Söndagen innan Valborg var det upp i ottan som gällde. Bilen hade ju hoppat igång med insprutningen dagen innan, nu gällde det att koppla in allt permanent så att jag kunde hämta flickvännen tidigt nästa morgon!
Skarvade ihop bränsleledningarna med originalledningarna och hoppades att pumpen skulle orka suga genom de klart underdimensionerade slangarna mellan tanken och motorrummet - pumpen var ju från början tänkt att monteras vid tanken, men något sådant fanns det ju inte tid till. Bytte tändspole, skruvade fast trottelhuset ordentligt, kopplade in lite vakumslangar här och var, bytte förgasarfot och så vidare. När allt var klart var det väl bara att starta?
Trodde jag ja, det gick visst lite fort när jag bytte tändspole - den blev ditskruvad, men aldrig inkopplad! Lätt åtgärdat i vart fall, och nu gick bilen riktigt ok. Gällde bara att hitta på en enkel lösning för luftburken och gasvjern. Renaultens originalluftburk, liksom gasvajerfäste, pekade åt fel håll, så de gick inte att använda. Eller?
Gick in och rotade lite bland cykeldelarna och hittade precis vad jag behövde, en bit växelvajer med tillhörande vajeröverdrag! Ett vinkeljärn blev ett perfekt fäste i ändan mot originalgasvajern, andra ändan drogs runt till Renaultens gasvajerfäste. Nu gick det att acca med bilen!
Luftburken var nästa problem, Renaultens originalburk var som sagt vriden åt fel håll, så den krockade med motorn när jag försökte sätta dit den... Men om man sågade ur botten på den, och satte dit en ny botten åt rätt håll? Sagt och gjort, några såriga knogar senare satt en masonitskiva i botten på luftburken, med passande fästhål mot insuget och allt. Lite packningsgegga för att få skarven mellan luftburk och masonit tät, så var det bara att stoppa i ett sprillans nytt Biltema filter!
Nu var ju bilen nästan klar, bara lambdaregleringen kvar - utan lambdasond trodde den att den var kallstartad hela tiden och drog 1.2l/mil och hade en tomgång på 1600rpm.
Såhär såg det ut när det började bli färdigt:
Om ni tycker att vevhusventilationsslangen ser obehagligt böjd ut har ni helt rätt, tyvärr...