Jo det känns ju ganska säkert nu efter många dagars hård körning (till och från jobbet).
Det enda är ju att diffen (+lådan) blir ljummen men det kanske blir pga. den högre belastningen!?
Definiera säkert...
I natt så röjde jag loss efter en insats på jobbet. Blev tighta snabba donuts på flera ställen i staden.. på ettans växel mest för det var torr vägbana.
Det var frid och fröjd tills jag (snurrandes) såg att det sprutade vätska efter bilen när det snurrade som värst.
Blev fundersam och åkte hem. Olja har diffen läckt lite i locket sen jag hade den öppen. Bytte inte packningen. Men det har inte blivit oljesträck efter innan
Idag när jag körde till jobbet så kände jag att nåt inte stod rätt till där bak för hela bakaxeln rörde sig när jag gasade/motorbromsade. Och det var mycket mer distinkt klang vid ryck i drivlinan än innan..
Jag anade oråd och körde lugnt och fint, den taktiken fungerade tills jag var på väg till dagis i eftermiddags. Som tur var gick det bara 40-50 blås när DET SA PANG där bak och BAKAXELN TVÄRLÅSTE!!! Det gick med stillastående tjutande bakdäck i dimensionen 185-65-R15 i ca 10 meter innan bilen stannade. Under tiden hann jag ratta lite så att jag bokstavligt talat gled in till vägkanten. När jag stannat testade jag att backa för jag hade en korsning ut på en större gata framför mig och jag ville inte få stopp på den och blockera alla stressade pendlare. Bilen gick att backa och jag testade framåt igen och det fungerade med, vände runt och smög hem så försiktigt jag kunde. Det gick. Och som tur var så fanns V70:n hemma så jag slapp cykla i 300km/h för att hämta på dagis.
Efteråt när jag berättade detta för broder GustavT (som förresten fyller år idag, grattis!) så kom jag på att motorn inte dött när bakaxeln tvärlåste. Antingen kopplade jag ur eller så hoppade växeln ur, eller så skedde det under en växling. Minns tyvärr inte vilket det var.
Jag antar att nån svets har släppt och nån skit tillfälligt låste krondrevet/pinjongdrevet och att det släppte när jag backade.
Jag ska öppna diffen ikväll och kontrollera. I värsta fall inleds operation "skruva tillbaka ikkesvets-diff"