Idag har jag mekat som en tok för att få köra lite 360!
På morgonen började jag med att installera kylaren, en ny och en gammal kylarslang samt ett gäng rostfria slangklämmor från biltema. Fyllde på vatten.
Skruvade in lambdasonden i extraktorgrenröret, TIGHT! Har ju höjt motorn dryga 10mm nu så lambdasonden kommer närmare golvet. Måste ta till släggan eller nåt där för att få acceptabelt spelrum för sondens sladdar. Bild kommer en annan dag.
Kopplade in min förlängning till sonden.
Fyllde på med 10W40 mineralolja och lite 10W30 när 40:an tog slut.
Kopplade in batteriet och provkörde bränslepumpen på tändläget. Trycket fanns kvar trots över en månads stillestånd. Men batteriet hade tappat lite ork.
Sen var det dags att vrida nyckeln längst åt höger, spänningen steg!
Startmotorn gick runt, motorn hängde på och efter ca 3-4 sekunder tände den. Men dog lika fort. Sen nästa försök ville den inte tända igen + att startmotorn började gå tungt, batteriet var på upphällningen.
1000 tankar i skallen, vad har jag gjort fel?
Började med att kolla kamläge och tändläge. Dessa var ok. Tändläget går ju bara kolla med motorn igång men kollade så att rotorn i fördelaren pekade mot ettans tändkabel när motorn var strax före övre dödpunkt på kompressionsfasen på ettans cylinder.
Sen sprayade jag i startgas i insuget och började leka med fördelaren, vred den fram och tillbaka. Fick kugga över fördelaren ett hack på drevet på mellanaxeln med. Låg ett hack fel från början så då gick det inte justera fram rätt läge.
Vid nåt startförsök tände motorn men dog direkt för den ville gå bakåt då.
Men så efter några test med fördelaren i olika lägen så hoppade den igång! Gick som en astrimmad V8 på tomgång och svarade på gas som en motorsåg!
Varmkörde 5 minuter på tomgång. Stängde av och bytte olja (nu 5W50 Biltema helsyntet) och bytte oljefilter till Volvo Original.
Sen startade jag igen och kollade tändläget. Det låg och hoppade mellan uppskattningsvis 30-40° F.Ö.D! Lite väl häftigt. Ställde ner till ~10° F.Ö.D.
Sen spelade jag in en film till er: http://www.youtube.com/watch?v=Wm4a4wszJNELite synd att jag inte spelade in före jag ställde tändningen rätt. Då var gången frän
Fast den är helt ok nu med. Svarar mycket mycket bättre på gas nu än med B200F och 13kg svänghjul!
Ändå är det samma map i Megasquirt, inget ändrat där än. Och det är ljusår ifrån rätt mappning för max gassvar, pga. att det annars blir konstigt i vissa tyngre belastningsområden.
Nu är den ungefär som broder GustavTs B230 (Freedos gamla) i den snyggblåe, eller hans svarta GLT med original B200E.
När man är ute och kör känns det ganska annorlunda. Vridet är mycket bättre och bilen utstrålar styrka och aggresivitet och vill mer! Jobbigt när man är ute och kör in den och inte får pressa på!
Shortshiften är underbart exakt och lagom kortslagig! Fast man får vara lite mer vaken när man växlar, det är inte som att "parkera en 360 i globen" längre
Det lätta svänghjulet gör att när man ger gas på nästa växel, eller ligger och finkör och plötsligt trampar på, så kommer kraften omedelbart och utan tvekan! Acc. direkt!
Får följa upp med fler filmer när inkörning är klar och tid finnes mellan eventuella blöjbyten. (Beräknad ankomst bebis 2 = 080630)
Lägger in ett par bilder med på en hungrig bil som vill ut och skrynkla asfalt! Men som ser ut att bara vilja handla på torget en gång i veckan, SLEEPER
/Very Happy Frej!