Jag är ju i farten med växellådsoljebyte, så jag tänkte att det var dags att dra igång en liten diskussion kring ämnet. Vilka oljor har ni i era växellådor, och hur funkar det?
Som jag ser det finns det följande alternativ:
- ATF olja, samma som Volvo hällde i från början (och det du får om du köper olja på Volvo)
- Motorolja
[li]"Riktig" växellådsolja, t.ex. Redline MTL eller Castrol SMX
[/li][/list]
ATF oljan är tunn och skyddar kanske inte jättebra, men det har ju funkat för många miljoner Volvoägare. Detta dokument har dock dykt upp på forumet:
http://kurre86.com/bilar/VolvoRacing.se/Volvo%20SM%204%20%2843%29%20M.jpgHär rekommenderas motorolja, undantaget vid jättelåga temperaturer. Det torde dock kunna avhjälpas med en riktigt tunn olja, t.ex. 0W40. Jag tänker pröva 5W50 helsyntet i min låda...
Sista alternativet är ju betydligt dyrare då oljan kostar ca. 200kr, men oljorna är utvecklade för växellådor i första hand. På nätet har jag hittat allt från folk som säger att Redline MTL löser alla dina växellådsproblem till de som säger att deras bilar blev hopplösa att växla med MTL i lådan. Övervägande tycks dock folk vara positiva till MTL, finns det någon här med lite erfarenhet?
Till sist lite om GL5 olja. Det jag läst säger att EP (Extreme Pressure) tillsatserna i GL5 oljor är aggressiva mot gulmetaller som brons och mässing som kan förekomma i lager och synkringar i gamla lådor. Finns det någon som kan fylla på med lite matnyttigt om sådant här? GL5 olja är ju trots allt betydligt betydligt lättare att få tag i samt billigare än GL1-GL4 växellådsoljor...
Sammanfattningsvis, vad har ni i era lådor och hur funkar det?
Finns det någon här som sitter inne på något matnyttigt om GL5 oljor och M45/M47 lådor?