Låter kul! Önskar jag gjorde något sådant projektarbete i skolan
Men om man säger så, syftet med 360 är ju viktfördelningen,
nu vet jag inte vad du är ute efter riktigt men ska man montera växellåda fram och byta bakaxel funkar alla Volvo lika bra,
om man nu inte föredrar 300-serien för just utseendets skull.
Ett alternativ är ju att ta en helaluminium-motor med aluminiumväxellåda och behålla delad axel,
då bör inte viktfördelningen bli allt för kass.
Mer än 200hk, du siktar på att köra ifrån allting med andra ord?
Själv så drömmer jag om Hondamotorer, Cosworth, Kanske en Nissan SR20DET eller C20LET (den senare har dock järnblock)
En Honda B18C vore ju inte helt fel, dem finns i upp till 190hk men jag tror den enklaste att hitta i sverige är B18C4,
med 169hk. Till Honda finns allting. Kolla på Bisimoto. Dem har på något sätt fått ur 742hk ur en singelkam för att ta ett exempel.
BMW M42 är en trevlig motor, med fyrventilsteknik och kamkedja, endast 142hk på papper (sägs att den har mer i verkligheten)
Men häng på en turbo på den så.. Ett bra budgetalternativ.
Förresten, vill man ha Volvo så har ju S40 T4 en rakfyra med turbo, 200hk. Om den är Aluminiumblock på vet jag inte,
och trimvänligheten har jag heller ingen koll på.