Författare Ämne: Kamremsspännare  (läst 8019 gånger)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Kamremsspännare
« skrivet: april 03, 2006, 19:48:36 »
Var och skulle köpa mig en kamremssats på Mekonomen till RS'en idag efter jobbet. Alltså en helt vanlig sats till 8 ventils rödblocksmotor.

Blev dock riktigt fundersam när jag kände på spännrullen hos Mekonomen, ett svagt glapp kunde kännas och det rasslade relativt kraftigt när man snurrade på lagret. Har bytt hunnit byta ett antal kamremmar i mitt unga liv än så länge så det jag kan jämföra det med är ett spännhjul till en modern motor som gått 7-8000 mil och rasslar rätt så kraftigt på tomgång.
Mekonomen var lika trevliga som vanligt så efter att vi kännt på 2st nya spännhjul ringde dom till sin leverantör och kontrollerade, dom hade inga reklamationer och sa att lagren skulle vara så.
Jag tyckte att det lät skumt så jag åkte till Volvo och kände på en originalspännare. Den var något bättre, inget kännbart glapp i den men fortfarande ett rasslande ljud från lagret.

Enligt både Mekonomen och Volvo hade ingen tidigare reflekterat över att lagren kändes slutkörda redan när dom var nya.
Kan man inte förvänta sig bättre kvalitet på Volvos prylar eller är jag bara överkänslig?

Tycker inte alls att det känns särskilt kul att sätta i ett lager som rasslar redan när det är nytt i en trots allt relativt trimmad motor, vetifan om inte lagret som sitter i motorn och gått 14000 mil (kanske mindre, jag vet inte om/när kamremmen är bytt i den motorn) rasslar mindre.

Herrejösses grabbarna med hår på bröstet som bygger värsting Volvo, använder dom sig av andra spännhjul?
Förare TEAM EGON RACING

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Kamremsspännare
« Svar #1 skrivet: april 03, 2006, 21:46:35 »
Det låter rentav skitdåligt! En såpass vital del borde inte vara halvdann när den är ny, men allt ska ju vara så billigt nu så det är väl så det är.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: april 03, 2006, 21:53:11 »
Har du känt på biltemas?  ;)

Kan ju inte va sämre än Peckonomen i allafall.. fast Volvo borde alltid vara bäst.

Dock har jag ingen erfarenhet av spännrullar, har ALDRIG bytt någon!  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 03, 2006, 21:56:26 »
Det låter rentav skitdåligt! En såpass vital del borde inte vara halvdann när den är ny, men allt ska ju vara så billigt nu så det är väl så det är.

Precis, nog för att det förmodligen inte har nån större inverkan på funktionen men det känns så fruktansvärt billigt. Hade inte förväntat mig ett sånt ljud varken från Mekonomen eller Volvos originallager  :(
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 03, 2006, 21:58:10 »
Har du känt på biltemas?  ;)

Kan ju inte va sämre än Peckonomen i allafall.. fast Volvo borde alltid vara bäst.

Dock har jag ingen erfarenhet av spännrullar, har ALDRIG bytt någon!  ::)

Nope, har drygt 10 mil till närmaste Biltema tyvärr  :( Skulle var intressant att jämföra annars, förmodligen är det likvärdigt, är det sämre än dom jag kände på idag så måste det nog vara stumt....  :P
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 03, 2006, 22:42:02 »
Dom gånger jag bytt så har det inte vart något ljud från rullen redan när man monterar den. Har bara monterat volvo originalrullar tror jag. Dom brukar ju tom gå lite trögt (sug passning) när dom är nya. Går inte att sätta fart på dom så dom fortsättersnurra.

Tycker det där låter konstigt.

"Herrejösses grabbarna med hår på bröstet som bygger värsting Volvo, använder dom sig av andra spännhjul? "
Ja det gör dom. Många använder Golf 2 diesel spännrulle och så en lämplig löprulle. Tror dock inte det passar till 8v då "Herrejösses grabbarna med hår på bröstet som bygger värsting Volvo" bygger på 16v ;D

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 03, 2006, 22:48:27 »
Dom gånger jag bytt så har det inte vart något ljud från rullen redan när man monterar den. Har bara monterat volvo originalrullar tror jag. Dom brukar ju tom gå lite trögt (sug passning) när dom är nya. Går inte att sätta fart på dom så dom fortsättersnurra.

Tycker det där låter konstigt.

"Herrejösses grabbarna med hår på bröstet som bygger värsting Volvo, använder dom sig av andra spännhjul? "
Ja det gör dom. Många använder Golf 2 diesel spännrulle och så en lämplig löprulle. Tror dock inte det passar till 8v då "Herrejösses grabbarna med hår på bröstet som bygger värsting Volvo" bygger på 16v ;D

Tror att alla nya spännrullar jag känt på tidigare har haft sugpassning och slutat snurra såfort man släppt dom. Jag får ta och sova på hur jag ska göra, för att ta den fega utvägen och bygga med 4ventils teknik är ju fusk  ;)
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 03, 2006, 22:53:23 »
Rekordet ligger ju just nu på 1127hk ur rödblock tar du det med 8v så ska jag bjuda dig på middag på Edsbacka Krog här i Stockholm och självklart även på flyg och hotell mm.

Den resturang som har det bästa käket som jag har käkat på iaf. Där av valet. Du kan få en välja restaurang om det inte passar ;)
« Senast ändrad: april 03, 2006, 22:54:15 av T08R »

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 03, 2006, 22:59:42 »
Rekordet ligger ju just nu på 1127hk ur rödblock tar du det med 8v så ska jag bjuda dig på middag på Edsbacka Krog här i Stockholm och självklart även på flyg och hotell mm.

Den resturang som har det bästa käket som jag har käkat på iaf. Där av valet. Du kan få en välja restaurang om det inte passar ;)

Oh, en utmaning!  ;)

Utmaningen accepteras! Inte  :-[
Förare TEAM EGON RACING

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 11, 2006, 08:47:09 »
vem har lyckats att få ut så mkt och ha en hel motor eller har den redan rasat...?? hur mkt  förstärkning har dom inte fått göra då??? det låter ju som en dröm men låter inte vidare hållbart med tanke på hur blocken ser ut som volvo har  trots allt så finns ju det  en del svaga sidor eftersom dom får betongfylla blocken för att hålla det ger ju massa extra vikt e de bra tro??
360 turbo forever

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 15, 2006, 22:35:48 »
Det blocket är inte betongfyllt.
Betongfyller gör man om man har för dålig kylning av blocket och inte vill lägga pengar och tid på att bygga ordentlig kylning.

Motorn sitter i en 480 dragracingbil. Men vad jag hört så har dom inte kört med den programvaran på strippen.

Grabbarna som byggt motorn är väldigt hämliga om vad dom har gjort och vad som sitter i motorn, inte så konstigt då dom tävlar och har lagt ner mycket pengar på utveckling mm.

Kommer inte ihåg vad teamet heter som har den men det kan inte va svårt att ta reda på om man vill det.

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #11 skrivet: april 16, 2006, 00:44:06 »
betongfylling av blokker gjør man for at blokkene skal kunne tåle mer trykk da.. Eller???????????????????????????????????
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 16, 2006, 10:37:52 »
Blocken tål höga cylindertryck som dom är.
Vart ligger betongen i ett block? Vart har cylindern högst tryck?

Ett riktigt utformat kylsystem så man inte får lokala kokningar i blocket så håller det. Jag har inte sett ett ända block där man tryckt ut cylinderväggarna. Cylinderväggarna trycks in av trycket som blir när kylvätska kokar intill cylinderväggen.

Om detta är svårt att förstå så är det bara att läsa på. Finns mycket info om motor konstruktion på internet.
« Senast ändrad: april 16, 2006, 10:38:19 av T08R »

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #13 skrivet: april 16, 2006, 13:45:01 »
å.. Lært noe nytt idag og da :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F