Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1826486 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1080 skrivet: maj 20, 2008, 22:59:13 »
Lycka till, hoppas det kommer gå bättre nu. :)

Tack, nu är motorn i och kopplingen fungerar skitbra! Nu känner jag igen känslan, det går ju lättare att trycka ned pedalen när man passerat gränsen för dragläge ungefär!

Och justeringen blev perfekt oxå, det gjorde en himla skillnad att shimsa tryckplattan 1mm!

Känns GÖTT!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1081 skrivet: maj 20, 2008, 23:47:45 »
Härligt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1082 skrivet: maj 21, 2008, 00:18:09 »
Ska lassa in ett lass mat och sen ner för att gå på tryckplattans shimsning. Ska räkna ut det en gång till för säkerhets skull så det inte blir galet. Vill ju kunna slita uppåt ett par millimeter på lamellen innan fjädertrycket från tryckplattan sjunkit för mycket.

Nu har jag shimsat 1mm efter nogrann uträkning!
Och jag får då ett inspänningsdjup på 2,3mm.
Eller slitmån på 2,3mm om man vill se det så, fast efter 1,3mm slitage har fjädertrycket sjunkit från 700kg till 600kg.


Kvällens/nattens blogg-update:

Satt nu i sista sekund och räknade ut vilken storlek på shims som skulle behövas för att få rätt inspänningsdjup på tryckplattan.
Hade kommit fram till 1,5mm och plockat fram vanliga M8 brickor som var ~1,4mm. Close enough..

Sen funderade jag lite när jag skulle skruva åt och kom på tanken att mäta hur mycket lamellen pressades ihop..


Kan problemet varit sådant att du räknat fel från början? eller var det rätt uträknat fast det blev feli praktiken? Ligger du på maxtryck på lamellen i nuläget med denna schimsning?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1083 skrivet: maj 21, 2008, 20:39:57 »
Tack, nu är motorn i och kopplingen fungerar skitbra! Nu känner jag igen känslan, det går ju lättare att trycka ned pedalen när man passerat gränsen för dragläge ungefär!

Och justeringen blev perfekt oxå, det gjorde en himla skillnad att shimsa tryckplattan 1mm!

Känns GÖTT!

Grattis, till väl utfört arbete! :) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1084 skrivet: maj 21, 2008, 22:07:18 »
Ska lassa in ett lass mat och sen ner för att gå på tryckplattans shimsning. Ska räkna ut det en gång till för säkerhets skull så det inte blir galet. Vill ju kunna slita uppåt ett par millimeter på lamellen innan fjädertrycket från tryckplattan sjunkit för mycket.

Nu har jag shimsat 1mm efter nogrann uträkning!
Och jag får då ett inspänningsdjup på 2,3mm.
Eller slitmån på 2,3mm om man vill se det så, fast efter 1,3mm slitage har fjädertrycket sjunkit från 700kg till 600kg.


Kvällens/nattens blogg-update:

Satt nu i sista sekund och räknade ut vilken storlek på shims som skulle behövas för att få rätt inspänningsdjup på tryckplattan.
Hade kommit fram till 1,5mm och plockat fram vanliga M8 brickor som var ~1,4mm. Close enough..

Sen funderade jag lite när jag skulle skruva åt och kom på tanken att mäta hur mycket lamellen pressades ihop..


Kan problemet varit sådant att du räknat fel från början? eller var det rätt uträknat fast det blev feli praktiken? Ligger du på maxtryck på lamellen i nuläget med denna schimsning?

Rätt uträknat för max tryck ja. Men sen funkade det inte i praktiken. Men jag ligger nog fortfarande på maxtryck eller strax under, är utanför mitt testområde så vet inte exakt. Men med tiden när lamellen slits och blir tunnare så kommer jag passera avståndet för max tryck. Alltså kommer jag ligga kring maxtryck längre med 1mm shimsning istället för 1,5mm som jag först tänkt mig.

Kan illustrera ovanstående i denna enkla tabell:
kg   mm
600   1,00
700   1,11
700   1,20
700   2,20
600   3,18

Det är inpressningsdjupet av tryckplattan som anges i mm. Och fjädertrycket i kilo.
Med 1.5mm shimsning får jag 1,8mm i inpressningsdjup, med 1mm shims får jag således 2,3mm i inpressningsdjup. När lamellen slitits 0.1mm då är jag med säkerhet uppe i 700kg fjädertryck och sen varar det tills lamellen blivit 1.11mm tunn.

Jag valde ju först att köra utan shims, och då räckte slaget på solfjädern inte till för att frilägga lamellen helt. Nu med 1mm shims så blir det ca 1mm fritt utrymme mellan lamellen och motsvarade ytor på tryckplatta & svänghjul. Så nu kopplar den ur helt.

Kommer upp med en lite mer välskriven guide på detta med att mäta och räkna ut shimsningen framöver.
« Senast ändrad: maj 23, 2008, 02:07:56 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1085 skrivet: maj 22, 2008, 23:56:24 »
Igår var det bröllopsdag och släckt i garaget!

 Idag händer det mer  ;)

Har fått dit sprängkåpan igen och dessutom målat den på plats för att få bort de få lackskador som blev den här gången då jag monterade den. Fyllde alla insex skruvskallar med fett för att motverka skitsamling och rostbildning i dem. Fick blanda 6-kantskalle och insex för att få max åtkomlighet och servicevänlighet.
Idag fick jag dit sprängkåpan och 14 bult på ca en timme. Sist höll jag på med sista 4 bultarna i en timme utan att få i nån. Skillnad!

Nu är jag tillbaks på samma utgångsläge som för 6 dagar sen då jag kom på att kopplingen inte lirade...
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg51401#msg51401
Alltså tog det 6 dagar att reparera misstaget att inte prova kopplingen med motorn lös!
« Senast ändrad: maj 23, 2008, 01:54:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1086 skrivet: maj 23, 2008, 02:13:05 »
Nu har jag monterat motorfästena. De var såklart för hängiga för att min sprängkåpa skulle gå fri, hade det på känn.
Så nu blir det nog i förstaläget att shimsa upp original motorfästen. Sen är jag öppen för förslag på en bättre lösning längre fram. Funderar på att ta motorkuddar från biltema (universal eller typ 240) och bygga nya fästen på både motor och bil så att motorn ligger på kuddarna istället för hänger i dem..

Har även monterat styrningen! Men den mellanskivan i gummi som sitter mellan styrväxel och rattstång (se bild nedan) är sprucken. Antagligen inte bra och inte kul om den går sönder under färd i högre hastighet.

Ska kolla med volvo om de har den tillgänglig. Men tills vidare kör jag med den halvtrasiga.
Bilder även på styrningen. Blir tight mot sprängkåpan men det ska gå.

Godnatt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1087 skrivet: maj 23, 2008, 02:14:07 »
Obs! Langade in lite bilder längre upp som jag missade att bifoga i förrgår.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1088 skrivet: maj 23, 2008, 08:37:56 »
Om du inte får tag i någon ny gummikudde till rattstången och inte vill plocka en på skroten kan man ju kanske prova att fila till en hockeypuck... Den är ju också rund och svart och av gummi. Den kanske blir lite för hård dock, jag har aldrig känt på min gummikudde...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1089 skrivet: maj 23, 2008, 16:10:25 »
Om du inte får tag i någon ny gummikudde till rattstången och inte vill plocka en på skroten kan man ju kanske prova att fila till en hockeypuck... Den är ju också rund och svart och av gummi. Den kanske blir lite för hård dock, jag har aldrig känt på min gummikudde...
Grejen är att det är ingjutna "plattjärn" i original gummipuck och sen är det vulkat gummi som förbinder de två plattjärnen för att få en vibrationsfri överföring av kraften från rattstången till styrväxelns ingående axel.

Vågar inte köra hockeypuck.. även om det kanske håller..  :-\

Ska ringa till volvo och kolla om de har en ny.

Edit: Pucken kostar 160:- och har volvo art.nr: 3208578

Beställde en så den kommer till nästa vecka.
Ska lägga in bilder och info i en guide kring styrningens komponenter sen tänkte jag.
« Senast ändrad: maj 23, 2008, 16:19:17 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1090 skrivet: maj 23, 2008, 16:41:50 »
Trevligt! Jag lär nog behöva en ny när jag väl fått kontroll på oljeläckaget... Min gamla lär vara ordentligt indränkt...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1091 skrivet: maj 23, 2008, 21:46:39 »
Här går det framåt, skoj! :)

Nu gick det tydligen att få tag på! Annars tror jag slitbanan på ett däck, skulle gå att bygga om! Den lilla koppen, är viktigare än man kan tro! Silicon och ett buntband runt, är att rekommendera! Se länk, hur det gick när jag struntade i koppen! :(  :) /Max

Ps. Trevlig innovation, inspektionsfönstret! /Ds

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3713.0
« Senast ändrad: maj 23, 2008, 21:50:33 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1092 skrivet: maj 23, 2008, 21:58:45 »
Här går det framåt, skoj! :)

Nu gick det tydligen att få tag på! Annars tror jag slitbanan på ett däck, skulle gå att bygga om! Den lilla koppen, är viktigare än man kan tro! Silicon och ett buntband runt, är att rekommendera! Se länk, hur det gick när jag struntade i koppen! :(  :) /Max

Ps. Trevlig innovation, inspektionsfönstret! /Ds

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3713.0

Japp nu är det bara "småplock" kvar. Inga stora tankenötter i allafall såsom kopplingen var.

Ska silikona och säkra med buntband då när jag fått bytt gummit.

Ja inspektionsfönstret ser trevligt ut nu men undrar hur det ser ut om 1000 mil/några år..
Ska nog tejpa/bygga för det så inget grussprut når det underifrån i allafall, sen kommer det ju kopplingsdamm innifrån men det är ju svårt att göra nånting åt. Att det blev ett fönster var en slump, letade efter en lagom bit aluminium i skrotstället men stötte då på plexiglas och vips föddes ideen om ett fönster  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1093 skrivet: maj 23, 2008, 22:01:27 »
Nu har jag monterat motorfästena. De var såklart för hängiga för att min sprängkåpa skulle gå fri, hade det på känn.
Så nu blir det nog i förstaläget att shimsa upp original motorfästen. Sen är jag öppen för förslag på en bättre lösning längre fram. Funderar på att ta motorkuddar från biltema (universal eller typ 240) och bygga nya fästen på både motor och bil så att motorn ligger på kuddarna istället för hänger i dem..

växellådskuddar från 160 som bilteam ha ska visst varae lite hårdare än orginal så dom kan jag rekommendera, men dom kärver juh dock nya fästen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1094 skrivet: maj 23, 2008, 23:05:32 »
Nu har jag monterat motorfästena. De var såklart för hängiga för att min sprängkåpa skulle gå fri, hade det på känn.
Så nu blir det nog i förstaläget att shimsa upp original motorfästen. Sen är jag öppen för förslag på en bättre lösning längre fram. Funderar på att ta motorkuddar från biltema (universal eller typ 240) och bygga nya fästen på både motor och bil så att motorn ligger på kuddarna istället för hänger i dem..

växellådskuddar från 160 som bilteam ha ska visst varae lite hårdare än orginal så dom kan jag rekommendera, men dom kärver juh dock nya fästen.

Nya fästen har jag suktat efter i flera år så det är inga problem. Finns inspiration till det i Flintys projekttråd!

Ikväll har jag lagt 8-10mm plattjärn under motorfästena ovanpå rambenen för att höja motorn tillräckligt. Tror det räcker utan att det ska ta i när jag kör. Marginal uppåt (kardantunneln) oxå. Dock har jag bara 2 bult i varje motorfäste just nu, alltså i rambenen. Ska inte köra så hårt innan jag fixat det  ::)
« Senast ändrad: maj 24, 2008, 01:45:16 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1095 skrivet: maj 23, 2008, 23:49:06 »
gött att du fick löst alla problem men de kan la inte vara allt för svårt att bygga om motorfästena och köra på några lagom hårda biltema gummin ???
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1096 skrivet: maj 23, 2008, 23:53:06 »
gött att du fick löst alla problem men de kan la inte vara allt för svårt att bygga om motorfästena och köra på några lagom hårda biltema gummin ???

Nej det känns som en lätt uppgift nu när sprängkåpan är klar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1097 skrivet: maj 24, 2008, 01:51:51 »
Nu efter kvällens arbete så är motorn snart fullt påklädd. Insug med alla slangar och kablar är på plats, saknas gör bara adaptern till luftfiltret och staget till insuget som går ner till blocket.

Motorvärmaren sitter på plats i bakre frostpluggen på avgassidan. Till min fövåning fick jag räta den lite för att få i den i hålet i blocket. Annars tog det bara i cylindern och gick inte in.

Alla slangklämmor jag kommit åt ikväll har blivit utbytta mot biltemas rostfria variant.

Nästan lättare att skriva om vad som är kvar att göra på bilen.

- Extraktorgrenrör monteras.
- Avgasrör anpassas mot extraktor.
- Front med kofångare och lysen monteras.
- Kylare och kylfläkt monteras.
- Montera huven.

plus massa annat jag säkert glömt och en del larv jag inte bryr mig om så mycket före uppstart. tex. damask till växelspaken eller motorvärmarintaget i fronten.

Bild på slangklämmor och på statusen just nu på motorn!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1098 skrivet: maj 25, 2008, 01:10:15 »
Inatt återstår endast kylare och vatten & olja innan motorn kan startas, håller i detta nu på att bulta ihop avgaet. Extraktorn är på, fick justera sprängkåpan ca 1,5mm med vinkelslipen där extraktorn smeker förbi. Nu är det 0-spel.

Börjar bli nervös nu.. att nåt ska paja/inte funka vid uppstarten..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1099 skrivet: maj 25, 2008, 01:21:31 »
Håller tummarna för dig allt går som det går.

hittade förresten en bra länk om elektrolys. elektrolys

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1100 skrivet: maj 25, 2008, 01:35:26 »
Håller tummarna för dig allt går som det går.

hittade förresten en bra länk om elektrolys. elektrolys

Tack och tack för länken! Verkar smidigt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1101 skrivet: maj 25, 2008, 01:37:11 »
joda verka mycket smidigt. såg en som kapat ett oljefat på längden och använt som karför att rymma ltie större grejje bara en gummit/plast matta under föremålet  så funkar det bra. :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1102 skrivet: maj 25, 2008, 12:04:20 »
Vi väntar på de goda nyheterna.........
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1103 skrivet: maj 25, 2008, 13:33:19 »
Vi väntar på de goda nyheterna.........

IT´S ALIVE!! ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1104 skrivet: maj 25, 2008, 13:57:10 »
WOHO!! fränt att många börjar få sina bilar att gå nu till sommaren  :-* bilder filmer!! ge oss ALL!
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1105 skrivet: maj 25, 2008, 14:06:04 »
Hääärligt frej!! Bara köra in motorn en bit nu å sen får du ha kul  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1106 skrivet: maj 25, 2008, 17:04:48 »
WOHO!! fränt att många börjar få sina bilar att gå nu till sommaren  :-* bilder filmer!! ge oss ALL!

Hehe visst är det! I sista stund före sommarn kommit på allvar gick han igång  :P

Film ligger i kameran, kommer upp ikväll!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1107 skrivet: maj 25, 2008, 17:06:08 »
Hääärligt frej!! Bara köra in motorn en bit nu å sen får du ha kul  :)

Härligt så man är såhär  ;D glad hela tiden och kan inte stänga av leendet!

Mm har varit ute och kört in den lite, men kör väl lugnt i 50-100 mil innan jag kan gasa!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1108 skrivet: maj 25, 2008, 19:37:46 »
Märker du redan nu någon skillnad? Bättre vrid!? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1109 skrivet: maj 25, 2008, 22:38:24 »
Idag har jag mekat som en tok för att få köra lite 360!  :)

På morgonen började jag med att installera kylaren, en ny och en gammal kylarslang samt ett gäng rostfria slangklämmor från biltema. Fyllde på vatten.

Skruvade in lambdasonden i extraktorgrenröret, TIGHT! Har ju höjt motorn dryga 10mm nu så lambdasonden kommer närmare golvet. Måste ta till släggan eller nåt där för att få acceptabelt spelrum för sondens sladdar. Bild kommer en annan dag.

Kopplade in min förlängning till sonden.

Fyllde på med 10W40 mineralolja och lite 10W30 när 40:an tog slut.

Kopplade in batteriet och provkörde bränslepumpen på tändläget. Trycket fanns kvar trots över en månads stillestånd. Men batteriet hade tappat lite ork.



Sen var det dags att vrida nyckeln längst åt höger, spänningen steg! :o

Startmotorn gick runt, motorn hängde på och efter ca 3-4 sekunder tände den. Men dog lika fort. Sen nästa försök ville den inte tända igen + att startmotorn började gå tungt, batteriet var på upphällningen.

1000 tankar i skallen, vad har jag gjort fel?
Började med att kolla kamläge och tändläge. Dessa var ok. Tändläget går ju bara kolla med motorn igång men kollade så att rotorn i fördelaren pekade mot ettans tändkabel när motorn var strax före övre dödpunkt på kompressionsfasen på ettans cylinder.

Sen sprayade jag i startgas i insuget och började leka med fördelaren, vred den fram och tillbaka. Fick kugga över fördelaren ett hack på drevet på mellanaxeln med. Låg ett hack fel från början så då gick det inte justera fram rätt läge.

Vid nåt startförsök tände motorn men dog direkt för den ville gå bakåt då.

Men så efter några test med fördelaren i olika lägen så hoppade den igång! Gick som en astrimmad V8 på tomgång och svarade på gas som en motorsåg!
Varmkörde 5 minuter på tomgång. Stängde av och bytte olja (nu 5W50 Biltema helsyntet) och bytte oljefilter till Volvo Original.

Sen startade jag igen och kollade tändläget. Det låg och hoppade mellan uppskattningsvis 30-40° F.Ö.D! Lite väl häftigt. Ställde ner till ~10° F.Ö.D.

Sen spelade jag in en film till er: http://www.youtube.com/watch?v=Wm4a4wszJNE
Lite synd att jag inte spelade in före jag ställde tändningen rätt. Då var gången frän  8)
Fast den är helt ok nu med. Svarar mycket mycket bättre på gas nu än med B200F och 13kg svänghjul!
Ändå är det samma map i Megasquirt, inget ändrat där än. Och det är ljusår ifrån rätt mappning för max gassvar, pga. att det annars blir konstigt i vissa tyngre belastningsområden.
Nu är den ungefär som broder GustavTs B230 (Freedos gamla) i den snyggblåe, eller hans svarta GLT med original B200E.

När man är ute och kör känns det ganska annorlunda. Vridet är mycket bättre och bilen utstrålar styrka och aggresivitet och vill mer! Jobbigt när man är ute och kör in den och inte får pressa på!

Shortshiften är underbart exakt och lagom kortslagig! Fast man får vara lite mer vaken när man växlar, det är inte som att "parkera en 360 i globen" längre  ;)

Det lätta svänghjulet gör att när man ger gas på nästa växel, eller ligger och finkör och plötsligt trampar på, så kommer kraften omedelbart och utan tvekan! Acc. direkt!

Får följa upp med fler filmer när inkörning är klar och tid finnes mellan eventuella blöjbyten. (Beräknad ankomst bebis 2 = 080630)

Lägger in ett par bilder med på en hungrig bil som vill ut och skrynkla asfalt! Men som ser ut att bara vilja handla på torget en gång i veckan, SLEEPER  ;)

/Very Happy Frej!
« Senast ändrad: december 04, 2008, 02:00:08 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1110 skrivet: maj 25, 2008, 23:21:05 »
Härligt med vind i seglen!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1111 skrivet: maj 25, 2008, 23:41:55 »
Grattis! Nu är det bara att lyckas hålla gasfoten under kontroll tills allt är inkört, sen blir det liv!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1112 skrivet: maj 26, 2008, 13:13:16 »
haha tusan vad härligt att den går nu! :) Gillar Barn stolen i framsätet med  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1113 skrivet: maj 26, 2008, 13:26:09 »
trevligt med ett till b230 monster ;D
Du har inte heller märkt några nackdelar med lättade svänghjulet?

Hur många mil ska alla nya delar slitas in?
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1114 skrivet: maj 26, 2008, 15:42:11 »
Grattis!
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1115 skrivet: maj 26, 2008, 17:05:55 »
Tack allihop! Jo visst är det kul när allt visar sig fungera och bilen går bra  :D

Jobbigt att hålla gasfoten i styr som Kurre sa, inte kört (riktig) bil på över en månad och så en ny motor som vill allt annat än köra lugnt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1116 skrivet: maj 26, 2008, 17:10:31 »
trevligt med ett till b230 monster ;D
Du har inte heller märkt några nackdelar med lättade svänghjulet?

Hur många mil ska alla nya delar slitas in?
/Johan

Trevligt var ordet!

Bara fördelar med svänghjulet!
Men jag har noterat att när jag står på ("ruppig") tomgång så hör man slammer från växellådan om man inte trycker ner kopplingen. Det är när motorn går ryckigt(/"ruppigt") innan den blir varm. Då kommer ljudet från lådan, ungefär som när man kör i jämn hastighet och bilen börjar rycka. Fast på tomgång är det mycket mildare och lägre ljud.
Detta ljud hade jag inte innan, tror jag. Har ingen ljuddämpning vid växelspaken nu så man hör alla (miss)ljud från motor och drivlina jätteväl!

Har inte kört in nån motor tidigare men tror det pratas om 50-100 mils varierande inkörning. Inte segdra på låga varvtal och inte maxvarva och inte heller ligga i samma varvtal för länge.. passar mig perfekt då det är stadskörning för hela slanten och ligger sällan i samma fart, och gör jag det växlar jag lite upp och ner och gasar på och saktar in lite för det är så skoj  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1117 skrivet: maj 26, 2008, 20:19:20 »
måste säjja att du har en jäkligt fin respons på motorn  :D bättre än min b14  >:( haha
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1118 skrivet: maj 26, 2008, 20:25:19 »
måste säjja att du har en jäkligt fin respons på motorn  :D bättre än min b14  >:( haha

Jag är förvånad själv! Trodde inte att det skulle bli såå bra! Ändå är jag inte nöjd, eller jo nöjd med responsen men jag vet att det kan bli bättre! Den var nästan så rapp ett tag när jag kopplat vakumet till MS fel så den fick en hejdlös massa soppa hela tiden.. men så gick inte åka för den tog 3.5 liter milen. Om jag inte lyckas mappa det med MS1-processorn så får jag tjacka upp mig på MS2, där finns bättre möjligheter till detta!

Får filma ute i drift nån dag! Härligt att köra en så rapp motor på vägen oxå! Skulle nog va kul på grus eller snö, spinner nog innan man hinner trampa ner pedalen halvvägs  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1119 skrivet: maj 26, 2008, 21:17:02 »
Usch vad avundsjuk man blev av den videon... Den låter ju riktigt vasst, och tycks svara därefter! Härligt!
Undrar hur mycket man måsta lätta B14 svänghjulet för att få den responsen?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82