Författare Ämne: Kört på en liten sten, vänster hjul rakt, höger ca 10grader pekandes utåt.  (läst 6933 gånger)

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Hej igen..

Nu är det så att någon tattare lagt en liten sten i vägkanten av en liten grusväg.
mitt högra framhjul träffade precis på stenen är klart:(

Nu står det ena (det högra) hjulet sett, pekandes utåt medans det vänstra hjulet står rakt. ratten är ca 90 grader sne och det är inga synliga skador där inunder..

Vad är troligen felet? Finns det någon form av styrstag som är byggt för att ge vika eller liknande?

Har ni några erfarenheter av detta? Bilen ifråga är en 360 Gl -88

Jätte tacksam för svar!=)

mvh henrik
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Åt vilket håll är ratten sned?

Kan ju vara så att det blivit gängpaj i styrstagen eller bara i ena sidan.

Kan vara säkrast att byta hela styrväxeln. Man vet ju aldrig om den är skadad innuti.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Troligen måste du byta fjäderbenet, fästörat där styrstagsleden är fäst i fjäderbenet har nog böjts lite inåt nu.
Du kan ju testa mäta avståndet från örat till bromsskivan och jämföra med andra sidan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Kan ju vara idé att titta på detta staget och dess bakre infästning med: (Reaktionsstaget) http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1429.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

waffne

  • Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
ja passa dig för reaktionsstaget det havererade på min o pang kunde jag inte köra 1meter utan att sabba allt som fanns inanför hjulet

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Om hjulet står pekandes utåt och ratten är ca 90 grader sned så är det troligen inte reaktionsstagetsinfästning för går det sönder åker hjulet bakåt tills det tar i hjulhuset och inte utåt :-\

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Kan vara bärarmen,inte så stark då den är av pressad plåt+20 år gammal  :P
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Om hjulet står pekandes utåt och ratten är ca 90 grader sned så är det troligen inte reaktionsstagetsinfästning för går det sönder åker hjulet bakåt tills det tar i hjulhuset och inte utåt :-\

Nej kanske inte även om det blir pendeleffekt = Hjulet svänger lite om det och fjäderbenet tvingas bakåt (förutsatt att styrningen följer med i rörelsen)
Men det kan ju vara nyttigt att se över allt så man som sagt inte får nån otrevlig överraskning i framtiden.

Kan vara bärarmen,inte så stark då den är av pressad plåt+20 år gammal  :P
Bärarm=Länkarm?
Den kan väl knappast sträcka ut sig men kan ju böja sig eller att den lossnar från framvagnsbalken som löper på tvären under motorn eller att fjäderbenet/spindelleden lossnar från länkarmens yttre ände.

En eller flera bilder på eländet skulle underlätta känner jag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Kan medela att felet är löst=)

Det var styrstaget som sitter i fjäderbenet som krökt sig innåt=hjulet utåt. så jag ställde bara in, toe in så hjulet hamnade rakt.. fick justera in det till max läget..

Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Kan medela att felet är löst=)

Det var styrstaget som sitter i fjäderbenet som krökt sig innåt=hjulet utåt. så jag ställde bara in, toe in så hjulet hamnade rakt.. fick justera in det till max läget..

Vågar du köra med det? Tänk om det blivit sprickor i "styrstaget" på fjäderbenet.. är väl gjutgods av för mig okänd kvalitet. Annars får du byta fjäderben helt enkelt men det är ju lite meck med det såklart. Men kanske är en bra och billig livförsäkring.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Kan medela att felet är löst=)

Det var styrstaget som sitter i fjäderbenet som krökt sig innåt=hjulet utåt. så jag ställde bara in, toe in så hjulet hamnade rakt.. fick justera in det till max läget..



Ja det var ju det jag kallade ''fästörat där styrstagsleden är fäst i fjäderbenet'' så jag hade rätt 8)
Men du måste nog värma och rikta detta eller byta fjäderbenet för om man justerar in detta på styrstaget istället blir det nog mycket fel på styrgeometrin.


Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
är väl gjutgods av för mig okänd kvalitet.

FREJ: Är det inte smitt stål!? :-\

Jag skulle oroa mig mer för styrväxeln. Byt den! Kolla tråden!  :)/M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3713.0
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
är väl gjutgods av för mig okänd kvalitet.

FREJ: Är det inte smitt stål!? :-\

Kan inte säga emot dig..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.