Goddag och hej!
Jag är helt ny på forumet här, då jag precis införskaffat min första 360. Kan börja med att beskriva mitt köp.
En arbetskollega till mig vars pojkvän skulle sälja en 360 frågade mig om jag ville köpa den. Jag tänkte att det skulle vara kul med volvo igen (ägt en volvo 745 med B230 motor som ALDRIG krånglade. Pålitlig och rymlig bil). Direkt när jag öppnade dörren på 360n blev jag kär, allt var original och så otroligt vackert! Vet inte varför, men har alltid haft en förkärlek till 80-tals inredning och allt var i väldigt fint skick, bilen hade gått ca. 10000 mil. När jag startade bilen bestämde jag mig redan där för att jag ville ha den, vilket vrål ur motorn, och vilken rolig motor sen! Jag körde den i ett par mil och ville helt enkelt inte sluta. Nu är bilen min!

Nu till de trista delarna, bilen är skattad och besiktigad tom. juni och jag vill gärna ha den körduglig fortsättningsvis, men ett par problem finns. Det första problemet jag vill ta upp är problemet med hastighetsmätaren, han som ägde bilen innan mig, sade att han låg på tvåan ut ur en korsning, sneglade ner på hastighetsmätaren och den visade att han körde i ~220km/h, vilket kanske inte stämde helt, senare trillade hela körriktningsvisaren av och ligger nu och skvalpar innanför glaset. Jag har läst runt i forumet och antar att jag nu vet hur jag ska gå tillväga för ett eventuellt byte av wire, men jag blir ju inte mycket lyckligare om det inte ens finns någon nål att läsa av hur fort jag kör, så min fråga då. Hur öppnar jag upp plastglaset bakom ratten för att plutta dit nålen igen? Jag har inte börjat riva i bilen än, tänkte att eftersom bilen är i så fint skick, allt original och utan rost, så har jag ingen lust att testa mig fram, jag är relativt klumpig och är känd på jobbet för att ha sönder allt som står i min väg.

Det andra problemet bör jag kanske inte fråga här, eftersom det är off topic, men vad sjutton, jag testar, skäll ut mig om jag begår etikettsbrott å det grövsta!
Bromsarna, de ligger ständigt på på vänster sida, enligt tidigare ägare. Han har därför tagit bort bromsarna (!) på vänster sida, så bilen far iväg ganska snitsigt åt höger vid sköna inbromsningar. Inget man inte kan parera, men skulle jag behöva panika så hamnar jag nog i rabatten. Han påstår att han försökt åtgärda problemet men inte lyckats, vad är ett vanligt problem av detta slag på gamla 360? Hur skulle jag kunna åtgärda det?
Som sagt, kul att nu äga en 360 och jag antar att jag kommer spendera en del timmar här. Hejhej!