Författare Ämne: trimmad b230f går dåligt  (läst 7688 gånger)

nilsner

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
trimmad b230f går dåligt
« skrivet: september 18, 2008, 23:14:18 »
hej! är ny här på forumet men har läst en hel del förut. jag är inne på min 3dje 360, alla av årsmodell 88 med b200f motorn. jag och en polare böt till en b230e motor med portad, planad topp, H-kam och tändning från b230e från 240in, men vi behöll orginalsprutet och etanolkonverteringen (ställbar BTR å dubbla seriekopplade orginalsoppapumpar) som satt på den gamla b200an.

Problemet är nu det att den går äckligt bra, men när man varvat ut 1an-2an, så tvekar den på 3an vid ca 4000-5000 rpm. verkar som den inte får tillräckligt med soppa (sprit). har provat att byta luftmängdmätaren (den med klaffen, orginal) ock även stält upp soppatrycket yttligare, vilket båda hjälpt något (den tvekade redan vid 2500-3000 förut) vågar inte ställa upp BTR mera,då jag mätt upp ett soppatryck på närmare 7 bar mätt utan vacumregleringen.  :P

någon som har förslag vad man mer kan kolla på? kanske åker jag på att akaffa nya spridare, då orginal nog är lite snåla för min bil?

tackar för ett trevligt forum förresten :)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: trimmad b230f går dåligt
« Svar #1 skrivet: september 18, 2008, 23:18:16 »
Kör med b200ans originalspridare?
Isåfall tippar jag på att det är spridarna som bottnar, och därför går det bättre med högre tryck och därefter ökar också flödet.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: september 19, 2008, 00:49:28 »
hej! är ny här på forumet men har läst en hel del förut. jag är inne på min 3dje 360, alla av årsmodell 88 med b200f motorn. jag och en polare böt till en b230e motor med portad, planad topp, H-kam och tändning från b230e från 240in, men vi behöll orginalsprutet och etanolkonverteringen (ställbar BTR å dubbla seriekopplade orginalsoppapumpar) som satt på den gamla b200an.

Problemet är nu det att den går äckligt bra, men när man varvat ut 1an-2an, så tvekar den på 3an vid ca 4000-5000 rpm. verkar som den inte får tillräckligt med soppa (sprit). har provat att byta luftmängdmätaren (den med klaffen, orginal) ock även stält upp soppatrycket yttligare, vilket båda hjälpt något (den tvekade redan vid 2500-3000 förut) vågar inte ställa upp BTR mera,då jag mätt upp ett soppatryck på närmare 7 bar mätt utan vacumregleringen.  :P

någon som har förslag vad man mer kan kolla på? kanske åker jag på att akaffa nya spridare, då orginal nog är lite snåla för min bil?

tackar för ett trevligt forum förresten :)

Ojojoj nu blir jag alldeles till mig! Din motorkonfiguration är något jag strävar efter, har hittills bara 2,3 liter, etanolkonvertering med hjälp av Megasquirt, 240GLT tändning, extraktorgrenrör och borttagen katalysator. Nästa steg är att plana toppen och byta kam. Portning är en dröm än så länge.

När jag körde 100% E85 på min orörda B200F med original 2,5 bars bränsletryck så orkade spridarna bara till ~4000rpm.
Bytte spridare mot Violetta 740 Turbo som ger 337cc@3,0 bar. Då kunde jag varva 5950rpm. Efter höjt soppatryck till 2.9 bar så kunde jag varva så mycket jag vågade (6500 rpm). Men spridarna skulle nog behöva bytas igen, eller höja bränsletrycket till 3.5 bar kanske. Vissa här har dödat pumpen efter att ha höjt bränsletrycket för mycket.

Så mitt råd är att byta till minst 337cc spridare!

Sen vill nog fler än jag se en presentation av din bil & motor, gärna film på den när du gasar med den om du har.  :P
Har du fler planer för bilen så kanske en projekttråd inte vore fel?

VÄLKOMMEN HIT!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

nilsner

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 19, 2008, 16:38:51 »
ojoj. tackar för ett varmt välkomnande! :)

vi har redan filurat lite om att byta till fetare spridare, är på jakt efter ett gäng men har i brist pånapp valt att öka på soppatrycket yttligare (FREJ kanske har några sjyssta spridare ligger som hankan få byta mot en K-kam eller nåt? ;) ), det konstiga är att den drar bra i början, men när man gasat fullt i mer än 5-10 sekunder så verkar det som den tappar soppatryck, funderar på om det kan vara min B-lösning av soppafilter som liggger bakom åxå, ni vet ett sånt där valingt liten fult plastfilter från macken som alla satte dit på sina trimmade moppar förr i tiden :D skall nog klämma tillbaka orginalfiltret igen, och om den går bättre då köpa ett nytt sådant.

jag har även funderat på värre soppapump, såg i nån tråd här att det finns billiga biltemapumpar typ, som ger större flöde vid höga tryck, skall söka lite. :)

Självklart kommer en presentationstråd snart, men projekt vetefan, dåbilen är rätt risig, och jag inte har några större planer på å fixa till annatändetsom krävs för våra "vänner" bilslaktarna (även kallade svensk bilprovning)

och filmer kan jag lova att det kommer en del i vinter, mest PGA att jag 2 dagar efter vi fått motorn att lira råkade köra aningen för fort framför ett radargäng i örebro, ni som bor där kanske vet den fruktade "laser-Pekka? :P nåväl,han stal iaf mitt körkort, får det åter i november. å då blir de åka av vill jag lova, hoppas man fått ordning på detta till dess bara. :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 19, 2008, 22:28:18 »
ojoj. tackar för ett varmt välkomnande! :)

vi har redan filurat lite om att byta till fetare spridare, är på jakt efter ett gäng men har i brist pånapp valt att öka på soppatrycket yttligare (FREJ kanske har några sjyssta spridare ligger som hankan få byta mot en K-kam eller nåt? ;) ), det konstiga är att den drar bra i början, men när man gasat fullt i mer än 5-10 sekunder så verkar det som den tappar soppatryck, funderar på om det kan vara min B-lösning av soppafilter som liggger bakom åxå, ni vet ett sånt där valingt liten fult plastfilter från macken som alla satte dit på sina trimmade moppar förr i tiden :D skall nog klämma tillbaka orginalfiltret igen, och om den går bättre då köpa ett nytt sådant.

jag har även funderat på värre soppapump, såg i nån tråd här att det finns billiga biltemapumpar typ, som ger större flöde vid höga tryck, skall söka lite. :)

Självklart kommer en presentationstråd snart, men projekt vetefan, dåbilen är rätt risig, och jag inte har några större planer på å fixa till annatändetsom krävs för våra "vänner" bilslaktarna (även kallade svensk bilprovning)

och filmer kan jag lova att det kommer en del i vinter, mest PGA att jag 2 dagar efter vi fått motorn att lira råkade köra aningen för fort framför ett radargäng i örebro, ni som bor där kanske vet den fruktade "laser-Pekka? :P nåväl,han stal iaf mitt körkort, får det åter i november. å då blir de åka av vill jag lova, hoppas man fått ordning på detta till dess bara. :D

Hehe nej jag har inga spridare. Annars hade en K-kam suttit fint  ;D

Konstigt att ditt fenomen visar sig först på 3e växeln. Borde hinna visa sig på 2an med tycker jag  ???

Det vore kanske bra att du kollade bränsletrycket samtidigt som du kör (eller nån med körkort  ;) )
En sådan här biltema bränsletrycksmätare kostar inte mycket: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg55888#msg55888

Ser fram emot ditt körkorts återuppståndelse och eventuella filmer med busig sugis360  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

nilsner

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 20, 2008, 13:29:13 »
jo, jag har också varit inne på att kolla bränsletrycket under färd för att se om det sjunker när den börjar gå dåligt. det kan ju vara så enkelt att det bara är mitt lilla fula bränslefilter (det före pumpen under bilen) som börjar bli igenkorkat, jag ska iaf kräla in under bettan i dag och byta det, så håll tummarna att det är så enkelt. :P

nilsner

• Medlem
  • Nykomling
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 27, 2008, 18:40:14 »
idag har jag tagit mej lite tid att kolla på bilen, och äntligen hittat felet, jag monterade bort ena soppapumpen under bilen och det lilla fua soppafiltret där, så kör nu utan filter föra pumpen, men bilen går som den ska nu iaf. :)

jag var inne på å göra en infotråd om mej å bettan, men kom aldrig på hur man infogade bilder i tråden, nån som har lust å ge en liten snabb beskrivning? :) :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 27, 2008, 21:20:06 »
idag har jag tagit mej lite tid att kolla på bilen, och äntligen hittat felet, jag monterade bort ena soppapumpen under bilen och det lilla fua soppafiltret där, så kör nu utan filter föra pumpen, men bilen går som den ska nu iaf. :)

jag var inne på å göra en infotråd om mej å bettan, men kom aldrig på hur man infogade bilder i tråden, nån som har lust å ge en liten snabb beskrivning? :) :)

Så skönt att det löste sig! Vet inte varför förfiltret sitter där, kanske för att det är lättare att byta/rensa det än att byta/rensa pump eller ledningen fram till stora filtret..

Då väntar vi på nån trimmad film framåt vintern!  :P
Angående bifogandet av bilderna så har du PM  :)