Författare Ämne: volvo 360 med weber  (läst 8423 gånger)

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
volvo 360 med weber
« skrivet: januari 07, 2013, 17:57:58 »
I helgen införskaffade min lillebror en mullig 360gl ifrån 86. Tanken är att hissa ner en b230e i den men ersätta sprutet med dubbla 45or. Maskinen i övrigt ska få lite roligare prylar också lutar åt kg k7kam lättat svänghjul portad och planad 530 topp med lite större ventiler. Vad tror ni om de detta? Något speciellt man bör ha i åtanke?

owahl

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2013, 18:12:39 »
Har gjort en liknande variant i min 343 det jag kommer på direkt är att behållaren till huvudbromscylindern är i vägen för trattarna på webrarna. Plus att du behöver ta lite från original motorn då men det kanske du vet :)

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2013, 18:18:11 »

Har gjort en liknande variant i min 343 det jag kommer på direkt är att behållaren till huvudbromscylindern är i vägen för trattarna på webrarna. Plus att du behöver ta lite från original motorn då men det kanske du vet :)

Jo att de var lite små prylar som ska flyttas med har jag läst. Hur löste du de? Ser ju ut att vara gott om plats. Hur klarade resten av drivlinan av din motor?

J.Sundell

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2013, 18:21:30 »
kan säga att drivlinorna tål endel tukt ändå, min hade gått med turbo bra många mil av ungdomar innan jag köpte den, även om jag rasa diffen efter 2veckor med slut orginal motor, så det går att leka en heldel och att det håller

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #4 skrivet: januari 07, 2013, 18:24:59 »
kan säga att drivlinorna tål endel tukt ändå, min hade gått med turbo bra många mil av ungdomar innan jag köpte den, även om jag rasa diffen efter 2veckor med slut orginal motor, så det går att leka en heldel och att det håller

Så man kan alltså med gott mod hissa ner maskinen och hoppas på de bästa?

owahl

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2013, 19:40:38 »
har inte riktigt kommit så långt än men har tänkt sätta vinklade nipplar på huvudbromscylindern och ha behållaren bredvid. drivlinan håller så länge den håller jag gasar till det rasar  ;) ska bara ha bromsar först

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #6 skrivet: januari 07, 2013, 20:03:54 »
Drivlinan håller nog så länge man kör som folk. Det är när man börjar leka och dumpa kopplingen hur som helst som något brukar gå sönder. Oftast diffen eller hylsan mellan växellådan och diffen.

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #7 skrivet: januari 07, 2013, 20:09:07 »
Hur har ni andra löst väghållningen lätt vinglig över 140 ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 360 med weber
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2013, 21:07:36 »
Välkommen krille!

Roligt med sugtrim och KG7-kam, portning och lättat svänghjul hör inte till vanligheterna på vårt forum faktiskt.
(Jag har 4kg svänghjul och det är mycket roligt med det rappa gassvaret!)

Det som kan tänkas behövas efter så mycket trim är ett extraktorgrenrör och kanske lite öppnare avgassystem. Bakre dämparen på 360 dämpar ganska mycket. (Mittendämparen är redan av typen fullflödes med ett rakt hålborrat rör igenom dämparen.)
Om du har katalysator så bromsar den ca 6-7hk på en originalmotor redan så sportkat eller racekat är väl att rekommendera i så fall.

Hur har du tänkt att bruka bilen? Det är inte så roligt i kurvorna utan svetsdiff eller någon form av diffbroms. Diffbroms i 3-serien är dock lite bökigt att få till utan att byta diffklumpen till annan modell/bilmärke.

Väghållningen fixas ganska enkelt. Beroende på om du ska köra gata eller seriös bana/tävling etc.

Läs här för modd på stötdämparna:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5890.0

Byta till andra bilars fjädrar fram för annan hårdhet:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4857.0

Köpa modellanpassade sänkfjädrar, sportbromsar, extraktorgrenrör etc.:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=58.0

Sänka bilen bak med sänkblock:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1054.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #9 skrivet: januari 08, 2013, 06:11:09 »
Välkommen krille!

Roligt med sugtrim och KG7-kam, portning och lättat svänghjul hör inte till vanligheterna på vårt forum faktiskt.
(Jag har 4kg svänghjul och det är mycket roligt med det rappa gassvaret!)

Det som kan tänkas behövas efter så mycket trim är ett extraktorgrenrör och kanske lite öppnare avgassystem. Bakre dämparen på 360 dämpar ganska mycket. (Mittendämparen är redan av typen fullflödes med ett rakt hålborrat rör igenom dämparen.)
Om du har katalysator så bromsar den ca 6-7hk på en originalmotor redan så sportkat eller racekat är väl att rekommendera i så fall.

Hur har du tänkt att bruka bilen? Det är inte så roligt i kurvorna utan svetsdiff eller någon form av diffbroms. Diffbroms i 3-serien är dock lite bökigt att få till utan att byta diffklumpen till annan modell/bilmärke.

Väghållningen fixas ganska enkelt. Beroende på om du ska köra gata eller seriös bana/tävling etc.

Läs här för modd på stötdämparna:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5890.0

Byta till andra bilars fjädrar fram för annan hårdhet:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4857.0

Köpa modellanpassade sänkfjädrar, sportbromsar, extraktorgrenrör etc.:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=58.0

Sänka bilen bak med sänkblock:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1054.0




Har inte varit under bilen ännu men på en 86:a borde de ju inte sitta kat. Ja de lutar åt ett timo grenrör och lite öppnare dämpar. Bakaxel får man ta ett varv med svetsen i. Den ska väl mestadels lekas med under vinter tid. Men vill även kunna köra någe så där mänskligt till vardags. Vid en första titt på bilen känns de väldigt primärt att få den lite närmare marken. Har ju verken terräng intresse eller fyrhjulsdrift :) :)

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #10 skrivet: januari 08, 2013, 10:54:54 »
Finns här någon som är lite kunnig gällande topplock.

Hade tänkte mig en 530 topp portad och planad och sen få lite större ventiler och då är ju frågan hur stora.
Tänkte satsa på 44in och 38ut. Kan de vara lämpligt ihop med kg7 kamen?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: volvo 360 med weber
« Svar #11 skrivet: januari 10, 2013, 00:05:05 »
Pacman (känd volvoportare) sade en gång till mig att det går att få ut uppåt 200hk med originalstorlek på ventiler!
Men har man råd kanske det inte är fel att sätta i större ändå.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #12 skrivet: januari 10, 2013, 00:26:53 »
Pacman (känd volvoportare) sade en gång till mig att det går att få ut uppåt 200hk med originalstorlek på ventiler!
Men har man råd kanske det inte är fel att sätta i större ändå.


Jag tror att de kan vara värt den satsningen.

Blir lite grejande med bilen i helgen. Prio 1 just nu är att se över avgassystemet läcker någonstans. Vill försöka besikta bilen så snart som möjligt så man kan få ragga runt lite i denna fräna vagn.

Sen ska donator bilen skrotas ner men de får bli när våren kommer.

volvokrille

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #13 skrivet: januari 13, 2013, 03:30:06 »
Blev lite inför bes i helgen men också en hel del körande. Mäkta imponerad av 360ins egenskaper tog sig fram trotts jätte drivor. Kan bara konstatera att de är förmodligen världens bästa vinterbil

dai

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • +447824887160
    • Visa profil
SV: volvo 360 med weber
« Svar #14 skrivet: januari 13, 2013, 12:48:33 »
If google translate has seved me well someone has mentioned that there is a clearance problem in LHD cars with the webber manifolds.

This is of interest to me as I am just about to produce some webber manifold but I will be making them on a RHD car. If I knew where the clearnce issue lies I could adjust the manifolds to clear on both RHD and LHD and that would make there more usefull.
http://www.classicswede.co.uk/

http://www.classicswede.com/

www.Born-Built-Beauties.eu

Sorry for posting in English, I have zero Swedish and use google translate to read the forum.