Författare Ämne: Fläkten går inte på 3an?  (läst 10931 gånger)

waffne

• Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
Fläkten går inte på 3an?
« skrivet: november 25, 2009, 18:08:57 »
hej min fläkt fungerar inte på 3ans fart.
någon som vet vad det kan bero på  ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fläkten går inte på 3an?
« Svar #1 skrivet: november 25, 2009, 18:46:36 »
hej min fläkt fungerar inte på 3ans fart.
någon som vet vad det kan bero på  ???

Ettan och tvåan har ett motstånd som begränsar hastigheten. Trean går på full ström. Då är det ett relä som ska dra när man vrider till läge tre. Hör du nåt sånt vid dina knän?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

waffne

• Medlem
  • 12
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 26, 2009, 18:33:21 »
hmm det har jag nog inte hört.
sitter relät där ? isåfall kan jag ju bara ta det från reservbilen :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 26, 2009, 20:28:56 »
hmm det har jag nog inte hört.
sitter relät där ? isåfall kan jag ju bara ta det från reservbilen :)

Japp på rattstången ihop med nåt ljusrelä mm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

GITB

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Gasoline in the Blood
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 18, 2009, 07:26:59 »
Ska kolla på min också :D
3an fungerar inte på min också ::)
-Mes? Jag...?
-Ja, jag menar dig,  din mes!
-Det är ju inte konstig... Jag äter ju messmör på mackan varje morr´n!

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2010, 19:13:00 »
Samma här, funkar inte på 3an! Ska kollas upp snarast :)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 09, 2010, 19:32:15 »
Konstigt 3an brukar alltid funka  ::)
"don't buy it if you can build it!"

waffne

• Medlem
  • 12
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 10, 2010, 13:21:05 »
min 3a funkar det va relät  ;D

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 11, 2010, 09:37:50 »
Är det kallödningar i reläet som är problemet eller något annat?
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Swansson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 16, 2011, 18:31:38 »
Har problem med fläkten i min 360, dock är det precis tvärtemot som beskrivits här tidigare; 3an funkar utmärkt men 1 & 2 bråkar. Vill inte fungera alls, för att sen blåsa lite i knyckar. Lite från och till alltså. Dålig kontakt nånstans är väl närmaste gissningen, men nån som kan ge tips var börja söka felet eller om felet kan ändå vara nåt helt annat, reläet t.ex?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 16, 2011, 20:05:12 »
Har problem med fläkten i min 360, dock är det precis tvärtemot som beskrivits här tidigare; 3an funkar utmärkt men 1 & 2 bråkar. Vill inte fungera alls, för att sen blåsa lite i knyckar. Lite från och till alltså. Dålig kontakt nånstans är väl närmaste gissningen, men nån som kan ge tips var börja söka felet eller om felet kan ändå vara nåt helt annat, reläet t.ex?
Ettan och tvåan har ett motstånd som begränsar hastigheten. Trean går på full ström. Då är det ett relä som ska dra när man vrider till läge tre.

Alltså är det backelit"kretskortet" med fläktmotstånden på (placerat i luftströmmen i burken med fläkten monterad i motorrummet) som är den gemensamma nämnaren!
Antingen byter du fläktmotståndet (man kallar det så trots att det alltså är ett kort med flera motstånd samt tempvakt på), eller så tar du ut det och kollar efter dålig kontakt mellan de ihopnitade delarna/banorna samt kollar efter oxid i kontaktytan för övertempsskyddet (en såkallad "bimetall", en flärp som böjer sig när den blir varm).

Skulle kunna vara något fel på själva vredet också men mindre troligt kanske att det lägger av på både 1an och 2an samtidigt om det nu är det som skett.
Ut ur torpedväggen kommer en kabel med snabbkontakt på som ansluter in i burken med själva fläkten och motståndet. I kontaktstycket kan man mäta så att man får ut 12V då läge 1 och 2 aktiveras (även läge 3 såklart men det fungerar ju redan).
Finns spänning i kontaktstycket så ligger felet ute i fläktmotstånden. Finns inte spänning är det fel i kablage eller reglage inne i bilen/instrumentpanelen.
Förresten, kolla om det är en eller flera säkringar för fläkthastigheterna, det har jag inte koll på.

Edit: Så var fallet, kollade i elschemat och fann ut att det är en säkring för läge 1 & 2, samt en annan säkring + relä för läge 3.

Alltså sätter jag mest pengar på 1: Motstånden 2: Säkringen, alternativt båda i följd.
« Senast ändrad: augusti 16, 2011, 20:07:40 av FREJ »

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 16, 2011, 21:52:56 »
Jag hade precis samma problem, gjorde rent kontaktytorna på motståndet men ville fortfarande inte funka. Vid byte av motstånd funkar allt igen. Surt att behöva köra på fullt sprut eller inget.  :(
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 16, 2011, 22:30:26 »
Jag hade precis samma problem, gjorde rent kontaktytorna på motståndet men ville fortfarande inte funka. Vid byte av motstånd funkar allt igen. Surt att behöva köra på fullt sprut eller inget.  :(
Jag fick löda över nitarna. (Nitarna ska leda strömmen men blir det dålig kontakt mellan dem och metallen de förbinder så är det ju jättesvårt att få god kontakt där igen. Så jag lödde ihop det istället. Går att mäta fram om man mäter motståndet mellan delarna som skall förbindas elektriskt med en nit.

Swansson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: augusti 20, 2011, 12:48:11 »
Stort tack FREJ för ditt svar.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: augusti 20, 2011, 21:41:25 »

Varsågod, hoppas det hjälper! Har tänkt skriva en guide i ämnet "laga fläktmotstånd och felsökning av fläktens elsystem" men har som mycket annat inte hunnits med.  :-\

Du får väldigt gärna komma med feedback sen på vad det var för fel när du fått fart på 1:an och 2:an  :)

Swansson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: september 05, 2011, 19:50:54 »

Varsågod, hoppas det hjälper! Har tänkt skriva en guide i ämnet "laga fläktmotstånd och felsökning av fläktens elsystem" men har som mycket annat inte hunnits med.  :-\

Du får väldigt gärna komma med feedback sen på vad det var för fel när du fått fart på 1:an och 2:an  :)

Gick ut i skymningen nyss och tog en titt på kretsen, hade inte försett mig med verktyg eller nåt utan skulle bara ta en titt. Tycks definitivt vara den som det är fel på. Drog bort skyddsplasten och putsade med en trasa på ytorna så gott det gick, rucklade lite på alla sladdarna och sprayade sen crc 5-56 överallt. Fungerar inte felfritt utan slår av lite ibland, men funkade tidvis ändå vilket är en förbättring mot innan. Nu luktar det dock crc inne i bilen som bara fan, så tänk efter innan ni gör samma miss. Å andra sidan finns det väl värre luktande saker man kunde sprayat dit...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: september 05, 2011, 20:01:12 »

Gick ut i skymningen nyss och tog en titt på kretsen, hade inte försett mig med verktyg eller nåt utan skulle bara ta en titt. Tycks definitivt vara den som det är fel på. Drog bort skyddsplasten och putsade med en trasa på ytorna så gott det gick, rucklade lite på alla sladdarna och sprayade sen crc 5-56 överallt. Fungerar inte felfritt utan slår av lite ibland, men funkade tidvis ändå vilket är en förbättring mot innan. Nu luktar det dock crc inne i bilen som bara fan, så tänk efter innan ni gör samma miss. Å andra sidan finns det väl värre luktande saker man kunde sprayat dit...

Haha roligt med doft i fläkten som på nya bilar ;)

Bra jobbat med fläkten. Lite mer seriös översyn så får du nog fart på det sen!

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: september 06, 2011, 21:17:29 »
5-56 som luktar så gott! Det luktar jänka ;D
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.