Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 257274 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juni 14, 2017, 20:10:52 »
Projekttrådsintroduktion
Ja nu var det dags, ny bil, nya planer, ny ork, motivation och bättre ekonomi :D Tyvärr lite sämre med tid, men man har ju helger av en anledning ;)

Fick denna bil för det otroliga priset av 0kr, kostade dock diesel i A6an för att köra Kalix-Jokkmokk tur och retur och bensin i 360in Jokkmokk -> Kalix så tekniskt sett kostade bilen mig ca 1000kr.

Bilen är då en röd Volvo 360 GLT av årsmodell 1988 med 112hk B200E.
Den började livet som en Diplomat/Turist-bil enligt dekalen på bakrutan och dokument som följde med tillsammans med instruktionsboken.
Fått fram ägarhistorik från 2004 och uppåt och under den tiden har bilen ägts av äldre kvinnor runtomkring Jokkmokk.

Bilen  har standard GLT-utrustning samt taklucka, econ-mätare, yttertempmätare och dragkrok.

Framtidsplaner
Tanken med bilen är att ta kunskaperna från 345-bygget men med tankesättet att inte komplicera saker i onödan (främst då det är dags för stadigare drivlina).
Har ej heller tänkt ha bråttom med detta projekt utan det får ta den tid det tar.
Även en tanke med bilen är att göra så mycket som möjligt bolt-on så bilen går att återställa till så gott som original om jag skulle vilja det i framtiden.
Bilen är tänkt att bli en sleeper. Den ska se ut så gott som en original 360 GLT förutom mindre detaljer som t.ex fälgar och toning.

Förklaringar till textformat:
Gjort
Ändringar

Vad har jag då för planer?
Ja först och främst är det att fixa alla fel på bilen och få den besiktad.
Sen efter det förbättra väghållningen, komforten och prestandan i bilen.
Inte förrän B200-motorn eller kraftöverföringen inte längre håller ihop blir det att byta motor och bygga om till stadigare saker.
Ändrade planer, kommer spara alla original-delar innan dom körs sönder och bygga om till stadigare drivlina först

Blev ändrade planer igen, råkade bygga en unik Volvo 360 ::)

Det jag vet måste fixas än så länge är:
Byta hjullager vä fram
Byta reflektor vä fram
Byta ytter styrled höger
Byta styrväxeldamask vänster
Laga rattlåset
Byta tätningslist taklucka
Laga dörrhandtagen i samtliga dörrar förutom höger bakdörr.
Få öppnat vänster bakdörr, gått i baklås men handtaget är åtminstone helt.
*Avklarat 2017*


Ombyggnationer

Kaross/Drivlina/Hjulupphängning:
Nya stolsfästen och E46-framstolar
BMW E36 318 styrväxel
BMW E36 framnav och coilovers
BMW E36 framvagn
Volvo 240-bakvagn komplett
W203 C200Kompressor 6-växlad manuell låda


Motor:
B230 -91, renoverad med nya lager, kolvringar, packboxar och packningar
530-topp, väldigt lätt bearbetad av mig själv
Hårdare ventilfjädrar
940-turbogrenrör planfräst och portad till T3-fläns
Kina-turbo, beskrivs som 430hp uppgraderingsturbo till Nissan RB20/RB25
1190cc flödesmatchade spridare
Intercooler från Opel Frontera B
*Färdigbyggd Sommaren 2018*

Ny Motor:
OM604.910 från Mercedes C220D
Dieselmeken OM601-pump
GT30-kinaturbo
Opel Frontera B intercooler
Målet är 200hk+ och 400Nm+
« Senast ändrad: februari 12, 2021, 15:45:16 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2017, 20:12:56 »
Lite bilder sen i helgen, satte lillbrorsan på att dammsuga ur allt katt/hundhår i bilen då jag är allergisk så jag sen kunde ta tag i att åtminstone få takluckan att sitta fast och hålla någorlunda tätt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2017, 20:15:40 »
.
« Senast ändrad: juni 14, 2017, 20:17:16 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2017, 20:15:59 »
Gjorde en chansning att försöka laga reflektorn med biltemas Silverkrom då locket på burken tydde på ett lovande resultatet. Blev dock väldigt besviken då färgen egentligen bara är en vanlig silver :(
« Senast ändrad: juni 14, 2017, 20:18:52 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2017, 20:16:11 »
Reparerade ett trasigt hatthyllehylla (elr vad man ska kalla det) med en lödpistol, blev ju inte supersnyggt men sitter ihop och både ser och funkar bättre än när "hyllan" var trasig.

Meckade sen ut takluckan, fruktansvärt enkelt då den lossnat från styrskenorna och endast satt med 4st m5or i framkant. Fick reparerat det, däremot är mekanismen glapp och takluckan fick jag inte justerat helt hundra, verkar även som att luckan blivit lite sned :-\

Sen i samband med att jag spolade vatten för att kolla om takluckan höll tätt blev det att tvätta av det skitiga motorrummet, blev mycket finare :)
« Senast ändrad: juni 14, 2017, 20:23:30 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2017, 20:16:22 »
Och det sista jag gjorde på Söndagkväll var att tvätta av bilen utvändigt, blev mycket finare men måste polera upp den sen när jag fått fixat alla felen.
« Senast ändrad: juni 14, 2017, 20:25:54 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2017, 22:26:13 »
Åh hej och välkommen tillbaka till 300-ägandet, simlar! Känns superkul att du är tillbaka med ett nytt projekt!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2017, 05:48:38 »
Tackar! Trevligt att höra :-*
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2017, 09:38:16 »
Den var ju riktigt fin, jag är tämligen avundsjuk på taklucka.
Vad är det för fel på rattlåset?
Ska bli intressant att se lagning på detta, en sån där lite ovanlig grej att det går sönder.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2017, 16:17:52 »
Ja man får tacka och finare kommer den bli när jag fått polerat upp den matta lacken :)

Det är det väldigt vanliga felet att rattlåset inte går i, tyvärr verkar detta vara ett så kallat "standardfel" pga många års slitage.
Finns guide i forumet hur man reparerar det:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9582.0
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 - Update 25/6-17
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2017, 20:30:59 »
Ja nu vart det dags för en uppdatering :)

I Lördags så for jag en sväng till Piteå och köpte E46-framstolar och baksäte i svart/grått tyg för 1000kr. Stolarna bör passa fruktansvärt bra i bilen (är ju likadana som E36-skinnstolarna jag hade i 345an  ;))

Efter det så tog jag tag i 360in.
Hissade upp bilen med domkraften för att kolla skicket under, väldigt gott skick skulle jag säga då till och med domkraftsfästena är i bra skick :D
Lite rost finns det, värst längst bak på höger tröskel och vid b-stolpen i höger tröskel. Men det lilla är ju inga problem att fixa till med tanke på hur mycket jag fixade på 345an.
Finns även en lagomt ful lagning till bakluckelåskistan, detta kommer göras om fastän det finns kvitto på att det är gjort på verkstad i Jokkmokk :-X

Felen jag hittade på bilen var:
Hjullager vä fram låter som en stenkross (visste jag redan om)
Vänster styrväxeldamask är trasig
Höger yttre styrled är glapp
« Senast ändrad: juni 25, 2017, 21:13:41 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2017, 20:31:08 »
.
« Senast ändrad: juni 25, 2017, 20:33:13 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #12 skrivet: juni 25, 2017, 20:31:17 »
.
« Senast ändrad: juni 25, 2017, 20:33:41 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #13 skrivet: juni 25, 2017, 20:31:24 »
.
« Senast ändrad: juni 25, 2017, 20:34:27 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #14 skrivet: juni 25, 2017, 20:31:30 »
Efter jag kollat underredet så tyckte lillbrorsan att jag skulle måla "ventilationsgallrerna" vid bakdörrarna i halvblank svart så det var bara att fixa det på direkten, vart riktigt bra tycker jag och passar fint till allt det andra svarta på bilen :)

Sen var det dags att få öppnat vänster bakdörr som gått i baklås.
Skruvade loss dörrsidan med dörren stängd, var inte svårt alls utan tog kanske bara nån minut längre än med öppnad dörr.
Blev tvungen att skruva ut yttre dörrhandtaget för att komma åt att dra i öppningsmekanismen på låskistan, visade sig att armen på ytterhandtaget gått av och barnlåset var aktiverat så det spärrade innerhandtaget. Försökte smälta ihop armen i handtaget men då det är aluminium så lyckades jag värma förmycket på den avbrutna delen så den smälte bort :-\ Gav då upp och monterade ihop dörren igen.
Men nu går dörren att öppna åt ena hållet iaf så det går igenom besiktningen :)
I samband med detta upptäckte jag även att det sitter centrallås på bilen, dock ur funktion.

« Senast ändrad: juni 25, 2017, 21:14:14 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #15 skrivet: juni 25, 2017, 20:31:54 »

Sen blev det ny dag och då började jag med att fixa stereokablaget, montera min nyinköpta stereoram (går att köpa från ebay för just över 100kr inkl frakt) och sen även en stereo, så nu funkar ljudet i bilen inför framtida körning.

Efter stereoinstallationen blev det dags att ta tag i rattlåset.
Borrade ut brytbultarna och tog isär den enligt guiden Kurre86 bidragit med här på forumet (http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9582.0).
Nånting är dock inte riktigt hundra i mitt rattlås men fick det att funka 90% av tiden från att ha varit helt dött så får hoppas det funkar åtminstone över besiktningen.

Blev sen att ta tag i det trasiga centrallåset. Eftersom givaren/signalen för att aktivera centrallåset sitter inbyggt i förardörrens centrallåsmotor så blev det att ta loss dörrsidan där.
Mätte då om jag fick fram ström, vilket jag inte fick.
Tog loss isoleringen vid pedalerna för att komma åt och mäta centrallåskablaget där, och där hade jag ström.
Kollade då i gångjärnet och såg då att samtliga kablar gått av i gummidamasken.
Däremot hade någon dragit in nya högtalarkablar men inte åtgärdat centrallåset ???
Menmen drog nya kablar genom damasken och skarvade på originalkablaget och bilen har nu fungerande centrallås ;D

Och till sist som helgavslutning blev det att montera mina nyinköpta vindavvisare i framdörrarna, passade riktigt bra 8) (vinddavisare går att köpa från ebay för ca 450kr till båda framdörrarna)
« Senast ändrad: juni 25, 2017, 21:14:20 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Scrape_

  • Gäst
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2017, 01:04:52 »
Såg ju ba fint ut :) hur såg det ut med stolarna och baksätet i gamla du satte in?! Passar baksätet bra i bredd och höjd m.m från e36/e46 i dessa skönheter?!

Lägg gärna upp bilder så man kan se/få en inblick av det hela?!  :P

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #17 skrivet: juni 26, 2017, 05:49:53 »
Såg ju ba fint ut :) hur såg det ut med stolarna och baksätet i gamla du satte in?! Passar baksätet bra i bredd och höjd m.m från e36/e46 i dessa skönheter?!

Lägg gärna upp bilder så man kan se/få en inblick av det hela?!  :P
Tackar!

Baksätet bytte jag aldrig, tog stolar från en E36-coupe till 345an och gick då ej att modda in baksätet då själva karossen på dom är stolsryggen. Måtten på E36 baksätet är däremot ganska likt.
Man måste bygga egna stolsfästen för att montera BMW-stolarna, i 345an kapade jag bort bort originalfästena helt och bultade stolarna genom golvet, ej att rekommendera då stolarn blir väldigt lågt ner och dom behöver egentligen monteras lite bakåtlutande för att ej luta framåt med stolen i högsta läget.
I 360in kommer jag bygga nya "klossar" att montera stolarna på.

Så här såg det ut i 345an:
« Senast ändrad: juni 26, 2017, 05:53:15 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Scrape_

  • Gäst
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #18 skrivet: juni 26, 2017, 07:43:58 »
Jaha ;D

Jaa jag kan tänka mig att det blev lågt utan förhöjningarna/fästena  8) hehe
Jaa det såg ju inte ut att vara allt för mkt krångel att montera baksätet ändå...
kommer dock kasta ut mitt baksäte till slut, ska nog bygga halvbur och sportstolar typ. Men man ser väll om orken och börsen är med en oxå...

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #19 skrivet: juni 26, 2017, 16:23:00 »
Jo ganska likt är det, planen är att i alla fall försöka få monterat E46-baksätet i 360in :)

Mjo oftast ork och plånbok som tar slut innan man hinner färdigtställa alla planer :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #20 skrivet: juni 27, 2017, 01:21:18 »
Åh vad kul att titta och fixa på sin nya bil!  :D

Och kul att det är så lite rost!
Ta en titt på främre fästet på vänster bladfjäder. Spränger fram lite rost där ser jag.

Och hur är det med förfilter mellan tank och pump? Sitter det på alla bilar original?
Du har inget men är även bytta slangklämmor så nån har varit där och meckat.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #21 skrivet: juni 27, 2017, 05:56:01 »
Jo sånt är alltid roligt :)

Jajemän skönt att den är så pass fräsch.
Får kika hur illa det är nästa gång jag har bilen upphissad.

Ingen aning faktiskt hur det är med förfiltret, såg ut som att slangen som går till pumpen är bytt så kan mycket väl vara borttaget.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #22 skrivet: juli 01, 2017, 23:37:22 »
Sitter nog förfilter original.
Vindavvisarna, monterade du dom mellan rutan och gummilisten eller mellan gummilist och rutramen?
Jag har ett par liggande som jag ska montera på min svarta glt.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #23 skrivet: juli 01, 2017, 23:48:30 »
Vindavvisarna trycks in i skåran i gummilisten som rutan går i och sen lägger man två medföljande metallbleck på rutan och vevar upp den så långt det går för att låsa fast vindavvisarna.
Rekommenderar även att ha rutan upphissad ett tag för att klistret på vindavvisarna ska få fästa ordentligt.

Sen om vindavvisarna ändå inte sitter fast får man limma fast dom.

Edit:
Bild som eventuellt förklarar lite bättre hur dom monteras.
« Senast ändrad: juli 02, 2017, 22:14:16 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/7-17
« Svar #24 skrivet: juli 09, 2017, 21:11:56 »
Ja nu har jag fått gjort lite på bilen igen :)

Bytte hjullager fram, yttre styrleder och styrväxeldamasker i Lördags.

I samband med detta så tog jag då även och passa på att kolla om montering av grövre krängningshämmare fram.
E36 krängaren kom jag fram till att den inte kommer passa, för korta "armar" så den måste i så fall monteras nästan mitt under oljetråget.
Gick då ut till förrådet och hämtade en Opel Omega B krängningshämmare jag har liggandes och den passar nästan perfekt, måste bara bygga nya fästen för den längre ut än original pga krängningshämmaren utformning.

Bilen lär bli extremt stadig i kurvorna då 360-krängaren är 19,5mm och Omega-krängaren är hela 26mm i diameter enligt mitt biltema skjutmått 8)
(om någon är intresserad så är E36 318 krängaren 21mm)
« Senast ändrad: juli 09, 2017, 21:18:19 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 9/7-17
« Svar #25 skrivet: juli 09, 2017, 21:12:09 »
På Söndagen så blev det att polera bilen.
Körde med min Cocraft HPV 720 polermaskin med medföljande polertrissa och körde först över hela bilen med Julas Hamron Machine Polish och sedan en andra sväng med Biltemas Vaxpolish.
Polerade allt jag kom åt förutom stötfångaren fram, den kommer jag polera i samband med framtida strålkastarbyte.

Blev helt klart nöjd med hur blank bilen blev :D Får hoppas den håller ett tag då det tar sån jävla tid att maskera av all svart plast på bilen för att inte missfärga det med vax.

Tog även och sprayade på svart toningsspray på takluckans vindavvisare så den matchar dörrarna vindavvisare lite bättre, sprayade toningsspray ett tjockt lager på båda sidor av vindavvisaren och blev helt klart nöjd med resultatet.
Syns om man kollar noga i direkt ljus att den skiner igenom lite blå/lila men ser annars svart ut :)
« Senast ändrad: juli 09, 2017, 21:19:02 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #26 skrivet: juli 10, 2017, 18:04:03 »
Mycket bra jobbat. Du har hunnit med en väldigt massa saker på en helg.
Bilen blev riktigt blank och fin.

Vill bara påpeka två saker med krängningshämmarna.
1. Tittar man på bilden du har laddat upp så ser man att Opel har mycket längre armar än 360. Längre armar = mer hävstångseffekt = mindre verkan vid samma diameter. Nu är diametern så mycket mer (och Opel Omega en tyngre bil) så det blir säkert hårdare men inte så mycket hårdare som du kanske tror.

2. Det är inte bra för väghållningen med för styv krängningshämmare = det fungerar inte så att ju grövre ju bättre. Men med min slutkommentar under punkt två så kanske den blir lagom. En 26mm i originalutförande tror jag inte hade gjort under för köregenskaperna utan att man ändrar på fler saker i bilens väghållning.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #27 skrivet: juli 10, 2017, 19:16:48 »
Tackar! Tycker själv jag fick gjort lite, men då meckade jag i bruks-audin och crossen också :P

Bilden jag visade var jag nog inte riktigt tydlig med, den övre är E36 och den undre är Omega, original sitter på bilen och kunde inte få nån vettig bild samtidigt som jag höll i krängaren.
Längden på armarna är ungefär samma som 360in, max 1cm längre armar på Omegans krängare.

Nä att för grov krängare inte är bra heller förstår jag men får väl se hur den blir, vill få den lite mer modern i väghållningen dvs mjuk i guppen men ändå ligger plant i kurvorna.
Kommer även förstärka framvagnen, byta till polybussningar, montera krängare bak och även bygga dit så det sitter reaktionsstag på båda sidorna av bakaxeln.
Förhoppningsvis så räcker det, annars blir det även 245-bakfjädrar i framvagnen.
« Senast ändrad: juli 10, 2017, 19:18:24 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #28 skrivet: juli 11, 2017, 17:34:44 »
Spännande tilltag med Omegakrängare!
Jag vill oxå ha "modern" väghållning  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #29 skrivet: juli 11, 2017, 17:40:12 »
Lyckas jag få till "modern" väghållning i 360in så är det bara att kopiera receptet ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #30 skrivet: juli 11, 2017, 17:46:35 »
Ja det är nog inte det lättaste  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 19/7-17
« Svar #31 skrivet: juli 19, 2017, 22:21:40 »
Ja nu blev det en update, började semestern började i Måndags men har tyvärr inte så mycket att göra på 360in just nu, väntar på att få fixat strålkastare och väntar på löning för att beställa en takluckelist (kommer beställa takluckelist till en 740 då dom är likadana och sen kapa ner listen i rätt längd om den är för lång).

Men vad har jag då gjort undrar ni säkert.
Ja det är så att jag har hämtat mig en till 300a, en 3-dörrars 83as Volvo 360 GLT med B19E, snowcap, lilla GLT-vingen och lite smått.

Första tanken är att ta den till reservdelsbil/prototyp-bil då den är i väldigt dåligt skick pga vandaler (inhoppat tak, demolerat rattlås/tändningslås, stulet mätarhus, stulen bränslepump, sönderslagna bakre sidorutor, sönderslaget strålkastarglas hö fram, krockskada i fronten, fattas vänster framskärm och rent allmänt rostig och sliten då den gått över 40k mil).

Däremot om den är mindre rostig än vad den ser ut så blir det nog att rensa den på inredning, limma fast plastrutor bak och i princip bygga nån slags rallybil av den.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #32 skrivet: juli 19, 2017, 22:21:54 »
Stinker mögel i hela bilen så inredningen är absolut inget att ha, dörrsidorna är även trasiga och höger dörrsida fram saknas. Inte mycket av värde inredningsmässigt enda jag egentligen kan ta från denna 360 är hjulupphängning, drivlina och strålkastarhus för mina planer på projektorlinsbygge.
« Senast ändrad: juli 19, 2017, 22:28:48 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Vixhall

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #33 skrivet: juli 20, 2017, 01:57:53 »
Vilket fynd, gillar dekoren på bagageluckan! ;D Kan verkligen inte vara vanligt med en så pass tidig insprutare

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #34 skrivet: juli 20, 2017, 08:17:33 »
Dekoren och vingen gör den extra frän :P

Nä kan inte finnas många 83or med insprutning, sitter inte ens renix på den utan den har hallgivare i fördelaren vilket är perfekt till när jag ska smacka på MS på den röda 360in :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 20/7-17
« Svar #35 skrivet: juli 20, 2017, 22:41:36 »
Nu så har jag kollat över reservdelsbilen som visade sig vara i bättre skick än jag trott, faktiskt bättre skick rostmässigt än vad min 81as DLS var.
Bilen var till och med i så pass bruksdugligt skick karossmässigt att lillbrorsan ville ha den så den kommer skrivas över på han om 2år då han fyller 18.

Men inredningen var helt förstörd av mögel och fukt så rev ut allt, det enda som kommer återmonteras är plasterna efter dom rengjorts.
Kom även fram till att eftersom bilen saknar en framskärm, mätarhus, båda strålkastarna var i dåligt skick och krockskadad i fronten så blir det att bygga om denna till 81ans front och instrumentbräda som jag har liggandes :)

Snowcap kommer dock monteras på min 88as GLT som denna tråd handlar om och även dörrhandtaget på höger sida kommer flyttas över då det är helt på 83an men dåligt på 88an.
Sen i framtiden efter jag bytt till BMW-sätena så kommer original baksäte och framstolar från min 88a flyttas över till den vita 83an så brorsan har lite inredning iaf ::)

Så nu söker jag torkarspak, rattlås, öppningsbara bakre sidorutor till 3-dörrars, dörrsidor fram och "dörrsidor" bak till 3-dörrars för att få ordning på den, som tur är behöver inte bilen vara körklar förrän om 2år.

Kommer lägga upp en till projekttråd på den vita GLTn.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #36 skrivet: juli 20, 2017, 22:41:46 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #37 skrivet: juli 20, 2017, 22:41:55 »
.
« Senast ändrad: juli 20, 2017, 22:44:15 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #38 skrivet: juli 20, 2017, 22:42:02 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 22/7-17
« Svar #39 skrivet: juli 23, 2017, 01:02:50 »
Update ännu en gång :)

I Fredags så var jag en sväng ner till Skellefteå för att träffa OlleR, se på hans bilar och verkstad och även köpa lite 300-delar av han. Åkte hem med mycket mer saker än jag räknat med, men har nu alla delar jag behöver till att få färdigt min 360 inför besiktning ;D

Fick med mig 8st fälgar med slitna däck, 2st strålkastare, ett fungerande rattlås, en torkarspak, en blinkersspak och 2st dugliga gasdämpare till bakluckan. Endast fälgar och strålkastare som är till min bil, resten är till lillbrorsans.

Fälgarna är då 4st 16" 5-ekrade och 4st 15" 6-ekrade 440-fälgar. Tanken är 16" till sommarfälgar och 15" blir eventuellt vinterfälgar, har inte bestämt mig om jag kommer köra denna bil på vintern ännu.
Och strålkastarna så fick jag en vänster strålkastare med reflektor i nyskick och en höger strålkastare med reflektor i gott skick.

Idag Lördag så började jag med att tvätta av hjulen jag köpte i Fredags och sen ta loss och jämföra mitt rattlås med det "nya" för att se vad som är slitet i min, visade då sig att det räcker att ta ut pinnen/sprinten till låset för att rattlåset alltid ska gå i och det går då i så fort man vrider nyckeln till 0, så nu har jag ett 100% fungerande rattlås på bilen  :D Har bifogat bilder, video och information i rattlås-reparationsguiden här på forumet.

Sen blev det att byta ut vänster strålkastare på bilen till den jag köpte av Olle så nu har jag ljusbild som klarar besiktningen :)
I samband med detta polerade jag även stötfångaren fram, tyvärr inga bilder på varken strålkastarbytet eller stötfångarpoleringen.
Tänkte även montera snowcapen men visade sig inte passa, hålen för vindrutespolarmunstyckena var felplacerade då jag har nya modellen med munstycken monterade i gallret istället för i värmepaketet så den kommer återmonteras på den vita.

Efter allt det var gjort tog jag och förberedde en strålkastare med dålig reflektor inför framtida projektorlins-konvertering, lackade på både reflektor och strålkastarhuset svart invändigt och monterade på glaset, ser faktiskt bra ut tycker jag.
Har tyvärr inte fått mina projektorlinser ännu så kan ej göra färdigt någon strålkastare, förhoppningsvis kommer det paketet till veckan.

Sen var dagen slut och kan inte göra så mycket mer på bilen förrän jag fått paket.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75