Var och skulle köpa mig en kamremssats på Mekonomen till RS'en idag efter jobbet. Alltså en helt vanlig sats till 8 ventils rödblocksmotor.
Blev dock riktigt fundersam när jag kände på spännrullen hos Mekonomen, ett svagt glapp kunde kännas och det rasslade relativt kraftigt när man snurrade på lagret. Har bytt hunnit byta ett antal kamremmar i mitt unga liv än så länge så det jag kan jämföra det med är ett spännhjul till en modern motor som gått 7-8000 mil och rasslar rätt så kraftigt på tomgång.
Mekonomen var lika trevliga som vanligt så efter att vi kännt på 2st nya spännhjul ringde dom till sin leverantör och kontrollerade, dom hade inga reklamationer och sa att lagren skulle vara så.
Jag tyckte att det lät skumt så jag åkte till Volvo och kände på en originalspännare. Den var något bättre, inget kännbart glapp i den men fortfarande ett rasslande ljud från lagret.
Enligt både Mekonomen och Volvo hade ingen tidigare reflekterat över att lagren kändes slutkörda redan när dom var nya.
Kan man inte förvänta sig bättre kvalitet på Volvos prylar eller är jag bara överkänslig?
Tycker inte alls att det känns särskilt kul att sätta i ett lager som rasslar redan när det är nytt i en trots allt relativt trimmad motor, vetifan om inte lagret som sitter i motorn och gått 14000 mil (kanske mindre, jag vet inte om/när kamremmen är bytt i den motorn) rasslar mindre.
Herrejösses grabbarna med hår på bröstet som bygger värsting Volvo, använder dom sig av andra spännhjul?