Författare Ämne: Volvo 360Gl -88 turbo  (läst 100885 gånger)

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
Volvo 360Gl -88 turbo
« skrivet: mars 02, 2010, 21:52:30 »
Hej alla 300 åkare.
Jag är ny här på forumet och även ny på trimmning av bilar.
Jag har planer på att turbo konvertera min 360Gl -88 som även är min första bil. Jag satt och kollade på nätet en dag och klickade runt lite helt plötsligt var jag inne på detta forum. :)  När jag såg alla 360 turbo projekt blev jag väldigt sugen på en snikturbo som ett par stycken har gjort redan och har läst många trådar om det och börjar få lite idéer.

Här är även några bilder på bilen.
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2010, 22:23:45 »
Askersund då är vi grannar  :D lycka till med turbo konverteringen.
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2010, 22:26:01 »
Ja det kan man ju säga :) tackar, men har besiktning i mitten på april så det blir efter det men har börjat kolla efter lite delar. // Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2010, 22:27:38 »
Hojta till om du behöver hjälp eller delar.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2010, 22:39:19 »
Fin bil med rallystyling  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2010, 15:58:40 »
Peter: Ja det ska jag göra isf. :) 

Frej: Tackar :) kul att du gillar den

Jag tänkte på en sak jag har en B200F motor i min och undrar vad det sitter för topp på den? Jag har även funderat på aggregat vad ska man köra med? Hade tänkt mig runt 0,8bars ladd givetvis ska jag ändra komp-förhållandet men är osäker på vad det ska ligga på någon som vet? och vad ligger det på original såg i en annan tråd att det stod 1.10 stämmer det? // Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2010, 16:38:40 »
Du behöver inte sänka kompressionen om du ska ladda 0,8 bar. Enklast är att använda org turbo + turbogrenrör.
Org sitter det en 530 topp på din motor.
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #7 skrivet: mars 03, 2010, 16:53:48 »
Okej tack för det snabba svaret:) Men behövs alltså ingen extra toppackning eller något? Och när behöver man sänka kompen hur mycket ladd måste man upp i då? // Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2010, 16:58:25 »
Mellan 1-1,2 bar så brukar man få sänka kompet. Inga dubbla packningar  :P
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #9 skrivet: mars 03, 2010, 17:11:21 »
Okej men ett org 740/940 turbo grenrör och org turbo borde funka med andra ord :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #10 skrivet: mars 03, 2010, 21:42:05 »
kör du oxså med ikeas skärbrädor som stänkisar??
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #11 skrivet: mars 04, 2010, 08:22:09 »
Javisst Ikea ska det va hehe :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #12 skrivet: mars 04, 2010, 08:27:24 »
Okej men ett org 740/940 turbo grenrör och org turbo borde funka med andra ord :)

Det blir perfekt.
"don't buy it if you can build it!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #13 skrivet: mars 04, 2010, 17:59:05 »
En fråga vad är det som skiljer B200an från B230in alltså i blocket, är det bara större slaglängd eller är det helt annorlunda? //Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #14 skrivet: mars 04, 2010, 18:28:24 »
det är väl borrningen på blocket dom skiljer?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #15 skrivet: mars 04, 2010, 18:45:15 »
det är väl borrningen på blocket dom skiljer?

Stämmer.. slaget är 80mm i båda. Med marinvev 85 eller 86mm så blir volymen ~2,5 liter utan borrning  :P
Är borret 96mm i b230?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #16 skrivet: mars 04, 2010, 19:19:47 »
Okej tack för infon. Jo det är 96mm i B230in läste jag någon stan har jag för mig // Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #17 skrivet: mars 04, 2010, 21:25:48 »
jap 96mm ska de vara standrad i en b230 kan skilja nån hundradel
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #18 skrivet: mars 08, 2010, 12:03:54 »
Kul med många svar:) Har en fråga till funderar på om man ska köra med extra sprut eller bara med större org-spridare. Tänkte så att om man kör med extra spridare som styr via tryckvackter så kan man ju nästan köra med org-bränsleförbrukning om man kör försigtigt om man ser du från den ekonomiska sidan. ;) Vad tycker ni som kan detta, vilket ska jag köra med, och vilket ger bäst prestanda? // Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #19 skrivet: mars 09, 2010, 13:10:04 »
Ingen som har tips och råd?  ???//tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #20 skrivet: mars 09, 2010, 13:56:16 »
Nu har iaf turbo och grenrör kommit hem, köpte det av "Daniel021" här på forumet  :D
« Senast ändrad: mars 09, 2010, 14:00:35 av Grus »
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #21 skrivet: mars 09, 2010, 21:38:45 »
nice bil  :) jag körde med gula s**bspridare "turbons" och proggresiv btr 1:1:4,hörde inga spik på 1,5 bar  ;D
dock vet ja inte hur bränsleförbrukningen var då de var ren busbil men fin tomgång o allt var de..du kan alltid köpa ett extrasprut av din "granne" peter om han har nåt kvar som är bättre än enbart av,på funktion  ;D
Overpressure is the shit

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #22 skrivet: mars 09, 2010, 22:34:09 »
Okej tack för tipset:) Ja jag såg att "zyklon" körde med det kanske mer folk som gör och det är ju lite mer justerbart för en polare kör med tryckvakter och han har ju fullt ös på dom när dom slår till och det är ju svårt att få rätt blandning då :) det var därför jag frågade, tänkte se vad ni som kan sånt här tycker är bäst? //Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #23 skrivet: mars 11, 2010, 20:42:19 »
Bäst enligt mig är att ha ett sprut som man kan mappa. Ett system som skjutsar in bränsle inte två.
Men Peters tillsatssprut verkar vara bra och samtidigt enkelt så jag säger inte emot ett sånt heller.
På en budgetbusbil med inte så höga krav på noggrannhet kan väl tryckvakter fungera. Om man har många tryckvakter och många små spridare kan ju det med bli riktigt vältunat ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #24 skrivet: mars 11, 2010, 21:06:42 »
Okey tack för tipset men ska nog satsa på peters sprut har beställt ett nu så det blir nog bra tror jag:)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #25 skrivet: mars 11, 2010, 21:41:57 »
Okey tack för tipset men ska nog satsa på peters sprut har beställt ett nu så det blir nog bra tror jag:)

Gött!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #26 skrivet: mars 18, 2010, 21:06:05 »
Hej

Nu var det länge sen det hände något i tråden så slänger upp en uppdatering.:)
Bilen har gått ryckigt ett tag nu men lyckades lista ut att det var bränsletrycksregulatorn, så jag drog till Stylingbutiken idag och köpte en ställbar btr 1:1 linjer, köpte även en ratt men dom hade inget nav hemma till 360 så han skulle skicka det till mig. :)

Jag kapade sönder org btr:n och byggde ihopp en egen lite adapter ;) ställde upp bränsletrycket till 3bar känns som att bilen svarar lite bättre men kan ju vara inbillning ;D

Sorry för dålig kvalitet på bilderna han inte fixa kameran så fick bli mobilen :)
« Senast ändrad: mars 18, 2010, 21:08:30 av Grus »
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #27 skrivet: mars 18, 2010, 22:18:05 »
du hade kunna bytt til en orginal btr från 740 dom hr 3bar annars
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #28 skrivet: mars 18, 2010, 22:20:55 »
Jag tänkte byta till en org 360 först men när det ska turbokonverteras så kan det va bra med en ställbar tänkte jag  :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #29 skrivet: mars 18, 2010, 22:26:58 »
Bilen har gått ryckigt ett tag nu men lyckades lista ut att det var bränsletrycksregulatorn, så jag drog till Stylingbutiken idag och köpte en ställbar btr 1:1 linjer

Tack för uppdatering, men ur kom du fram till att det var bränsletrycksregulatorn?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #30 skrivet: mars 19, 2010, 14:46:34 »
Den hade gått knackigt ett tag sen dog den nästan så jag öppnade huven och rök och drog lite i allt sen gav jag på regulatorn en smäll då gick han igen i några dagar :( men nu går den kanon när jag bytte, däremot så ställde jag den ju på 3bar men idag när jag skulle starta bilen så gick den igång sen dog den ??? hmm öppnade huven och det var fullt med soppa i hela motorrummet. Sen såg jag soppa slangen såg ut som om någon sprängt den. ;D Så jag åkte och fixade en ny och när jag fick dit den så kollade jag på manometern på Btr:n den stog på 4,5bar :o inte så bra var nog därför slangen gick för den var lite dålig innan :P vet inte om den visade fel igår men nu står den på 3bar igen :D // Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #31 skrivet: mars 19, 2010, 18:21:33 »
Okej så bra att du hittade felet! Kunde ju letat ett tag annars!  :o

Men att slangen sprängs vid 4,5 bar verkar otroligt. Om den inte var gammal och torr fast såg ny ut på bilden?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #32 skrivet: mars 19, 2010, 18:23:43 »
Jag drog i den så väven i slangen gick nog sönder tror det iaf, annars fabrikationsfel kanske  :)
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

johamn

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #33 skrivet: mars 19, 2010, 19:01:16 »
jag har haft min uppe på 6.5bar på tomgång utan större problem.. mer pumpen att tycka synd om då. ;)

//J

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #34 skrivet: mars 22, 2010, 21:41:30 »
Nu har det hänt lite igen men tyvärr så fick jag inte ner bilderna tillräckligt i storlek så ni får kolla från denna länken: http://www.facebook.com/album.php?aid=2055288&id=1159358055&l=983f69b839


Har satt i ny ratt, köpt och provmonterat nya stolar (OBS inte nya men bättre begagnade), men måste sänka ner stolarna, så blir att sätta dom direkt på golvet istället. Det blir imorgon bilder kommer :)  // Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #35 skrivet: mars 22, 2010, 21:46:11 »
Fint allting!

Vet du vart stolarna kommer ifrån? Dom var lagom "sleeper"  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #36 skrivet: mars 22, 2010, 21:58:40 »
Tackar köpte dom av min morbror han sa att dom hade suttit i en mustang men man vet ju inte :) /// Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #37 skrivet: mars 23, 2010, 21:22:11 »
Nu är stolarna sänkta 10mm det blev pörfekt :D men har bara monterat en stol får ta den andra imorgon.
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #38 skrivet: mars 23, 2010, 23:48:19 »
Nu är stolarna sänkta 10mm det blev pörfekt :D men har bara monterat en stol får ta den andra imorgon.

Tror du menar 10cm.. men varför så lågt? Jag inser inte fördelarna förmodligen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Volvo 360Gl -88 turbo
« Svar #39 skrivet: mars 24, 2010, 15:57:57 »
Oj skrev fel menade 10cm :) Anledningen var att stolarna tog i original skenan så var tvungna att höjas lite och då dom blev för höga så då sänkte jag hela skiten ist :) plus att man sitter ju ganska högt org, blev bra men kanske ska höja förarstolen 10mm framtill för att få mer stöd för knäna.
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D