Författare Ämne: Behövs dessa för besiktning?  (läst 4009 gånger)

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
Behövs dessa för besiktning?
« skrivet: januari 03, 2012, 16:00:01 »
Behövs dessa prylar för att bilen ska gå genom besiktningen? Kommer co-värdena bli för höga och kan jag komma runt det på något sätt? (dessa är plockade ur isbilen, på min gatbil sitter de kvar)

Den övre prylen där var ju inte ens kopplad till något, små-rören slutade bara mitt ute i ingenstans bakom avgasröret... Vad har de för funktion?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Behövs dessa för besiktning?
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2012, 19:06:37 »
Den övre prylen är puls-air, den tar luft från luftburken och pulserar in den i avgasröret/grenröret för att förbränna oförbrända avgasare (typ som en katalysator fast inte lika effektiv).

Den undre är en EGR-ventilen och den vet jag inte vad den är tilll för.

Jag vet inte om dem måste sitta där eller fungera, men skulle vara trevligt om man inte behöver ha dem så man kan ta bort lite onödig vikt och kanske få nån hk extra.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Behövs dessa för besiktning?
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2012, 21:31:35 »
Bägge måste sitta där, enklare att göra sig av med Puls-air systemet än EGRen. (Men bilprovningen är ändå ett lotteri)

Bra sida med EGRens funktion:
http://home.swipnet.se/emod/Cad/egr.html
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Behövs dessa för besiktning?
« Svar #3 skrivet: januari 03, 2012, 23:43:19 »
Här är vår egna lilla hörna för diverse system som EGR mm: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3532.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Behövs dessa för besiktning?
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2012, 17:55:19 »
Den övre prylen är puls-air, den tar luft från luftburken och pulserar in den i avgasröret/grenröret för att förbränna oförbrända avgasare (typ som en katalysator fast inte lika effektiv).

Den måste ju vara sjukt ineffektiv om den inte är kopplad överhuvudtaget till grenröret utan att rören bara slutar mitt ute i ingenstans? Kanske är dom monterade i grenröret på 345an, det har jag inte kollat om, men på 360n så ser det ut som om det bara sitter där för syns skull...

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Behövs dessa för besiktning?
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2012, 17:59:24 »
Tack den länken klargjorde det mesta :) Jag ska nog se till att plugga EGR-systemet då istället för att ta bort det!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Behövs dessa för besiktning?
« Svar #6 skrivet: januari 04, 2012, 18:06:20 »
De fyra små rören du pratar om som verkar sluta ingenstans ska sitta mot topplocket under varje avgaskanal.

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Behövs dessa för besiktning?
« Svar #7 skrivet: januari 04, 2012, 23:56:13 »
De fyra små rören du pratar om som verkar sluta ingenstans ska sitta mot topplocket under varje avgaskanal.

Ja men där är det "igengjutet", det finns ingen port som är öppen för dem? Det ser ut som att det ska vara hål där för dem men att dom aldrig blev uppborrade

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Behövs dessa för besiktning?
« Svar #8 skrivet: januari 05, 2012, 00:08:14 »
De fyra små rören du pratar om som verkar sluta ingenstans ska sitta mot topplocket under varje avgaskanal.

Ja men där är det "igengjutet", det finns ingen port som är öppen för dem? Det ser ut som att det ska vara hål där för dem men att dom aldrig blev uppborrade
Någon tidigare ägare har nog bytt topplock till ett utan borrade hål för puls-air.

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Behövs dessa för besiktning?
« Svar #9 skrivet: januari 05, 2012, 11:17:17 »
Så måste det vara. Hoppas att det är bytt te fränare grejor i motorn då ;D