Författare Ämne: Styr- och spindelled  (läst 5065 gånger)

Dur3forS

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Styr- och spindelled
« skrivet: maj 17, 2006, 11:55:53 »
Jag har kollat på biltema ang styr- och spindelled. Det står att det passar t o m årsmodell -87. Men jag har en -88. Passar de ändå? Det kan ju gå?  ;)

Dubbe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
Re:Styr- och spindelled
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2006, 13:19:15 »
Rent allmänt ska du helst undvika Biltemas reservdelar, köp orginal eller "pirat" delar från t ex autoexperten, mekonomen, bilia..De kostar lite mer men håller mycket högre kvalitet än Biltema..
Sätter du dit Biltemas styr-spindelleder så får du snart byta dom igen.
Live Long and Prosper.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2006, 13:55:58 »
Jag hade också samma problem när min spindelled fick nerslag på sbp i höstas. Dock noterade jag att mekonomens spindelleder också var uppdelade -87 och 88-?? men det var samma artikelnummer på den. Tyvärr hade jag inte vägarna förbi biltema just då utan fick köpa den 3ggr dyrare på mekonomen.

Angående att biltemas skulle vara skräp... jag och en bekant har alltid köpt biltemagrejjer när något har hänt och har aldrig märkt någon bristande kvalitet så länge vi har haft kvar bilarna.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Dubbe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2006, 15:14:53 »
Angående att biltemas skulle vara skräp... jag och en bekant har alltid köpt biltemagrejjer när något har hänt och har aldrig märkt någon bristande kvalitet så länge vi har haft kvar bilarna.

/Anders
Citera

Då kanske du haft tur med Biltema. Själv satte jag dit nya stötdämpare och fjädrar från biltema runt om, vilket skulle visa sig ge min bil mycket sämre fäjdring än jag hade med orginalfjädringen som var slut. Jag satte också dit biltemas styr och spindelleder 2003, de tog slut efter ca 700 mil, så de bytte jag igen till "orginaldel" 2005..med biltemas styrleder fick jag dessutom en fördröjning i styrningen på ca ½-1 sekund innans bilen började svänga, efter jag styrt med ratten, vilket försvann efter jag bytte styr-spindellederna igen i somras..det kan inte jag kalla för kvalitetsdelar iaf. Ni väljer ju själva om ni vill ha biltemas delar..men på min bil kommer jag aldrig mer skruva dit några reservdelar från dom.
Live Long and Prosper.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2006, 15:38:09 »
Just dämparna är ju biltema kända för att vara kass på så dem skulle även jag dissa, där är jag helt med dig.

Fick du en fördröjning i styrningen när du skruvade dit spindelleden så måste den ju antingen ha varit glapp från början eller ha skruvats dit felaktigt, vid det förstnämnda så skulle du ju ha reklamerat den på en gång.

/Anders

Dubbe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2006, 15:49:16 »
Just dämparna är ju biltema kända för att vara kass på så dem skulle även jag dissa, där är jag helt med dig.

Fick du en fördröjning i styrningen när du skruvade dit spindelleden så måste den ju antingen ha varit glapp från början eller ha skruvats dit felaktigt, vid det förstnämnda så skulle du ju ha reklamerat den på en gång.

/Anders

Fanns inget glapp och spindellederna var korrekt monterade.
Live Long and Prosper.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2006, 17:14:34 »
Vad menar du fick styrningen att glappa då om inget var glappt?  :o

/Anders