Författare Ämne: *360 gl(tic) dk-racing *  (läst 89018 gånger)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #40 skrivet: oktober 03, 2008, 18:39:52 »
haha Gött med att laddet kommer tidigt  ;D och se på fan du hade tur med oljan!  ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #41 skrivet: oktober 03, 2008, 18:42:58 »
jo men den går inte riktet.. är bara uppstartad ente testkörd.. går skit konstigt.. måste nog fan byta till en btr endå nu när laddet ligger på 0.8 
finns de nån risk för rasad toppapackning eller liknande om man kör på så pass "högt" ladd?


Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #42 skrivet: oktober 03, 2008, 21:32:40 »
Blåsa packning kan man göra med mindre ladd oxå¨
det farliga är ju spikningar!

men mitt tips är att sänka laddet till 0.4-0.5 o prova och se så du får den att gå ordentligt först!

har du monterat några andra spridare lr har du startat upp den med orginalspridare?
justerat lmm något?
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #43 skrivet: oktober 03, 2008, 23:13:56 »
whooa :o precis provstartad men misstänker ett fett fel... den laddar 0,5 på tomgång och 0,8 fullgas.. ska den verkligen ladda direkt på 1000 varv?
sen va där juh andra småfel som ETT oljeläckage. blev helt förvånad över att det bara var ett,, brukar ha sån otur så de pissar olje överallt när ja skruvat på något.. sen kom ja fram till att min dump har "skuret" e trög som fan o hackar upp så de får bli en ny :(
det lät lite väl!!! 0.5 på tomgång å 0.8 full gas :S prova rycka av slangen till mätarn och kolla om du verkligen har tryck där vid tomgång. håll tummen för och känn du borde ha ett vakuum på runt -1"bar" på tomgång. annars är nog mätarn kass.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #44 skrivet: oktober 03, 2008, 23:14:33 »
whooa :o precis provstartad men misstänker ett fett fel... den laddar 0,5 på tomgång och 0,8 fullgas.. ska den verkligen ladda direkt på 1000 varv?
sen va där juh andra småfel som ETT oljeläckage. blev helt förvånad över att det bara var ett,, brukar ha sån otur så de pissar olje överallt när ja skruvat på något.. sen kom ja fram till att min dump har "skuret" e trög som fan o hackar upp så de får bli en ny :(

den ska ju inte ladda nånting på tomgång bara under belastning å vid fullgas. låter som att det är nånting galet med din turbo. Bara ett olje läckage då har du ju haft tur. Min tryckte lös olje stickan efter att jag provkörde den. :( men men sånt som händer när man trimmar hemma i garaget.
Turbo = Real Power

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #45 skrivet: oktober 03, 2008, 23:33:22 »
sant att den ska ge vakuum på tomgång-dock KAN det bli ladd på tomgång om tändningen står åt helvete fel!
Men att någonting är fel råder det ju inge tvivel om!

felsök!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #46 skrivet: oktober 04, 2008, 01:05:40 »
okok, ska kolla imorgon lite på det hela.. ska även sätta belysning på mätarn då de e sån hitech blackpanel skit som man ente ser ett mög igenom. så ja ente sätt fel men kunde nästan svära på att ja såg 0.5 vid tomgång.. men kan juh isf ha vatt -0.5... återstår att se.
spridarna är org änsålänge ska dit me ett par 850 t5 spridare imorgon förhoppningsvis. börjadde lite smått med att pilla på lmm men ville ente skjustera för mycket innan ja bytat spridare och bränsletrycksregulator. måste införskaffa en ny vakumklocka till wastegaten också då denna är rent upprostad (men den sjusteras efter tryck) men går inte att ställa. ska juh som sakt inte köra me mer än 0.5 i ladd då min plånbok räcker ca till den gränsen.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #47 skrivet: oktober 04, 2008, 12:24:50 »
vart felsätt av mig, laddar nu ca 0.3 med kassa packningar :)
problemet me att den gick dåligt var att ja provstarta bilen när den stod snett upppallad så all soppa rann över på vänster sida = ingen soppa till pumpen = ingen soppa till motorn.
men nu e den testkörd. ett liiitet oljeläckage till är upptäckt men får åtgärdas senare. sen ska det köpas packningar till turbon. sen får man vell se hur sugen man blir på att byta till en ställbar btr o lite annat godis ;)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #48 skrivet: oktober 04, 2008, 12:52:40 »
...sen får man vell se hur sugen man blir på att byta till en ställbar btr o lite annat godis ;)
skönt att det inte var nått annat fel :)
tro mig, nu har du fått blodad tand ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #49 skrivet: oktober 04, 2008, 15:23:37 »
jahop:P första missödet, oljereturslangen har smällt :o så får bli en ny mer hållbar eller byta till ett längre rör så inte slangen sitter så nära turbon.
och, sen ryker den vitt:S men bara på tomgång, skit mysko.. har fått någon trevlig geggig historia i mina tryckrör osse. någon som har nån ide om va de kan va? den har inte minsta glapp i turbo m.m

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #50 skrivet: oktober 04, 2008, 20:11:31 »
jahop:P första missödet, oljereturslangen har smällt :o så får bli en ny mer hållbar eller byta till ett längre rör så inte slangen sitter så nära turbon.
och, sen ryker den vitt:S men bara på tomgång, skit mysko.. har fått någon trevlig geggig historia i mina tryckrör osse. någon som har nån ide om va de kan va? den har inte minsta glapp i turbo m.m

den där geggan, är den brun/svart? isåfall verker det vara mer eller mindre standard på turboaplikationer, antar att det är för att det är svårt att få ett 100% tätt glidlager. Ryker vitt kan ju bero på fler saker... Luktar det nå konstigt om den eller drar det vatten?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #51 skrivet: oktober 05, 2008, 01:10:25 »
Vad jag har lärt mig genom åren så är ju vit rök lika med vatten-så frågan va ju då som jyllskar sa,försvinner d nå vatten?

Och geggan kommer via turbon ja och beror på det som jyllskar beskriver! inget att oroa sig över!

Smält returslang är tyvärr inget ovanligt!-bästa sättet är som du redan kommit på själv, att förlänga röret så slangen bara är nere vid tråget!
Jag har lindat min slang med avgasbandage o det brukar annars förlänga livslängden något!-men heltklart är det bästa att förlänga röret om man inte vill ha problem med det igen!
Lycka till o välkommen in i laddtrycksmissbrukarträsket:P
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #52 skrivet: oktober 05, 2008, 10:35:21 »
min ryker oxå vitt men jag tror att det beror på att jag kör med e85. för den tar inge vatten alls. jag laddar 0.8 i min nu. men alla som kört med turbo tidigare vet ju att det är först över 1 bar som det börjar hända lite.:P
Turbo = Real Power

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #53 skrivet: oktober 05, 2008, 11:41:33 »
min ryker oxå vitt men jag tror att det beror på att jag kör med e85. för den tar inge vatten alls. jag laddar 0.8 i min nu. men alla som kört med turbo tidigare vet ju att det är först över 1 bar som det börjar hända lite.:P

Det kan ju faktiskt ryka duktigt vitt ibland med E85 när motorn är kall och särskillt märks det om det är kallt och fuktigt ute..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #54 skrivet: oktober 05, 2008, 12:45:05 »
ahaa-men kör han på E85 då??

940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #55 skrivet: oktober 05, 2008, 16:26:31 »
testrun nr.2  :D fått tag på en mer hållbar returslang sam lindat grenrör downpipe och slang med avgasbandage. men har fortfarande inte några packningar mellan grenrör och turbo och turbo o dp. :( så den läcker som ett såll och laddet hoppar lite upp o ner fortfarande.
har voltmätaren inkopplad och den ligger på 0,9 vid fullgas :o men ibland får den för sig att hoppa ner på 0,4 när man kör me jämn gas? normalt?

den tar inte vatten så ja vet inte varför den ryker:S kör inte på e85 iheller så.. nått skumt e de, den geggan var svartbrun ja.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #56 skrivet: oktober 05, 2008, 22:43:35 »
ingen me svar på min lambda fråga? ligger konstant på 0,9 vidd fullgas och vandrar som fan när man ligger lugnt.. men om den gick fett när den låg mellan 0,6-0,8 boder min gå RIKTIGT fett juh?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #57 skrivet: oktober 06, 2008, 00:15:55 »
ingen me svar på min lambda fråga? ligger konstant på 0,9 vidd fullgas och vandrar som fan när man ligger lugnt.. men om den gick fett när den låg mellan 0,6-0,8 boder min gå RIKTIGT fett juh?

Det låter helt normalt och bra, under all körning förutom med kall motor eller plattan i mattan ska lambdavärdet växla hela tiden. Det är gjort så för att katalysatorn fungerar som bäst när blandningen växlar mellan fet/snål hela tiden.

En smalbandsdlambda (som sitter i de flesta bilar som inte är gjorda på 2000-talet) kan bara säga fett eller snålt, inte hur fett eller snålt. För det ändamålet behövs en bredbandslambda. Se bilden här: (Smalband till vänster och bredband till höger)


Så att din sond ger 0,9 volt säger bara att det är fet blandning, när sonden slår om och visar typ 0 volt då vet du att du passerat optimal blandning och nu är det för snålt istället.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #58 skrivet: oktober 06, 2008, 00:35:01 »
ok tack för svaret, men då kanske man ska ställa ner bränslet lite? har flyttat lmm en och en halv "zon" eller va man ska kalla de, så typ 15 kugg eller nått.

men det är ett major problem me den vita röken. Har kört ca 10 mil ikväll går hur bra som helst inga tvekningar osv, vist de läcker juh avgaser men de vet ja juh om. men det mest skumma e att den har inte druckigt en droppe vatten och inte heller en drope olja. och endå så ryker det hejvillt där bak. Men endast på tomgång och upp till ca 2000 varv och endast när motorn e riktigt varm :-\ tänkte att de kanske var så pass illa att de va för ja hade org avgas från dp och bak (katten bort plockad) men tänkte att kanske ljuddämpar ullen blev så pass varm att den började ryka.. looong shott men ja e desperat nu. så ja slet loss laburint dämparen där bak o satte dit en simons istället. hjälpte inte ett skit, bolmar på som bara den. fyller lätt en hel korsning på 1 min. och min största oro e juh att farbro blå lättare får upp ögonen för en om man kör runt på dehär viset.

Röken är för den delen inte svart eller blå, inte ens en tendens till att va de. den är vit och helt luktfri:S  håller som sakt på att bli knäpp på dehär så alla ideèr både bra och dåliga på vad de kan va för fel e mycket varmt välkomna!


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #59 skrivet: oktober 06, 2008, 01:36:15 »
Jo du kan ju justera tills den går för snålt och sen lite tillbaka så ligger du ju bra till!

Skumt med röken..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #60 skrivet: oktober 06, 2008, 14:05:37 »
problem löst. har plockat av hela turbo kittet igen... :'( 3000 åt helvete. turbon är antagligen kass då det var fullt me olja i tryckrören =röken men tycker det är skumt varför den inte har rykt blått iomed det är olja ???  menmen. nu får de ligga tills det finns pengar till en ny turbo :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #61 skrivet: oktober 06, 2008, 19:30:23 »
problem löst. har plockat av hela turbo kittet igen... :'( 3000 åt helvete. turbon är antagligen kass då det var fullt me olja i tryckrören =röken men tycker det är skumt varför den inte har rykt blått iomed det är olja ???  menmen. nu får de ligga tills det finns pengar till en ny turbo :(

Surt.. hoppas du inte tappar sugen helt nu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #62 skrivet: oktober 07, 2008, 19:47:36 »
problem löst. har plockat av hela turbo kittet igen... :'( 3000 åt helvete. turbon är antagligen kass då det var fullt me olja i tryckrören =röken men tycker det är skumt varför den inte har rykt blått iomed det är olja ???  menmen. nu får de ligga tills det finns pengar till en ny turbo :(

Surt.. hoppas du inte tappar sugen helt nu!

lite har man juh tappat. menmen, gav mig på ett okänt område idag. nämligen att dela en turbo. Tänkte att så jävla kompliserat kan de juh inte vara. och det var de faktist inte heller:O
har iallafall kommit fram till vad felet är. lagerna e lite slitna men inte såpass så dom borde läcka. utan det är axeltätningen vid kompressorhuset som e kass.. glappar riktigt mycke. så de får bli skroten o leta upp en med mindre glapp :)

såhär ser en hög med turbo ut xD



propeller


är för övrigt den hära sken som ska bytas

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #63 skrivet: oktober 07, 2008, 20:42:14 »
problem löst. har plockat av hela turbo kittet igen... :'( 3000 åt helvete. turbon är antagligen kass då det var fullt me olja i tryckrören =röken men tycker det är skumt varför den inte har rykt blått iomed det är olja ???  menmen. nu får de ligga tills det finns pengar till en ny turbo :(

Surt.. hoppas du inte tappar sugen helt nu!

lite har man juh tappat. menmen, gav mig på ett okänt område idag. nämligen att dela en turbo. Tänkte att så jävla kompliserat kan de juh inte vara. och det var de faktist inte heller:O
har iallafall kommit fram till vad felet är. lagerna e lite slitna men inte såpass så dom borde läcka. utan det är axeltätningen vid kompressorhuset som e kass.. glappar riktigt mycke. så de får bli skroten o leta upp en med mindre glapp :)

såhär ser en hög med turbo ut xD

Kul att du lär dig genom att meka sönder och kolla läget!

Men jösses, jag är glad att jag inte har en sån mackapär under huven  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #64 skrivet: oktober 07, 2008, 20:57:42 »
problem löst. har plockat av hela turbo kittet igen... :'( 3000 åt helvete. turbon är antagligen kass då det var fullt me olja i tryckrören =röken men tycker det är skumt varför den inte har rykt blått iomed det är olja ???  menmen. nu får de ligga tills det finns pengar till en ny turbo :(

Surt.. hoppas du inte tappar sugen helt nu!

lite har man juh tappat. menmen, gav mig på ett okänt område idag. nämligen att dela en turbo. Tänkte att så jävla kompliserat kan de juh inte vara. och det var de faktist inte heller:O
har iallafall kommit fram till vad felet är. lagerna e lite slitna men inte såpass så dom borde läcka. utan det är axeltätningen vid kompressorhuset som e kass.. glappar riktigt mycke. så de får bli skroten o leta upp en med mindre glapp :)

såhär ser en hög med turbo ut xD

Kul att du lär dig genom att meka sönder och kolla läget!

Men jösses, jag är glad att jag inte har en sån mackapär under huven  ;)

Ja alla andra sätt att lära sig på e juh tråkiga:P
den där mackapären är faktist rätt trevlig när den väl funkar. har alltid varigt lite skeptisk till turbo men det är en betydligt mycke billigare lösning än att trimma sughästar som ja sysslat lite med innan. och då man fortfarande går gymnasiet e de rätt bra me "billiga" lösningar ;D

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #65 skrivet: oktober 12, 2008, 01:52:24 »
såja, då har man delat en turbo helt i onödan då då:P
feler var mycket simpelt att åtgärda och MYCKET pinsamt... Returröret i tråget har ja kilat/ satt me kemiskmetall och då smeta ja på detta innan ja slog i röret i tråget. Och har lyckats fylla 2/3 delar av hålet me kem metall. Så de va juh ett jävla tryck när väl returledningen blev oljefylld därav att den bara rök när man kört en stund. ::)

men problem löst och alla glad, icke då.. körde i da, rasta skiten ur polarens opel omega 6a turbo.  8) fuck yeah
den spinner gladeligen på 2an vid acceleration och går ruskigt bra för att bara ladda 0,45.
men nu blev de problem igen.. kör me "Riktig" motorkudde och den har nog säckat lite då wastegaten hängde sig på hemfärden precis. som tur va på rätt håll, tappa allt ladd. kan bara tänka mig katastrofen om den hängt sig på fullt lås :-\
får kolla närmre på de imorgon om man kan bygga om wastegaten lite till kanske. är juh rätt trångt :P

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #66 skrivet: oktober 12, 2008, 07:35:56 »
hehe-ja fritt flöde i oljereturen är ju ganska viktigt;)

Kul att du oxå är ute o rastar bilar ;D jag va ute igårkväll o körde ifrån en hel del "snabba" bilar med min 360! laddar 0.5 bar nu på ettan-tvåan-trean-fyran sedan när man kommer upp på femman o passerar 160km/h så stiger laddet till 0.6 ::) och jag kör med HELT orörd bränsle/tändning!!
Så du kan säkert ställa ner din lmm lite!
Jag har dock ingen koll på om den går för snålt-men ska koppla in något som visar det väldigt snart!

En wg som hänger sig på fullt kan bli riktigt jobbigt vill jag lova :-[ jag fick 4-hjulssladd in i en refug/stolpe för någon månad sedan när jag provkörde min 240 :(  en misständning sköt slangen till wg o sen bar det iväg medans jag fortfarande hadde foten på gasen-det gick ruskigt fort
Så gör en seriös o säker lösning på wg-klockan, på något sätt går det nog!

lycka till ;)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #67 skrivet: oktober 12, 2008, 14:38:17 »
tycker de har varigt lite dåligt med bilder nu...
 ;)
 får börja på en bild på en otvättad 360i ::)


sleeperaktigt :P






ska försöka få dit denna nu nån dag med.


dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #68 skrivet: oktober 14, 2008, 15:00:44 »
Då har ja kopplat in icn och börjatt laborera me laddet men vågar inte ställe upp de för mycke pga org koppling och org spridare... Men iallafall. Någon som vågar uttala sig om ca hästar när man ligger på 0,5 ladd me en annars org motor. Och även 0,5 ladd fast me vx3 kam?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #69 skrivet: oktober 14, 2008, 15:08:12 »
Brukar man inte räkna originaleffekt + ladd = 112hk + 0.5ladd vilket innebär 112x1.5 = 150hk kanske om du har blandningen rätt. Man får se lite genom fingrarna när man räknar hästar  ;D

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #70 skrivet: oktober 14, 2008, 17:00:50 »

Brukar man inte räkna originaleffekt + ladd = 112hk + 0.5ladd vilket innebär 112x1.5 = 150hk kanske om du har blandningen rätt. Man får se lite genom fingrarna när man räknar hästar  ;D

Då har man lärt si något nytt i da me :D
men org koppling o tryckplatta verkar inte hänge med riktigt på 3an?
va pallar org koppling igentligen?

fick tag på en "lagom" stor dump i da me :P (ursäktar kvaliten på bilden)

har även moterat dit ett par 850 glt spridare. får troligtvis ett par 850 t5 spridare imorgon.
Men märkte det när ja mätade dom, org är på 16 ohm och 850 på 14 ohm ???
Skillnad eller bara smådetaljer?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #71 skrivet: oktober 14, 2008, 19:51:16 »
men org koppling o tryckplatta verkar inte hänge med riktigt på 3an?
va pallar org koppling igentligen?
Ja.. alla med turbokonvertering verkar ha kopplingsslir just nu  ::)
Kan tänkas att originalet inte pallar mer än 150-200hk kanske? (Gissar fritt)

Citera
har även moterat dit ett par 850 glt spridare. får troligtvis ett par 850 t5 spridare imorgon.
Men märkte det när ja mätade dom, org är på 16 ohm och 850 på 14 ohm ???
Skillnad eller bara smådetaljer?
Det är bara en liten skillnad som inte kommer märkas. Mina lågohmiga är på 4 ohm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #72 skrivet: oktober 14, 2008, 19:51:37 »

Brukar man inte räkna originaleffekt + ladd = 112hk + 0.5ladd vilket innebär 112x1.5 = 150hk kanske om du har blandningen rätt. Man får se lite genom fingrarna när man räknar hästar  ;D

Då har man lärt si något nytt i da me :D
men org koppling o tryckplatta verkar inte hänge med riktigt på 3an?
va pallar org koppling igentligen?




jag kör då fortfarande med original koppling o tryckplatta. Jag kommer upp i 0.8 i ladd sen innan den börjar slira. så det beror nog på i vilket skick lamelen o tryckplattan är i. kör med original spridare fortfarande fast högre bränsle tryck och omställd lmm.
Turbo = Real Power

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #73 skrivet: oktober 14, 2008, 22:28:43 »
men org koppling o tryckplatta verkar inte hänge med riktigt på 3an?
va pallar org koppling igentligen?
Ja.. alla med turbokonvertering verkar ha kopplingsslir just nu  ::)
Kan tänkas att originalet inte pallar mer än 150-200hk kanske? (Gissar fritt)

Citera
har även moterat dit ett par 850 glt spridare. får troligtvis ett par 850 t5 spridare imorgon.
Men märkte det när ja mätade dom, org är på 16 ohm och 850 på 14 ohm ???
Skillnad eller bara smådetaljer?
Det är bara en liten skillnad som inte kommer märkas. Mina lågohmiga är på 4 ohm.
men du har väll spridar motstånd ???



Brukar man inte räkna originaleffekt + ladd = 112hk + 0.5ladd vilket innebär 112x1.5 = 150hk kanske om du har blandningen rätt. Man får se lite genom fingrarna när man räknar hästar  ;D

Då har man lärt si något nytt i da me :D
men org koppling o tryckplatta verkar inte hänge med riktigt på 3an?
va pallar org koppling igentligen?




jag kör då fortfarande med original koppling o tryckplatta. Jag kommer upp i 0.8 i ladd sen innan den börjar slira. så det beror nog på i vilket skick lamelen o tryckplattan är i. kör med original spridare fortfarande fast högre bränsle tryck och omställd lmm.

Ok, har inte känt av något mer slir nu.. va bara som de kändes innan, kanske va så pass illa att den spann loss.. va visserligen grusväg så..
ja själv behåller ja nog min glt spridare ett tag till. Verkar funka bra me dom ligger stadigt på 0,8 på lambdan vid fullgas på 0,6 ladd. Kör btw me org bränsletryck ;) e för s nål för o lägga ut 800 på btr. och som sakt så verkar de funka finfint :D

sen en liten fundering till. Pysventilen jag har att ställa laddet med verkar lite skum. För när man trygger fullt så flyger den upp på 0,7-0,8 för att sen gå ner o lägga sig på 0,6. Är det kanske för ja har dragit in wastegate slangen i bilen?

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #74 skrivet: oktober 15, 2008, 00:49:16 »
men org koppling o tryckplatta verkar inte hänge med riktigt på 3an?
va pallar org koppling igentligen?
Ja.. alla med turbokonvertering verkar ha kopplingsslir just nu  ::)
Kan tänkas att originalet inte pallar mer än 150-200hk kanske? (Gissar fritt)

Citera
har även moterat dit ett par 850 glt spridare. får troligtvis ett par 850 t5 spridare imorgon.
Men märkte det när ja mätade dom, org är på 16 ohm och 850 på 14 ohm ???
Skillnad eller bara smådetaljer?
Det är bara en liten skillnad som inte kommer märkas. Mina lågohmiga är på 4 ohm.
men du har väll spridar motstånd ???



Brukar man inte räkna originaleffekt + ladd = 112hk + 0.5ladd vilket innebär 112x1.5 = 150hk kanske om du har blandningen rätt. Man får se lite genom fingrarna när man räknar hästar  ;D

Då har man lärt si något nytt i da me :D
men org koppling o tryckplatta verkar inte hänge med riktigt på 3an?
va pallar org koppling igentligen?




jag kör då fortfarande med original koppling o tryckplatta. Jag kommer upp i 0.8 i ladd sen innan den börjar slira. så det beror nog på i vilket skick lamelen o tryckplattan är i. kör med original spridare fortfarande fast högre bränsle tryck och omställd lmm.

Ok, har inte känt av något mer slir nu.. va bara som de kändes innan, kanske va så pass illa att den spann loss.. va visserligen grusväg så..
ja själv behåller ja nog min glt spridare ett tag till. Verkar funka bra me dom ligger stadigt på 0,8 på lambdan vid fullgas på 0,6 ladd. Kör btw me org bränsletryck ;) e för s nål för o lägga ut 800 på btr. och som sakt så verkar de funka finfint :D

sen en liten fundering till. Pysventilen jag har att ställa laddet med verkar lite skum. För när man trygger fullt så flyger den upp på 0,7-0,8 för att sen gå ner o lägga sig på 0,6. Är det kanske för ja har dragit in wastegate slangen i bilen?


det kan ju ha varit det. :) det kan bero på att slangen till pysventilen blir för lång. jag har då bara satt dit en t-koppling mellan wgn å turbon sen en kort slang med ett munstycke i. själv så har jag bara tryckt ihop original btren å på så sätt höjt trycket lite grann. men ska köpa ställbar btr i vinter det kommer att behövas nästa sommar så.
Turbo = Real Power

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #75 skrivet: oktober 15, 2008, 22:23:15 »
jävla skrot :P
första gången sen turbon monterades man blir ifrånåkt och dessutom av en 245a :o
fast körde nästan ikapp han efter starten... Måste seriöst göra något åt bakvagnen!!
Nu när ja körde ikväll så när man ladda upp lite tryck prec innan starten spann de så jävligt att de börja hugga i bakvagnen vilket gjorde att ja ente fick i 2an ordentligt (där man blev frånåkt) och sen när ja väl fick i tvåan låg ja på ett laddtryck på 0,6 och då såklart fortsatte de o spinna.  :(
När ni svetsat dit extra reaktionsstag i bakaxel osv. är inte det gjutgods? använde ni pinnasvets eller hur bar ni er åt för att få dit fästena? sen för att få bakaxeln på plats, vad är bäst? watt länk eller tvärstag?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #76 skrivet: oktober 15, 2008, 22:39:35 »
Inga problem att svetsa dit ett extra stag i bakvagnen då det är vanligt
stål,bara att svetsa med mig eller pinne typ ok 48.

Wattlänk eller tvärstag hjälper inte greppet rakt fram,Man sätter dit det
bara för att få en stabilare bil i sidled .själv tycker jag det inte behövs.

"don't buy it if you can build it!"

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #77 skrivet: oktober 16, 2008, 00:37:34 »
Inga problem att svetsa dit ett extra stag i bakvagnen då det är vanligt
stål,bara att svetsa med mig eller pinne typ ok 48.

Wattlänk eller tvärstag hjälper inte greppet rakt fram,Man sätter dit det
bara för att få en stabilare bil i sidled .själv tycker jag det inte behövs.



ok, har inte kollat så noga på bakaxeln. har bara fått för mig att "vanliga" bakaxlar är av gjutgids...
jo men det är så att de går ofta brett för mig så vill ha bakaxeln på rätt plats.
 :P

----

nån som haft detta problemet me hoppande bakaxel och löst det?
är de bara uppstyvning som gäller eller vad?
« Senast ändrad: oktober 16, 2008, 15:45:50 av dreamworld »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #78 skrivet: oktober 16, 2008, 19:19:28 »
Nya bakdämpare samt bussningar till reaktionsstaget brukar göra susen. Men ett extra stag kan nog inte skada.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #79 skrivet: oktober 16, 2008, 19:28:39 »
nån som haft detta problemet me hoppande bakaxel och löst det?
är de bara uppstyvning som gäller eller vad?

Wattlink går ju bygga dit med lite jobb. Panhard funkar väl oxå och är enklare att bygga.

Angående hoppande bakaxel har jag inte läst nån lösning på det mer än tips om att sätta dit ett extra reaktionsstag men vet inte om det är hela lösningen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.