Författare Ämne: Tigerns gubbräser.. Im back!! Ny bil nya planer..  (läst 38687 gånger)

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
Tigerns gubbräser.. Im back!! Ny bil nya planer..
« skrivet: juli 25, 2012, 02:46:55 »
Har gått och skaffat mig en ny 340 och har aldrig haft ett projekt här så det ska bli kul att se reaktionerna på mina konstiga idéer och planer  ;D
Bilen i fråga har rullat dryga 13000 mil och är faktiskt ganska frisk i både kaross och mekaniskt..
Fattar inte riktigt hur man lägger in bilder här men just nu det som är gjort är montering av sparco ratt och bältespads, F1 speglar, 16" Azev A fälgar lite xtra mätare och kolfibervinyl samt exta positions ljus..

Tyvärr blev jag ganska trött på de originala 90hk redan under provturen så där kom tanken med att förvandla Bruce banner till hulken genom lite konstgjord andning.. Tänkt och gjort, när jag satt i bilen på väg hem från mitt underbara nybilsköp började jag leta at turbosats på blocket (iphonen gick varm)
Dagen efter nämnde jag detta projekt för min bästis och han blev lika uppeldad som jag.. Fortsatte söka at sats och hittade en 3 mil hemifrån, komplett med tryckbox, grenrör, insug och en nästan komplett sotningssats för kaffepengar.. Katching!! Bara att handla :)
Nu är det bara aggregatet och en 531 topp som saknas innan detta projekt inleds men kommer hålla er uppdaterade med allt annat som har med min gröna hulk att göra..

Hoppas jag kommer kunna underhålla nån iallafall
« Senast ändrad: januari 08, 2013, 12:24:11 av Tiger1978 »
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2012, 23:51:41 »
Låter intressant det här projektet, kommer helt klart följa det :)

För att kunna bifoga bilder så måste du få statusen "Medlem", skicka ett PM till Frej så löser han det. Annars kan du ladda upp bilderna på någon imagehosting site t.ex imageshack. Problemet är bara att bilderna försvinner efter ett tag ifall man inte har ett konto.
Sen lägger man in direktlänken till bilden i img-taggar. T.ex [ img ]http://imagehosting.bild.jpg.com/[ /img ] (fast utan mellan slagen mellan []-tecknena. Finns en snabbknapp för det, den ser ut som en liten miniatyrbild rakt ovanför :)-smileyn.


Jag letar också AT-sats men alla jag hittar är långt söderut så frakten blir alldeles för dyr :-\
Men jag har i alla fall en B23a med ca 120hk och 190Nm i min bil nu, får se hur länge den effekten duger ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2012, 01:06:50 »
Nu kan tigern lägga in sina bilder på hulken  8)
(mer info kan du läsa i ett PM i din inkorg)

Hulken förresten, har haft minst en hulk på detta forum innan men det är inte en före detta medlems bil du har eller?

Ska bli kul att se bilder på den!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2012, 21:07:26 »
Fick en saab turbo av en polare så snart ska bygget igång.. Vet inte inte om denna har varit uppe på forumet tidigare, den har vandrat i samma familj enligt förra ägaren..



Hoppas bilden funkar, isåfall kommer det fler ;) Topp löste sig då det visade sig sitta en vässad 530 på min r-sport.. Kommer mer en annan dag..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2012, 20:55:26 »
Hur många häst kan det ge med en portad 530, k-kam och öppet filter?
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2012, 21:26:12 »
Det är i toppen du kan hitta hästkrafterna. Art-Racing som tidigare var aktiv volvo 360 trimmare sa att bara porta toppen tillsammans med en vass kam skulle ge 160 hk.

Nu tror jag inte riktigt på detta efter ha kört seriöst sugtrimmade 300 och sett effektsiffrorna.

2.9 liter + portad topp + okänd kam + dubbla förgasare ger 190 bakhjulshästar.

Men du får definitivt en mycket roligare volvo 360 med en portad topp och vass kam.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2012, 01:44:34 »
Hur många häst kan det ge med en portad 530, k-kam och öppet filter?

Fenomenala volvoportaren "Pacman" sade mig en gång att han kan få en 530-topp med ORIGINAL storlek på ventiler (dock moddade ventilsäten) att flöda för 200hk!
Men då är han väldigt duktig portare och så vet jag inte om flöda för 200hk betyder att det går att få ut det i praktiken (trots optimal kamaxel, förgasare/spjäll, insug och grenrör+avgas samt bränslematning..
Om jag inte minns fel så tyckte han av nån anledning bättre om att utföra det på en 530-topp än en 531-topp..  ::)

Öppet luftfilter ger några hk extra på våra motorer! Samt lite bättre flöde i avgassystemet (katalysatorn bromsar rätt bra).

K-kam vet jag inte vad den kan prestera men i en original B23E med 405-topp och svanhalsinsug så gav det ju 136hk. 140hk med H-kam och samma setup.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2012, 11:37:50 »
då försöker vi igen då
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2012, 11:41:04 »
Här kommer bilder på hur den ser ut i dagsläget (denna tråden kommer nog vara onödigt full med bilder ;) hoppas ingen säger emot)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #9 skrivet: augusti 15, 2012, 11:41:33 »
Underbar ett riktigt fynd !
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #10 skrivet: augusti 15, 2012, 11:45:06 »
Ja jag hoppas det.. bara få på topp, kam och turbo med ;)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #11 skrivet: augusti 15, 2012, 15:18:59 »
Känns som toppen är portad, bild på tryckbox o lite annat med  8)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
Re: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2012, 15:23:09 »
Frägan är hur mycket man kan ladda med denna satsen och ic, kommer nog köra etanol om orginalförgasaren pallar med det.. Ska man kanske köra med en fögge från en b23 istället? Bör ju flöda mer..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #13 skrivet: augusti 18, 2012, 19:56:26 »
Ennu en liten tanke, kan man åka med sina extraljusen monterade så här eller ser det bara dumt ut? Vet ju att det kommer nån långörad morots knaprare och plockar dom med tiden, men ser det estetisk korrekt ut? (kommer en liten bild på min sorgsna R-sport med)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #14 skrivet: augusti 18, 2012, 20:02:03 »
Jag tycker extraljusen ser ut att vara lite väl långt ner, känns som att du har risk att plocka dem på farthinder.

R-sporten såg ju fräsch ut :o Men varför har du skruvat bort baklysena?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #15 skrivet: augusti 18, 2012, 20:16:31 »
Den är helt slut undertill tyvärr.. Risken är att den blir grön ;)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #16 skrivet: augusti 18, 2012, 20:18:32 »
Den är helt slut undertill tyvärr.. Risken är att den blir grön ;)
Ok, det är så illa. Synd med tanke på hur ovanliga R-sportarna är.
Hehe, så du tänker göra så :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #17 skrivet: augusti 19, 2012, 17:38:32 »
Köpte den för ett par år sedan för pappernas skull, sen har den bara blivit ståendes i väntan på en friskare kaross..

Då har man beställt bafflar och galler till 8 tummarna som ska få bli midbasar eftersom ingen vart så sugen på dom.. Så nu är setupen en hillman dvd (tills nått bättre dyker upp) med tillhörande 7" skärm, dubbla  rockford 6,5" i plastade kickpaneler i dörrarna 3 st 10" i skuffen drivet av ett dls 5-kanals steg och kommande blir ju då 2 st dls 8" i sidorna vid baksätet som bara ska spela mid.. Har även beställt en  3 kanals lågnivå kabel..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #18 skrivet: augusti 20, 2012, 12:59:38 »
Lycklig 300 ägare hämtar lite mat till sin älskling, notera färgen på handtaget  8) Går som dröm på sprit, precis som sin ägare  ;D
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #19 skrivet: augusti 20, 2012, 13:10:44 »
Lycklig 300 ägare hämtar lite mat till sin älskling, notera färgen på handtaget  8) Går som dröm på sprit, precis som sin ägare  ;D

Ja men vad trevligt att du också kör på "rätt" handtag ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #20 skrivet: augusti 20, 2012, 13:22:58 »
Hehe det var din förtjänst ;)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #21 skrivet: augusti 20, 2012, 13:43:03 »
Hehe det var din förtjänst ;)
Jaså? Vad kul att inspirera andra till att köra på etanol :)
Har du slipat nålen eller knackat ner munstycket? Jag märkte på min att jag var tvungen att slipa nålen för att få den att gå riktigt hundra på annat än fiskörning.
Och sen måste jag även fråga om du ökat förtändningen? 20° förtändning är inga problem och du kommer märka att motorn blir starkare ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #22 skrivet: augusti 20, 2012, 16:13:18 »
Knackat munstycket.. Märkte med att den gick lite segt vid lite gas, ska byta topp och kam nu i dagarna med så tändningen tar jag i samma veva tänkte jag.. Hur mycket slipade du nålen? Skulle vilja se en bild på orginal och slipad men kan inte hitta det nånstans, måste ju slipa nålen när jag ska ha på turbon ändå..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #23 skrivet: augusti 21, 2012, 13:42:48 »
Nån mer än jag som älskar burp-ljudet öppet filter ger? Har även fått hem mitt paket med dump, oljekyl och intercooler.. Simlar? Du har inte lust att slipa en nål till?
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #24 skrivet: augusti 21, 2012, 13:54:05 »
Vad ska du ha för nål, turbo-nål eller E85-nål?
Jag har bara slipat min nål på känsla, jag har kört och känt efter och lyssnat när den går dåligt. Då provar jag dra ut choken, går den bättre då så tar jag och sliper nålen där jag tror det är den går för snålt. T.ex går den dåligt på halvgas så slipar därikring mitten av nålen tills jag tror det blir bra, skruvar ihop förgasaren igen och provkör.

Man behöver en borrmaskin som karar 12mm borrar eftersom röret på throtteln som jag sätter i borrmaskinen är ganska precis 12mm.
Men jag har inte möjlighet att slipa några nålar nu för jag har ingen borrmaskin med 12mm chuck, utan jag lånade min farsas och den ligger 8mil bort.


Trevligt med intercooler och grejjer, blir det förgasarturbo här också? :D

Förresten hur ska du göra med den där svarta envägsventilen till pulsairet? (den som sitter nära luftburken), låter ju förjävligt när man tar ut den ur luftburken och bilen är igång eller kanske inte, kom på att jag har bara tagit lös slangen som går in i den från pulsairventilerna och då lätt det förjävligt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #25 skrivet: augusti 21, 2012, 14:00:47 »
Yes, förgasarturbo är på g.. Ska bli riktigt kul med lite mer ös, dock efter jag såg din video tror jag det blir ett bygge av av en b230 i vinter ;)
Jo det är ett vinande ljud som stör, men man får väl plugga pulsairen tror jag..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #26 skrivet: augusti 21, 2012, 14:09:59 »
Yes, förgasarturbo är på g.. Ska bli riktigt kul med lite mer ös, dock efter jag såg din video tror jag det blir ett bygge av av en b230 i vinter ;)
Jo det är ett vinande ljud som stör, men man får väl plugga pulsairen tror jag..
Najs najs, det är grejjer det :D Hur många hästar har du tänkt plocka ut? Runt 150-170hk eller? (Min uppfattning efter ett antal timmar googlande är att Strombergarn klarar inte av att leverera soppa till mer än 170hk)
Ska du bygga om den mekaniska pumpen så den funkar med laddtryck eller bygga om till elektrisk pump och en linjär bränsletrycksregulator?
Eller ska du ta Solex 40orna från R-sporten och ladda genom, dem borde klara av att leverera ordentligt med soppa :)

Jo det extra vridet gör stor skillnad, men nu när jag kört ett tag så jag har blivit van vid den extra kraften så börjar jag tycka bilen känns ganska slö igen så måste trimma mer ::)

Ok hade för mig det, ta bort slangen helt och plugga borta vid plusairventilerna. En lagom stor skruv verkar vara vanligt att plugga med.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a
« Svar #27 skrivet: augusti 21, 2012, 23:44:11 »
Ennu en liten tanke, kan man åka med sina extraljusen monterade så här eller ser det bara dumt ut? Vet ju att det kommer nån långörad morots knaprare och plockar dom med tiden, men ser det estetisk korrekt ut? (kommer en liten bild på min sorgsna R-sport med)
Jag skulle nog helst inte ha dem på bilen men smaken är som baken så kör på  ;D

Känns som toppen är portad  8)
Ser ju absolut portat ut vid ventilstyrningen där!

Lycklig 300 ägare hämtar lite mat till sin älskling, notera färgen på handtaget  8) Går som dröm på sprit, precis som sin ägare  ;D
Jag brukar säga blå bil blått handtag men det funkar ju inte för dig  ;)

Nån mer än jag som älskar burp-ljudet öppet filter ger?
Hoppas att alla gillar det!

Fortsätt uppdatera och ösa på med bilder  :D
Men du får gärna minska storleken på dom ett par snäpp, min dator/anslutning tycker det är tungt att ladda dom!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #28 skrivet: augusti 22, 2012, 21:54:09 »
Är kluven när det gäller xtraljusena jag med.. Har nog fått tag på ett b230 block, så har jag tur börjar motorbygget i helgen :)
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #29 skrivet: september 05, 2012, 13:52:25 »
Ska du sälja spritmaskinen och upphöra med allt roligt i denna tråden?  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #30 skrivet: september 05, 2012, 14:18:03 »
Ja behöver en automat för att tanten ska kunna köra med min bil med..
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #31 skrivet: september 05, 2012, 14:54:49 »
Ja behöver en automat för att tanten ska kunna köra med min bil med..
Du får köpa en extrabil åt hon. En gammal Kadett från -85, 1,6 förgasare på 90hk med automat kan jag rekommendera, liten bil, drar 0,6 långkörning 0,8 stad, inte säker för fem öre men billig som fan ;D Sålde min för 3000kr i våras, skattad och besiktad så borde inte vara helt omöjligt att hitta nån för det priset.

Edit: Om du undrar varför jag sålde den så var det för att den var inrökt nå jävulskt av förra ägaren så jag körde med doftgranar för att dölja lukten med det luktar ju nästan värre :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #32 skrivet: september 09, 2012, 12:47:52 »
Blir nog att behålla henne ändå, funderar på att byta käring istället.. Håller på att göra 50mm sänkningsblock men vill veta måtten på bulthålen, har ingen lust att skruva ner fjädrarna innan blocken är klara..
Nån som kan hjälpa en med dom måtten kanske?
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #33 skrivet: september 16, 2012, 16:57:28 »
Blir nog att behålla henne ändå, funderar på att byta käring istället.. Håller på att göra 50mm sänkningsblock men vill veta måtten på bulthålen, har ingen lust att skruva ner fjädrarna innan blocken är klara..
Nån som kan hjälpa en med dom måtten kanske?

Hoppas det inte står mellan bilen och livskamraten din!  :o

Måtten på hålen till bultarna till bladfjädrarna finns nog på forumet redan men kan inte peka var så jag ska ta måtten åt dig! Please hold!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #34 skrivet: september 16, 2012, 17:29:43 »
Håller på att göra 50mm sänkningsblock men vill veta måtten på bulthålen, har ingen lust att skruva ner fjädrarna innan blocken är klara..
Nån som kan hjälpa en med dom måtten kanske?
Måtten på hålen till bultarna till bladfjädrarna finns nog på forumet redan men kan inte peka var så jag ska ta måtten åt dig! Please hold!


Hoppas det här tillgodoser dina måttbehov, se bifogad bild.
« Senast ändrad: september 16, 2012, 21:21:15 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #35 skrivet: september 16, 2012, 17:34:27 »
Nu finns det med i sänkningsguiden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1054.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #36 skrivet: september 16, 2012, 17:51:40 »
Inte är väl upphöjningen lika bred som den är lång, det är ju olika c-c på bulthålen och vad jag kan se är det lika stort avstånd till kanten för alla bulthålen ???
Jag tycker iaf upphöjningen ser rektangulär ut, men det kan vara ögonen som luras.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Tigerns gubbräser.. 340 -82:a spritmaskinen..
« Svar #37 skrivet: september 16, 2012, 21:22:40 »
Inte är väl upphöjningen lika bred som den är lång, det är ju olika c-c på bulthålen och vad jag kan se är det lika stort avstånd till kanten för alla bulthålen ???
Jag tycker iaf upphöjningen ser rektangulär ut, men det kan vara ögonen som luras.

Ooops, där kunde det gått illa. Tack för räddningen simlar! Tur att någon är vaken.. hoppas nu bara inte Tigern redan kapat sina bitar!  :-X

Jag har rättat till tryckfelsnissefelet på bilden nu i allafall så nu är det rätt mått!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tiger1978

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Tigerns gubbräser.. Im back!! Ny bil nya planer..
« Svar #38 skrivet: januari 08, 2013, 12:42:23 »
Gjorde mig en seriös tabbe och bytte bort 340:n mot en golf mkI automat, vilket slutade med saknad och rasad låda.. Har nu bestämt mig för att aldrig lämna detta träsk helt igen..
Köpte mig därför en "ny" 340 i dagarna, helt osedd av en bekant till en bekant, och måste ju säga att jag upptäckte att den inte var så fager när jag skulle hämta den.. Skitsamma var min första tanke, den var besiktigad med två enkla 2:or så den där 1000 lappen var den klart värd! MEN då kom besvikelse nr 2.. B14!
Sen är den för ny.. en 87:a så där ligger ju skattekostnad på den  ::) sitter i princip rostfria dörrar och baklucka på den, så den kommer troligen få rulla tills jag hittar en bra 340 kaross med b200 maskin i..
Har även bestämt mig för att få tummen ur och släpa in R-sporten i garaget när jag nu ska tvinga mig att städa ur garaget, och kolla hur illa däran den är..
Kommer dessutom under tiden försöka samla på mig så mycket 340 delar jag har råd med för att kunna på en så rikligt utrustad 340/360 som möjligt.. 
Bara för att jag inte är paranoid längre, betyder det inte att dom inte är ute efter mig..

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Tigerns gubbräser.. Im back!! Ny bil nya planer..
« Svar #39 skrivet: januari 08, 2013, 14:17:47 »
Härligt att du kom tillbaka till träsket ;D
Golf MK1 Automat låter då verkligen inte trevligt :-X


Ja för 1000kr så spelar det inte så stor roll vad för motor det är så länge den enkelt går att få vägduglig :)
Inspektera R-sporten låter fint det, skulle vara kul om du fixar till den med tanke på hur otroligt ovanliga dem är.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75