Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1832710 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #480 skrivet: september 17, 2007, 23:08:42 »
Efter lite svenssonkörning i rusningstrafik till och från jobbet så känns det som att ju lugnare man kör desto jobbigare är det att ha svetsdiff. Men ju hårdare man gasar desto mindre tänker man på det och desto roligare blir det! Så bäst är att ha hjulspinn på minst 1 bakhjul så fort man svänger mer än ett halvt rattvarv med bilen  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #481 skrivet: september 17, 2007, 23:45:23 »
Jo...och sen börjar bilen dra i sidled för att höger bakhjul e mer slitet....lite smällar får man tåla! :)

Men rent överlag är det kul med svetsdiff, eller har du för många svängar på väg till/från jobbet?
Jag kan!

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #482 skrivet: september 18, 2007, 10:57:36 »
Tack David! Cupra kan kontrollera en 360 han!
hehe  jo man ser hur bra han gör det ca 1minut och 26 sekunder in i filmen ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #483 skrivet: september 18, 2007, 17:47:03 »
Jo...och sen börjar bilen dra i sidled för att höger bakhjul e mer slitet....lite smällar får man tåla! :)

Men rent överlag är det kul med svetsdiff, eller har du för många svängar på väg till/från jobbet?

Två rondeller och ett antal svängar ja.. är det blött så är det bara kul. Är det torrt är det mindre kul. Blir dyrt om man ska drifta sig igenom alla kurvor till och från jobbet minst en gång per vardag + x antal gånger under jourveckan var fjärde vecka.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #484 skrivet: september 22, 2007, 12:06:02 »
lagom svängig väg till jobbet.. e ju perfa ;) hur går diffen nu då?? känns det stabilt och att de kommer hålla??
känns som det är ett måste för mig o diffa innan vintern ...men kanske bra o vänta lite tills snön dyker upp??så man sparar lite på resterande bakvagn sålänge.. eller va säger du?? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #485 skrivet: september 22, 2007, 20:57:21 »
lagom svängig väg till jobbet.. e ju perfa ;) hur går diffen nu då?? känns det stabilt och att de kommer hålla??
känns som det är ett måste för mig o diffa innan vintern ...men kanske bra o vänta lite tills snön dyker upp??så man sparar lite på resterande bakvagn sålänge.. eller va säger du?? =)

Jo det känns ju ganska säkert nu efter många dagars hård körning (till och från jobbet).
Det enda är ju att diffen (+lådan) blir ljummen men det kanske blir pga. den högre belastningen!?

Vänta du till snön och behovet kommer, så sparar du som du säger på drivlinan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #486 skrivet: september 24, 2007, 18:03:41 »
Jo det känns ju ganska säkert nu efter många dagars hård körning (till och från jobbet).
Det enda är ju att diffen (+lådan) blir ljummen men det kanske blir pga. den högre belastningen!?

Definiera säkert...

I natt så röjde jag loss efter en insats på jobbet. Blev tighta snabba donuts på flera ställen i staden.. på ettans växel mest för det var torr vägbana.
Det var frid och fröjd tills jag (snurrandes) såg att det sprutade vätska efter bilen när det snurrade som värst.
Blev fundersam och åkte hem. Olja har diffen läckt lite i locket sen jag hade den öppen. Bytte inte packningen. Men det har inte blivit oljesträck efter innan  ::)

Idag när jag körde till jobbet så kände jag att nåt inte stod rätt till där bak för hela bakaxeln rörde sig när jag gasade/motorbromsade. Och det var mycket mer distinkt klang vid ryck i drivlinan än innan..
Jag anade oråd och körde lugnt och fint, den taktiken fungerade tills jag var på väg till dagis i eftermiddags. Som tur var gick det bara 40-50 blås när DET SA PANG där bak och BAKAXELN TVÄRLÅSTE!!! Det gick med stillastående tjutande bakdäck i dimensionen 185-65-R15 i ca 10 meter innan bilen stannade. Under tiden hann jag ratta lite så att jag bokstavligt talat gled in till vägkanten. När jag stannat testade jag att backa för jag hade en korsning ut på en större gata framför mig och jag ville inte få stopp på den och blockera alla stressade pendlare. Bilen gick att backa och jag testade framåt igen och det fungerade med, vände runt och smög hem så försiktigt jag kunde. Det gick. Och som tur var så fanns V70:n hemma så jag slapp cykla i 300km/h för att hämta på dagis.

Efteråt när jag berättade detta för broder GustavT (som förresten fyller år idag, grattis!) så kom jag på att motorn inte dött när bakaxeln tvärlåste. Antingen kopplade jag ur eller så hoppade växeln ur, eller så skedde det under en växling. Minns tyvärr inte vilket det var.

Jag antar att nån svets har släppt och nån skit tillfälligt låste krondrevet/pinjongdrevet och att det släppte när jag backade.

Jag ska öppna diffen ikväll och kontrollera. I värsta fall inleds operation "skruva tillbaka ikkesvets-diff"  :'(
« Senast ändrad: januari 16, 2008, 21:07:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #487 skrivet: september 24, 2007, 18:45:32 »
oj de kunde ha slutat illa du jävla tur att de inte hände när du köre i hundra... :o
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #488 skrivet: september 24, 2007, 19:18:34 »
Hoppla....dåligt svetsat?
Kan nästan sätta en 50-öring på att svetsen spruckit o en bit hamnat i kläm ngn stans.

Vad hade du o svetsa med? - inte flusstråd hoppas jag..
Jag kan!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #489 skrivet: september 24, 2007, 19:20:27 »
oj de kunde ha slutat illa du jävla tur att de inte hände när du köre i hundra... :o

Precis vad jag tänkte, därför vände jag och tog en annan bil till dagis.....  ::)

Har aldrig hört talas om att diffen tvärlåst så här för nån annan tidigare..

Citera
Hoppla....dåligt svetsat?
Kan nästan sätta en 50-öring på att svetsen spruckit o en bit hamnat i kläm ngn stans.

Vad hade du o svetsa med? - inte flusstråd hoppas jag..

Dåligt och dåligt.. det smälte ihop fint när jag la svetsen, en jävla massa ström.
Men jo visst var det flusstråd!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #490 skrivet: september 24, 2007, 19:42:37 »
När blir det dissikering? Vill ha bilder!

(det är skicklighet, inte tur som avgör hur man klarar låsta bakhjul) - enl. mig i alla fall :)
Jag kan!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #491 skrivet: september 24, 2007, 19:48:52 »
När blir det dissikering? Vill ha bilder!

(det är skicklighet, inte tur som avgör hur man klarar låsta bakhjul) - enl. mig i alla fall :)

Dissikering startar snart, bilder kommer upp senare ikväll eller i morgon. Bilder är en självklarhet i den här tråden  ;)

Jo skicklighet i kombination med reaktionstiden.. är det för sent att ratta emot så är det. Då är det bara att låsa framhjulen med och hoppas på det bästa.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #492 skrivet: september 24, 2007, 20:33:44 »
Miniupdate, tömmde just ur oljan ur diffen, det satt fullt med spån eller skit på oljepluggen, verkar inte lovande.
Dock hörde jag när jag rullade in bilen i garaget att det lät skumt från kopplingen när man kopplade ur under belasting, alltså jag stod i backen ned till garaget med växel i (motorn var ej igång) och frikopplade och släppte upp igen när den började rulla, då lät det mekaniskt mycket/illafrån kopplingshuset.
Och när man rullar fram/tillbaka i garaget med växel i så låter det som fjädrar "ploing" ifrån kopplingen. Jag har kört utan inspektionsluckan i gummi under en längre tid så därför hörs det tydligt om det låter från kopplingshuset. Det är dock första gången det låter nåt annorlunda. Funderar på om det kan ha låst sig där istället för i diffen när jag fick tvärnit.

Ska kolla upp både diffen och kopplingen nu. Hoppas inte det är kopplingen för då blir det jobbigt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #493 skrivet: september 24, 2007, 21:01:18 »
Hoppas o gissar på diffen...Lyckades själv rasa kopplingen på SAABen i somras, o då skramlade o lät någe fruktansvärt om lådan, ryckte en hel del med.

Då var det lamellcentrum som delat på sig, o småbitar flög runt under kåpan..trodde pinjongen hadde farit när jag tog bort inspektionsluckan o såg en massa metallflisor :)

På 300-serien måste man väl ut med motorn för att byta koppling, eller går det att ta lådan istället?
dvs lossa spaken, bakaxel, sprängkåpa o drivaxlar o sen dra bakåt.
Jag kan!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #494 skrivet: september 24, 2007, 21:05:36 »
Hoppas o gissar på diffen...Lyckades själv rasa kopplingen på SAABen i somras, o då skramlade o lät någe fruktansvärt om lådan, ryckte en hel del med.

Då var det lamellcentrum som delat på sig, o småbitar flög runt under kåpan..trodde pinjongen hadde farit när jag tog bort inspektionsluckan o såg en massa metallflisor :)

På 300-serien måste man väl ut med motorn för att byta koppling, eller går det att ta lådan istället?
dvs lossa spaken, bakaxel, sprängkåpa o drivaxlar o sen dra bakåt.

Du gissade rätt.. bilder kommer upp om nån minut.

Jo det går ta kopplingen om man tar bort allt du nämnde..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #495 skrivet: september 24, 2007, 21:39:35 »
Här kommer bilder på nya raset..
Svetsen har spruckit rakt av mellan dreven som medbringarna är bultade i. Alltså sprickan är vertikal på bilden.

Ändå har det hållt ihop när jag körde hem efter tvärlåsningen. Och det diffade oxå så båda hjulen hade direktkontakt med resten av drivlinan. För det hoppade ända ner på garageinfarten när jag svängde.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #496 skrivet: september 24, 2007, 21:52:48 »
Här får ni se hur skiten såg ut som låg i botten på diffen samt på magneten.

Sista bilden visar TIG-svetsad diff som GustavT köpte av Mefistofeles.
Där snackar vi smälta i svetsen! Det är så man skäms när man jämför med min svets när den trillat isär.
När jag svetsade och tittade efteråt så tyckte jag min var helt ok förutom att den inte var lika snygg som TIGen här nedan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #497 skrivet: september 24, 2007, 22:51:10 »
hvordan apparat brukte du?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #498 skrivet: september 24, 2007, 22:57:04 »
ahh illa du =/
som tidigare frågade här..  vad använde du för svets?? amp??
blir till o smälta ner skiten lite värre ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #499 skrivet: september 24, 2007, 23:03:55 »

Sista bilden visar TIG-svetsad diff som GustavT köpte av Mefistofeles.
Där snackar vi smälta i svetsen! Det är så man skäms när man jämför med min svets när den trillat isär.


Den där har T08R svetsat ihop. Den skulle egentligen in i min gamla 340 innan han fick för sig att bygga golf istället  >:(
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #500 skrivet: september 24, 2007, 23:16:58 »
hvordan apparat brukte du?
ahh illa du =/
som tidigare frågade här..  vad använde du för svets?? amp??
blir till o smälta ner skiten lite värre ;)

Jag använde en Telwin 160 Ampere MIG-svets med 0.8mm flusstråd/rörtråd. Alltså ingen gas!
Jag tyckte jag smälte ned som bara den, allt var som glödande lava!
Men jag är ingen hejare på att svetsa så det går säkert göra bättre med en bra svetsare och gas + bra vanlig tråd.

Annars är TIG-svetsen GULD
och Pinnsvetsen SILVER.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #501 skrivet: september 24, 2007, 23:30:23 »
okok.. men de borde ha räckt med det du körde!.. hmm googla runt på lite aga diff bilder, borde de inte gå att fkäska på, på utsidan dreven mot "huset" ??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #502 skrivet: september 24, 2007, 23:43:59 »
Höll huset?

Ska du bränna ihop diffen igen med en kraftigare svets eller byter du tillbaks till enhjulsdrift nu?

Nackdelen med MIG/MAG är ju att svetsen blir ganska hård, o med flusstråd blir den dessutom ofta porös.
Kul att det höll såpass länge att du lärde känna alla sidor av ESAB-diffen. (AGA gör gas, ESAB gör svetsar)
« Senast ändrad: september 24, 2007, 23:59:10 av 221341P »
Jag kan!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #503 skrivet: september 25, 2007, 17:13:53 »
Höll huset?

Ska du bränna ihop diffen igen med en kraftigare svets eller byter du tillbaks till enhjulsdrift nu?

Nackdelen med MIG/MAG är ju att svetsen blir ganska hård, o med flusstråd blir den dessutom ofta porös.
Kul att det höll såpass länge att du lärde känna alla sidor av ESAB-diffen. (AGA gör gas, ESAB gör svetsar)

Huset höll och INTE ett endaste LITET märke i varken krondrev eller pinjong!

Jag kommer byta till enhjulsdrift nu men framåt vintern får vi se om den inte återupplivas med TIGen och monteras igen. Ifall vi inte hittar på nåt kul gruppköp för lamelldiff eller locker förstås  :P

Du har så rätt, jättekul att få känna på hur det är att köra Svetsdiffat, har alltid undrat.
Nu vet jag att det är kul så länge man är på bushumör och fästet inte är för bra men mindre kul när man ska finåka  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #504 skrivet: september 25, 2007, 17:25:10 »
det skulle vara fint med lamelldiff som grupp-köp :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #505 skrivet: september 25, 2007, 20:52:18 »
oh.. lamelldiff =) mumms! vart kan man köpa gruppköp på sådant tror du?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #506 skrivet: september 25, 2007, 22:57:56 »
gruppköp gruppköp gruppköp :D
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #507 skrivet: september 25, 2007, 23:46:04 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #508 skrivet: september 25, 2007, 23:47:33 »
Nu är diffen nästan nere.. men kan man inte få ut diffen utan att ta med lådan oxå?

Har sänkt tills handbromswirena spänns och avgassystemet vilar på bakaxeln (som står på ramper).

Får väl slita ner både låda och diff i morgon annars..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #509 skrivet: september 25, 2007, 23:53:46 »
Drar du ut diffen ovanför eller under bakaxelröret?

Jag vet inte hur skarven ser ut mellan låda och diff, men jag antar att det är ngt splinesförband eller att pinjongdrevet håller ihop allting.

Gissar på att det lättaste är att ta lådan samtidigt, dock aldrig testat själv (än)
finns någon info i dom PDF'erna som dök upp häromdagen?
Jag kan!

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #510 skrivet: september 26, 2007, 10:21:54 »
ska väl kunan gå men du ska väl ta diffen bakåt? alltså lossa fästena för diffen bakre fjäderfästena till bakaxeln och ta diffen ovanför bakaxeln?

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #511 skrivet: september 26, 2007, 12:59:56 »
Sru løs boltene mellom girkassa og diffen. Sett så et spett in under bakakselrøret og oppå girkassa da får du bendt kasse/diff så mye ned at du bare kan trekke diffen ut bak under bakakselrøret. Er ikke vanskelig :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #512 skrivet: september 26, 2007, 17:32:37 »
Drar du ut diffen ovanför eller under bakaxelröret?

Jag vet inte hur skarven ser ut mellan låda och diff, men jag antar att det är ngt splinesförband eller att pinjongdrevet håller ihop allting.

Gissar på att det lättaste är att ta lådan samtidigt, dock aldrig testat själv (än)
finns någon info i dom PDF'erna som dök upp häromdagen?

Jag tänkte det skulle gå under bakaxelröret. I allafall då bilen är upphissad på hjulen = bakaxeln är så högt upp som möjligt mot karossen.

Skarven ser ut som sådan att utgående axel ur 5e växelns hus är splines på och sticker in i en ihålig splinesad pinjong!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #513 skrivet: september 26, 2007, 21:00:16 »
ska väl kunan gå men du ska väl ta diffen bakåt? alltså lossa fästena för diffen bakre fjäderfästena till bakaxeln och ta diffen ovanför bakaxeln?

Aha, jag har inte lossat bakre fjäderfästena.. dels så ser de inte meckvänliga ut och dels så har jag svårt att palla upp bilen utan att palla under hjulen, bakaxeln eller bladfjädrarna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #514 skrivet: september 26, 2007, 21:01:31 »
Sru løs boltene mellom girkassa og diffen. Sett så et spett in under bakakselrøret og oppå girkassa da får du bendt kasse/diff så mye ned at du bare kan trekke diffen ut bak under bakakselrøret. Er ikke vanskelig :)

Det lät våldsamt  ;)
Diffen måste ju dras av från splinesen på växellådans utgående axel innan man kan bända nåt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #515 skrivet: september 27, 2007, 00:12:02 »
Nu har jag fått ner låda+diff efter mycket bök och stök, fattar inte att jag lyckades så snabbt och bra när jag rånade GustavTs första vita 360 (som brann upp) på sin låda och diff.

Jag gjorde iofs ett klantfel idag och glömde ta ur en skruv ur skarvhylsan mellan transaxel och växellådans ingående axel. Detta gjorde att jag bökade och grejade och trodde att jag fått av låda+diff nästan men då visade det sig att transaxeln åkt med 20-30cm!! Nu vill den inte in igen, vad har hänt tror ni?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #516 skrivet: september 27, 2007, 02:15:40 »
Hoppat ur framme vid kopplingen? Tror inte att den är skarvad nån annanstans.
Lossa röret från kopplingskåpan så borde du kunna pilla in den igen, alternativt från inspektionhålet, men det tror jag blir svårare (om du inte har extrema spaghetti-fingrar).

Lycka till o trevlig mekning!
Jag kan!

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #517 skrivet: september 27, 2007, 09:06:59 »
Sru løs boltene mellom girkassa og diffen. Sett så et spett in under bakakselrøret og oppå girkassa da får du bendt kasse/diff så mye ned at du bare kan trekke diffen ut bak under bakakselrøret. Er ikke vanskelig :)

Det lät våldsamt  ;)
Diffen måste ju dras av från splinesen på växellådans utgående axel innan man kan bända nåt?

Du setter spettet oppå girkassa og holder girkasse/dif nede og bare drar den rett ut. Spettet er IKKE oppå diffen. Du kan få en annen person til å holde i spettet eller sette en domkraft under. Jeg syns domkraft fungerer best, får du må ta i litt ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #518 skrivet: september 27, 2007, 20:40:45 »
Hoppat ur framme vid kopplingen? Tror inte att den är skarvad nån annanstans.
Lossa röret från kopplingskåpan så borde du kunna pilla in den igen, alternativt från inspektionhålet, men det tror jag blir svårare (om du inte har extrema spaghetti-fingrar).

Lycka till o trevlig mekning!


Den måste ha hoppat ur kopplingen ja. Tur att jag inte frikopplat för då hade lamellen inte centrerat längre.. får se om jag får i den igen utan att mecka ner momentröret. Axeln ska inte vara skarvad nånstans och lagrad på 2 ställen, en bra bit in från vardera ände.

Edit: Axeln är lagrad på tre ställen
« Senast ändrad: oktober 22, 2007, 20:59:19 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #519 skrivet: september 27, 2007, 20:42:11 »
Sru løs boltene mellom girkassa og diffen. Sett så et spett in under bakakselrøret og oppå girkassa da får du bendt kasse/diff så mye ned at du bare kan trekke diffen ut bak under bakakselrøret. Er ikke vanskelig :)

Det lät våldsamt  ;)
Diffen måste ju dras av från splinesen på växellådans utgående axel innan man kan bända nåt?

Du setter spettet oppå girkassa og holder girkasse/dif nede og bare drar den rett ut. Spettet er IKKE oppå diffen. Du kan få en annen person til å holde i spettet eller sette en domkraft under. Jeg syns domkraft fungerer best, får du må ta i litt ;)

Okej då förstår jag.. men då måste handbromsvajern lossas på höger bakhjul för annars sträcker den under och hindrar diff och låda från att komma längre ned. Jag lyckades precis få isär allt från momentröret utan att lossa handbromsvajern men jag fick luta diff+låda 90° för att det skulle gå under bakaxeln.

Edit: Handbromsvajern behöver inte lossas, det går ändå. Hade problem tack vare att transaxeln följde med ut ur momentröret en bit och gjorde att jag fick ta låda+diff längre bak än vad som annars är nödvändigt för att det ska hoppa isär.
« Senast ändrad: november 04, 2007, 23:16:53 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.