Var nära på ett missöde idag när bulten för remskivan på vevaxeln hade släppt och remskivan gick i kylaren, är ju ganska nära mellan kylare och remhjulet på min
Men jag hade nog tur i oturen för kylaren klarade sej oskadd men kamremhjulet är skadat och jag har inget annat med rundkugg så det blir att köpa nytt.
Undrar om jag skulle passa på att byta kamaxel nu samtidigt när jag har tagi bort kylaren.
Jag har en slipad kam i motorn nu som vad jag minns är ganska identisk med en d-kam enligt mina oexakta mätningar, jag kom över den billigt en gång i tiden när jag skulle ha en sugkam men denna var dålig som sugkam, antar att den blivit slipad för turbobruk när den har så litet överlapp.
Nu har jag 0,8 bar i ladd redan vid 2500rpm. 1,6bar vid 2800rpm. och då går tryckkurvan ner till 0,8 bar vid 7200rpm.
Jag trodde inte den skulle årka varva så mycket med min lilla turbo (liten Garrett som suttit original i någon 940).
Bra med loggar så man kan se hur mycket man varvat och hur och när det kommer laddtryck
skulle va bra om jag kunde se avgasmottrycket i loggen också.
Ja den går och drar bra från lågvarv till över 7000 nu, så jag undrar hur den skulle ladda och varva med en A-kam?
Om vridet kommer tidigare med A-kam så belasts ju nog drivlinan mer också.
Jag tror kammen jag kör med nu blir riktigt bra med större turbo så det är kanske dumt att byta kam nu när vintern är på kommande och ny turbo ska monteras innan nästa sommar.