Författare Ämne: Motorolja i stötdämpare?!  (läst 12017 gånger)

schnauz

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Motorolja i stötdämpare?!
« skrivet: maj 01, 2010, 21:22:08 »
Hej på er!
Skulle ge mig på att byta olja i stötdämparna idag, efter tips härifrån. Hällde i 10W-40 mineralolja.
Två krux:
1. Garagegrannen kom förbi och undrade vad jag höll på med. Han hade tydligen testat motorolja i dämparna för många år sedan och enligt honom funkade det inte. Dels skulle det enligt honom bli för höga temperaturer, men framförallt menade han att oljan skulle skumma. Skummar oljan fattar ju de flesta att dämpverkan blir minimal... Men flera här verkar ju köra med vanlig motorolja i dämparna? Så frågan till er som testat detta lyder: har ni haft problem med "dämpbortfall" vid hård körning?
2. Missade att mäta upp all den gamla oljan i dämparna innan de hamnade i oljehinken (mätte bara upp det som fanns i fjäderbenet, glömde bort dämparkroppen). Märkte när jag fyllde upp med nya oljan att det var alldeles för lite, hade bara dämpning sista fjädedelen av slaglängden... Nån som vet hur mycket olja det ska vara i? Eller nån som kanske har en dämpare att plocka isär och mäta upp oljemängden?

Grus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
SV: Motorolja i stötdämpare?!
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2010, 01:30:31 »
Jag kör med 10/40 olja i mina dämpare och det funkar kanon även vid mycket belastning, men mängden vet jag inte jag pumpade ut all olja och sedan fyllde jag på med lika mycket som jag fick ut och resultatet med ett par hårdare fjädrar och sänkning blev att bilen ligger som ett strykjärn på vägen ;D // Tony
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

schnauz

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2010, 11:12:07 »
Jag kör med 10/40 olja i mina dämpare och det funkar kanon även vid mycket belastning, men mängden vet jag inte jag pumpade ut all olja och sedan fyllde jag på med lika mycket som jag fick ut och resultatet med ett par hårdare fjädrar och sänkning blev att bilen ligger som ett strykjärn på vägen ;D // Tony
Låter ju bra det! Mina dämpare är nämligen sopslut och besiktningen anmärkte på ena fjädertallriken, så jag tänkte att det är lika bra att slå på stort och fixa till rubbet när man ändå måste mecka fjäderben på ena sidan.
Blir "nya" fjäderben, länkarmar och krängare och fjädrarna blir bakfjädrar från 940 kombi. Osså stötdämpare med hårdare olja om jag nu får till det!

Men är det nån som har koll på hur mycket olja det ska i?

Lägger upp några bilder också, kanske blir en projekttråd sen:

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2010, 19:04:15 »
Oj vilken puts och ordning! Snyggt jobbat!

Om man fyller i för mycket olja blir det tvärstopp när man ska trycka ihop dämparen då eller går det inte hälla i för mycket?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2010, 22:05:34 »
Om du har insatsdämpare så rymmer dom ca 2½dl olja.
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2010, 22:08:34 »
Förutom att det tar tvärstopp med för mycket olja så finns en klart överhängande risk att oljan hittar konstiga vägar ut ur dämparen om man åker med för mycket olja - det blir ju lite tryck om man åker på ett gupp och dämpoljan tar emot som en hydraul...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

schnauz

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 05, 2010, 22:30:12 »
Förutom att det tar tvärstopp med för mycket olja så finns en klart överhängande risk att oljan hittar konstiga vägar ut ur dämparen om man åker med för mycket olja - det blir ju lite tryck om man åker på ett gupp och dämpoljan tar emot som en hydraul...
Jo, precis. Just därför jag inte ville fylla i "på känn", blir det för mycket så lär man ju skjuta packningarna all världens väg.
Om du har insatsdämpare så rymmer dom ca 2½dl olja.
Kanon! Får testa med det då!

Tackar och bockar för er hjälp!

gothicteo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 372
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2010, 10:16:15 »
Hur går det för dig?
Ska du inte komma upp å sätta ihop bilen snart!
Du borde ju ha körförbud på den nu!
Ordf i en annan volvoklubb men bygger 340!

schnauz

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 14, 2010, 10:34:29 »
Hur går det för dig?
Ska du inte komma upp å sätta ihop bilen snart!
Du borde ju ha körförbud på den nu!
Jupp, är körförbud på den nu...
Planen är att smälla ihop den imorron och på söndag!