Författare Ämne: Hastighetsmätare paj på det ovanliga viset (tror jag)  (läst 7154 gånger)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
Hastighetsmätare paj på det ovanliga viset (tror jag)
« skrivet: mars 24, 2011, 13:48:04 »
Goddag och hej!

Jag är helt ny på forumet här, då jag precis införskaffat min första 360. Kan börja med att beskriva mitt köp.

En arbetskollega till mig vars pojkvän skulle sälja en 360 frågade mig om jag ville köpa den. Jag tänkte att det skulle vara kul med volvo igen (ägt en volvo 745 med B230 motor som ALDRIG krånglade. Pålitlig och rymlig bil). Direkt när jag öppnade dörren på 360n blev jag kär, allt var original och så otroligt vackert! Vet inte varför, men har alltid haft en förkärlek till 80-tals inredning och allt var i väldigt fint skick, bilen hade gått ca. 10000 mil. När jag startade bilen bestämde jag mig redan där för att jag ville ha den, vilket vrål ur motorn, och vilken rolig motor sen! Jag körde den i ett par mil och ville helt enkelt inte sluta. Nu är bilen min! :D

Nu till de trista delarna, bilen är skattad och besiktigad tom. juni och jag vill gärna ha den körduglig fortsättningsvis, men ett par problem finns. Det första problemet jag vill ta upp är problemet med hastighetsmätaren, han som ägde bilen innan mig, sade att han låg på tvåan ut ur en korsning, sneglade ner på hastighetsmätaren och den visade att han körde i ~220km/h, vilket kanske inte stämde helt, senare trillade hela körriktningsvisaren av och ligger nu och skvalpar innanför glaset. Jag har läst runt i forumet och antar att jag nu vet hur jag ska gå tillväga för ett eventuellt byte av wire, men jag blir ju inte mycket lyckligare om det inte ens finns någon nål att läsa av hur fort jag kör, så min fråga då. Hur öppnar jag upp plastglaset bakom ratten för att plutta dit nålen igen? Jag har inte börjat riva i bilen än, tänkte att eftersom bilen är i så fint skick, allt original och utan rost, så har jag ingen lust att testa mig fram, jag är relativt klumpig och är känd på jobbet för att ha sönder allt som står i min väg. :P

Det andra problemet bör jag kanske inte fråga här, eftersom det är off topic, men vad sjutton, jag testar, skäll ut mig om jag begår etikettsbrott å det grövsta!

Bromsarna, de ligger ständigt på på vänster sida, enligt tidigare ägare. Han har därför tagit bort bromsarna (!) på vänster sida, så bilen far iväg ganska snitsigt åt höger vid sköna inbromsningar. Inget man inte kan parera, men skulle jag behöva panika så hamnar jag nog i rabatten. Han påstår att han försökt åtgärda problemet men inte lyckats, vad är ett vanligt problem av detta slag på gamla 360? Hur skulle jag kunna åtgärda det?

Som sagt, kul att nu äga en 360 och jag antar att jag kommer spendera en del timmar här. Hejhej!
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Hastighetsmätare paj på det ovanliga viset (tror jag)
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2011, 17:00:28 »
Smidigast är nog att demontera hela mätarhuset - demontera ratten och sedan har jag för mig att mätarhuset hålls fast av en plåtlist med några skruv. Därefter tror jag det ska räcka att ta loss vajer och sladdar på baksidan av mätarhuset och lirka ut det... När du väl har fått loss det kan du skruva isär det bakifrån och förhoppningsvis få dit visaren igen, annars kostar ett nytt mätarhus inte många kronor på skroten.

Angående bromsarna finns det ju ett par saker som kan orsaka anliggning:
Kärvande ok (inte alls ovanligt, försök smörja upp det och om inte det hjälper renovera eller byt ok)
Igenbeckade bromsledningar (relativt vanligt till bakbromsarna, har aldrig hört talas om det fram)
Stopp i returen i huvudbromscylindern (borde dock ge anliggning på alla hjul i den bromskretsen...)

Mitt tips är att börja med att koppla in bromsarna igen, byta bromsvätska och lufta ordentligt. Ligger bromsarna på efter det skruvar du loss det/de ok som kärvar och pumpar ut kolven en bit, rengör så got du kan och smörjer med silikonfett innan du trycker in kolven igen. Därefter motionerar du oket genom att pumpa ut kolven lite och pressa in den igen, förhoppningsvis löser det problemet. Annars får du avgöra om du ska renovera oket eller byta...
Skulle de vara en bakbroms som ligger an är det troligen länkaget i trumman som kärvar om det inte hjälpte att skölja igenom bromsslangarna till bakhjulen vid luftningen. Då får du lossa trummar och smörja coh motionera det som kärvar (om det inte är handbromsen som är för hårt spänd förstås...)...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2011, 17:28:39 »
Vad e de för årsmodell på bilen?
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: mars 24, 2011, 18:52:55 »
Hej och välkommen, och grattis till din nya kärlek :)

Som Kurre säger är ju det enklaste att byta hela mätarhuset. Men det skadar ju inte att pilla isär det och trycka/limma dit visaren igen.
Dock känns det inte som att det är wiren som är grundorsaken. OM INTE wiren kärvat under körning, skruvat upp sig som en fjäder och sen släppt och en kort stund snurrat infernaliskt och på så sätt knäckt/hoppat av nålen.

Om du drar ur wiren ur hjulnavet och lossar den från mätarhusets bajonett-fattning så kan du snurra på den för hand och känna om den går lätt. Eller kärvar och behöver bytas ut.

Har du fått med delar till bromsen som plockades bort?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2011, 16:29:06 »
Hej! Tack för fina svar! Årsmodellen är 1984.

Jag har haft ganska intensivt på jobbet och inte hunnit kolla, men ska göra det på söndag, men efter en snabb blick såg jag till min fasa att han verkar ha nypt bromsröret med en svetstång som sitter där, så det blir troligtvis till att byta kalaset, jag passar nog på då att fixa allt som har med främre bromsar att göra. Jag kommer med mer gottig info efter jag kollat lite närmre.

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2011, 19:35:59 »
Har ett äldre mätarhus liggandes, ska ändå till förrådet imorn och hämta lite annat

Dock utan varvräknare, och i söderort
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 25, 2011, 22:45:50 »
Hej! Tack för fina svar! Årsmodellen är 1984.

Jag har haft ganska intensivt på jobbet och inte hunnit kolla, men ska göra det på söndag, men efter en snabb blick såg jag till min fasa att han verkar ha nypt bromsröret med en svetstång som sitter där, så det blir troligtvis till att byta kalaset, jag passar nog på då att fixa allt som har med främre bromsar att göra. Jag kommer med mer gottig info efter jag kollat lite närmre.

Okej så då saknas bromsok där eller  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 04, 2011, 00:10:27 »
Hej igen!

Så har jag lyft bilen och stått under den någon timme eller så och lyckats lokalisera felen. Bromswiren var av, så den är bytt och fungerar som det ska. Så där får jag tacka för all hjälp!

Problemet med bromsarna då... Joo, där upptäckte jag att bromskraftsfördelaren (heter den i Haynes självhjälpsmekbok) var kaputt. Det rann olja ur den, så jag tänkte att "en till sväng till mekonomen fixar biffen!" vilket det inte gjorde, då jag har den äldre varianten på min bil och den har inte mekonomen. Ringde en kompis som jobbat på volvo som hävdade att den var utgången, så det blir väl en sväng till Sollentuna Bildemontering för att hitta en "ny". Enligt boken går det inte att reparera en trasig sådan, den måste bytas. Oket på vänster sida fjädrar inte tillbaka efter inbromsning utan ligger på liiite lite hela tiden, så nya ok är väl vad jag också kommer behöva köpa, köpte en repsats för oken då packningar och annat härligt var torrt och vidrigt, men jag kommer inte fixa det då jag antagligen behöver skaffa nya ok. Kanske kan vara så att oken repar sig självt efter en ny bromskraftsfördelare. Eller kanske någon av er har hemliga trollerirecept för att fixa en trött sådan? Jag upptäckte till min stora förvåning att jag hade den nyare varianten av fördelare liggandes hemma i källaren, men orkar definitivt inte dra om rören i dagsläget!

En kompis börnade uppför backen upp mot hemmet här om dagen med mig i passagerarsätet i Volvon, varpå jag fick en utskällning av min fru att jag kör för vårdslöst (han skyllde på mig) och han blev mäkta imponerad av att en så skruttig hink kan vara så rolig att köra! Min fru skällde på mig när jag skulle visa "titta vad snabbt man kan köra i rondeller" i lördags när jag bjöd på ett åk. Så det är utan tvekan den roligaste bil jag ägt! Det bästa av allt är att man varken behöver låsa, eftersom ingen ändå vill sno en så gammal bil! :P (förlåt, men jag kör nästan alltid lagligt och sansat, helt ärligt)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 04, 2011, 20:41:07 »
Härlig läsning om dig, dina och din frus upptäckter om det busroliga som döljer sig under det snälla skalet på en Volvo ur 300-serien  :D

Du skrev bromswire men förstår att det var hastighetsmätarwiren som var av. Bra jobbat!

Angående bromsoket så har jag haft många bilar (läs Volvos av olika modeller) där bromsoken kärvat. Faktiskt alla modeller utom 360:n har haft detta problem vid något eller upprepade tillfällen. Kanske pga. att jag aldrig gett mig på att renovera oken utan bara motionerat.
Och där kommer vi in på mitt råd till dig:

Motionera bromsok (som jag gör det):
1. Kontrollera bromsvätskenivån, tag av hjulet & demontera oket så att du kan ta ur beläggen.
2. Ersätt beläggen med antingen gamla belägg där typ endast metallen återstår, eller liknande bitar av annat lämpligt material som tål brutalt våld.
3. Montera oket igen med "ersättningsbeläggen" på plats i oket.
4. Kläm ihop kolven med hjälp av en stoor skruvmejsel, liten kofot eller ett bräckjärn eller dylikt tills kolven har gått in i oket. (Eller så långt du kan).
Som alternativ kan det gå med stoor polygrip men då går det åt starka nypor om kolven kärvar rejält.
Händer det ingenting hur mycket du än försöker, hoppa till steg 5 och hoppas att kolven vill börja röra sig utåt åtminstone.
5. Sätt dig i bilen, pumpa på bromsen tills kolven har kommit ut igen. OBS! Gör inte detta utan att ha någonting i oket för annars kan kolven flyga ut, bromsvätskan följa med och du blir ledsen över att du inte får in kolven igen.
6. Upprepa steg 4 & 5 tills kolven går att trycka in i oket med (nästan) bara handkraft.

Kan kanske hjälpa med rostlösare som sprutas in innanför damasken som sitter runt okets kolv. Men detta är inget jag praktiserat själv så kanske nån annan vill bekräfta/dementera om det är en bra idé.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #9 skrivet: april 04, 2011, 21:32:01 »
Jag har hjälpt till att motionera igång ett bromsok till en 740 som var så fastkärvat att kolven inte rörde sig förrän jag stod med båda fötterna på bromspedalen med full kraft och motorn igång för att få hjälp av bromsservot - efter att ha pumpat ut den, sprutat in lite smörj bakom damasken och pressat tillbaka kolven igen med en stor rörtång gick det betydligt lättare att mata ut kolven... Efter att ha motionerat den i 10 minuter eller så gick bilen faktiskt genom besiktningen!

Tekniskt sett ska man dock undvika att använda "vanligt" fett (typ multispray) till att smörja bromsar och annat med gummi i, gummit sväller och sakerna tenderar att börja kärva snart igen. Bättre att ta silikonfett istället, i nödfall fungerar biltemas silikonspray!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82