrivet: februari 25, 2009, 19:55:54 »
Gratulerar till godkänd besiktning!  Nu har du ingen ursäkt att inte trimma....
Sugtrim är bra skit. ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1672 skrivet: februari 25, 2009, 20:25:05 »
Gratulerar till godkänd besiktning!  Nu har du ingen ursäkt att inte trimma....
Sugtrim är bra skit. ;D

Tackar  :)

Mer trim kommer.. den är inte helt otrimmad nu heller, sjuk skillnad mot original  :P
Det största projektet under året blir nog att lyfta ur framrutan och laga rosten... jag bävar!

Sugtrim är kul och sleeper  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1673 skrivet: mars 05, 2009, 22:25:03 »
Miniupdate:

Förra fredagen råkade jag tanka grön slang istället för blå, kom dock på misstaget efter att 17,73 liter bensin runnit ner i tanken. Sen fick jag i 29,26 liter etanol ovanpå det efter att jag förstått mitt misstag. Alltså nästan 38% bensininblandning nu. Men eftersom bilen var lite snålmappad innan så går den inte sämre nu, rapp och rolig varm som kall  ;D

Ikväll tog jag mig i örat och matchade tändningen verkligheten VS Megasquirt så att det nu stämmer så bra det kan med glappa gamla fördelare osv..
Testade att varva upp till kanske 4000rpm och då jag låst tändningen på 10° låg den kvar där +/- 6° ungefär oavsett om jag varvade eller ändrade belastning (så mycket det går på friläge).
Så nu är jag nöjd. Har inte blivit av att jag gjort ovanstående sen nån gång då jag ändrade triggervinkeln i Megatune och sen dess har det nog felat en 10°

Egentligen skulle jag varit ute med Oscilloskop nu och kollat diverse störningar på motorgången men det var tvunget att ladda sig först..
Istället ställde jag in tändningen som sagt samt justerade stoppet på backspärren så ettan ska glida i så smidigt som möjligt. Små grejer man stör sig på i vardagen men som aldrig blir av att man fixar.

Slog på overrun fuelcut oxå. Det har varit avstängt sen nån felsökning förra året. Spar lite bränsle och ger effektivare motorbroms. Dock har motorbromsen minskat sen jag bytte till lättat svänghjul. En av få nackdelar med lättat  :P

Ställde in så funktionen går in bara om gasspjället är öppet max 3% och tidigare genom åren har jag haft högre siffra men då har den gått in vid extrem svenssonkörning, detta var bättre då den bara går in då jag släppt gasen och verkligen motorbromsar!

Hej hopp!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1674 skrivet: mars 06, 2009, 01:18:07 »
Sen update:

När Oscilloskopet hade laddat batteriet gav jag mig ut för att jaga konstigheter.

De grova hacken jag känt nu på senare tid berodde på att tändningen var för häftig.. Rimligen uppåt 50° förtändning vid full belastning och kanske över det. Nu med 43° så går det fint förutom de "vanliga" störningarna jag troligtvis haft i flera år och med flera motorer. (Svårt att minnas och har dåligt med bevismaterial från den tiden).

Tänkte att jag med oscilloskopet skulle hitta nån eventuell störning på signalerna men hittade ingenting på varken spridarpuls eller triggerpuls till tändmodulen.
Inget som jag hann se i allafall. Testade oxå och aktiverade varvstoppet och det syntes väl på oscilloskopet när tändningen bröts.. och på varvräknaren. Den föll som en sten.
Har aldrig testat varvstoppet som bryter tändningen förut.

De störningar jag känner som ett varvstopp kring 4500-6000rpm måste ligga i tändsystemet eller rent utav vara motormekaniskt.. typ att ventilerna flyter eller så. Har ingen erfarenhet av sånt tyvärr så vet inte hur det ska låta/kännas. Funderar på att spela in en film så ni får ta del av problemet på "riktigt".

Bifogar en bild på mätningen av tändpulsen. Den ligger på A-kanalen.
På B-kanalen trodde jag att jag kopplat in hallgivarens triggersignal in till MS men det visade sig senare vara Hallgivarens signal jag kopplat in mig på, så går det när man tror att man kan hela elschemat i huvudet, pärmen med facit låg i baksätet  ;)

Gonatt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1675 skrivet: mars 06, 2009, 01:58:47 »
Ibland får man utdelning för sena nätter på forum fyllda med erfarenheter, funderar på om detta är förklaringen till mina förmodade tändproblem:

På en Volvo med EZ116K så är originaltändspole och tändmodul anpassade till varandra. Om man byter någon av de delarna mot något annat (t ex en vanlig pirattändspole avsedd för brytarstyrt tändsystem) så får man problem med svag gnista, speciellt vid kallstart och vid höga varvtal. Se istället till att både tändspole och tändmodul verkligen är av rätt typer och att inte t ex någon piratdel eller tändspole avsedd för en Volvo med äldre typ av brytarlöst tändsystem har råkat monteras någon gång i tiden.
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3584&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jag har vanlig tändmodul från en 240 GLT med brytarlöst tändsystem. (Vet inte vad det heter men inte är det EZ116K i allafall.)
Till denna modul har jag en ny tändspole inköpt på mekonomen av en jobbarkompis. Enligt honom ska spolen sitta på en japanare (typ honda civic) egentligen.
Trodde det skulle bli jättebra med den spolen. Ska testa direkt med en vanlig Volvospole (har inte kvar den som satt på samma bil som tändmodulen tyvärr) direkt när jag får lägga vantarna på en!

Comments!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1676 skrivet: mars 06, 2009, 09:33:43 »
Kan ju aldrig skada att pröva med en spole som matchar tändmodulen - då vet du att uppladdningstiden (dwell) stämmer... Dock känns det tveksamt om det skulle vara problemet, min bil går utmärkt med väldigt skilda värden på uppladdningstiden...

Var kanal B signalen från Hallgivaren??? Är jag fel ute när jag stror mig minnas att Hallgivare skall ge i stort sett digitala signaler, 0-5V eller 0-12V fyrkantspulser? Det där såg definitivt inte ut som sådana...
Tändpulsen på A-kanalen, är det signalerna ut till tändspolen eller till tändmodulen? Om det är tll tändspolen kan jag tänka mig att en annan spole kan hjälpa, typ 2ms i uppladdningstid känns väldigt lite - med VB921 drivkretsen i MS2 som begränsar strömmen till spolen till 6A (ganska lite egentligen) vill min B14 originalspole ha 3.1ms uppladdningstid; jag har för mig att standardinställningen i MS är 3ms också...
« Senast ändrad: mars 06, 2009, 09:37:20 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1677 skrivet: mars 06, 2009, 20:47:21 »
Kan ju aldrig skada att pröva med en spole som matchar tändmodulen - då vet du att uppladdningstiden (dwell) stämmer... Dock känns det tveksamt om det skulle vara problemet, min bil går utmärkt med väldigt skilda värden på uppladdningstiden...
Jag bara kände att det var en ganska bra beskrivning och en trolig orsak till mina problem (eftersom jag inte hittat nåt annat än).
Matchande spole ja.. helst ska man ju ha spolen som satt på motorn tillsammans med modulen. Nu är den tyvärr spårlöst borta.. hur väl överens skulle en högeffektspole från Biltema passa? (Den gamla runda typen). Bror min har en sån och då är det ju smidigt att testa i allafall.

Citera
Var kanal B signalen från Hallgivaren??? Är jag fel ute när jag stror mig minnas att Hallgivare skall ge i stort sett digitala signaler, 0-5V eller 0-12V fyrkantspulser? Det där såg definitivt inte ut som sådana...
Nej.. jag skulle kopplat in hallgivaren men råkade koppla in lambdasignalen på B-kanalen istället.
Men det ser inte ut som en regelrätt lambdasignal heller.. brydde mig inte om den utan koncentrerade mig på triggersignalen till tändmodulen.

Citera
Tändpulsen på A-kanalen, är det signalerna ut till tändspolen eller till tändmodulen? Om det är till tändspolen kan jag tänka mig att en annan spole kan hjälpa, typ 2ms i uppladdningstid känns väldigt lite - med VB921 drivkretsen i MS2 som begränsar strömmen till spolen till 6A (ganska lite egentligen) vill min B14 originalspole ha 3.1ms uppladdningstid; jag har för mig att standardinställningen i MS är 3ms också...
Japp det är signalen till tändspolen som är en Bosch slutnr: 139. Det vill säga en smart modul som ställer dwell själv och därav min inställning på "Fixed duty" & "75% dutycycle" för dwell i MS.
Skulle jag kollat på signalen till spolen istället?
Och skulle jag röna större framgång med en Bosch slutnr: 137-modul som är "dum" så man kan styra dwell från MS och därmed anpassa dwell till den nya tändspolens krav?

Tack för svar Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1678 skrivet: mars 07, 2009, 00:57:44 »
Japp det är signalen till tändspolen som är en Bosch slutnr: 139. Det vill säga en smart modul som ställer dwell själv och därav min inställning på "Fixed duty" & "75% dutycycle" för dwell i MS.
Skulle jag kollat på signalen till spolen istället?

Nu blev jag förvirrad, var det signalen till spolen eller till tändmodulen?
Om det inte är allt för mycket jobb och pengar inblandat kan du ju alltid byta till en dum modul och ställa dwell själv - då blir du i vart fall av med det som en möjlig felkälla... Har du tillgång till en RCL meter har Bruce och Grippo och grabbarna ett jättebra program för att räkna ut uppladdningstiden, tror jag länkat till det i min infotråd om 340 originalspolen. Annars kan du mäta med oscilloskopet för att få fram rätt uppladdningstid, det finns beskrivet i megamanualen någonstans har jag för mig...
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3851.0 - länk till min tändspoletråd...

Läser jag din oscilloskpbild fel eller är det spikar på över 5V du har på lamdasignalen? Det kan väl inte riktigt stämma?
« Senast ändrad: mars 07, 2009, 01:02:18 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1679 skrivet: mars 08, 2009, 02:13:40 »
Japp det är signalen till tändspolen som är en Bosch slutnr: 139. Det vill säga en smart modul som ställer dwell själv och därav min inställning på "Fixed duty" & "75% dutycycle" för dwell i MS.
Skulle jag kollat på signalen till spolen istället?
Nu blev jag förvirrad, var det signalen till spolen eller till tändmodulen?
Signalen till tändmodulen!

Citera
Om det inte är allt för mycket jobb och pengar inblandat kan du ju alltid byta till en dum modul och ställa dwell själv - då blir du i vart fall av med det som en möjlig felkälla... Har du tillgång till en RCL meter har Bruce och Grippo och grabbarna ett jättebra program för att räkna ut uppladdningstiden, tror jag länkat till det i min infotråd om 340 originalspolen. Annars kan du mäta med oscilloskopet för att få fram rätt uppladdningstid, det finns beskrivet i megamanualen någonstans har jag för mig...
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3851.0 - länk till min tändspoletråd...
Jag har redan en dum modul (som jag först köpte innan jag visste att man behövde en smart om man inte kunde styra Dwell från sprutet. Sen köpte jag smarta modulen.)
Kanske ska sätta i den och testa..

RCL meter har jag inte.. vet inte om vi har nån på jobbet. Vad är den svenska termen? Impedansmätare?

Citera
Läser jag din oscilloskpbild fel eller är det spikar på över 5V du har på lamdasignalen? Det kan väl inte riktigt stämma?
Nej.. vet inte vad som visades.. får kanske göra ett nytt mätförsök för att räta ut frågetecknen  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.